Een prachtige vakantie met een abrupt einde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Omdat dierendag nadert zal ik ook nog wat vertellen over ons nieuwe Tsjechische huisdier. Of is het er meer dan een?

`s Ochtends half slaperig zie ik dat er aardig `gewinkeld` is in de koekjesverpakking. Ik was het niet.Wie dan wel? Sarah zit al geinstaleerd voor de TV met de `grappige `series mee te schateren. Zij was het ook niet. En ik denk dat ze de waarheid spreekt. Kees dan? Maar sinds zijn vele medicatie wordt die misselijk van de eens zo door hem geliefde chocola in welke vorm dan ook.
Vreemd! :denk:

We hebben een actieve dag buiten huis en ik denk er niet meer over. Tot ik zie dat er geknabbeld is aan een van de koekjes. Geen mens zou die sporen zo achter laten. Zeker niet de snoepers binnen ons huishouden.

Ik zet een soort val. Nog meer let ik erop dat alles wat we zelf willen eten in de trommels en blikken beland. Maar de koekjes die over de datum zijn worden uitnodigend neergelegd. En nu is het afwachten.
Het is een kwestie van geduld.

Eerst horen we hem/haar die al gauw de naam Pluis krijgt. Dan spotten we Pluis regelmatig.
Onze `jachthonden `vinden ze wel interessant, lekker ruiken, maar ze staan erbij en kijken erna .

( Niet vreemd binnen een gezin waar van alles is gedropt. Van een hamster, tamme ratten, fretten, katten kippen cavia`s, gebrils etc.. Allemaal afgestaan. Dus opgenomen en deel van het gezin. Zelfs een van de huidige honden weet hoe dat voelt. :()


En uiteindelijk stoort Pluis zich steeds minder aan onze aanwezigheid. We leggen hem vast op de gevoelige plaat. Eerst met de door hemzelf verkozen maaltijd.

P1090997.jpg P1100007.jpg

P1100009.jpg P1100012.jpg

En later met een wat gezonder menu

P1100191.jpg P1100197.jpg

Tja van schillen en pitten houden ze niet, dat is inmiddels duidelijk.

P1100199.jpg

Ik zie een aantal van jullie lezers hun wenkbrauwen al fronzen. Maar als we van ze afwillen en ze vangen ,zullen we ze ook moeten doden. Alleen buiten zetten heeft zo weinig zin.
En in dat doden zijn we niet zo sterk. Dus zolang we het idee hebben dat ze niet al te veel schade veroorzaken genieten we van de voorstelling van Pluis en zijn familie. Ze stinken in ieder geval niet.

Wordt vervolgd
 
Hilde bedankt voor de foto's en link. Ik heb weer wat geleerd vandaag.

De relmuis of zevenslaper (Glis glis of Myoxus glis) is een knaagdier uit de familie van de slaapmuizen (Gliridae).
De relmuis is de grootste slaapmuis van Europa. De lengte kan variëren van 13 tot 19 centimeter, en het gewicht tussen de 70 en de 200 gram. De pluimstaart is iets korter dan het dier zelf, circa 12 tot 15 centimeter. Relmuizen hebben een grijsbruine vacht. Over de rug loopt een vage donkere streep. De buikzijde is iets lichter van kleur. De kop heeft een donkere ring om de ogen, maar het is niet een masker zoals bij de eikelmuis.

Wikipedia
 
Onze katten komen vooral de laatste tijd met allerlei soorten muisachtigen naar binnen en deponeren die dan aan onze voeten :tong:.naast huismuizen ,spitsmuizen etc komen ze af en toe naar binnen met een soort die een grotere kop heeft net als een hamster ,wat is dit voor soort?:confused:
 
zo hadden wij een aantal jaren geleden ook een muis die wij door de winter heen hielpen.hij at een en ander wat ik in de schuur voor hem neer legde.tot het moment dat ik had vergeten de frituurpan uit te zetten...............de volgende morgen vond ik een kroket met een staart in de frituur.ik heb toen een aantal nachten slecht geslapen.
 
Wat een schattig diertje. Ik begrijp dat je hem niet kan doden, maar ben je niet bang dat de volgende keer dat je thuiskomt onder de voeten wordt gelopen door een hele colonie van die schattige diertjes?
 
Wat een schattig diertje. Ik begrijp dat je hem niet kan doden, maar ben je niet bang dat de volgende keer dat je thuiskomt onder de voeten wordt gelopen door een hele colonie van die schattige diertjes?

Hallo Carla.

Natuurlijk hebben we daar over nagedacht. Maar voorlopig denken we niet bezorgd te hoeven zijn.

Op de site staat o.a.

Omdat deze knaagdieren maar een paar maanden per jaar actief zijn, planten ze zich niet buitensporig voort

Daarnaast sneuvelen ze nogal eens door hun ondoordachte gedrag.

Dus voorlopig mogen ze blijven.
De eerstvolgende periode dat we ze wakker aantreffen is in mei 2011.

Hilde
 
:hart: Wat een mooie beestje! Ik kan me voorstellen dat je ze niet zomaar kan doden. Ons huis lijkt inmiddels hermetisch afgesloten voor muizen, maar lijkt de volgende stap in de kringloop juist zeer aan te trekken, de roofvogels. :stout:
We zien ze regelmatig vlakbij huis, voornamelijk de valken, de uilen verstoppen zich liever in een boom. Hun favoriete plekjes zijn de balken en vensterbanken, onder de nok van het dak.
Ik wist eerder niet dat ze ook braakballen spuwden, maar een paar weken geleden vonden we dit in onze vensterbank toen we de gordijnen open deden:
IMG_3975.jpg IMG_3976.jpg
de resten van jouw muizen. :lmfao:
Je ziet aan de bal dat het niet van een uil is, er zaten weinig tot geen botjes in. Iedere andere roofvogel dan een uil "plukt" namelijk zijn prooi en heeft sterkere maagzuren zodat er weinig tot geen botjes in de bal zitten.
Ik hoop dat er veel hongerige roofvogels in jullie omgeving zijn maar dat Huispluis nog een lang leven gegeven is. ;)
 
Hallo Lina,

Hoe krijg je je huis zo muisvrij? Bij ons (in Tsjechie) zitten altijd nog wel kiertjes en gaatjes, waardoor ze naar binnen kunnen piepen.
Wel zorgen we er nadrukkelijk voor dat er geen eten in het huis achterblijft, bij een langere periode van afwezigheid. (zelfs als we er een week niet zijn ruimen we alles weg)
En voor de rest rekenen we op de oplettendheid van onze huisslang, Sisss. Roofvogels hebben we niet in de tuin, wel gezien in de achterste tuin. Prachtig!
 
Het verschil zit hem denk ik in het feit dat jullie een mooi oud huis bezitten en wij een nagelnieuwe. Een groot oud huis muisvrij maken is denk ik een onmogelijke opgave, die horen er gewoon bij. Onze huismuizen hebben zich in de winter meester gemaakt van onze houtstapel in de carport, vinden we prima! Het is trouwens niet ondenkbaar dat we ze ooit nog eens binnen treffen, de deuren staan vaak open als we er zijn.
 
Na alle muizenissen gaan we weer verder met een stukje cultuur en toerisme.

Het plein van Frydlant wordt onder handen genomen.

P1100015.jpg

Leuke bijkomstigheid is dat gelijk de fundering van het oude raadhuis in kaart wordt gebracht. En volgens de conservator van het museum worden er straks op het plein lijnen zichtbaar van de oorspronkelijke muren van het raadhuis.
De archeologische restanten worden weer toegedekt om ze te beschermen.

P1100014.jpg P1100021.jpg

Wij bezoeken nogmaals het museum. Ook in de steigers. Maar gewoon open. Binnen mag je niet fotograferen. Maar wel uit het raam.

P1100024.jpg

We hebben een cadeautje bij ons. Een emaille bord van de pijproker op het plein. ( de tabaksverpakking staat in het museum opgesteld en in het boek over Frydlant is er ook een grote foto van te zien.) We brengen de jongeman duidelijk in verlegenheid. Hij wil persee iets teruggeven.
Om van onderwerp te veranderen vraag ik naar de openstelling van de toren. Dat helpt niet echt. Want omdat de toren nog niet is opengesteld. ( te weinig benodigde gidsen) krijgen we nu ,na overleg met de directie ,een torengang aangeboden.
Onze Lot loopt juist nu niet zo makkelijk n.a.v.het bob-incident. Dus splitsen we ons. Kees gaat met camera naar boven en wordt begeleid door Niels en Sarah. En Charlotte en ik gaan met de portemonnee naar het koffieterras.

P1100025.jpg P1100026.jpg
P1100032.jpg
 
Als iedereen weer is afgedaald laten we ons de koffie goed smaken en lopen langs de Kerk, de Smeda en de toekomstige Tesco terug.

P1100053.jpg P1100059.jpg

We spotten nog wat ooievaars. ( totaal 17)

P1100058.jpg P1100054.jpg

En dan splitsen we. De jeugd gaat naar Liberec en Kees en ik willen nog even alleen shoppen. Maar het is inmiddels lunchpauze. Ach en zonodig hebben we die spullen niet. Dus lekker terug naar ons plekje.

P1100158.jpg P1100137.jpg

Genieten van de rust en het mooie weer.

wordt vervolgd
 
Inmiddels zijn naar lang smeken ook de door onze gast gemaakte foto`s beschikbaar.
En dan is het altijd weer verrassend dat er heel bekende plaatjes bij zitten.

DSC_0127.jpg

Zoals de vrachtwagens met grindaanvoer die ik vaak heb gezien,maar niet vastgelegd.

Mijzelf bezig de `Freddy`vast te leggen

DSC_0008.jpg

Ons huisje en het gereedschap tijdens een korte pauze

DSC_0180.jpg DSC_0155.jpg

Maar natuurlijk ook heel onbekende plaatjes.
Een momentopname van de zonsondergang in de omgeving van Ludvikov en de omgeving van de Jested.
Nog steeds zijn we er niet toe gekomen. maar motiverend zijn zulke plaatjes zeker.

DSC_0444.jpg DSC_0227.jpg

En zo`n plaatje op verzoek.

DSC_0503.jpg

Prachtig . Zo`n ventje. Je zou hem zo mee willen nemen. ( Natuurlijk bij wijze van spreken)
 
En dan pakken we draad van mijn verhaal maar weer op.

We gaan een dagje vreemd.

Via Zawidow/Habertice richting Jelenia Gora waar we jaren geleden eens zijn geweest.
De rit blijkt iets langer dan we hadden verwacht, de stad weinig veranderd. Hoewel de mcDonalds niet meer op de oude plek zit. Het vaste plekje van toen voor een heerlijke koffie is er nog steeds. De koffie en de bediening nog steeds super.

We gaan nu wel deze mooie kerk van binnen bekijken. De ontvangst is aanvankelijk knorrig. maar uiteindelijk als we de kerk weer verlaten worden we vriendelijk glimlachend gegroet. Het voelt als een overwinning zo`n omslag van gemoedstoestand teweeg gebracht te hebben.

P1100072.jpg P1100082.jpg

Wat we in onze regio van tsjechie weinig meer zien, is hier volop aanwezig.Mensen die een kleine voorraad fruit,bloemen of groente verkopen. Vaak ook van maar een soort.

P1100099.jpg DSC_0506.jpg

Het voelt in deze stad heel vertrouwd, hoewel ons vakantie hier vlakbij al 6 jaar geleden is.

P1100103.jpg

Komt dat doordat ook hier Rotterdam aanwezig lijkt? Of is het dat ook hier papa Kees met de tasjes loopt die de rest heeft aangekocht?

P1100096.jpg

We vervolgen onze weg, maken een soort rondje. Richting Nove Mesto pod Smrkem. En net daarvoor in Swieradov Zdroi, daar waar de kabelbaan en skimogelijkheden zijn, schieten we nog even wat plaatjes en eten we een hapje,

P1100106.jpg

Dan zijn we al bijna weer thuis.
 
Bovenaan