Een prachtige vakantie met een abrupt einde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn nu zo`n weekje thuis.Zo langzamerhand begint het dan te kriebelen. En nu er niet eerst het nodige voorwerk van foto`s verkleinen meer nodig is. Nu al de eerste belevenissen.

De reis verliep voorspoedig. Vertrek zoals gebruikelijk `s ochtends vroeg om 6.00 uur. Maar ditmaal niet op zondag, maar op dinsdag. want we hadden concertkaarten voor o.a. Stevie Wonder http://www.youtube.com/watch?v=2O-iZFNsZnI&feature=player_embedded#! gekregen. Nog wel voor op de dag dat Nederland de finale speelde. Echte hoogtepunten. Maar een Ahoy gevuld met zoveel mensen is toch een beetje te druk. We hebben natuurlijk weer een belevenis erbij, maar de rust en ruimte met weinig spannends ( dachten we toen nog) in ons kleine dorpje is iets waar we blijvend van genieten.
De reis verliep prima. En na zo`n 10 a 11 uurtjes staken we de sleutel in het slot. Dan is het altijd even slikken. want al is het buiten 30 graden . Binnen blijft het koel. Dus eerst maar eens luchten. En bekijken want de prioriteiten zijn.

Water , stroom en frisse lucht worden aangevoerd. De bedden klaargemaakt, de auto leeg gehaald en de eerste spin en stofraggen verwijderd.

Een rondje buiten liet ons zien dat de aalbessen een goed jaar hadden. De reen onze palmlelies wel erg lekker hadden gevonden en dat iemand een feestje had gebouwd bij de barbecue. Niet alleen de houtskool open en verplaatst, maar ook op de barbecue. Dat kunnen de muizen niet. En bij nader inzien twee plastic geerfde stoelen verdwenen. Een was er nog.

Ik zie dan al een beeld van twee vrienden die besluiten , maar met stoel,( om af en toe te rusten ), verder te gaan. Omdat dat lopen met een slingergang toch wel erg vermoeiend is. Het feit dat er een stoel gewoon is achtergebleven, is volgens mij als `inspector Morse` kenner een teken dat het niet om diefstal gaat.:ja: We nemen het ook niemand kwalijk. want we hadden ze ook gewoon achter slot kunnen zetten.

We genieten ondanks alle werk wat we voor onze ogen zien.We hebben bijna een maand de tijd.

Het maaien van het gras staat hoog op de lijst. Want al snel zien we teken bij de honden . En of ze uit het wandelgebied of uit de eigen tuin komen staat niet op hun lijf vermeld. Dus maaien. Daarmee is de planning voor de volgende dag een feit. We gaan een echte maaier kopen. Niet zo`n electrisch onding,maar een echte.

Na lekker uit eten en bijtijds onder de wol is dag een voorbij.

Dag 2 begint met een rustig ontbijtje en dan een stukje de terugweg. Want net over de grens hebben we een winkel, maar ook sevicepunt gezien van allerlei motormaaiers. Ook kettingzagen, bosmaaiers etc.etc.

Hier geeft men advies en het is kleinschalig en we gaan tevreden terug. Nu kan het beginnen.

P1090795.jpg P1090796.jpg

Natuurlijk is het even wennen. maar dit gaat wel even iets beter als met onzeelectrische Wolf. Hoewel die ons heel lang geholpen heeft. Dat groen wat we in Poustka gras noemen heeft eigenlijk heel veel andere namen..

Al gauw hebben we contact gehad met onze Tsjechische `coaches` en ook met Nederlanders. Als Meike en Sarah allebei in Tsjechie zijn wordt er al gauw wat afgesproken. Dit maal bij ons.

Prachtig weer is het nog steeds, dus op naar de Smeda.

P1090799.jpg P1090802.jpg
P1090808.jpg P1090804.jpg

Waar de plaatselijke jeugd zich prima vermaakt. Met een eigen terras

P1090820.jpg

en alle ruimte om zich heen.

(Ja dit is diezelfde Smeda die 4 weken later voor zoveel ellende zorgt)

Hilde

wordt vervolgd
 
Die eerste dagen kijken we weer een beetje rond met verwondering. Wat is het nou dat ons zo aantrekt in dit stukje van Tsjechie?

Is het de roepende buizerd? Die het steeds lukt net niet scherp op de foto te komen. Maar die vaak vlak over onze hoofden vanaf de weide naar de boomgaard zweeft? (Maar die zijn er ook volop in de Hoekse waard)

P1090822.jpg

Zijn het de vele vlinders, die genieten van onze nog niet overal gemaaide weidebloemen ?( In Nederland hebben we toch ook gigantische vlinderstruiken in onze tuin, vol met vlinders)

P1090831.jpg

Is het de ooievaar, die in de wei tegenover ons ,op zoek is naar muizen en kikkers en die mogelijk zijn nest heeft vlak bij `onze ` dierenarts in Frýdlant?

P1090828.jpg P1090842.jpg

Zijn het de vele Sebastiaans van AMG Schmidt, die steeds opnieuw opduiken en nooit de moed opgeven. ( Ook in Nederland kom ik die tegen, maar wel veel minder veel)

P1090851.jpg

Of zijn het niet de natuurlijke zaken, maar juist de luxe van `koffie`drinken buiten de deur. En de melkdrank waarvan Sarah gaat stralen en die ze zelf fotografeert?

P1090835.jpg P1090836.jpg

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Misschien moet ik het ook helemaal niet proberen te begrijpen. En mijn eigen handtekening nog eens lezen. `Gewoon` genieten van het moment. Dat schijnt daar op een of andere manier toch makkelijker te gaan.

wordt vervolgd
 

char

† In Memoriam
We mogen allebei graag schrijven over onze vakanties,.... maar mijn voorkeur gaat uit naar jouw manier van schrijven!!...

Petje af!!..

Char.

_______________________________________
Char. ...stinkend jaloers...
 
Mooi geschreven schat
Dank je, maar helemaal objectief zou ik je niet willen noemen.

We mogen allebei graag schrijven over onze vakanties,.... maar mijn voorkeur gaat uit naar jouw manier van schrijven!!...

Petje af!!..

Char.


_______________________________________
Char. ...stinkend jaloers...
Dank je Char :bloos2: Ik vind het erg leuk om te doen. En het helpt me op dit moment om de nare beelden weer wat naar de achtergrond te duwen.

Niet alleen mooi verwoordt ,maar Sarah is nu al hard op weg om culinair-fotografe te worden. :top:

Ik zal het haar doorgeven. Wij genieten ook van haar enthousiaste reacties.

Hilde
 

Freddy2005

† In Memoriam
Smědá is de naam van het riviertje dat op een 200 meter achter hun huisje loopt. Bij het grensdorpje Ves verlaat het Tsjechië en stroomt via het Jezioro Witka in de Neisse, ongeveer 12 km van het huisje. Smědá wordt Witka in het Pools en Wittig in het Duits.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bílý Potok is een van de vele zijriviertjes van de Smědá zoals , Černý potok, Sloupský potok, Holubí potok, Višňovský potok, Boreček, Hájený potok, Libverdský potok, Pekelský potok, Lomnice, Řasnice, Bulovský potok, Kočičí potok.
 
Ja Freddy die kwamen we onverwachts tegen toen we in mei 2008 in Frýdlant het kasteel bezochten.

http://www.tsjechie.net/board/f65/vakantie-2007-huizen-kijken-25-jaar-getrouwd-16128/index24.html


En deze vakantie herhaalden we ons bezoek. En dan ga je toch met je gedachten even terug naar die vorige keer. En opeens in een flits zie je iets......het zal toch niet weer zo zijn?

P1090903.jpg

Hij lijkt er wel wat op, vinden wij.

Maar bij nader onderzoek spreekt hij Tsjechisch zonder Vlaams accent en zien we de verschillen.

P1090900.jpg

Jammer, het is altijd weer een belevenis Freddy tegen te komen.

Omdat in mijn vakantieverslag van mei 2008 http://www.tsjechie.net/board/f65/vakantie-2007-huizen-kijken-25-jaar-getrouwd-16128/index24.html veel foto`s van het kasteel staan, beperk ik me nu tot :de ruwe buitenkant, het park en een deel van ons gezelschap.


P1090901.jpg P1090902.jpg P1090899.jpg

Het kasteel van Frýdlant kun je met veel plezier meer dan een keer bezoeken. het kan alleen met begeleiding van een gids en deze rondleiding duurt ca 2 uur. Als Nederlander krijg je een schriftelijke versie mee, die helaas nog steeds niet klopt.

Na met cultuur te zijn overspoelt hebben we trek gekregen. De jeugd wil nog meer cultuur en zal Hejnice gaan bezoeken. We besluiten eerst samen te gaan eten een stukje op weg naar Hejnice. In Raspenava.
Al zo vaak zijn we er langs gereden. Al vaak hebben we de naam horen noemen. En wat ons betreft is het een aanrader.

Lekker eten en vriendelijke bediening. Niet de goedkoopste,maar dat kun je ook aan de entourage zien.Voor Nederlandse begrippen is het prijsniveau nog steeds laag.

P1090907.jpg P1090905.jpg

http://www.hotelzamecek.com/

Of het hotel beschadigd is tijdens de recente overstromingen weet ik niet.

wordt vervolgd
 
Smědá is de naam van het riviertje dat op een 200 meter achter hun huisje loopt. Bij het grensdorpje Ves verlaat het Tsjechië en stroomt via het Jezioro Witka in de Neisse, ongeveer 12 km van het huisje. Smědá wordt Witka in het Pools en Wittig in het Duits.

Hier te zien op mapy

http://www.mapy.cz/#mm=ZTtTcP@sa=s@...619628_160493260@x=134477440@y=139057088@z=14

Een rivier die sterk meandert.
De kleine blauwe streepjes waren kolkende bergstomen geworden.




Hilde
 
Bovenaan