Een prachtige vakantie met een abrupt einde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het mooie weer blijft maar duren. En dat nodigt uit tot buiten zijn. De eerste dagen hadden we ons gelijk gestort op het afgevallen blad van de kastanje. Het was zo nat dat we het niet aandurfden het te verbranden. Een grote rokende massa, daar hadden we niet zo`n behoefte aan. Dus hopen we nu dat het versnipperen ook ook helpt tegen de lastpakjes die onze boom hinderen.
En natuurlijk gras maaien. Maar onze nieuwe aanwinst had het koud, na zo lang stil getstaan te hebben. En met onze onervarenheid duurde het even voor de goede `touch` was gevonden. De verkoper had tegen Kees gezegd dat hij deze machine moest behandelen als een vrouw. maar ook daar zijn vele meningen over :?:
Na een tijdje genieten van een plekje in het zonnetje wenste mevrouw Maaier toch aan te gaan. En waren we alsnog blij met de aankoop.

De latere mooie dagen waren een extra cadeautje.
De fretten genoten ook van alle luchtjes buiten. natuurlijk gaan ze enkel aangelijnd naar buiten.En af en toe zagen we aleen nog een lijntje en een staart.

P1100878.jpg P1100876.jpg
P1100899.jpg

Kees deed nog een stukje agressie therapie

P1100887.jpg P1100889.jpg

En ik dacht aan hoe mijn ouders zouden hebben genoten van dit stukje natuur. En om ze toch een beetje mee te nemen naar dit speciale plekje had ik de roosjes van het bloemwerk van mijn vaders crematie (die jarenlang bij mijn moeder en later bij mij thuis hadden gestaan) meegenomen.

En terwijl ik ze een plekje gaf werd ik gespot door Kees. Op dat moment was ik er niet zo blij mee dat hij het had vastgelegd. Maar nu achteraf wel.

P1100882.jpg P1100885.jpg

De bloemen zullen verdwijnen. Net als zoveel andere zaken Maar de herinneringen zullen blijven. En steeds meer komen de mooie herinneringen naar de voorgrond.
De wandelingen over zandpaden, het fietsen om kastanjes te zoeken,
spelen in het bos, leren over de natuur.

Ik denk dat ik oud word ;)
 
En het blijft bijna de hele week zonnig. We genieten vooral.

Rijden een rondje Polen, maar constateren dat we niet goed zijn voorbereid. Gaan veel uit eten. Praten even bij met vrienden. En brengen aan het eind van de week nog even een onverwachtsbezoek in Predlance. De keizerskronen worden met dank aanvaard. Of ze echt zullen helpen tegen de mollen ? De meningen zijn verdeeld Gelukkig zijn ze ook mooi om te zien. http://www.keizerskroon.net/index.php?section=1

We genieten van de herfst.

P1100903.jpg P1100904.jpg

P1100906.jpg P1100910.jpg

Dat het richting winter gaat wordt bewezen door het verzamelen van de reen.

P1100915.jpg P1100919.jpg

Het is alweer tijd om te vertrekken. Alles is winterklaar. Zodat we geen nare verassingen vinden in de kerstvakantie.

P1100927.jpg


einde
 

kuurgast

Donateur
Hilde ik heb genoten van jouw mooie foto's ook al was niet alles even leuk zoals de titel al aangeeft.
Gelukkig is alles nog goed afgelopen in jullie buurtje ,helaas is dat nog niet overal het geval.
Hele fijne kerstvakantie en we wachten af wat je daar weer van laat zien. :s_hug:
 
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik wat schreef. Maar nu ik veel tijd heb en weinig mag doen, pak ik de draad maar weer eens op.

Misschien heeft het er mee te maken dat we normaal gesproken nu aan het verzamelen zouden zijn om voor de crocusvakantie naar Tsjechie te vertrekken. Dit keer dus even niet.

En dat brengt me dan bij de laatste vakantie die we er zijn geweest. Twee weken rond de kerst, en wat voor weken.
Zelfs Nederland had veel sneeuw in de periode voor ons vertrek. Dus we waren op alles voorbereid. Omdat de kerst in het weekend viel en wij een leerplichtige dochter hebben was het vertrek op de dag na kerst. En in tegenstelling tot onze verwachtingen verliep de reis eigenlijk heel voorspoedig.
Totdat we bij de Poolse grens in de buurt kwamen. Grote gaten in de snelweg. En eenmaal in Polen een grote ijsvlakte, daar waar eigenlijk de weg zou moeten zijn.
Het contrast blijft zo bijzonder. De wegen in Duitsland redelijk en dan opeens deze chaos. Als dan ook nog mensen gaan draaien is het helemaal een spectakel. Ik ben dan blij dat ik niet rij. En vooral blij dat we er `bijna `zijn.:top:
Gelukkig is het maar een `stukje `en dan als bij toverslag na de Tsjechische grens is de weg weer redelijk begaanbaar.:dank2:

Maar ook de ervaren chauffeur blijkt niet echt blij met dit laatste stukje.:kwaad: Ik houdt maar zoveel mogelijk mijn mond:zwijg: Erg lastig voor iemand zoals ik. Maar als we er zijn en Kees de auto de met sneeuw bedekte inrit in wil rijden ,kan ik het natuurlijk niet laten. `Zou je dat wel doen:merk ik op. Niet zo slim natuurlijk.:fool: en helemaal niet als het blijkt dat ik gelijk heb. Maar uiteindelijk staat de auto.Na in het eerste kwartier ons vehikel twee keer heeft vastgezeten in de sneeuw. De hulpvaardigheid van de buurt hebben we weer snel ervaren.:dank2:. De hele vakantie verder geen een keer meer ellende gehad. En ik ...........:bloos2:heb makkelijk kletsen.

De auto staat dus op zijn plaats.Iieder kent zijn taak, en die van mij is het eerst maar eens proberen de binnetemperatuur omhoog te krijgen. Aanvangstemperatuur -2 in de kamer.:koud: Alle kachels aan. Dat wil in ons geval drie houtkachels en 4 electrische kachels aan. En vooral je jas aanhouden!

We hebben geen kapotte leidingen, maar de leidingen ontdooien langzaam aan. En de eerste avond is er nog geen sprake van warm douchen. De bedden worden klaargemaakt en oh wat heerlijk dat we voor deze eerste nacht een electrische deken hebben. Allle kilte verdwijnt als je met je puntje van je neus net boven je dekbed uit naar de vlammen in de houtkachel kijkt in je voorverwarmde bed.

De volgende ochtend is het wel even wennen. Geen cv die vanzelf aanslaat, maar de hout kachels aanmaken.De hele nacht houden ze het niet vol. Maar alle koudwaterleidingen zijn inmiddels in werking en jawel de boiler loopt ook vol en vanavond dus lekker douchen. Gewoon de wc doorspoelen en niet meer met de emmer zoals gisterenmiddag. Wat een luxe.:D
En het heeft alweer gesneeuwd. Dit hebben we op ons plekje nog niet meegemaakt.

P1110190.jpg P1110192.jpg
P1110193.jpg P1110194.jpg
P1110207.jpg P1110208.jpg

Voorlopig vinden we het alleen maar prachtig. Sarah assisteert met sneeuwruimen en vermaakt zich prima. En wij vermaken ons met de sporen en het op orde brengen van het meest noodzakelijke in huis.

:zwaai: wordt vervolgd

P1110204.jpg
 
Het blijft een beetje tobben in huize Visscher. Ik ben eind januari geopereerd en mag nu weinig. Dat maakt me `een beetje` knorrig. Terwijl ik gewoon weer opknap. En eigenlijk blij zou moeten zijn en genieten:ongeduld:Maar het blijkt steeds weer dat ik toch niet zo geduldig ben als iedereen altijd van me heeft beweerd.:tomaat2::tomaat2::tomaat2:
Tsjah dit mens blijft een vreemd wezen
 
De eerste dagen genieten we vooral van de grote hoeveelheden sneeuw. Maar we moeten ook echt wennen. Sneeuw ruimen, de kachels aan houden en tot rust komen.
P1110205.jpg P1110206.jpg P1110195.jpg

P1110209.jpg P1110214.jpg P1110219.jpg

Maar eerst als geleerde les van deze zomer zorgen dat we voorraad in huis hebben. Dus op naar Frydlant. Wat prachtig die sneeuwallen aan beide zijden van de weg en die donkere bomen als contrast met de sneeuw.
En wat is iedereen attent en beleefd op de weg.Een verademing.
We blijven twee weken dus onze kar wordt flink volgestouwd. We verwachten nog bezoek de komende dagen en we hebben voorraad voldoende ingeslagen, zodat we niet op pad hoeven.

Dezelfde weg weer terug. Echt warm is het huis nog niet van binnen. maar ons geeft het toch steeds meer een warm gevoel.Het is thuis voor ons. De spullen uitpakken en lekker dollen in de sneeuw of bij de kachel. Hoeveel boeken worden het dit keer. En zou ik nog aan handwerken toe komen?

P1110224.jpg wordt vervolgd
 
Zelfs een gewoon boodschappen ritje is adembenemend en als je dan bij aankomst dit plaatje ziet,

P1110227.jpg

dan wordt je toch helemaal blij.

Het houthok is al tijden goed gevuld en binnen ligt het hout in een flinke voorraad voor het gemak.

P1110225.jpg P1110249.jpg P1110250.jpg

Een lekker vuurtje en dan is er tijd voor onze huisgenoten.

P1110241.jpg P1110242.jpg P1110252.jpg

In de `box`mogen ze even hun energie kwijt. Maar het is winter en dat is te merken. Al gauw zoeken ze hun baasje weer op. En vergis je niet. Ze zijn nogal eenkennig. Vreemde handen achten ze ongewenst en willen dan nog wel een poging tot `proeven `doen. Maar als ze je kennen en vertrouwen is het af en toe net een lachfilm. En voor Saar zijn het haar maatjes. En omgekeerd.


wordt vervolgd
 
Niet iedereen is het eens met al die aandacht voor die eenkennige boefjes.

P1110256.jpg

Ik wil ook aandacht. En graag van iedereen. Ik ben wel met iedereen gelijk vriendjes.
Alleen als het donker wordt dan verander ik in een ander dier. Een echte waakhond,met zware blaf en opstaande rugharen.

P1110229.jpg P1110275.jpg

Maar als ik dan ook mijn aandacht krijg en net als mijn kleine vriendin kan genieten van de sneeuw en alle luchtjes en spelletjes ben ik weer blij.
 
Bovenaan