Een prachtige vakantie met een abrupt einde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dank jullie voor de complimenten.:bloos2:

Baan. Ik heb het eerst een beetje laten bezinken. Vandaar dat het wat langer heeft geduurd.

Lina. Ach je kent me een beetje. Met hart en ziel is een beetje mijn kenmerk.

Op weg naar huis en later thuis gaat er zoveel door je heen. Ons oude klusproject blijft gespaard en een paar honderd meter verder zitten gezinnen met kleine kinderen in de ellende. Het voelt als een soort schaamte.

We hebben meerdere malen telefonisch contact gehad. Een ding is me daarbij heel duidelijk geworden. Tsjechen zijn hele trotse mensen.
Ik hoor bij ons afscheid `onze coach` nog zeggen: ` Sorry dat jullie vakantie hierdoor is bedorven`. Ik ben dan van mijn stuk gebracht. Wij gaan een klein weekje eerder naar huis. Dat is alles. Maar de mensen twee huizen bij ons vandaan kunnen opnieuw beginnen met de net afgeronde renovatie. Er wordt ons verzekerd in gesprekken dat ze schadeloos worden gesteld. Maar ze wonen nog op dezelfde plek. Of tijdelijk in bij familie.

Afgelopen herfstvakantie zagen we de lege huizen waarin flink geklust werd. Alle ramen open om het vocht kwijt te raken.
En we reden door Raspenava. Tijdelijke bruggen , een caravan als tijdelijke verblijfplaats. Er is al wel veel werk verzet , maar er is nog veel meer wat nog moet gebeuren.
In de gesprekken hoor ik ook dat dit soort ellende de mensen weer dichter naar elkaar brengt en ze meer in beweging brengt. Een positief element.

Ik zal de komende dagen nog een aanvulling geven . We zijn inmiddels twee maal terug geweest.

Hilde
 
We krijgen nog steeds spullen voor onze inventaris en soms kunnen mensen er niet snel genoeg van af.

Dat geeft ons een goed excuus om even een weekend heen en weer te gaan.Dan kunnen we ook met eigen ogen zien hoe het dorp er aan toe is.
Dus in september rond 5.45 vertrekken we en we hebben een vlotte rit.Bij aankomst de spullen uitladen. En de boel inspecteren. geen gekke dingen totdat ik wil gaan plassen.
Nee toch! We leggen emmers al op hun kant. Maar ja, nu dus ook opletten dat we de deksel op de wc leggen. Een van de pluizen had waarschijnlijk dorst, maar kon er niet meer uit. Lang kon het nog niet geleden zijn. Toch jammer.

P1100525.jpg

En dan genieten van het mooie weer. De stoelen staan altijd paraat. We zitten nog maar net aan de koffie of er stoppen twee fietsers. Het blijken de eigenaars van het Arboretum in Bulovka/Predlance te zijn. Heel gezellig zo`n onverwachts gezelschap. We praten over van alles en nog wat en zeggen toe om het Arboretum nog eens te komen bezoeken.http://arboretumbulovka.com/pageID_10407067.html
De aanbeveling van een van de museummedewerkers bleek niet helemaal te kloppen. We hadden rond Cernousy al eens rond gekeken naar een arboretum.

We genieten en maken een rondje tuin.

P1100528.jpg P1100529.jpg
P1100551.jpg P1100552.jpg

De constatering dat er te weinig bijen waren in de bloesemtijd vanwege de kou blijkt waar. Zit de ene boom gewoon vol met fruit ,de ander die ook volop bloesemde draagt nauwelijks vruchten.

Ook zien we dat we niet enkel wakker getrommeld zijn in de zomer. Maar dat de Grote Bonte Specht nog steeds langskomt. Hij is de opvolger in het gaten maken van de Hoornaar. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect)

Hier worden we niet echt blij van. Maar een oplossing lijkt nog niet zo makkelijk.

Nu het nog licht is gaan we maar eens even kijken naar het deel van het dorp dat onder water stond en natuurlijk even langs de bekenden.
 
We nemen wat plaatjes rond de defecte brug en bij onze bijna buren.
De buren hebben al heel hard gewerkt. Zij wonen vlak naast de zijarmen van de Smeda. Aan de zijmuur is nog de rand van het water te zien.

P1100531.jpg P1100532.jpg

Bij de brug staat een bord van geen doorgang.

P1100548.jpg

Maar aan de sporen te zien wordt er veelvuldig gebruik gemaakt door wandelaars en fietsers van de route .

P1100536.jpg P1100543.jpg
P1100542.jpg P1100541.jpg

Er wordt volop gewerkt, maar voordat het klaar is ........
 
We hebben wel genoeg gezien. Onze dorpsgenoten groeten vriendelijk. We zijn blij dat we even zijn gaan kijken. We kijken even of onze coach thuis is. nee waarschijnlijk druk met de presentaties van haar boek.
Onze vriendinnen in de senioren leeftijd zijn er wel. We praten even bij.
Fijn om in levende lijve wat informatie te kunnen uitwisselen.
We gaan nog uit eten en even langs Ludvikov voor een `bakkie Leut`

We zijn nog wel onder de indruk, maar ook zekern gerust gesteld. Het blijft toch hangen die indrukken.

We slapen heerlijk , (al is het wel vreemd zonder Sarah en onze honden)

De zondagochtend vroeg moeten we alweer weg. Met behoorlijke tegenzin vertrekken we. Nog even een stop bij de afslag naar onze andere vrienden.

P1100553.jpg P1100557.jpg

Enkel voor een fotootje. Hun bezoeken we zeker in oktober. En dan zullen we ook hun verhaal horen. Geen natte voeten, maar wel ingesloten door het water.

Op naar het vlakke Nederland. Naar een deel van nederland dat uit zo`n kleine 60 polders bestaat. Waar waterbeheer(sing) erg belangrijk is.
En dan over een week of wat weer naar de ruimte in Tsjechie
 

Ad Verschoor

Donateur
Hilde, bedankt en andere woorden zijn er niet voor te vinden.
Jullie medeleven bij deze betrokkenen, in deze situatie, is ontroerend.
Juist daarom is het een geweldig verslag en zeer lezenswaardig.
 
Belofte maakt schuld. En nu Sint mij niet meer als hulpje nodig heeft kan ik weer een verslagje maken.

We waren met een beter gevoel uit Tsjechie gekomen van ons retourtje. En konden ons verheugen op de herfstvakantie.
Hoewel... Vooruitzichten veel regen een hele slechte week met voor de donderdag zelfs het cijfer 1. Maar ja als we nu niet gaan wordt het pas weer met de kerst.
Dus op naar Poustka. De route over Arnhem richting Kassel en dan naar Leipzig krijgt langzaam toch onze voorkeur boven Enschede Hanover Leipzig. We reisden al op zaterdag en verwachtten drukte, maar in minder dan 10 uur waren we zonder laagvliegen in Poustka

Het meertje is nog erg modderig. We geven de overstroming de schuld. Of heeft het toch ook met de karpers die zijn uitgezet te maken?

P1100819.jpg

We maken de gestaakte aankoop van een tegelkachel opnieuw tot een doel.

P1100821.jpg P1100823.jpg

Geen probleem voor Sarah dat er van alles diep uit een ` archief` moet worden terug gezocht. Wat nogal wat tijd kost. Zij vermaakt zich met het vijftal katten. waarvan ze vele filmpjes en deze foto`s heeft gemaakt.

P1100824.JPG P1100830.JPG
P1100829.JPG

Terwijl wij gesprekken houden over de schoorsteen , het plaatsen van de kachel en wanneer dit zal gebeuren.
We maken een vriend. Want wij hebben er geen bezwaar tegen als het na december, zelfs na januari wordt. Een verbaasde blik een prachtige glimlach en we spreken af de vaste afspraak in de eerste week van januari te komen maken. En anders per mail of telefoon wat te laten weten. Het sloopwerk ligt in onze handen. Daar hebben ze helaas niet een aannemer voor beschikbaar. Gelukkig heeft Kees nog een paar hulpkrachten achter de hand.:sos:
Nog een paar weekjes met de open haard , zullen we heus wel doorkomen. En dan...................Weer een flinke stap naar een prettig huis. We kiezen al wel de tegel. Niet zo frivool als op de foto. We hebben een oud boeren klein huis en daar moet het bij passen. Het model heet `venster`en de kleur wordt donkergroen. ( het rood zoals hij op de foto in het rek staat, heeft het niet gehaald).


wordt vervolgd
 
We zijn ook helemaal gelukkig dat de tegelkachel er gaat komen. We hangen er geen radiatoren achter. Zo`n project is een maatje te groot voor ons.:trainen: Boven hebben we al een goede kachel en in de keuken wordt het waarschijnlijk restauratie of een fornuisachtige verwarming. Verhuren is niet ons doel. En we hebben een klein budget.
Maar we genieten wel met volle teugen.

Natuurlijk hebben we ook onze mindere momentjes. Bijvoorbeeld als we de rekening krijgen voor het hebben van een SRO. Maar voor ons plekje was er geen andere optie. En ook als er een pasje van de bank problemen geeft moeten we ervoor naar Liberec. Daar maken we dan maar van de nood een deugd.

De dames gaan een paar winkels in en de jednatel gaat naar de CSOB.
Natuurlijk zijn wij vrouwen eerder klaar en wachten op de parkeerplaats duurt dan wel heel lang.

P1100834.jpg P1100835.jpg

Dus maken we een ommetje, een rondje blok of welke naam je er ook aan wilt geven. En dan kom je midden in Liberec dit tegen.

P1100836.jpg P1100837.jpg

Nog een bochtje en dan zijn we weer terug in de marketting wereld.
Op verzoek van Sarah wordt dit paard vastgelegd.

P1100839.jpg

We gaan weer terug met een werkende bankpas . Missie geslaagd.

Iedere vakantie staat de kapper op het programma. En tijdens afwezigheid van de dames gaat Kees aan de slag met een sloophamer of hoe je zo`n ding ook noemt. Maar eerlijk is eerlijk. Weer een stapje naar een mooie `houten` vloer. De betonvloer is gerepareerd.

P1100846.jpg P1100849.jpg

De weersverwachting die erg slecht was, blijkt gelukkig niet te kloppen.
 
We hebben prachtig herfstweer en nemen het er lekker van.

P1100852.jpg

Hier een plaatje in de richting van ons huis met rechts de grote landbouwcooperatie.

Eindelijk komen we toe aan wandelen in het echte bos. De honden genieten maar wij helemaal.


P1100854.jpg P1100855.jpg

De herfstkleuren zijn meestal veel intenser in Tsjechie, dan in Nederland. Door mijn jeugdeducatie weet ik nu dat dat met de temperatuurverschillen en suikeropslag in de bladeren te maken heeft.:wijs:

P1100864.jpg P1100865.jpg

Mossen in vele tinten groen.

P1100867.jpg P1100871.jpg

En Sarah komt natuurlijk niet onder wat `groen-educatie uit. We kunnen plaatjes blijven schieten, maar vastleggen zoals het er in het echt uitziet valt niet mee. Ik denk erover om toch eens een cursus te gaan volgen.
 
Natuurlijk zijn er nog wat stille getuigen van de kracht van het water. Maar de hoofdtoon is: mooi , kleurrijk en vooral zomaar zonder toegangsprijs voor iedereen bereikbaar.

P1100856.jpg P1100857.jpg
P1100869.jpg
P1100862.jpg P1100870.jpg

Geen slecht weer, geen cijfer 1 voor het weer. Voor ons valt zo`n dag boven de normering 8.

Gelukkig maar dat we de weersvoorspelling met een flinke korrel zout genomen hebben.
 
Hallo lieve mama,:D

In een poging citaat in 1 bericht te plaatsen wat me niet gelukt is. Het drankje op pagina 1 was verrukkelijk, alleen klopt bij deze de fotograaf niet, en was het niet je kleinste maar middelste dochter die deze foto heeft gemaakt...:$

De rodel baan is inderdaad Nummer 1 ik zal even uitleggen wat er gebeurde aangezien ik het als overlevende het goed te woord kan brengen..

"heel lang geleden ooit hier heel ver vandaan in .... Geen idee hoe het plaatsje heet....,
waren er eens 2 zussen die samen gingen rodelen. Hoewel de oudste van de twee niet te hard wou gaan zei de jongste jawel en vooral niet remmen.

Nou na een aantal keer van de baan af te zijn gegaan, mocht ik van Sarah het om het maar zo te noemen 'gaspendaal' bedienen, ik had beloofd om niet te remmen (ook niet in de bochten) bij de eerst paar bochten toch te remmen en daarna niet meer, al kletsend over hoe hard we zouden gaan en zoekend naar het meisje voor ons, gingen we een bocht in en verloren we ons evenwicht.
Ter bescherming van mijn lieve kleine zusje ik mezelf tegen de rand aan gegooit en geweldige brandwonden/schaafwonden opgelopen op mijn knie, boven arm en hand. (en ik huilde niet nee, 'grote meid')

Tegen Sarah gezegd dat ze maar door moest gaan nadat we de slee weer recht hadden omdat Niels de logee inmiddels vlak achter ons zat. Beneden aangekomen gelijk maar naar papa en mama en het avontuur vertellen en zoals mijn mam (Hilde) al vertelde mijn grote zus op de hoogte stellen dat je er toch wel degelijk uit kan vallen :S ...

Na wat ijs er op ging het al beter, helaas kon het stappen met het personeel van Camping 2000 niet door gaan omdat mijn knie toch wel een beetje pijn deed..

En zo leefde ik nog lang en gelukkig"

Mam je schrijft weer geweldig! Je zou een boek moeten maken! en dat meen ik serieus en niet alleen omdat ik je dochter toevallig ben..
 
Hey Charlotte,
dus het was je kleine zusje die eigenwijs was? :stout:
Gelukkig is het goed afgelopen! Doet me denken aan andere gasten van camping 2000, onze vrienden. Uiteraard gingen wij regelmatig samen op pad, zo ook rodelen. Vriend, altijd snel op zijn motor, dacht ook net als jullie, "even" heel snel de baan af te gaan. Maar in de laatste bocht verloor hij zijn evenwicht en stak, heel gek, één van zijn benen erg hoog in de lucht :deuk: om alsnog de balans terug te vinden. En, hoe toevallig, ik stond te filmen! :D Gelukkig kreeg hij het karretje weer in evenwicht en had hij verder geen letsel, daarom kan ik dit nu ook met een big :D schrijven.
 
Ach wij zijn zo`n gezin waar altijd gekke dingen gebeuren. maar dat blijven wel de verhalen die nog lang verteld worden.
En Lot dat drankje heb jij ook gefotografeerd maar wel op een later tijdstip. Deze was foto was echt van Sarah.
Ook onze oudste was uit een Bobbaan gevallen, heel lang gelden in Polen. En werd daar flink mee geplaagd. Daarom werd ze als eerste door haar zus op de hoogte gesteld. Het viel gelukkig ook met Lot allemaal mee. Het zijn wel erg pijnlijke plekken.Maar de ehbo van moeder:doc: met gelijk koelen voorkwam een boel ellende achteraf.:ja: Het ijs werd direct gegeven door het barpersoneel. Het is ook onze favoriete bobbaan. Prettig zitten :eten2::bakkie:voor de toeschouwers.
En zoals weer zo`n mooi gezegde in het Nederland. `Hoogmoed komt voor de val`.
Juist als het gewoonte wordt, wordt `de mens ` roekeloos. We weten het allemaal wel, we kunnen het allemaal wel en dan ............oeps :confused:
Vandaag is er in Nederland volop te sleeen. Dus ik ken mijn beperkingen en laat de auto staan. Tijd voor een aanvulling op het forum.:ja:
 
Bovenaan