Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

burcht in loket!

hallo,

Ik ben op zoek naar een recensie over de burcht in loket, ik ben daar geweest ik vond t ook heel erg mooi en interessant.. maar wil graag de mening van meerdere mensen voor mijn schoolverslagen.

Groetjes Eline:zwaai:
 
Wij waren er ook afgelopen zomer. Erg mooi dat niet alleen het kasteel in oude glorie is hersteld maar ook het stadje zelf ligt er mooi bij. Toen wij er waren was er ook een strijkorkestje in de concertzaal. De tentoonstelling in de kelders over martelwerktuigen en de gevangenis was echt een mooie aanvulling. Voor jong en oud is een bezoekje aan "Loket" een spannende trip.
 
Leuke burcht, ik ga er wel eens met gasten naar toe als het minder weer is.

Voor kinderen lekker spookachtig zijn de kelders.

Nederlandse reisbeschrijving is aanwezig.

Loket is zelf ook alleraardigst.

Vooral de pottenbakker in de hoofdstraat die prachtige vogels van het kasteel verkoopt.

Gewoon een leuk stadje met een prima kasteel.
 
Wij zijn er een paar keer geweest. Het is een erg leuk kasteel. En het ligt ook heel strategisch in de "elleboog" van de rivier op een hoge berg. Ook het stadje is leuk. Zeker tijdens de historische zomerfeesten begin augustus is een bezoek heel erg de moeite waard.
 
Prachtige kastelen en burchten

We hebben de afgelopen zomer genoten van een heerlijke kastelen en burchtentocht. We willen de bezoekers niet onthouden om de volgende burchten - kastelen te bezoeken.

Burcht Kost

De indrukwekkende burcht Kost vindt u op de weg van Jicín naar Mnichovo Hradišt. Deze middeleeuwse burcht dateert uit de 14e eeuw en is voor een groot deel nog in oorspronkelijke staat. Sinds de 17e eeuw werd het kasteel gebruikt als opslagplaats voor veevoer, maar tegenwoordig is het weer ingericht voor bezoekers. In het nieuwere 16e-eeuwse paleis, is een internationale collectie laatgotische kunst gehuisvest.

Slot Kuks

3 km vanaf het Dvur Králové ligt het populaire slot Kuks. De beroemde beeldhouwer Mathias Bernhard Braun maakte hier rond 1720 talrijke allegorische beeldhouwwerken voor de graaf Sporck. In die tijd was Kuks nog een beroemd kuurbad, maar nadat in 1740 de rivier buiten zijn oevers trad, werd een groot deel van de gebouwen en bronnen overspoeld. Al wat nu nog overgebleven is, is het monumentale gebouw op de rechteroever, met langs het oostelijke terras de beelden van de 11 deugden en de goede dood en aan westelijke zijde de 11 ondeugden en de kwade dood. De trappen en de beelden zijn prachtig en zeker de moeite waard om goed te bekijken.

Burcht Trosky

De burcht Trosky die stamt uit het einde van de 14e eeuw, is meest bezochte burcht van de Tsjechische Republiek. De burcht, waarvan de naam letterlijk puin betekent, vindt u even zuidelijker van Rovensko pod Toskami en is gebouwd op twee reusachtige basaltkegels. Aangezien bijna alle fiets en wandelroutes de burcht aandoen en het een schitterend uitkijkpunt naar de omliggende omgeving vormt, is een bezoek aan de burcht eigenlijk vanzelfsprekend. De burcht is in van mei tot augustus van dinsdag t/m zondag geopend vanaf 8:30 tot 18:00. In september sluit de burcht al om 16:00 en de overige maanden is de burcht alleen op zon-en feestdagen geopend.

Valdštejn

Het laatrenaissancistische Valdštejn of Wallenstein paleis is door Albrecht von Waldstein gebouwd toen hij de stad Jicín tot hoofdstad van zijn hertogdom maakte. In de conferentiezaal van dit paleis werd in 1813 de ‘Heilige Alliantie’ tegen Napoleon ondertekend door kezer Franz I van Oostenrijk, tsaar Alexander I van Rusland en koning Friedrich Wilhelm III van Pruisen. Deze zaal, het museum en de galerie die zich tegenwoordig in het gebouw bevinden zijn te bezichtigen.
 
Bedankt voor de opfrisser, slot Kuks ken ik (nog) niet, maar de overige zijn zeer zeker een bezoekje waard. Ze liggen allemaal op korte afstand van elkaar en dus heel geschikt om een dagje een kastelentocht te maken.

kastelenroute.jpg

Een aantal kilometers verder als Valdštejn heb je ook nog kasteel Hruba Skala. Tussen beide loopt een mooie wandelroute.
 

kuurgast

Donateur
Dit weekend zijn veel kastelen ge-opend vanwege de Internationale Dag van het Culturele Erfgoed.
Zo zijn er kortingen en somige zijn normaal niet open voor publiek en zijn ruimtes die anders gesloten zijn
dit weekend wel te bezichtigen.
In dit artikel staan de verschillende links vermeld.

Bron:Idnes.cz.
 

kuurgast

Donateur
imager.php
imager.php


8 en 9 Mei is er een groot historisch festival bij Kasteel Kost met dansgroepen,ambachtslieden,
valkerij demonstraties en nog veel meer.
 
Jaja, ook wij gingen aan de hand van jouw tip. :top:
Ik was al diverse keren in dit kasteel, maar nu was het net even weer anders. Met al die mensen in Middeleeuwse kostuums waande ik me zelf ook even in de Middeleeuwen. Gisteravond heb ik de foto's op de pc gezet, ik heb prachtige foto's kunnen maken. Eerdaags zal ik wel een verslagje schrijven. We kwamen tegelijk met Freddy aan op de parkeerplaats bij Kost, lachen! :D
 

kuurgast

Donateur
Zámek Stránov.

47d8c03b809792c9e5190000.jpg
47d8c03e32d7a826930f0000.jpg
pohled.jpg


Een vrij onbekende burcht is Zámek Stránov in het dorp Jizerní Vtelno net onder Mladá Boleslav.
Te zien zijn:Hal met een gotische kapel, een verzameling van vlinders en kevers, een verzameling
historische rijtuigen en historische motorfietsen Jawa CZ , gerenoveerd interieur - replica's van historische meubelen , gotische toren , Renaissance arcades.
Van boven op de gotische toren heb je prachtig uitzicht op de vallei van de rivier de Jizera en de omliggende kastelen en burchten Bezděz + Trosky.
De burcht is (behalve op maandag) het gehele jaar open.

14 Augustus is er een reggea festival.
21 Augustus :BITVA O TVRZ,
Aanval op het fort Vtelno , na een succesvolle verovering begint een ander programma tvrzišti - omheiningen (hekwerk-groep) , goochelaars , jongleurs etc.
Start 14:00 uur.
28 Augustus :MALÝ PIVNÍ FESTIVAL,
Pivo: Zubr, Holba, Litovel,opening reizende tentoonstelling van schilderijen,historische hekwerk-groep,blues en folk-rock muziek en nog veel meer.
Start vanaf 10.00 uur
2 Oktober :MEDOVINOBRANÍ,
Vieringen van honing en honingwijn - historische hekwerk , jongleurs , vuur-eter, historische muziek , de kleinste clown Hugo , nacht tours van het kasteel , aan de voorkant een markt.
Start vanaf 10.00 uur.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Beer Kazimír gestorven in Konopiště

Woensdag is de 24-jaar oude beer, die er in de slotgracht leefde, gestorven in het kasteel Konopiště. De kasteelvrouw, Marie Krejčová, wil de berenaanwezigheid rond het kasteel behouden. Het kasteel heeft zelf niet de nodige fondsen ter beschikking en roept daarom de stad Benešov ter hulp. De berenkwekerij is met het kasteel verbonden sinds Frans Ferdinand van Oostenrijk-Este, die er een groot deel van zijn leven verbleef en van wie ook vele jachttrofeeën van over de hele wereld zijn, die in het jachtslot te bewonderen zijn. Het beheer zou graag een Aziatische zwarte beer of kraagbeer of een Syrische bruine beer kopen.

radio.cz

ceskenoviny.cz
 
sychrov

Omdat ik voor het eerst naar tsjechie gaat en ja je kunt niet meteen alles te gelijk bekijken. Er zijn daar zoveel kastelen,paleizen en burchten. En zo probeer ik er achter te komen welke de mooiste is.
volgens de foto`s die kasteel sychrov is die heel erg mooi.
Welke is nog meer aan te bevelen.

gr Jeanette
 

kuurgast

Donateur
Moravië , Hrad Hukvaldy.

hukvaldy-big.jpg


De grootste kasteelruïne in Moravië is Hrad Hukvaldy en is ook de geboorteplaats van Leoš Janáček.
Het kasteel heeft een uitgebreid programma waaronder 24 en 25 april een paasmarkt met verkoop van ambachtelijke producten ,ambachtslieden zoals een smid ,houtbewerker ,keramiek en bontwerker.
14 en 15 mei kasteel festival opening van het seizoen met markt ,steekspel ,muziek en BBQ.
30 juli is het kasteel vol ridders, mooie dames, periode kampement, een middeleeuwse markt tijdens de reconstructie van de Hussieten-oorlog.
Zie de website janackovy-hukvaldy.cz/english.
 
Bovenaan