Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy, bedankt!
Ben ik er toch vlak bij geweest. Het door mij bedoelde klooster met boekenmuzeum zit maar enkele honderden meters verder aan dezelfde weg, net over het bruggetje. Heb ik die tsjechische vrouw waar we de weg aan vroegen toch niet goed begrepen :?: Overigens heeft dat klooster een heel mooie kerk, die helemaal wordt gerestaureerd van binnen. Enige tijd gesproken met een "handwerker" die volgens mij een groot kunstenaar was en die bezig was met het opnieuw aanbrengen van een schildering op een pilaar. Vakwerk? Of gewoon pure kunst!!
Ga volgende keer weer naar Žďár om de stervormige kerk te bezoeken.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Yvonne Roelofsen schreef:
ik ga hem direkt bestellen bedankt voor de tip !

ron

Ik heb ze ook besteld en deze morgen heb ik ze reeds in de bus gekregen. Mijn pakje kwam dan zelfs nog van Brussel alhoewel ik het Nederlandse e-mail adres gebruikt heb. U ziet tot welke dienstverlening CzechTourism in staat is. Het is trouwens een wondermooie brochure met een schat aan mooie foto's.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vasek ik kreeg ook nog wat meer hoor, maar daar vroeg die "slimme" Belg ook om. Er zijn ook nog anderstalige brochures beschikbaar, maar de snelheid waarmee ik bediend ben daar ben ik nog niet helemaal klaar mee. Op drie dagen tijd ligt het hier voor mij.
 
Pelhřimov schreef:
Het lijkt me logisch om de voor jou gemaakte kosten terug te betalen

Maak me ook niet druk om die paar centen.
Maar 1,28 euro is nog steeds niet gratis .
Dan moet dat er gewoon bij gezet worden.
"Gratis brochures excl. verzendkosten." :lees:
 
Och arme jij!! :troost:

Wees niet bang, iedereen begrijpt wat jij verteld, maar jij begrijpt niet wat de anderen precies bedoelen.

Ik zal het proberen uit te leggen, goed?

De folder is gratis, maar... ze moeten dat ding opsturen, en de portokosten mag (niet moet) je zelf betalen om de stichting (neem ik aan) die deze folders maakt niet te zwaar te belasten!!

Zo duidelijk genoeg???:kus:

Groetjes

Corrie.
 
Als het vrijblijvend is, waarom staat er dan in de brief :lees: dat er vriendelijk gevraagd wordt om de portokosten binnen 10 dagen te vergoeden en op een rekening te storten? :groet:
 
Oke, dan is het niet vrijblijvend, (ik praat ook alleen Vašek maar na hoor, die zei dat).

Blijft nog steeds een feit dat je de portokosten moet (mag) betalen en niet de folder!!! :puh:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dat is nu eens een duidelijk verschil met België. Zoals ik schreef vroeg ik zelfs om meer dan de bewuste folder, kreeg inderdaad drie verschillende folders en er werd mij niet om enige tegemoedkoming gevraagd. Meer zelfs, men verontschuldigde zich voor het Engelse taalgebruik in de brief en ik kreeg er nog een aantal web site adressen bovenop.

"Please, forgive me for writing in English, I do not speak Dutch."

With best regards

Vítězslav Budňák
 
Freddy2005 schreef:
Dat is nu eens een duidelijk verschil met België. Zoals ik schreef vroeg ik zelfs om meer dan de bewuste folder, kreeg inderdaad drie verschillende folders en er werd mij niet om enige tegemoedkoming gevraagd. Meer zelfs, men verontschuldigde zich voor het Engelse taalgebruik in de brief en ik kreeg er nog een aantal web site adressen bovenop.

"Please, forgive me for writing in English, I do not speak Dutch."

With best regards

Vítězslav Budňák

Waar heb jij het dan besteld?
Ik kreeg gewoon Nederlandse formulieren, dus in de Nederlandse taal.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zorba schreef:
Waar heb jij het dan besteld?
Ik kreeg gewoon Nederlandse formulieren, dus in de Nederlandse taal.

Gewoon naar het e-mailadres in het bericht van Vasek. Maar de Nederlandse dienst heeft het overgemaakt aan de Belgische want mijn pakketje kwam van Brussel.
 
Welk kasteel vinden jullie het mooiste?

Aangezien wij in Tsjechië nu al een paar kastelen hebben bezocht, o.a. Orlik, Hluboka, Ohrada (dit is meer een jachtslot), Zvikov, Kromeriz, vraag ik mij af wat jullie nu het mooiste kasteel vinden wat je hebt bezocht.
De sfeer die ik heb ervaren rond kasteel Zvikov vond ik fantastisch, het was in 2003 en de waterstand was erg laag, het was prachtig weer en ook op maandag. Het kasteel was dus gesloten maar we hebben wel alles van de omgeving en rondom het kasteel alles bekeken.
In Orlik kregen we als de enige drie Nederlanders op dat moment een privé rondleiding. Wij vonden de jachtkamer en alle jachtwapens en geweien zeer indrukwekkend. Doordat wij zo enthousiast waren heeft de gids heel erg haar best gedaan en kregen we zeer veel te horen van de geschiedenis.
Hluboka vond ik te commercieel en ontzettend druk, het bijbehorende jachtslot Ohrada vonden we weer heel bijzonder. Er is daar een visserij en jachtmuseum gevestigd. Er waren stoelen en tafels gemaakt van geweien en van vossenhuiden hele speciale vloerkleden en tafelkleden. Ook stond er een opgezette Cesky Fousek uit 1952, dit is een jachthond uit Tsjechie waarvan ik er ook twee bezit maar dan niet opgezet:D natuurlijk.
Wij hebben in Ohrada nog vreselijke lol gehad om de sloffen die je over je schoenen moet aandoen, we "gleden" zo van de ene naar de andere zaal.
Kromeriz, het bisschoppelijk paleis is weer heel wat anders, veel schilderijen, ook van bekende oude hollandse schilders, een speciale "muziekzaal" waarvan men vertelde dat daar scenes uit de film Mozart zijn opgenomen vanwege de akoestiek. Wij hadden het geluk dat er bij onze rondleiding een groep met kinderen was die een mooi Tsjechisch lied ten gehore brachten, het ontroerde mij, het was gewoonweg prachtig.
Ik heb natuurlijk nog maar weinig kastelen bezocht dus tips zijn welkom en kunnen we volgend jaar weer afreizen naar Tsjechië met jullie adviezen in ons achterhoofd.
 
Ik vond Hrad Bouzov erg mooi, hoewel het al weer wat jaartjes geleden is dat is er ben geweest.

En natuurlijk het kasteel van mijn hometown Javornik, Jansky Vrch!
Maar dat is meer uit gevoel, want het kasteel (wat op de UNESCO lijst staat) kan wel een opknapbeurtje gebruiken (even onder de foto de scroll bar gebruiken om het hele kasteel te bekijken
 
Bovenaan