Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Wij (Ceesfijneman en ik) kregen ook een persoonlijke Nederlandstalige rondleiding in dit toch wel mooie kasteel Zámek Hrádek u Nechanic.

DSC02462_Medium_.JPG
 
Ik heb vele kastelen gezien.
Zirovnice vond ik mooi, dank zij de vrije toegang in het kasteel tot en met de zolders toe. (Je moest wel betalen, mar je kon overal vrijelijk rond kijken)
het mooiste vind ik eigenlijk de ruines, dan kan je nog zien hoe het gebouwd was geweest.

Kasteel Himlstejn, volgens mij Horni Rad, is een ruine die door vrijwilligers wordt opgeknapt.
Met steun van entreegelden en bedrijven.
Zeer interessant om te zien hoe een en ander in elkaar steekt.
De komende 50 jaar zijn ze nog wel bezig. monnikenwerk.
Het kasteel ligt nabij de weg van Ostov naar Klasterec Nad Ohri.
gewoon even kijken en steunen die hap.
Het is dik de moeite waard!
 

Tabe

† In Memoriam
Pernsteijn.

Is inderdaad al weer een paar jaar geleden, maar Pernsteijn vond ik wel wat hebben. heeft in ieder geval de meeste indruk op mij gemaakt.
 
Kijk, dit is nu leuk, iedereen heeft zo zijn verhalen over kastelen, burchten, ruïnes etc. Ruïnes trekken mij ook aan, Mayca waar heb je deze foto gemaakt?
Toen ik voor de eerste keer naar Tsjechië ging wist ik nog niet dat er zoveel kastelen, ruïnes en burchten zijn. Verleden jaar waren wij nog bij een kasteel in Holesov, ik had me er veel van voorgesteld want ik had een plattegrond waar dit groots op stond aangegeven. Groots was het zeker alleen in slechte staat, ik vond dit erg jammer maar misschien gaat men dit kasteel nog opknappen?
Ik ben trouwens ook in Slavkov geweest bij het kasteel, niet binnen maar het zag er wel mooi uit, we zijn in de tuinen geweest en hebben er omheen gelopen.
 
Frydlant vind ik toch wel 't mooiste, omdat het me het meest verraste. De binnenplaatsen vind ik daar vooral mooi. En Cesky Krumlov, al vind ik de toren wat erg goed in de verf zitten. De Praagse Burcht is natuurlijk ook een kasteel; daar word ik 's avonds in het donker blij (foto's maken in alle rust). Kokorin vind ik een beetje nep, net zoals Hluboka - al is dat wel mooie nep; al dat houtwerk... Pernstejn is me iets te kaal van binnen, net zoals Karlstejn; ze moeten het vooral van de buitenkant hebben. Cervena Lhota is inderdaad beautiful, binnnen wel aardige interieurs. Leuk dat je er met een bootje omheen kan varen. Jindrichuv Hradec is weer 'n flinke. Opocno is een onbekende, met mooie arcaden. Die heeft Pardubice ook - ongelooflijk zoals dat is gerestaureerd. Die restauratie is bij Brandys nad Labem juist níet uitgevoerd, wat weer interessant is; daar is de binnenplaats weer erg mooi dankzij muurschildering, en een mooi dak. Litomysl is van buiten fantastisch (moet alleen een groothoeklens hebben om 'm goed op de foto te krijgen, grrr...), een Unesco plaats waardig. En verder houd ik vooral voor al die kastelen die zo maar in een dorp of zelfs gehucht staan en je blijven verbazen over de rijkdom van het land.

Andere vraag: waar hebben jullie de leukste rondleidingen gehad? Oftewel: iemand die met enthousiasme over het kasteel vertelt, over z'n inwoners, en niet het standaard verhaal afdraait?
 
Inderdaad Bartiku,

Kokorin is echt nep.
Wel mooi nep.
Maar nep is nep en dat gevoel van nep blijft.
De mooiste rondleiding kregen wij ergens, ik weet niet meer waar, maar dat meisje sprak Duits.
Dacht ze.
Niemand die er maar iets van verstond.

Sommige rondleidingen duren lang, ellenlange Tsjechiese verhalen.
Ik was eens ergens en dat mens maar praten.
Kamer na kamer.
Na 1, 5 uur was ik het zat, wilde eruit.
Maar dat ging moi niet.
Miep had de sleutel en de kamer voor was nog op slot en er achter ging ook op slot.
Tjonge wat was ik blij dat ik na zoveel gezemel over pannetjes, dorsvlegels en de stoel van de en of ander weer buiten stond.
 
unita schreef:
Kijk, dit is nu leuk, iedereen heeft zo zijn verhalen over kastelen, burchten, ruïnes etc. Ruïnes trekken mij ook aan, Mayca waar heb je deze foto gemaakt?
Hoi Unita,

Ik heb deze foto gemaakt bij de ruïne Divci Kamen (meisjes steen), tussen Cesky Budejovice en Cesky Krumlov in Zuid Bohemen. Ik heb nog veel meer foto's van deze ruïne in mijn fotogallerij, ook van Landstejn. Divci Kamen vond ikzelf prachtig, ook de omgeving en de weg er naartoe.;)
p.s. Ik heb een prachtige landkaart gekocht van de Tsjechische republiek; burchten en kastelen. Op de voorkant staat waar de kastelen etc staan en op de achterkant uitleg van de kastelen, ruïnes en burchten.
 
Bovenaan