Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
aangepaste prijzen

Wij hebben gemerkt, dat de prijzen voor het bezichtigen de laatste tijd behoorlijk zijn "aangepast", maar het zijn nog geen prijzen om van te schrikken. Gratis en voor niets gaat de zon op.

Verder hebben we ervaringen gehad dat de Tsjech tegen een gereduceerd tarief naar binnen kon en dat de buitenlandse toerist het volle pond moest betalen. Twee prijzen dus voor dezelfde gelegenheid. Een voorbeeld was het slot RABI bij Sucise. Onze Tsjechische vriend kon voor half geld naar binnen. Weet niet of het nu nog zo is. Misschien hebben anderen ook dergelijke ervaringen gehad. Overigens vind ik het persoonlijk niet zo'n probleem dat we iets meer moeten betalen dan een Tsjech. Er moet toch ook zoiets als toeristenbelasting zijn ? of niet.

Overigens, Monikiki, in Praag heb je al aardig westerse prijzen !!
 
In in praag nog steeds het onderscheid tussen Tsjechen en buitenlanders. Als je met Tsjechische kennissen gaat, is het de moeite waard hen de kaartjes te laten kopen. Overigens doen ze er niet geheimzinnig over. Vaak hangt er een bordje in het Tsjechisch waar gesproken wordt over aangepaste tarieven.

Kastelen en burchten zijn zeker zeer de moeite waard om te bezoeken.
 
:deuk: Toen wij 4 jaar geleden de eerste keer in Praag waren wilden we naar de Zoo, omdat wij de Nederlandse prijzen gewend waren hebben we toen met visa betaald, waarna we ontdekten dat het maar 2,20 euro per persoon kostte.
 
Inmiddels is ook die prijs omhoog gegaan (rond de 5 euro per persoon dacht ik).

Maar om even terug te komen op de kastelen, Als je in de buurt van het Lipno ben mag je de kastelen van Hluboka en Krumlov zeker niet missen... Beide hebben hele mooie rondleidingen...
 
En de kastelen en burchten zijn zo mooi! De minimale prijs ten volle waard. En gewoon ook even naar de Nederlandse vertaling vragen.
Die zie je steeds meer. En als het heel stil is gewoon even vragen of je op de zolder mag kijken. Dan zie je imposante spanten die het dak torsen. Eeuwen lang doen ze dat al. En dat zonder een berekening, maar gestoeld op ervaring.
Het doorgronden van zo een bouwwerk is fantastisch. Zeker als een kasteel gerenoveerd wordt en als het ware staat in zijn blootje.
Kan je precies zie hoe dat gebouwd is geweest.
Ik loop dan naar binnen en begin een beetje te kletsen in het Nederlands. Vervolgens mag ik doorlopen en bekijk alles op mijn gemak.

Je begrijpt het al: bijna niets is mooier dan een oud gebouw, gevormd door eeuwenlange ervaring met respect voor de mensheid.

Kijk met andere ogen, maar bovenal: leer KIJKEN.
Een andere wereld gaat voor je open.

Groet van een immer nieuwsgierige Kukel.
 
Kukel met jouw achtergrond kan ik mij perfect inbeelden dat jij met heel andere ogen naar kastelen gaat kijken.En het is zo dat het bouwkundig mooiste meestal niet te bezichtigen is door het publiek.
 
In kastelen krijg je inderdaad vaak een Nederlandse of Duitse beschrijving op schrift mee. Ik maak, sinds ik een digitale camera heb, dan gewoon foto's van die beschrijving. Zo kun je thuis ook nog veel info terug vinden van wat je in die kastelen dan gezien hebt.
 
Hoe het ook weze, hoe "redelijk" die inkomprijzen voor ons dan ook nog mogen zijn, dergelijke praktijken zijn eigenlijk verboden. Voor de toetreding tot de EU waren verschillende prijzen voor Tsjechen (of burgers van het voormalige Oostblok) en "westerlingen" nog ergens te verantwoorden. Maar als Tsjechië volop deel wil uitmaken van de EU (inderdaad : europese unie) moet het de spelregels respecteren. En zo een spelregel is : gelijkheid voor iedereen wat prijzen betreft.

Johanny
 
Elly/ Arno schreef:
:deuk: Toen wij 4 jaar geleden de eerste keer in Praag waren wilden we naar de Zoo, omdat wij de Nederlandse prijzen gewend waren hebben we toen met visa betaald, waarna we ontdekten dat het maar 2,20 euro per persoon kostte.

jeee, dat is herkenbaar! de eerste keer dat wij naar de dierentuin in Dvur Kralove gingen hebben we ook met de visa betaald, was het nog geen 11 euro! moesten we inderdaad om onszelf lachen :deuk: dat we dat gedaan hadden.

Tonia
 

Tabe

† In Memoriam
johanny schreef:
Maar als Tsjechië volop deel wil uitmaken van de EU (inderdaad : europese unie) moet het de spelregels respecteren. En zo een spelregel is : gelijkheid voor iedereen wat prijzen betreft.
Johan.
Zolang het inkomen van de gemiddelde Tsjech nog duidelijk onder het inkomen van de gemiddelde Nederlander of Belg ligt heb ik er alle vrede mee dat men in Tsjechie iets hogere prijzen rekent voor de "westerling".
Anders worden deze zaken voor veel Tsjechen misschien onbetaalbaar. Beschouw het maar als een soort Toeristenbelasting. Moet wel een soort overgangsfase zijn. Ik denk dat in de (nabije) toekomst er inderdaad geen verschil meer zal zijn. Kwestie van tijd.
 
Riddertoernooi bij Hluboka

Hallo allemaal,

Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over het bezoeken van riddertoernooien die bij Hluboka zouden zijn in de maanden juli en augustus? Ik heb van diverse mensen gehoord dat die toneelstukken daar worden opgevoerd maar niemand kan mij tot dusver concrete informatie geven.

Ook de site van Hluboka nad Vlatvou kan mij niet uit de brand helpen want de pagina in het nederlands is alleen algemeen en de rest is in het tsjechisch. Alhoewel ik al 4 jaar les heb is het echter nog niet van een niveau dat ik het makkelijk kan vertalen.

Ik heb twee jongens van 15 en 17 bij me (12 tot 26 augustus) die daar graag naar toe zouden willen, dus graag jullie hulp in deze


Groetjes Ineke:oeps:
 

Alwine

Geroyeerd Lid
ja dat is zeker leuk, hebben wij jaren geleden ook eens meegemaakt, maar er vallen onder de ridders zelf ook nog weleens gewonden hoor.
wij hadden de grote kist met verbanmiddelen naast ons staan. Ze vechten namelijk met echte zwaarden!
Vraag het gewoon eens bij de plaatselijke vvv, ter plaatse.
wij hebben het trouwens ergens anders gezien.
 
Leuk dat je het leuk vond maar nu ben ik nog geen steek verder.
Van de vvv kreeg ik de site van Hluboka op maar die is nog steeds niet volledig vertaald dus ... Is het bv. op zaterdagen of.... nu ja vul maar in.

gr. Ineke
 
Het duurste tot nog toe was voor ons het kasteel in Cesky Krumlov vorig jaar. 3 volwassenen en 2 kinderen plm 20 euro.Als ik dan lees dat we hier voor soestdijk 12,50 euro gaan betalen p.p zal dat verschil nog wel even blijven.
Kaartjes voor de Zoo in Dvur kralove,3 volw 2 kind 15 euro.
Diergaarde blijdorp hier in rotterdam 15,50 voor 1 volw.:ja:
 
Kasteel Hluboka nad Vltavou

Wat zeker weten de moeite waard is is het witte kasteel van Hlobuka nad Vltavou! in zuid-Tsjechie:D

Hluboka-nad-Vltavou-Horiz-nopeople-Q7.jpg
 
Het is wel een oude foto trouwens.... het Kasteel is inmiddels schoongemaakt en is nu "echt" wit....

Vergeet ook zeker de kasteeltuinen / park niet als je er bent....

Kan me trouwens niet voorstellen dat iemand dit kasteel over het hoofd ziet als ze in het zuiden van Tsjechië aan het vakantie vieren zijn, hij staat in elke reisgids, informatiefolder e.d. vermeld.....
 
Bovenaan