Burchten en kastelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Hoewel in Slovakije gelegen, lijkt mij Spišský Hrad toch het grootste voormalige kasteel/burcht te zijn in Moravie..

En ik ben er geweest in de tijd dat Tsjechoslowakije nog bestond....

Geweldige ervaring!!..

Char.
 

kuurgast

Donateur
Volgens de Tsjechische versie is dat de tweede grootste kasteel ruine. :fluit:

images


Volgens hun website is Hrad Rabí de grootste kasteel-ruïne van Tsjechië.
 

char

† In Memoriam
Wat een geweldig goede website!!... En dat zeg ik niet gauw!!..

MAAR...Spišský Hrad is groter!!..

En het maakt mij verder ook allemaal niet uit!!.. Het blijven allebei mooi gerestaureerde oudheden!!..

Dus!!.. Als je toevallig in de buurt bent:..GAAN!!..

Char.
 

kuurgast

Donateur
images


Het Národní památkový ústav/Nationaal Heritage Instituut heeft een nieuwe website: npu.cz.

De belangrijkste activiteiten van NPÚ kunnen worden verdeeld in twee basisgroepen:
* onderzoek en ontwikkeling, alsmede de professionele en methodische werk begeleiding van de zorg van monumenten in eigendom en de bestuursorganen, en andere historisch beschermde gebieden.
* draagt zorg voor de toegankelijkheid van cultureel erfgoed, met name de staat van kastelen die in direct beheer zijn van de NPÚ

Bovenaan de website kan je de taal aanpassen voor automatische vertaling via google.
Op de website staat enorm veel informatie waaronder de evenementen die op de kastelen georganiseerd worden zoals in de maand september zie hier.
Ze willen oa met deze website dat de toeristen meer "pareltjes" gaan bekijken in Tsjechië zie artikel.
 
ik weet nog een tip het is niet in tsjechie maar wel dichtbij als je in omgeving decin zit. De tip is burcht koningstein. http://www.festung-koenigstein.de/ gelegen op de berg met een mooi uitzicht op het elbedal. de vestiging is voor veel verschillende dingen gebruikt en heeft een lange geschiedenis. Op dit moment wonen er zelfs nog mensen in een klein deel van de vesting. Er zijn veel verschillende dingen te zien onder andere een pakhuis een kerk dingen over het duitse leger en een huis van een commendant. Als je in de buurt van tsjecisch zwitserland bent is het dus zeker een uitstapje om heen te gaan.
 

kuurgast

Donateur
Zámek Milotice.

02%20PODV%20milotice%20-%20z%C3%A1mek2.jpg
3730136.jpg


Sinds vorig jaar kan je in Zámek Milotice (Zuid Moravië) verkleed rondlopen als graaf of gravin zowel tijdens de rondleiding of om gewoon eens te ervaren hoe het de mensen in die periode leefden. Dit jaar is de hoeveelheid kleding verdubbeld naar bijna 70 kostuums. Het NPU (overkoepelende organisatie voor Nationaal erfgoed) gaat steeds meer nieuwe dingen zoals levende historie inzetten om meer bezoekers te trekken.
Bron: idnes.cz.
Enkele andere links van het kasteel in Tsjechisch en Engels zie kudyznudy.cz en czecot.nl in het Nederlands.
 
Tjonge in kostuums!
Waar is de tijd dat je verplicht allemaal sloffen aan moest vanwege het parket. Ook mijn (toen) jongste van 4 jaar in een slof maatje 45......:lmfao:
Je brak je nek bijna op de trappen.



Milotice ken ik trouwens ook van een Tsjechisch sprookje wat daar speelt.
 

kuurgast

Donateur
1324828781-381-7-Za-humny-je-drak-cover.jpg
Saskia is dat dit sprookje? :denk:

Over die beroemde sloffen stond afgelopen winter ergens een artikel in de Tsjechische kranten dat de mensen ze daar ook missen en waarom ze niet meer gebruikt worden. Weet het niet meer precies hoe dat komt maar als ik bewuste artikel terug vind dan zal ik het hier wel plaatsen.
 

kuurgast

Donateur
getpicl.php
Tvrz/fort Malešov.

Vanaf 2002 is men bezig met het renoveren van Tvrz Malešov in de omgeving van Kutná Hora.
Enkele malen per jaar is het toegankelijk voor publiek tijdens de adventsmarkt ,theatervoorstellingen en de jaarlijkse dag met levende historie. Er is een filmpje te zien over de renovatie op ceskatelevize.cz.
Dit jaar is er eind augustus een groep die zo natuurlijk mogelijk het leven van de late middeleeuwen naspelen. De datum is nog niet helemaal zeker mogelijk van 29-8 t/m 3-9 zie companie-of-st-george.ch.
7 Juni 1424 was er een Slag om Malešov die gewonnen werd door de Hussieten onder aanvoering van Jan Žižka.
Voor liefhebbers voor een bijzondere bruiloft is er de mogelijkheid om te trouwen in het fort zie hier.
Je kan met de trein naar Malešov reizen.
 
1324828781-381-7-Za-humny-je-drak-cover.jpg
Saskia is dat dit sprookje? :denk:

Over die beroemde sloffen stond afgelopen winter ergens een artikel in de Tsjechische kranten dat de mensen ze daar ook missen en waarom ze niet meer gebruikt worden. Weet het niet meer precies hoe dat komt maar als ik bewuste artikel terug vind dan zal ik het hier wel plaatsen.
Die ken ik niet.
Wel ken ik Nebojsa (Zondervrees).
bij 1.14 in volle glorie te zien.
 
Tussendoor: het dragen van sloffen/pantoffels is enorm afgenomen omdat er geen oma's meer zijn die sokken stoppen.

Sokken zijn tegenwoordig zo goedkoop dat zelfs oma's niet meer de moeite nemen de gaten erin te repareren.
 
Is er bij iemand bekend of er ergens een nederlands-, duits- of engelstalig overzicht van burchten en kastelen in Tsjechie bestaat?
Elke keer wordt ik aangenaam verrast door de veelvoud en de pracht hiervan in Tsjechie, en ik zou graag meer informatie vinden over de achtergronden van de dingen die ik ga bezichtigen.

Als iemand een website kent hierover, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.
 

kuurgast

Donateur
De eerder genoemde websites kan je combineren met czecot.nl waar geen info staat over de achtergrond van de kastelen, maar wel uitleg over plaats, prijs, rondleiding in welke talen etc.
Via Bezienswaardigheden en toeristische attracties ("burcht" aanvinken), kan je een mooi overzicht krijgen van de bekendste kastelen, met kruisje waar ze in het land staan en link naar verdere informatie. Daar zie je ook wat er in en rondom dat kasteel nog meer te beleven is.
Je kan op diezelfde czecot ook zoeken op "kasteel", maar dat zijn er ontzettend veel, want zodra iets lijkt op een ouder landhuis krijgt het al de titel kasteel.
 

Ad Verschoor

Donateur
In 2012 heeft CzechTourism een boekje uitgegeven onder de titel "Burchten en Kastelen" in de Nederlandse taal. Er worden bijna 100 kastelen in beschreven met achterin een kaartje waar ze zich bevinden.
Het boekje heeft als ISBN-nr. 978-80-87560-44-0 (Uitgeverij Titanic)
Het is mogelijk verkrijgbaar via www.czechtourism.com.
Op de website is overigens het boekje in meerdere talen in te zien.
 
Bovenaan