Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allemaal,

Ik ben hluboka inderdaad al heel vaak tegengekomen in de boekjes en ga het ook zeker bezoeken. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik steeds het gevoel heb dat Meneer Disney het gebouwd heeft inplaats van een adelijke familie.
Maar je kunt er dus met paard en wagen naar boven! Leuk en romantisch idee!

groetjes
 
Mwa, het valt wel mee hoor... zo Disney achtig is het niet... zeker niet als je je een beetje verdiept in de geschiedenis van dit kasteel....

Je komt trouwens wel overal afgehakte hoofden van een turk tegen.... Aan de ene kant best luguber om te zien dat één beeld zovaak verwerkt wordt in zo'n kasteel......
 
Burchten en kastelen rond Klatovy

wie kan mij vertellen waar de burchten en kastelen zijn in de buurt van klatovy want daar zitten wij.

graag ook andere leuke plaatsen om naar toe te gaan

alvast bedankt
 
Inmiddels hebben wij gezien dat er veel kastelen te bezoeken zijn in de omgeving van Orlik stuwmeer. Om nu te voorkomen dat we met 7 kinderen bij een kasteel aankomen waar ze alleen kunst kunnen bekijken en niets kunnen doen de volgende vraag:
Wie weet er een leuk kasteel voor kinderen tot 7 jaar waar zij een indruk krijgen van hoe een kasteel vroeger ingericht was en misschien ook nog wat kunnen doen
 
Probeer het eens in Zleby. Daar is een hele grote verzameling van wapens die men vroeger had maar ook de dagelijkse gebruiksvoorwerpen zoals keukengerei etc. Hier en daar is ook wat kunst te bewonderen. Achter het kasteel is een valkeniers show die de moeite van het bezichtigen waard is. Ook leuk voor de kinderen. Verder is er niet echt een speeltuin o.i.d. voor de kids maar het kasteel is royaal ingericht met voorwerpen en dingen zoals men vroeger leefde. Het ligt in de buurt van Kutna Hora en Caslav.

Update: http://www.aboutczechia.com/zleby/
 
Wij zijn dit jaar bij het riddertoernooi geweest. Het was wel leuk, maar helemaal in het Tsjechisch, dus het verhaal erachter was niet te volgen. De show duurt ongeveer 1,5 uur en draait om twee booswichten die het tegen de goede opnemen in een toernooi. Het spel is erg overtuigend, mijn zoon van 11 vond het erg leuk. En voor die € 8 hoef je het niet te laten. Mijn dochter van 14 vond het trouwens ook leuk. Alleen jammer van de taal.
 
Ja dat is wel raar zeg, dat ze in Tsjechië alleen Tsjechisch spreken!!! :deuk: :deuk: :deuk:

Dat is toch logisch, is er hier in Nederland dan wel eens zoiets in een andere taal dan in het Nederlands???
 
Ja duh, maar ik heb in Denemarken een toneelstuk gezien. Toen de mensen merkten dat we buitenlanders waren, probeerden ze met wat Engels het verhaal even te vertellen. Dat miste ik hier, terwijl we met één van de mensen hebben staan praten. Vooraf en helaas niets over het verhaal gevraagd.
 
Oke, nu begrijp ik wat je bedoeld.
Toen wij dit voorjaar in Vlčnov (in Zuid Moravië) waren, waren daar de Koningsfeesten. Daar werden veel opmerkingen naar het publiek gemaakt, daar was een Tsjechische vrouw (zij was met een Canadees getrouwd vertelde zij later) die de opmerkingen die naar mijn man werden gemaakt voor ons vertaalde. Maar ik ben met je eens, dat gebeurt heel erg weinig, Tsjechen durven dat over het algemeen niet zo goed is mijn ervaring.
 
Zo'n riddertoernooi ben ik een keer tegen gekomen in Cesky Krumlov.... Ik weet dat het daar ook vaker gehouden wordt....

1805riddertoernooi_ckrumlov.jpg
 
Gelukkig een bevestiging dat het bestaat, maar ik heb nu nog steeds geen idee wanneer het is. Is het alleen in de weekenden of ook door de week en hoe laat begint het dan en waar kan ik informatie vinden
 
Wij waren er ook. Heb de folder nog. Staat de laatste voorstelling 23-07.De ridders gingen te paard iedere dag in parade om half 2 naar het kasteel waar ze zich presenteerden. Om 15.00 en op vrijdag en zaterdag om 15.00 en 19.00 was de show onder in een grote tent bij de centrale parkeerplaats.
Als ik de folder goed lees zijn ze er nu dan niet meer,jammer.
 
Overal in het dorp hingen posters met de tijden. Volgens mij begon het 's middags om 3 uur en 's avonds om 7 uur. De shows waren er dagelijks. Ik weet of ze nu er nog zijn. Naar mijn idee delen ze iedere week de folders van die week uit, want op de camping hadden anderen een folder van een andere week met dezelfde tijden. De show duurde ongeveer anderhalf uur. Er is een kleine pauze waarin je voor 20 kronen kan boogschieten, sterwerpen, op een paard zitten enz.
 
Hartstikke bedankt ik weet eindelijk waar ik nu aan toe ben. Wij zitten in een huis bij sucice dus niet direct naast de deur bij Hluboka. op de bnefooi heenrijden was voor mij tot nu toe dus geen optie.
Dekuji
 
Brochure kastelen en burchten

Weinig landen in Europa bezitten zoveel kastelen en burchten als Tsjechië. Met ruim 2000 historische monumenten - waarvan een groot deel in uitstekende staat - is de rijke geschiedenis van het land nog tastbaar aanwezig. In de nieuwe Nederlandstalige brochure ‘Burchten, kastelen en steden' worden verscheidene imposante kastelen en burchten beschreven die allemaal toegangelijk zijn voor het publiek.

Interessant voor toeristen die een kijkje in onze geschiedenis willen nemen en vanwege de vele activiteiten zeker ook voor kinderen. Een bezoek aan een van onze monumentale bouwwerken brengt vroegere tijden weer tot leven', aldus Katerina Neveu van het verkeersburo.

Aanvragen
Men kan de gratis brochure aanvragen bij het Tsjechisch Bureau voor Toerisme, Strawinskylaan 517 - WTC, 1077 XX Amsterdam, e-mail: info-nl@czechtourism.com, fax: 020 - 575 30 15 of telefonisch op werkdagen tussen 10.00 en 11.00 uur, tel: 020 - 575 30 14. Nadere informatie over burchten en kastelen vindt men ook op de Nederlandstalige website www.czechtourism.com.

Dagtocht
Kastelen die aan bod komen zijn onder meer kasteel Konopiště, de burcht van Karlštejn, kasteel Nelahozeves en de stad Kutná Hora, door velen als de mooiste stad van Tsjechië bestempeld na Praag. Deze zijn prima te bezoeken als dagtocht vanuit Praag.

Ook bouwwerken in Český Ráj (het Boheemse Paradijs) in het noorden van Tsjechië worden uitgelicht: de in uitstekende staat verkerende 14e- eeuwse burcht Kost, het nieuwgothisch slot Sychrov, de burchtruine van Trosky en het pittoreske plaatsje Jičin.

Architectuur
In West Bohemen bevinden zich de kuuroorden Karlovy Vary en Mariánske Láznĕ met een schitterende architectuur en vele kastelen waaronder kasteel Kynžvart - met een permanente tentoonstelling van persoonlijke voorwerpen van bekende personen waaronder het bidboekje van koningin Marie Antoinette - en de schitterend gelegen burcht Loket.

Aandacht voor het Unesco stadje Český Krumlov met het imposante kasteel ontbreekt uiteraard niet. Ten oosten van České Budějovice ligt het sprookjesachtige kasteel Hluboká met 140 volledig ingerichte kamers. Het plaatsje Telč in Moravië gaat prat op een van de mooiste pleinen van het land met aan de westzijde het gelijknamige kasteel.

Pelgrimskerk
Een bijzonder historisch bouwwerk is de pelgrimskerk van de heilige Jan Nepomuk gebouwd door architect Santini in Žd'ár nad Sázavou. Het getal vijf komt in de stervormige architectuur overal terug. Andere pronkstukken in Moravië zijn onder meer het Vranov en het Valtice-Lednice kasteel, de burchten Pernstejn, Buchlov en Bouzov en kasteel Buchlovicie.

Nadere informatie via Baltus Communications, Marcel Baltus/Agnes van Duffelen, tel: 070-365 21 23 of e-mail: info@baltuscom.nl.
 
Vašek,
Ik was in mei in Zďář n. S. op zoek naar die stervormige kerk/klooster maar kom het daar niet vinden. We vonden alleen een klooster met een kerk en het boeken muzeum.
Weet jij waar ergens die bedoelde stervormige kerk is te vinden? Ik zou er graag een kijkje nemen.
Bvd.
Kees.
 
Bovenaan