Char vertelt...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
En natuurlijk weet ik wel dat je het niet zo bedoelde!!.. Dus...verder even goede vrienden, hoor!!..

Je vriend,

Char.

Ik wil even duidelijk vermelden dat wij dit al een tijdje geleden via PM uitgepraat hebben!!.. Mooi toch??..(en ik ben ook, af en toe, een eikel!!..)

U (met een hoofdletter) zit waarschijnlijk op een nieuw verhaal te wachten?...

De spoeling wordt steeds dunner,...maar met behulp van een beetje slootwater moet er toch een nieuw verhaal kunnen komen...

Char.
 
Ik wil even duidelijk vermelden dat wij dit al een tijdje geleden via PM uitgepraat hebben!!.. Mooi toch??..(en ik ben ook, af en toe, een eikel!!..)

U (met een hoofdletter) zit waarschijnlijk op een nieuw verhaal te wachten?...

De spoeling wordt steeds dunner,...maar met behulp van een beetje slootwater moet er toch een nieuw verhaal kunnen komen...

Char.

:groet:..slootwater..er schiet me ineens iets te binnen..!!

Heel lang geleden was ik zeeverkenner, echt waar..
We hadden zomerkamp..aan de Kaagse Plassen..
Het liep tegen etenstijd en we moesten een grote pan groentesoep halen..
Ik zie het weer voor me en moet er nog om lachen nu ik dit schrijf..
We zaten op een eilandje midden op de Kaagse Plassen..
Etenstijd dus..
We pakken de boot en wrikken naar de vastewal waar een grote pan soep al klaar stond..
( wrikken is een speciale techniek, je staat achterop de boot en beweegt de roeispaan in lusvormige bewegingen in het water )
Het waaide behoorlijk maar in no time waren we aan de overkant, waar de grote aluminimum pan soep al klaar stond om in te laden..
zo gezegd,zo gedaan..
de pan stond op de bodem van de boot en voorzichtig voeren we naar het eiland..
het waaien was overgegaan naar storm en we waren halverwege toen een stormvlaag een grote golf water met wier en al in onze boot deed belanden, precies in de pan soep die daarmee gelijk tot de rand toe vol zat..
ach, ze proefden het verschil toch niet..
zelf nam ik een tosti..:lmfao:

Pes.. uit Pes verteld..:D

sorry Char..:zwijg:
 
kent u Giethoorn?

voor mij, ongeveer een eeuw geleden, ging ik samen met mijn kameraad naar giethoorn, een bootje huren en varen door giethoorn. na ongeveer 1000 x verschillende kanten geraakt te hebben, kwamen we bij open water. daar aangekomen, konden we de gashendel pas goed lostrekken, want hier waren toch geen kanten. verschillende eilandjes, met of zonder bewoning waren we al gepasseerd, toen we aanlegden bij een wat groter eilandje met een grotere behuizing en een terras ervoor. 1 tafeltje was bezet door een heer die daar zijn koffie dronk en de krant aan het lezen was. wij aan het tafeltje naast hem en toen we daar zaten, stond de man op, kwam op ons toe en vroeg wat of wij wensten. beiden wilden we wel een uitsmijter met koffie en tien minuten later zaten we lekker te smikkelen en koffie te drinken. toen het op afrekenen aankwam, riep ik naar achter. de man kwam aangelopen en ik vroeg om de rekening.
de man zei: "helemaal gratis en voor niets, ik vond het heel prettig hier gezelschap te krijgen", waarop we alle drie in lachen uitbarstten!
 

char

† In Memoriam
Beiden, heel erg bedankt voor de mooie verhalen!!...

Maar jullie zullen het waarschijnlijk niet erg vinden wanneer deze verplaatst gaan worden naar jullie eigen Topic??..

En dit is absoluut niet onaardig bedoeld, hoor!!.....

Maar anders gaan de mensen zeggen:.." Wat een beroerde schrijver is die Char!!... Geef ons Pozor Pes of Camyl maar!!.."

En dat willen jullie mij niet aandoen, toch??..:lmfao:

Char.
 
char, volkomen met je eens. juist onze inspitatie halen we uit jouw verhalen en de schrijfwijze leert ons de juiste woordkeus te maken!
ik kwam op jouw site, las eerst jouw story, daarna die van pes en raakte daardoor zo enthousiast dat ik totaal het onderwerp vergat, mijn "welgemeende" excuses!
 

char

† In Memoriam
Bramborak...

2/ bramborak (een soort aardappel pannekoekjes, als side dish of gewoon uit een kraam op straat)

Het bovenstaande komt uit het topic over de Tsjechische keuken...
________________________________________________________

Het jaar weet ik niet meer... maar we waren met een man/vrouw/kind of 10 in ons huis in Cervena Hora.
Allemaal familie dus...
Op een dag besloten ze om naar die prachtig mooie dierentuin in Dvur Kralove te gaan. Mijn vriendin en ik hadden daar niet zo'n zin in, en bleven dus thuis.. Wij waren er tenslotte al zo vaak geweest, en wanneer al die beesten zich spontaan omdraaien om mij maar niet te hoeven zien, is de lol er gauw van af!!..

Vanavond eten we iets typisch Tsjechisch!!.. En ik ga het maken!!.. Het kost me wel een paar uur maar dat heb ik graag voor jullie over!!.. zei ik, toen ze vertrokken.

Char??...Wat ga je maken dan?... vroeg mijn vriendin toen de rest vertrokken was..

Bramborak!!... Brambor-wat?..Wat is dat?.. vroeg ze..

Dat zul je wel zien..Maar zoals ik dat maak,..daar kan geen Tsjech tegen op!!..Hebben we nog ergens aardappels liggen, want die heb ik wel nodig...

Ze kwam met een zak van 5 kilo!!..

Doei!!.. Char..Ik ga zwemmen!!..

'Tsjezus Maria' waar ben ik aan begonnen?.. dacht ik. En ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan aardappels schillen!!..
Maar ja... belofte maakt schuld!!.. Dus schillen die handel!!..En vier hele bollen knoflook uitpersen,...en drie uien héél fijn snijden...

En dan begint het zware werk!!!.... RASPEN!!...Gewoon met het handje!!.. 5 kilo aardappels raspen!!.. En dat, met een half versleten oude rasp..Dik een uur werk!!..
Ik had een flinke grote pan waar ik de hele boel in zou mengen,...de aardappels, knoflook, peper, zout, nootmuskaat, uiensnippertjes en een paar geklutste eieren, en nog wat melk....

Ik moest nog 3 aardappels raspen,...maar ik had dus eigenlijk geen zin meer!!.. Kramp in mijn vingers!!.. Dus ik besloot om eerst maar eens alles te gaan mengen... De pan zat bijna vol!!..

Kom op, Char!!.. nog maar 3 aardappels te gaan!!..Die moeten er gewoon nog even bij.. Dus de rasp weer op de pan gelegd.. en gaan met die banaan!!... Sorry!!.. (aardappel rijmt niet op gaan).

En toen gebeurde het!!!....Nota bene bij de LAATSTE aardappel!!...

Ik haalde mijn duim en wijsvinger open aan die klote-rasp!!...Het bloed spoot er uit!!... En allemaal in die pan!!...

Ik dacht nog even om het er gewoon doorheen te roeren, en dan doodleuk te zeggen dat ze in Tsjechie Roodbakkende aardappels verkopen,....maar dat kan IK zelfs niet maken!!..

Om 6 uur waren ze allemaal weer thuis,....

En wat voor typisch Tsjechisch eten krijgen we?..vroeg mijn vriendin..

Eeuh.....Honsa heeft speciaal voor ons echte Tsjechische patat ingekocht en die ga ik nu even halen!!...

Char.
 

kuurgast

Donateur
Char wat heb je dit weer prachtig geschreven ondanks het pijnlijke einde voor jou. Je bent een echte kok want je geeft geen eten aan je gasten dat je zelf ook niet voorgeschoteld wil krijgen. :kok:
Jammer van die bramborak.........ohw ja...en jouw zere duim en wijsvinger.

cardmexicaansegriep06kusjeerop.jpg

Beter laat dan nooit. :bloem:
 
Char,
Nou, ik ben gestart met het lezen van jouw 50 forumpagina's vol verhalen. Zoals jij hebt aangeraden begin ik vooraan dus het verhaal 'Bramborak' moet nog even wachten ;-).
De eerste stukjes zijn pakkend geschreven en veelbelovend. Alvast bedankt voor de vele uren leesplezier die in het verschiet liggen.
Robert
 
Bovenaan