Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik ben een aantal jaar geleden door een tsjechische en slowaakse collega uitgenodigd op hun bruiloft. Deze fantastische gebeurtenis vond plaats op het kasteel Křivoklát. In de buurt was een hotelletje geboekt, waar het feest werd georganiseerd en geslapen kon worden. Dus allemaal eerst verzamelen bij het hotel en dan te voet naar boven... pardon! Ja, te voet. Het bruidspaar ging met een koetsje. Boven aangekomen werden we opgewacht door medewerkers die allemaal verkleed waren in de middeleeuwse stijl, geweldig was het. De trouwzaal was prachtig, ik waande me een paar eeuwen terug, ik heb mijn ogen uitgekeken en heb sindsdien altijd nog een wens.....
krivoklat.jpg
http://www.krivoklat.cz/
 
Ik vind Hluboka het mooiste sprookjeskasteel wat ik ooit heb gezien, vooral het park eromheen is erg mooi. Erg onsmakelijk maar ook leuk vond ik het oude rioleringssysteem?/waterwerken wat een stukje verderop in het park staat. Wat een lucht kwam daarvan af! Hoop daar ooit te trouwen(dus niet in het riool, muggenzifter;) ), maarja dan moet ik wel eerst gevraagd worden...Jaja, wil helemaal ouderwets met knieval gevraagd worden, maar hij vertikt het. Vooral omdat zijn moeder er ook getrouwd is en z'n beste vriend, lijkt het me mooi om daar ook te trouwen.
 
mayca schreef:
Ik heb een prachtige landkaart gekocht van de Tsjechische republiek; burchten en kastelen. Op de voorkant staat waar de kastelen etc staan en op de achterkant uitleg van de kastelen, ruïnes en burchten.
Mayca, waar heb je die landkaart gekocht, gewoon in Tsjechië zeker?
Is deze kaart overal verkrijgbaar? Ik ben geïnteresseerd in deze kaart. Ik heb wel veel kaarten en ook één met kastelen erop maar die was meer van de omgeving waar wij verleden jaar verbleven zo rond Luhacovice en Zlin.
De autoatlas die wij in huis hebben is erg handig, elke plaats en het kleinste dorpje met alle wegen staan erop.
Ik krijg nu al zin in een vakantie, hopelijk volgend jaar, dit jaar is het er helaas niet van gekomen.
Nu maar vast sparen.:)
 
De ruine die ik ervoor omschreef is mooi, wat ook heel mooiis , is
ZAMEK KOZEL.
Dat is een vierkante eenlaagse bebouwing.
Schitterend van opzet, ofterwijl: de eenvoud zelve.
Je gaat een poort door, belegd met houten blokjes en kom vervolgens op de binnenplaats.
Ook deze is in een carre vorm.
Daaraan gelegen liggen de vertrekken.
Vanuit de binnenplaats werden de haarden vorzien van hout.
De kamers hebben een onderlinge belsysteem met touwen.
Maar, en nu het belangrijkste van het kasteel.
Er is daar nog een authentiek theater.
Een van de oudste en enigste? van Europa.
Met toortsen werd het podium verlicht.
Zogauw je binnentreed voel je de amoureusheid, ofterwijl de geilheid van de ruimte.
Je kan je gelijk voorstelen wat daar op het podium zich heeft afgespeelt.
Vanwege de opbouw, eenvoud en de unieke plattegrond zeer zeker de moeite van het bekijken waard.
 
De landkaart heb ik gekocht in Cesky Krumlov, bij het kasteel. Later nog eentje bij een ander kasteel. Volgens mij is er dus makkelijk aan te komen. Ik zag heel veel mensen op de camping met deze kaart. Succes:top:
Wie heeft er geen zin in vakantie:confused:Ben ook alweer aan het oriënteren.
Ik hoop dat het voor jullie volgend jaar allemaal gaat lukker;).
 
Tja Tjechie heeft inderdaad nog een heleboel Kastelen, burchten en ruines. En dat terwijl er ook een heleboel gesneuveld zijn tijdens allerlei oorlogen. Een paar maanden geleden bezochten wij het kasteel van Nachod. Mooi uitkijkend over de hele stad en met een prachtig interieur met een paar zeer specifieke details. We waren er in het weekend en sloten ons aan bij een groep Duitse bejaarden. Toen de gids door kreeg dat wij eigenlijk niet bij deze groep hoorden en liever engels dan duits praatten, was het ijs gebroken. Petr was gek van zijn stad Nachod, het kasteel en de geschiedenis van het land in het algemeen. Na de rondleiding moesten we toch zeker een afdruk van de eerste foto die in Nachod was gemaakt bekijken. We mochten de afdruk wel houden. Later zijn we samen met hem de toren nog op geweest en hebben we onze persoonlijke rondleiding beeindigd in een restaurant op het plein. Mee-eten wilde hij liever niet, een biertje vond hij prima, maar eigenlijk was het voor hem alleen al genoeg dat hij die ochtend zoveel engels had kunnen praten.
Mochten jullie dus eens in een weekend het kasteel van Nachod bezoeken, doe Petr de groeten van ons.

Groetjes,
Irene
 
Mijn favorieten: Lesna (in de buurt van Zlin), Buchlovice, Castelovice, Hradek U nechanice, Detenice en ik zal er wel nog een paar vergeten zijn. Ik meen me te herinneren dat ik Lednice ook nog mooi vond (maar het is al meer dan 10 jaar geleden dat ik het bezocht, dus waarschijnlijk is het al veranderd)

Hluboka bezocht ik in 1991 of zo, dus toen was het nog niet toeristisch. Ik vond het toen heel mooi.

Ik heb soms de indruk dat er in elk dorpje wel een kasteeltje staat. Toen we vorig jaar in de buurt van Tabor verbleven, ontdekten we eens een leuk landhuis dat gebruikt werd als opslagplaats van de gemeentelijke groendienst. Onze fantasie sloeg meteen op hol en we hadden het al helemaal ingericht (we probeerden binnen te raken, maar het lukte jammergenoeg niet !:oeps:
 
We hebben al veel kastelen bezocht,niet alleen in tsjechie maar ook in duitsland en belgie,maar konopiste en karlstein springen er toch wel uit.
konopiste omdat er zo veel te zien is.je kan het zo gek niet noemen of hij(de laatste Ferdinand )moest het hebben.Wat een verzamelwoede had die man.
En karlstein vanwege de ligging en prachtige omgeving.
De leukste rondleiding hebben we in duitsland gehad
Dat was een echte privétoer.
 

Marcel

Moderator
doe mij maar een lekker (vervallen) middeleeuws (engels/schots) kasteel, de meeste barok ingerichte kastelen in tsjechie, dat is nu niet bepaald mijn smaak. vaak zijn de bijbehorende tuinen wel mooi.
 
de mooie kastelen zijn hluboka en cesky krumlov omdat die egt harstikke mooi zijn gebouwd en ze er best mooi uitzien.
karljstein vond ik niks aan omdat die gids veel te snel ging vertellen en we er dus niks van konden verstaan.
ze dreunde het egt op maar al die winkeltjes naar boven zijn wel erg leuk bij karjstein.
 
Hluboka nad Vltavou

Ahoj! Jak se mas?

ik wil even vragen of er deze zomer nog mensen zien die het witte kasteel van Hluboka nad Vltavou gaan bezoeken? Ik ben er zeker wel dus als er nog andere leden zijn die daar heen gaan, geef het me dan even door misschien kunnen we dan ergens daar afspreken!:)
 
H

HansQuarre

Guest
Middeleeuwse (kasteel)markten

Wie weet voor de komende zomer in-of bij welke kastelen in CZ er middeleeuwse markten, oude ambachten, oude muziek, riddertoernooien etc. worden gehouden? In Duitsland zijn daar talloze voorbeelden van, alleen willen wij ze in CZ gaan bezoeken. Info hierover of links naar relevante sites naar e-mailadres.
 
Bovenaan