Char vertelt...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Sorry!!...

Ik bied hierbij mijn excuses aan!!... Ik had het verhaal af moeten maken... Maar halverwege dacht ik dat het een nog groter flutverhaal zou worden dan die ik normaal schrijf...En opeens kreeg ik een aanval van Geen Zin Meer!!...En ik bleef maar tegen dat verhaal aanhikken......
En nou weet ik verdomme zelf niet meer hoe het afloopt!!...:lmfao:
Dat kan gebeuren, toch??..
Ik leg mijzelf een behoorlijke straf op!!...Dat verhaal MOET af!!..
Maar eerst wat anders......De volgende titel is:...Alleen witte!!..Dat zit al zo lang in mijn kop!!..
Binnenkort in dit Theater...

Char.
 

char

† In Memoriam
Krul??.. Je bedoelt zeker de Erven....en dan de achternaam?
De Erven.....Ik had het, in jouw geval, kunnen weten...:lmfao:
Of bedoel je die vent in dat bruine overhemd?..
Maar ik sta al een tijdje droog hoor!!..Ik was bang voor de ziekte van Legner.

Char.
 

char

† In Memoriam
Alleen witte....

Dit is een waar gebeurd verhaal!!...
2002....vroege zomer...Cervena Hora..
____________________________________________________

Inburgeringscursus??.. Waar dan??.. Vroeg ik.
Nou gewoon in het Gemeentehuis,.. hier in het dorp,...Dat gebouw waar ook het schooltje in zit,..Je weet wel, met die twee Nederlandse kinderen van 5 en 7 die nu binnen een jaar heel goed Tsjechisch spreken...En ik heb je aangemeld, en ze verwachten je om 11.00 uur!!..
Ik keek haar zo dom mogelijk aan,... maar dat hielp niet!!.. Ze zag geen verschil....
Je moet alleen wel je eigen theeglas en theezakjes meenemen,...suiker hebben ze daar wel...
Ik ga nu boodschappen doen.... Tot vanmiddag!!.. Doei!!.. En weg was ze..
Ik was er helemaal ondersteboven van!!...Een theeglas??.. een theeglas?... waar moet ik dat zoeken??.. En Theezakjes??..
Gevonden!!... mijn eigen glazen Heineken bierpul van een halve liter en een paar theezakjes.
Nou is dat naar dat Gemeentehuis best wel een flink eind lopen,..toch gauw zo'n 600 meter. Maar gelukkig kun je na 50 meter al een kleine stop maken,....bij Honsa...
En hij was open!!..de Hospoda was open!!
Ik naar binnen. Met mijn bierpul in de aanslag!!..
Heb je heet water en suiker?..vroeg ik. Honsa keek mij aan alsof hij ter plekke een idioot zag staan.. Ik heb mijn eigen theezakjes meegenomen, dus daar mag je niets voor rekenen!!..
Ik ben op weg naar de inburgeringscursus..En ik begin het nu al aardig te leren!..
Ja!!!!..En ook Tsjechen moeten inburgeren wanneer er een zuinige Nederlander in de zaak komt!!... riep ik hem nog na, toen hij richting keuken verdween.
Lachen, toch??.. Maar Honsa had mij dus toch niet helemaal goed begrepen... 5 minuten later zat ik aan de Pivo..uit mijn prive-pul.
Ik kan daar best wel een beetje boos over worden,..wanneer ze je expres niet willen begrijpen..:lmfao: Dus uit pure nijd was dat glas in drie slokken leeg...
Ik was de enige klant en er viel weinig meer in te burgeren binnen,..dus, op naar het terras,..lekker met je rug tegen de witte muur op van die krakkemikkige bistro-stoeltjes in de zon....En dan maar kijken wat het inburgerings-aanbod van de rest van het dorp gaat worden..
Daar kwam Thomas!!... Fijne Gozer!!...Ik heb al vaker over hem geschreven...
Biertje, Thomas??.. Nee doe maar een grote thee,.. zei hij lachend.
Ik maakte het gebaar met mijn hand bij mijn oor, dat van telefoneren, en vroeg:..Honsa?.. Hij knikte van Ja..
Twee bier dus!!..
En toen viel er een gelukzalige stilte in de straat,..in het hele dorp....
Ik keek naar rechts,..de lange stoffige weg af... En daar kwam HIJ!!...
Een heel lange en magere man..Hij had een soort hoge hoed op,.. maar dan hoger dan normaal,..en halverwege zat er een deuk in.. en bij die deuk boog de de hoed naar links...als een bocht in een kachelpijp. De hoed leek op zo'n goochelaarshoed uit mijn jeugd
Ik zag toen ik 5-6 jaar oud was, in den Haag, eens drie van die goochelaars uit een huis komen,... Veel later begreep ik dat het doodgravers geweest moesten zijn..
De halfronde panden van zijn zwarte jas fladderden achter hem aan.. zijn witte overhemd was net zo grijs als zijn eens zo keurige broek..en over zijn rug hing een emmer aan een lang opgerold stuk touw dat hij met zijn linkerhand stevig vasthield..
Hij kwam naar ons toe,.. en bleef vlak voor mij staan..Met zijn priemende ogen keek hij mij aan en er verscheen een glimlach op zijn gezicht... Langzaam bracht hij zijn rechtervuist bij mijn gezicht en opende zijn lege hand..Hij zei verder helemaal niks en bleef mij aanstaren!!..
Thomas!!!... Wat moet die engerd van mij??!!....
Jullie huissleutels, Char.. Geef ze nou maar!!..Leg ze in zijn hand..
JA!!..Halloo!!...Onze huissleutels??..En wat gaat die geestverschijning daar mee doen??...
Nog niet helemaal ingeburgerd in dit Dorp, zeker??..Dit is onze Schoorsteenveger...En hij heeft als het goed is van elk huis een sleutel...Alleen die van jullie nog niet, want dat is een nieuwe.. zei Thomas. Je moet nog een hoop leren, Char!!..
Moet ik niet even met hem mee lopen?..vroeg ik...Nee, Char... hij is bijna net zo oud als het oudste huis hier in het Dorp. Hij kent ieder huis van binnen en van buiten. Laat hem zijn gang maar gaan!!..
En daar ging hij!!.. met onze huissleutels...
Na nog geen uur was hij terug, en ik had hem vanuit mijn ooghoeken op het dak bezig gezien. Als een zwarte kat klom hij naar boven en onder het uiten van een soort vreugdekreetjes raagde hij de vier schoorsteenpijpen.
Hij stond voor mij met een smoezelig briefje.. Het bewijs voor de verzekering dat de schoorstenen geveegd waren....Wat kost dat?..vroeg ik.... 120 kronen zei Thomas..
Maar op dat briefje staat 100 kronen!!.. Hoe zit dat dan??..
Je bent nog steeds niet ingeburgerd, Char!!.. Ga je schamen!!.. Voor die 20 kronen extra bewaart hij, zo lang hij leeft, jullie huissleutel....
Ik gaf de man 150 kronen en toen hij in de verte verdween met zijn gedeukte hoge hoed zag ik die zwarte kat pas, die hem op gepaste afstand volgde..
Biertje,..Thomas??.. Dat is goed, Char!!.. En tevreden achterover leunend tegen de witte muur namen wij mijn inburgeringscursus nog even door.
Thomas?...Wat moet die schoorsteenveger nou doen wanneer het kouder wordt,..en alle kachels en open haarden branden?..Dan verdient hij toch niks?..
Oh,...Dan zit hij in de dierenhandel!!... Hij verkoopt dan konijnen en duiven....
Konijnen en duiven??...
Ja,...Konijnen en duiven,...En er is niemand die weet hoe hij aan die handel komt..
En het zijn alleen maar witte.
Pas na nog 3 halve liters viel bij mij het kwartje!!
Mijn vriendin kwam terug van boodschappen doen en vroeg hoe het gegaan was met de inburgeringscursus..
Geweldig!!...Morgen ga ik weer!!
Goed zo, Char!!...Ik hou van je!!

Char.
 

kuurgast

Donateur
images


Pracht verhaal Char ennuh was het deze dakhaas? ;)
 

char

† In Memoriam
Eeuh,...Nee!!.. De goede man was al ergens in de 70..
Maar, Dank je wel!!... Dit soort idiote dingen maak ik mee.... en ik blijf mij toch nog steeds afvragen of ik nou echt de enige ben!!.. Dat kan toch niet??!!...
Ik denk wel dat je de clou snapt,...en ik ben je dankbaar dat je 'm niet gelijk, zo kort na het schrijven van dit verhaal, hier ook uit gaat leggen!!.. Dat zou echt zonde zijn!!...
KUS!!

Char.
 

char

† In Memoriam
Char.
Ik heb dit topic nu in drie nachten tussen mijn werk door gelezen en heb meer af dan toe krom gelegen van het lachen.
Je hebt mij er als trouwe lezer bij gekregen.
Bedankt.
Mark

Dank je wel!!...Maar het is niet de Man die schrijft!!... Het is het Land dat de Man tot schrijven dwingt....

En dat schud ik zomaar uit mijn mouw....Ik weet zelf ook niet waarom!!..

Char.
 
Bovenaan