Een prachtige vakantie met een abrupt einde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tijdens een thuisblijfdagje heeft zo ieder zijn bezigheden.

P1100117.jpg P1100119.jpg
P1100125.jpg

De een wat actiever dan de ander.

DSC_0177.jpg DSC_0698.jpg

Er is natuurlijk ook altijd iemand die de zaken controleert.

DSC_0714.jpg

En de jeugd zoekt vertier aan de Smeda om even af te koelen.

P1040707.jpg
 
Als gast van de Visschers in Tsjechie moet je heel wat doorstaan.

je krijgt te maken met de Tsjechische cultuur.

P1040317.jpg P1040333.jpg P1040332.jpg

Natuurlijk winkelen, maar ook buurman en de echte Tsjechische keuken,met Pivo

P1040330.jpg

Het kampvuur met al zijn kleuren en gezelligheid

P1040472.jpg P1040479.jpg

En `kamperen`met een spelletje een hapje en een drankje.

P1040690.jpg
 
Maar je maakt dan ook wel van alles mee. Deze loge stak graag zijn handen uit de mouwen. En met een `groene`achtergrond`en gewend aan lichamelijke arbeid was zijn inzet voor ons een welkom cadeautje.

Onze tuin werd flink aangepakt.

P1100126.jpg P1100132.jpg

En de steeds uitgestelde klus ( vanwege lichamelijke klachten), grind halen en storten voor de septic werd eindelijk uitgevoerd.
Hoewel er eerst een kink in de kabel leek te komen. De beloofde zware aanhanger was op het laatste moment niet beschikbaar. Dan toch maar met onze oude trouwe eigen aanhanger.

Met recht een avontuur. Samen met een Tsjechisch sprekende als gids gingen de stoere mannen op pad. Naar de`Groeve.

Eerst leeg wegen dan wachten en dan laden.

P1040716.jpg P1040719.jpg
P1040720.jpg P1040728.jpg

We vinden zelf dat we een flinke auto hebben, maar tussen deze giganten is het maar een nietig vervoermiddel.

En dan volgt het legen.

P1100149.JPG

Het kost even wat tijd, inspanning, maar dan als ook de tweede lading, ditmaal zonder gids, gehaald en gelost is. Is er vooral voldoening.
Een klus van de lijst waar we best tegenop zagen. Soms lost het probleem zich zomaar op. Met dank aan Niels. :top:
 
P1100158.jpg P1100157.jpg

Als ook de restjes nuttig zijn verwerkt is er altijd weer zo`n gezellig vuurtje.

P1100146.jpg

En dan vertrekt de oudere jeugd weer richting Nederland.

Ons rest dan nog een klus die we willen uitbesteden.

P1100173.jpg

Tot nu toe waren de benaderde vakkrachten alleen geinteresseerd in een nieuw dak plaatsen.Maar de aanhouder wint. Een folder brengt ons uiteindelijk uitkomst.

En een paar dagen later wordt het al uitgevoerd. En naar wens.

P1100206.jpg P1100207.jpg
P1100224.jpg

Natuurlijk verbazen we ons af en toe. Het gereedschap van Kees wordt deels geleend en een nieuw slijpschijf moet nog worden gekocht. Maar na afloop wordt de schijf netjes overhandigd met het bonnetje erbij. Wij zijn zeer tevreden met de uitvoering. We onthouden het adres en de contactgegevens. Want we hebben in de toekomst nog wat grotere klussen in gedachten.

:denk:
 
We zijn met stomheid geslagen!

Natuurlijk hebben we gemerkt dat het hard regende. Maar doordat er veel brandweerauto`s voorbij kwamen werd onze nieuwsgierigheid geprikkeld. Met als resultaat dat we even bij de Smeda wilden gaan kijken.

maar zover komen we niet.

Hoewel. De Smeda is een stuk dichterbij ons gekomen.

P1100272.jpg P1100273.jpg
P1100274.jpg P1100277.jpg
P1100278.JPG P1100279.jpg
P1100280.jpg

We zijn geschokt. We praten wat met dorpsgenoten en krijgen het advies om nog wat inkopen te doen . Kees gaat met Sarah. Ik blijf bij de beesten en we houden telefooncontact; is de afspraak.
 
En als Kees in Frydlant komt schrikt hij nog harder.

Al snel is duidelijk dat van boodschappen doen geen sprake kon zijn.
Hier was de situatie nog verontrustender. Dus maar snel terug en ons behelpen met de voorrraad uit de kast..

P1100281.jpg P1100284.jpg
P1100287.jpg P1100290.jpg

Als hij ook de helikopters ziet. Met hun reddingsacties .....zo`n gevoel is moeilijk te beschrijven.

P1100301.jpg P1100298.jpg

Op dat moment hadden we nog water en stroom. Maar al gauw valt de stroom uit. Wat zijn we blij met onze ouderwetse fornuis. Hier warmen we het water op en verwarmen we ons eten. We besluiten de volgende dag opnieuw ons te beraden. De beelden zijn moeilijk uit onze gedachten te bannen.
 
Omdat het water vrij snel zakt besluiten we de volgende dag opnieuw inkopen te gaan doen.
Echt veel voorraad hebben we niet in huis. Dus op pad.
We rijden richting Frydlant en zien met ontzetting wat de brute kracht van het water heeft aangericht.

Ik knip wat foto`s vanuit de rijdende auto.

P1100328.jpg P1100330.jpg P1100332.jpg

Maar bij de meest indrukwekkende plaatjes ben ik als verstijfd. rails die loshangen in de lucht. De ontreddering van de mensen. We zijn letterlijk met stomheid geslagen.

We worden meerdere keren omgeleid en staan in tweestrijd. Welke kant zullen we opgaan voor de boodschappen. Frydlant zelf is geen optie. Liberec???? We kiezen voor de richting Polen/Duitsland.

We rijden het dorp uit en zien dat ook hier de het water zijn sporen heeft achtergelaten.
We worden steeds omgeleid en hebben verzuimd om de navigatie mee te nemen. Dus gaan we maar op goed gevoel.

P1100333.jpg P1100335.jpg

We komen op een plaats richting Zgorzelec waar de weg ophoudt. Omdraaien maar? We zien andere auto`s in en uit een klein weggetje komen. Poolse en Tsjechische kentekens. Zij weten vast een omweg.
Maar het weggetje leidt naar een parkeerplaats met dit uitzicht.

P1100336.jpg P1100337.jpg

We blijken bij de plaats van de doorgebroken dam te zijn aangekomen. Later in Nederland horen we de achtergronden. Zonder stroom doet ook de tv het niet. Dus we missen veel informatie.

Het grijpt ons erg aan. Het wordt steeds stiller in de auto.
 
We willen eigenlijk niet weer door Frydlant. Maar als we dit onderweg tegenkomen.

P1100339.jpg P1100340.jpg

proberen we toch maar grotendeels dezelfde weg terug te gaan . Maar we hebben nog steeds geen inkopen gedaan realiseren we ons.

P1100341.jpg

Ook de Poolse Tesco staat onder water. Maar een Benzinepompstation vlakbij is open. We kopen wat `noodvoorraad`. Crackers etc.

En willen alleen nog maar terug. We zien dat richting Viska de weg niet langer is afgesloten. Misschien is het begaanbaar. Al hoorden we van de buren dat vooral Viska erg was getroffen.


P1100342.jpg P1100345.jpg

De weg houdt op.De aanblik van dit prachtige dorpje is zo triest.

Toch maar weer door Frydlant. Er wordt met man en macht gewerkt.
En het fototoestel blijft in de tas. Ik heb te veel gezien.

In Poustka spreken we ons tegen elkaar uit. We gaan terug naar Nederland. We kunnen hier niet wezenlijk helpen. We lopen voor ons gevoel alleen maar in de weg. Straks gaan wij water halen dat voor bewoners wezenlijk nodig is etc.etc. Er gaat heel veel door ons heen.

We nemen afscheid en laten onze sleutels achter. Als iemand onderdak nodig heeft maak er gerust gebruik van.

Met een kleine omweg vertrekken we `s ochtends vroeg.

P1100346.jpg P1100347.jpg

Het is droog en zo goed als windstil. Alsof de natuur zich schaamt voor wat het heeft aangericht.

Einde
 
Wat een indrukwekkende gebeurtenis, het is goed dat jullie het met ons willen delen zodat wij nu een heel goed beeld krijgen wat de mensen daar hebben moeten doorstaan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat deze beelden lang bij jullie blijven "hangen".
 
Ik kreeg het koud bij de laatste foto's Hilde, ik had natuurlijk wel verwacht dat dit het "abrupte einde" zou zijn, maar de foto's zijn akelig indrukwekkend.
Ik kan me voorstellen dat jullie naar huis zijn gegaan en dat je op dat moment verder geen foto's kon maken.
 
Bovenaan