Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kent iemand kasteel Blatna en is het de moeite waard? Volgens een link op internet is het een "must see". Ik wil de komende vakantie een aantal kastelen bezoeken en heb Zvikov en Orlik uitgezocht. Ben ook benieuwd naar Blatna. Andere kastelen tips niet te ver van Zvikov en Orlik zijn ook welkom. Of kastelen in het westelijke deel van de Sumava.
 
Re: Blatna, Zvikov, Orlik e.a.

Kasteel Blatna is zeker de moeite waard. Er is 'n prachtig slotpark bij met damherten. Als je aan de stadskant het park uit loopt kom je bij 'n uitstekend restaurantje. Het toetje a la landlady is zeker aan te raden (warme aardbijen). Als je 8 km doorrijdt richting Nepomuk is daar het kasteel Lnare. Dit kasteel is niet bekend, maar zeker 't bezoeken waard. Hele mooie fresco's en 'n goede rondleiding. Ook hier is 'n prachtige tuin.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Blatna, Zvikov, Orlik e.a.

Als je toch in de buurt bent, is het de moeite waard om Cesky Krumlov te bezoeken, een unesco monument, een schitterend stadje met een mooie karakterestieke toren. prettige vacantie, vr. gr. Macek.
 
Re: Blatna, Zvikov, Orlik e.a.

kasteel orlik is heel mooi onze kinderen waren er helemaal weg van,heel veel geweren en veel hertekoppen en dergelijke.vonden ze heel interessant.
ikzelf vind het kasteel hlublouka het mooist
 
Re: Kastelen in Tsjechië, 3 juweeltjes

Nelahozeves bezocht ik ooit, ik wist dat Dvorak daar was geboren, dus stapte ik op een maandagochtend in een trein op Masarykovo Nadrazi en reed langs de Moldau mijmerend over de enorme houtvlotten die hier vroeger voeren op weg naar de havens in Duitsland. Tegen de tijd dat de vlottenvaarders bij Nelahozeves kwamen hadden ze dorst en ze riepen dan vertwijfeld over het water om bier. Dvoraks vader was ook herbergier, als de vlotten toen al voeren zal hij vaak met een kan de rivier op zijn geroeid...

Aldus kwam ik bij station Nelahozeves-Zamek (kasteel) maar ik reed verder tot Nelahozeves zelf, want daar verwachtte ik (ik had me weer eens niet voldoende ingelezen) het geboortehuis van de beroemde componist. De plaats lag er verlaten bij. Ik liep langs een voetbalveld van een eerste klasse club, die een veld hadden waar behoorlijk uithoudingsvermogen voor nodig was: het veld helde behoorlijk. Als ze de tegenpartij de eerste helft van onder naar boven lieten spelen waren ze de tweede helft gaar.
In een fantastische boerendorpsherberg gebruikte ik de lunch. Dvorak kon daar slechts rekenen op een gebaar dat ergens ver weg richting Praag leek te gaan. Iets alsof het een ijshockeyer was.

Dus volgde ik de lintbebouwing van het dorp en dat bracht mij bij een tweede voetbalclub aan de andere kant van het dorp, lagere klasse, maar wel een egaal veld. Vast minder uithoudingsvermogen. Zouden hier ooit dorpsderby's plaats hebben?
Onderweg was ik nog een echte dorpswinkel tegen gekomen, zo een waar het brood geteld lijkt en als je er dan een koopt iemand die dag mis zal grijpen. Dus dan koop je natuurlijk geen brood want dat wil je niet op je geweten hebben. Dat er een vreemde in het dorp was maakte het hondengeblaf dat mij achtervolgde wel duidelijk.

Na enige tijd door de natuur gegaan te zijn vond ik dan toch nog het geboortehuis van Dvorak recht tegenover station Nelahozeves Zamek en 's maandags gesloten.

Alles moet niet altijd lukken om een heerlijke dag te hebben.
 
Burcht Hradcany

Hallo

Ik ben bezig met een werkje over de burcht Hradcany
zou iemand eens wat meer uitleg kunnen geven over:
-de paleizen
-de kathedraal
-de tuinen
-het oud koninklijk paleis
Ik verwacht spoedig antwoord.
Dank u,
 

Freddy2005

† In Memoriam
Praagse Burcht
Nationale naam: Hradcany
259.jpg

De originele Praagse Burcht stamt uit 880 en is gesticht door de oudst bekende vorst van de Pøemysliden, Borovoj. De Praagse burcht vormt tegenwoordig een van de grootste gesloten paleizencomplexen ter wereld. Alleen de voorzijde is al een halve kilometer lang. Voor het fantastische silhouet zorgen de drie torens van de St.-Vituskathedraal, 88 en 99 meter hoog.
Op 7,5 hectare is men getuige van de duizendjarige geschiedenis. De gebouwen zijn in drie stijlperioden verankerd: Romaans, gotiek en classicisme. Het begin werd gemaakt door vorst Wenzel. Op deze 'Heuvel der Goden' liet hij in 925 een rond gebouw als veilige schrijn voor de hand van St.-Vitus bouwen.
De met houten palen omheinde vestiging werd in de 11de eeuw door koning Bretislav I door een stenen brug vervangen in het Tsjechische hrad, vandaar de naam Hradcany. Reeds onder Karel IV verwierf de burchtheuvel met de bouw van de St.-Vituskathedraal zijn belangrijkste handelsmerk. De eerste steen werd in 1344 door de keizer persoonlijk gelegd, hij wilde hier de grootste domkerk van Europa bouwen. Er werd ongeveer 600 jaar aan gebouwd. Gotische elementen werden er vooral onder koning Wladislaw II (1471-1516) aan toegevoegd.

Kijk ook eens op deze sites: [URL="http://www.thedutchlion.nl/burcht.php"]The Dutch Lion [/URL]

Pragueexperience
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nog even verder gezocht en dit hier gevonden, dit is voor iedereen aan te raden want het is een handleiding voor touringcarchauffeurs die gidsen in Praag.

Hradcany (Burchtwijk)
Hradcany werd in 1320 gesticht als derde Praagse stad. Terwijl Staré Mésto en Malá Strana zogenaamde koninklijke vrijsteden waren, viel de burchtstad tot het eind van de 16e eeuw onder het gezag van de burggraaf. Aanvankelijk bestond de nieuwe stad uit niet veel meer dan het Hradcanské námésti, totdat Karel IV haar uitbreidde met Pohofelec en Strahov. Een grote brand richtte in 1541 zo'n schade aan, dat ingrijpende renovatie onontkoombaar was. Er verrezen imposante paleizen, een trend die zich doorzette in de 17e en 18e eeuw en van Hradcany één van de monumentaalste gedeelten van de Tsjechische hoofdstad heeft gemaakt. Dank zij Rudolf II verkreeg in 1598 ook dit deel van Praag de status van koninklijke vrijstad. Zo bleef de situatie tot ver in de 18e eeuw; toen werd Hradcany samengevoegd met de andere Praagse stadsdelen. Er zijn verschillende wegen die naar Hradcany leiden. De wijk is te bereiken per auto, met het openbaar vervoer of te voet. De laatste manier is eigenlijk de leukste. Als u vanuit de oude stad, vanwaar de hoog op de heuvels gelegen burcht reeds te zien is, over de Karelsbrug naar Malá Strana wandelt, bereikt u uiteindelijk via de Nerudovastraat de steile trappen die naar het Hradcanské námésti leiden. Ook via andere wegen is de wijk goed bereikbaar. De kleine, smalle weggetjes die door het heuvellandschap in de omgeving van Hradcany lopen komen eveneens vlak bij de burcht uit. Zo leiden de Trzi"sté en de Vlasská uiteindelijk naar het kloostercomplex Strahov. Vandaar is het nog maar een klein eindje naar het burchtcomplex. Op maandag kunt u beter geen bezoek aan de burcht brengen, omdat dan alles gesloten is.

Volledige artikel: http://www.touringcarchauffeur.info/Landen/Tjechie/Praag.htm

^ verwijder in dat adres bij Tsjechië de "s" en vervang de "ë" door een "e"
 
Freddy2005 schreef:
Praagse Burcht
De originele Praagse Burcht stamt uit 880 en is gesticht door de oudst bekende vorst van de Pøemysliden, Borovoj.

Hoogstwaarschijnlijk was al voor 880 dit gedeelte bewoond, danwel gebruikt door de Slawische stammen als een heilige heuvel c.q. offerplaats voor de goden (zgn. "Žiži").
Het feit dat St Vitus een kathedraal heeft is nog een indicatie, want in de hele (religieuze) historie van Tsjechie heeft St Vitus (St Guy voor de franstaligen) helemeel geen binding met enige plaatselijke traditie, schutspatroon geweest, noch is een relikwie van St Vitus ooit in de kathedraal aanwezig geweest...

Wat dus het geval was is dat hier dus waarschijnlijk een sacrale offerplaats voor de Slawische godheid Svantovit stond... en de vroege monniken/ missionarissen dit dus ver-kerkelijkt hebben en aan ene Svaty Vit aan hebben gelinked, zodat de heidense Slawen dit eerder zouden accepteren.
(PS de missionarissen waren dus niet Cyril en Metodej, want die zijn nooit in Praag geweest)
 
C

cajonez

Guest
klik even op BLATNA.CZ en je kan meer informatie vinden
Als het niet lukt laat me dan even weten ik zorg dan dat een folder via de E-mail wordt gestuurd.
 
blatna is zeker de moeite aard, evenals hluboka, ben er al meerdere keren geweest. als je toch bij hluboka bent ga dan zeker langs de kleine dierentuin en het jachthuis dat erbij ligt ohrada, zeker de moeite van het bekijken meer dan waard
 

Pelhřimov

Donateur
Kastelen en burchten

Een site met heel veel info over kastelen en burchten is deze:http://www.zamky-hrady.cz/index.htm
De Tsjechische versie is het meest uitgebreid versie, maar hij is ook in het Engels en Duits te bekijken

Een kaart op dezelfde site http://www.zamky-hrady.cz/9/klikaci_mapa.htm waarover je kan scrollen om te zien waar er een kasteel ligt. Je krijgt tevens een foto'tje en als je op de plaatsnaam klikt ook nog info van het kasteel of burcht te zien.
 
Entreeprijzen in Tsjechië voor kastelen, burchten en musea ?

Ik ga deze zomer op vakantie in Praag, en later aan het Lipnomeer. Ik heb al vernomen dat er veel kastelen, burchten etc zijn. Van eerdere vakanties in andere landen weet ik dat er overal entreegeld voor wordt gevraagd en dit heeft mij vaak afgeschrokken om naar binnen te gaan. Hoe zijn de entreeprijzen in Tsjechie voor dit soort bezienswaardigheden?

Hebben jullie ook tips waar het echt de moeite waard is om naar binnen te gaan en waar niet?

bedankt voor jullie informatie!
 
De entreeprijzen voor kastelen, musea e.d. zulllen je in Tsjechie niet afschrikken, integendeel. Meestal zijn er rondleidingen. Die zijn meestal in het tsjechisch, maar dan krijg je vaak een engelse of duitse brochure met de gehele tekst mee. Dus als de gids zijn of haar verhaal doet kun je zelf lezen waar het over gaat. Moet je wel wat duits danwel engels beheersen natuurlijk. Bedenk wel dat veel van dergelijke bezienswaardigheden op maandag gesloten zijn.
In sommige kastelen worden in de zomermaanden voorstellingen gegeven door studenten (soort openlucht theater of poppenvoorstellingen voor de kinderen), is ook erg leuk, vaak voor maar een paar kronen extra.

Groetjes,
Hanneke
 

Pelhřimov

Donateur
Hou er rekening mee dat een flink aantal toeristische bezienswaardigheden op maandag dicht kan zijn.
In Praag zal het wel meevallen, maar in de rest van het land kan je beter vooraf informeren om teleurstelling te voorkomen.

Groetjes en alvast een prettige vakantie.

Jeanne
 
Bovenaan