Een prachtige vakantie met een abrupt einde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De eerste dagen zijn sneeuwrijk en grijs. En we ervaren nu ook alle voor en nadelen van veel sneeuw. Gelukkig hadden we in Nederland al kunnen oefenen.:ja:
We noemen onze locatie nog wel eens het `subtropisch dalletje`. Vooral als we veel sneeuwrijkere plekken hebben bezocht op nog geen 10 km afstand. En zoals jullie allemaal vast wel eens in het journaal hebben gezien. Ook in Spanje valt er af en toe een flinke hoeveelheid sneeuw. Dus we handhaven voorlopig ons troetelnaampje voor ons `stekkie`

We zien steeds meer sporen in de tuin.

P1110274.jpg P1110280.jpg

En in de verte zien we ze lopen. Maar echt door de tuin lopen , doen ze wanneer we niet kijken.

Ook het zonnetje komt er bij. En dat maakt het een stuk aangenamer om buiten te zijn. Als dit is wat je ziet als je de deur opent:

P1110260.jpg

Dan wil je meer.En dat is makkelijk te regelen.

P1110261.jpg P1110263.jpg
P1110264.jpg P1110265.jpg

We horen dat het verwachtte bezoek inderdaad doorgaat en ook is er contact met Sarah haar vriendin. De agenda wordt voller. Maar op een prettige manier.

 
We bezoeken Frydlant.

P1110286.jpg P1110287.jpg

Doen nog wat inkopen. Bekijken de sneeuwruim acties en bevoorrading met kolen.

Genieten van de ijssculpturen

P1110288.jpg P1110289.jpg
P1110291.jpg P1110290.jpg

En besluiten ook nu de weg goed begaanbaar is even langs de bekende adressen te gaan.

P1110292.jpg

wordt vervolgd
 
Terwijl we aan de thee zitten gaat de telefoon. Kan Sarah spelen? We besluiten tot grote vreugde van de jeugd het rondje verder door te zetten.

Ook gezien de wat langere reistijd door de sneeuw en het gezellig knapperend houtvuur met koffie met worstebroodjes. ( we hadden nog niet gelunched) kletsen we uitgebreid bij. En besluiten in ieder geval voor donker weer thuis te willen zijn.
Het is super gezellig. De kinderen vermaken zich prima en wij ook.

Als we gaan is het wat de jeugd betreft natuurlijk altijd te vroeg. maar de nieuwe afspraak staat genoteerd.

De zon begint te zakken en dat nodigd uit tot foto`s .

Net voorbij het bezoekadres de eerste,

P1110293.jpg

Ons allereerste huis op het wensenlijstje stond hier. Maar was helaas al verkocht.



onderweg



P1110295.jpg P1110296.jpg
P1110298.jpg P1110300.jpg



Bijna thuis, hier vlakbij maar hoger legen stond het huis dat theoretisch al van ons was.


P1110303.jpg
THUIS

P1110305.jpg

En dit plekje gaat steed meer ons plekje worden. We zien steeds meer voordelen t.o.v. de andere. Maar of dat objectief is????

wordt vervolgd
 
We hebben aankondigingen van bezoek gekregen. Is in nederland een blik in de voorraadkast afdoende. Hier ligt dat even anders.
Waar laat je de auto parkeren?
Gelukkig beschikken we over iemand met `Girlpower` .

P1110306.jpg P1110308.jpg
P1110309.jpg P1110314.jpg

Naast het vrijmaken van de parkeerplaats werd er gelijk een zitplaats met dranken koeling gecreeerd.Want: ` Na gedane arbeid is het goed uitrusten`.

Toen Meike gearriveerd was werd de pret nog groter. Sneeuw genoeg voor een sneeuwballen gevecht.

P1110318.jpg P1110322.jpg
 
Er kwam ook hoog bezoek. Wij zijn maar klein en als er dan lange mensen ons huis binnenkomen realiseer je je dat we niet zoveel rekening hebben gehouden met de `groten`onder ons.

De parkeerplaats was gereed. De taart gebakken.(er was helaas wel iets mis mee gegaan). De kachel flink opgestookt en de koffie bruin.

Na gezellig te hebben bijgepraat, Lonkt het mooie weer buiten.
Mijn camera blijft thuis.

Ik heb nu een profesionele fotograaf aan mijn zijde. En gooi later nog een balletje op over een te volgen workshop.

We gaan eerst richting het dorpje en al snel klikt de camera.

DSC_5349.jpg DSC_5352.jpg
DSC_5359.jpg DSC_5365.jpg

De beroemde putter wordt vastgelegd. Even verderop gaan we rechts over het bruggetje richting de Smeda. Een echte fotograaf laat zich niet weerhouden door een beetje sneeuw. En ook het niet graag vastgelegd worden op beeld wordt vakkundig opgelost.

DSC_5364.jpg

Het is zo lekker buiten dat terug het huis voorbij lopen en nog even verder gaan naar de koeien.

DSC_5369.jpg DSC_5380.jpg

En ik loop te genieten en voel me dubbel blij dat ook zij ons plekje kan waarderen.
 
Het zijn helemaal geen spectaculaire foto's hoor Hilde, die kun jij zelf ook maken. Maar misschien heb ik wel wat tips voor je, een privelesje zeg maar, want... die appeltaart ziet er wel erg lekker uit! :stout: :lekker:
 
We heben wat afspraken staan en zoals het spreekwoord zegt:

Goed voorbeeld doet goed volgen.

We maken het ook aantrekkelijk.
Vers gebakken brood, ouderwetse pudding en af en toe taart.



P1110338.jpg P1110339.jpg 03012011009.jpg

De restjes mogen buiten voor de vogels en dan natuurlijk flink aangevuld met zaad voor buitenvogels. In het kleine dierenwinkeltje van Frydlant gekocht.

De waarschuwing voor vreemde vogels heb ik waarschijnlijk niet verstaan. Want als ik de volgende ochtend de gordijnen open doe, denk ik dat ik nog droom.

P1110340.jpg

Nog eens beter kijken en ja hoor

P1110347.jpg P1110351.jpg

Het smaakt meneer goed. En ik knip maar door. Als ik Kees naar beneden hoor komen wacht ik hem op bij de trap. We genieten en leggen dit bezoek ruim vast.

En blijven kijken tot hij vertrekt.

P1110355.jpg
 
Zo`n ontmoeting smaakt naar meer.

De vogelvoederplaats wordt extra in de gaten gehouden. En wordt druk bezocht.

P1110374.jpg P1110381.jpg P1110385.jpg

Maar de koolmees zie ik thuis al zo vaak met zijn pimpel neef, roodborst etc.
De matkop had ik anders vast lyrisch beschreven en dan de boomklever, niet te verwarren met de boomkruiper.
Ik ben bevooroordeeld. Ik wil `vreemde vogels`!

P1110386.jpg

En al is meneer merel nog zo mooi en geniet ik zomers het meest van zijn zang. Nu is hij een maatje te klein

Maar dan................
Het is bruin en groter dan een zangvogel

P1110392.jpg P1110400.jpg

Mevrouw fazant sluit zich aan bij de gasten en iets verderop zie ik als ik het zo`n beetje opgeef iets bruins doodstil staan.

P1110417.jpg

Jawel , hij is er weer


wordt vervolgd
 
Bovenaan