Een prachtige vakantie met een abrupt einde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Hilde al vallen de mussen hier van het dak van de warmte ,dan nog is het helemaal niet erg om jouw kerstvakantieverslag met foto's te zien. Wie heeft er nu een reebok zo dicht bij huis en kan dat zelfs rustig fotograferen. :foto: :top:
 
Wie heeft er nu een reebok zo dicht bij huis en kan dat zelfs rustig fotograferen.
Antwoord: mijn bonuszoon en familie in hun tuin in Orroir België
jpg.gif
jpg.gif
 

Bijlagen

  • IMGA4264.JPG
    IMGA4264.JPG
    64,8 KB · Bekeken: 6
  • IMGA4263.JPG
    IMGA4263.JPG
    68,1 KB · Bekeken: 5
Oeps, ben helemaal geen kenner, die dieren komen af en toe bij hen in de tuin maar of dat nu dieren zijn die in het wild leven of ergens uitgebroken zijn dat weten we niet, bedankt voor de toffe links en sorry voor het storen in jouw topic die ik ook met veel plezier gelezen heb!:bloos2:
 
Over bezoek hebben we niet te klagen.
ook bezoeken wij de vaste vrienden uit het dorp als het oudejaarsavond is wordt er op de deur geroffeld. Kom op mee met ons. We worden een beetje opgehouden doordat Sarah was ingeslapen en wij in Nederland meestal wat later naar buiten gaan. We komen eraan melden we. Als we zover zijn is het clubje spoorloos, maar we zien al wel vuurwerk en het is ook leuk om even een stukje richting dorp te lopen.
Dan horen we weer het gegiechel en gezang en sluiten ons weer aan. Wie mij ooit had voorspeld dat ik sekt drinkend op straat zou staan en daarbij ook nog luidkeels op speciaal verzoek een Nederlands liedje zou staan te zingen, had ik voor gek verklaard.
We doen duidelijk mee in het integratie project.
We hebben nog tot 8 januari vrij. En genieten vooral van de kleine dingen. We houden al rekening met onze bezoekjes. Want wat we ook zeggen ,er wordt toch van alles gebakken en wat we niet opeten krijgen we mee. Dus niet van te voren eten, is onze strategie. Het is heel gezellig en we realiseren ons voor de zoveelste keer dat het geluk in de kleine dingen zit.
We praten nog wat na over de overstroming en we horen de bezorgdheid over de dooi die er staat aan te komen. Vele onderwerpen passeren de revue.

Een bezoek wordt helaas geannuleerd. het is niet te doen. Een km of 5 bij ons vandaan, en gewoon onbereikbaar. De wind zorgt dat de sneeuwwallen naast de wegen teruggeblazen worden. Onbegaanbaar. De weg kwijt zijn is hier heel letterlijk te nemen.
We genieten dan maar van een boek, een film, een spelletje of een handwerk en de kachel die snort. Ondanks de vele dagen zonder echt een planning vliegt de tijd. En voor de houtvoorraad geldt hetzelfde.

P1110419.jpg

Als de dooi echt doorzet gaat Kees voor inspectie naar de zolder. Geen natte plekken maar wel marter sporen. Dus de meegenomen haren van de kapper worden rondgestrooid. Het middel tegen marters is ons verzekerd. En diervriendelijk.

We bekijken het dak van de buitenzijde

P1110420.jpg P1110421.jpg

En dagdromen van de plannen voor de toekomst.

Hoewel de dooi soms deemoedig maakt is groen alweer hier en daar paraat.

P1110422.jpg P1110423.jpg
P1110425.jpg P1110427.jpg

Op een ommetje valt me weer op hoeveel hooi hier ligt te verrotten. Af en toe gebruikt een kalf het als een verstopplekje. En proeft van elke baal tot de lekkerste is gevonden.
 
De wintertijd is de enige periode dat we tot nu toe de koeien dichtbij huis hebben gezien. En volgens de verhalen zijn ze gevaarlijk.
Maar als je tussen de koeien en hun kalveren rondzwalkt na een langdurig bezoek aan de Hostinec, is het niet helemaal vreemd dat ze hun kalf verdedigen. Persoonlijk kom ik liever de koeien tegen dan hun medebewoner.

P1110479.jpg


Niet echt vriendelijk naar voorbijgangers. Maar meestal achter het hek.:fluit:

Onze buurvrouwen hebben de ruimte, maar houden duidelijk van gezelligheid. En nieuwsgierig dat ze zijn.

P1110426.jpg P1110433.jpg P1110435.jpg
P1110444.jpg P1110470.jpg P1110465.jpg

Ook hier is er discussie of het wel diervriendelijk is dat de pasgeboren kalven buiten lopen met dit weer.
Ik zou het niet weten. :confused: Maar ze lopen er tamelijk monter bij.
 
Voor diegene die aan het plannen zijn voor de komende tijd wil ik nog even laten zien dat ook dit deel van Tsjechie wandel- en fietsroutes kent.

P1110436.jpg P1110437.jpg

P1110478.jpg P1110477.jpg

En straks als het weer zonnig wordt gaat het rustpunt bij de buren vast weer open. Zmirzlina in vele smaken :ice:en wat verkoop van drankjes:pepsi:.
We gaan van een uitbreiding in het assortiment uit. Want in Liberec hebben ze een banketbakkerij. Hopelijk heeft de pech ze niet ontmoedigd. De hele voorraad ijs weg moeten gooien omdat de stroom was uitgevallen. ( tijdens de overstroming). Maar een nieuw jaar , dus nieuwe kansen.:ja:

Voor ons maakt dat het contact met het dorp makkelijker. Een groet en een praatje met de voorbijwandelende ijsliefhebbers is snel gemaakt en dat zijn bijna alle inwoners.

P1110480.jpg

Lastig is dat hun naam slechts een letter verschilt van de onze. Het contact is goed. Dus geen reden tot donkere gedachten. Als je je welkom voelt maakt dat het alleen maar mooier. Verwacht van mij geen objectiviteit. :denk:


P1110440.jpg P1110438.jpg

We hebben een mooi plekje

wordt vervolgd
 
Het dooit hard de laatste dagen van ons verblijf. Voor ons is de eerste gedachte. Geen sneeuw op de wegen bij de thuisreis. Bij onze buren ligt dat anders. Je voelt de spanning en hoort regelmatig, als het maar niet opeens te snel gaat.

P1110473.jpg P1110474.jpg

Naast wat littekens van de zomerse wateroverlast. Zie je dat er op de wei weer een beek ontstaat.

P1110497.jpg P1110498.jpg

Maar de watergangen kunnen het nog aan.

P1110430.jpg P1110431.jpg

De grote laag sneeuw smelt letterlijk als sneeuw voor de zon. Het groen van het weiland komt al snel weer te voor schijn.
Wij starten het verzamelen voor de terugreis.
 
Naast het afscheidsrondje langs de mensen ben ik ook zo`n type dat nog even alles in zich opneemt wat me soms heel blij en soms heel verdrietig maakt.

P1110484.jpg

De stinkende walm waar je normaal niet blij van wordt, maar wel als je weet dat de twee senioren die deze veroorzaken zulke lieve dappere dames zijn.

P1110486.jpg P1110488.jpg

De boomklever die me steeds weer fopte deze zomer door zijn getik op de stammen. Zo`n klein vogelteje. met zo`n krachtig geluid. In Nederland volg ik met spanning of hij of de koolmees nog met nest en kroost in beeld gaat komen.

http://www.beleefdelente.nl/

P1110493.jpg

De bonte specht altijd mooi om te zien. Maar als hij gaten in onze voorgevel maakt wordt ik toch een beetje minder blij.

P1110501.jpg

De technische hulpmiddelen die ik af en toe zomaar tegen kom. Staan gewoon in de tuin naar me te lonken. Zie je me wel. Dit hebben jullie Nederlanders niet.

P1110503.jpg P1110505.jpg

En bij de aanblik van dit huis wordt ik altijd een beetje verdrietig. Zoveel enthousiasme, zoveel dromen, zoveel energie en opeens over en uit. Geveld door een longembolie in de kracht van zijn leven.
 
En het leven gaat gewoon door. Bij ons rolde het muntje de goede kant op. We gaan langzaam, maar zeker vooruit en we zijn er nog.

Om te genieten van het gesprek met de dorpsgenoot die in uitstekend Duits informeert.
Te genieten van het mooie uitzicht. Met steeds weer de zon die achter de wolken zich laat zien
. P1110507.jpg P1110509.jpg

Te zien hoe een auto vanzelfsprekend door de bus wordt losgetrokken uit de sneeuw.
01012011001.jpg

En hoe onze jonge reebok zoveel vertrouwen in ons heeft dat hij een vriendinnetje meeneemt.

03012011006.jpg

Helaas ligt het fototoestel soms niet voor het grijpen, maar de telefoon biedt uitkomst.
Zo`n langskomende ree is voor ons het ultieme geluk en dat maal twee.


03012011005.jpg 03012011008.jpg 03012011007.jpg

In februari was het niet mogelijk te gaan. Maar over een paar weekjes is het weer zover.
Het zal ons eerste paasfeest in Tsjechie worden.We verheugen ons al op het heksenfeest en hopen op veel bloesembomen.

Ik houdt jullie op de hoogte in een nieuw verslag

Einde
 
Die herten bij de voordeur, dat is toch heel gaaf! Ik kan me voorstellen dat je daar niet genoeg van krijgt. Weer bedankt voor je prachtige verslag! :bloem: ( En mooie foto's! ;))
 
Heerlijk zeg die verhalen en foto´s. Hebben wij toch allemaal maar weer gemist.
Nog 11 maanden en dan zal ik er veel vaker en langer kunnen zijn.
Verheug me er nu al op.
Ik kijk zelf ook altijd naar de school. Heb er nooit meer iemand gezien. Weet ook niet wat er mee gaat gebeuren. Jij?
 

char

† In Memoriam
Dank je wel!!...

Ik schrijf ook graag,..en natuurlijk niet altijd onzin,.. maar jij bent een maatje groter!!...

Ik vind het heel erg knap van mensen die gewoon kunnen schrijven hoe ze denken...en voelen.

Jammer, dat dat een drempel is voor veel Forumleden...

Char.
 
Bovenaan