Routes naar de wintersportgebieden (Reuzengebergte)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Cock

Guest
Beste route van Uden (NB) naar Bozi Dar

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op het forum, maar meteen een brandende vraag.

Komende zaterdag op zondag vetrekken wij vanuit Uden (NB) naar Bozi Dar. Ik heb mij gisteren opnieuw over de kaart gebogen voor de beste route, maar kom er niet helemaal uit. Met name het laatste stuk.

Volgens mij is de beste route voor ons over Dortmund, Kassel, Erfurt, ... maar dan? Via het noorden: over Gera richting Chemnitz en dan via kleine wegen 'afzakken' naar Oberwiesenthal/Bozi Dar? Of voor Gera de E51 naar het zuiden, via een stukje '72' naar de '93' en dan afslag 13 eraf en Karlovy Vary volgen en vervolgens over Osrov naar Bozi Dar?

Ik heb echt geen idee wat de beste route is. Het liefst uiteraard zo gericht mogelijk, maar met zo min mogelijk kans op hinder van eventuele sneeuw c.q. gebruik van sneeuwkettingen, dus zo min mogelijk door de bergen.

Kun je mij per omgaande 'op weg' helpen?

Alvast bedankt.

Cock
 
.....vanuit Uden (NB) naar Bozi Dar.
.....
Volgens mij is de beste route voor ons over Dortmund, Kassel, Erfurt, ... maar dan? Via het noorden: over Gera richting Chemnitz en dan via kleine wegen 'afzakken' naar Oberwiesenthal/Bozi Dar? Of voor Gera de E51 naar het zuiden, via een stukje '72' naar de '93' en dan afslag 13 eraf en Karlovy Vary volgen en vervolgens over Osrov naar Bozi Dar?

Ik heb echt geen idee wat de beste route is.
Het eerste stuk van jouw route is inderdaad goed. Mijn TomTom geeft globaal aan dat je bij Chemnitz de A72/E441 moet nemen, dan de B169, B101 en B95. Onderweg zou je dan o.a. de plaatsen Stollberg en Louca Pod Klinovcem moeten tegenkomen. De B95 eindigt vlakbij Bozi Dar.
Of deze route sneeuwveilig is, kan ik je helaas niet zeggen.
Succes! ;)
 

Cock

Guest
Dankjewel!

Inmiddels heb ik ooh via iemand anders hetzelfde advies gekregen om deze route te rijden. Volgens de ervaring van diegene zouden de wegen vanaf Chemnitz, over inderdaad ook de B101 en de B95, dus bij Oberwiesenthal de grens over, over het algemeen goed begaanbaar moeten zijn.

Misschien is er nog iemand anders die de begaanbaarheid van dit laatste stukje route kent? Ligt hier in deze tijden veel sneeuw, zijn het echt bergwegen?

Groeten,

Cock
 
Nu er weinig sneeuw ligt is die grensovergang vast goed begaanbaar.
Wij kwamen daar een keer in een sneeuwstorm terecht, maar we zijn er wel gekomen.
 
Rika, hoe gaat het er aan toe bij de grensovergang Gorlitz? Wij zijn 1 keer door Polen gegaan (via Zittau) en dat is ons echt heeeeel slecht bevallen, daarom durven we niet zo goed meer.
En hoe zijn de wegen vanaf Gorlitz naar Harrachov?
Normaal gaan wij via Varnsdorf-Liberec-Jablonec-Tanvald.
Eigenlijk willen we wel eens een andere route proberen, daarom zou ik graag jullie ervaring willen weten.
 
Wij gaan vanuit Brabant via Dortmund - Dresden - afslag Lobau, dan de grens bij Rumburk. Perfecte grensovergang, geen wachttijden, HEEEL soms paspoortcontrole, wij deze keer niet.. Over 5 dagen weer terugrijden, hopelijk dan ook rustig.
 
We zijn heenreis via Gorlitz-Frydlant-Liberec-Tanvald gegaan. We zouden via Jelenia Gora gaan, maar zijn in Polen verkeerd gereden. Toen we in Frydlant waren dachten we een snelle route via Hejnice te weten,maar bovenop de berg aangekomen konden we samen met nog een lange rij Nederlanders weer omkeren. Toen alsnog via Liberec gegaan en ondanks deze detour toch nog binnen 10 uur in Rokytnice aangekomen.
Terugreis zijn we via Jelenia Gora gegaan opzich een prima route, maar wij vonden via Liberec toch een betere route, maar hebben op beide routes en bij de grensovergang geen problemen gehad.
 
De route via Hejnice is in de winter gesloten. Of er nu sneeuw ligt of niet, deze weg mag je in de winter niet gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat je op de terugweg denkt dat de weg via Jelenia niet snel gaat. Maar daar verkijk je je op. Je wilt namelijk graag naar huis, en als je dan vertrekt, en je bent 1,5 uur later nog in Polen, dan denk je dat het niet opschiet.

Geloof me, de weg via Liberec is langer en heeft meer opstoppingen. Met name de talrijke stoplichten op die route maken het geen prettige reis.

Zowel op de heen- als terugreis zijn wij gewoon via Jelenia Gora naar Rokytnice gegaan. Heenreis in 9 uur, terugreis in 8,5 uur (als je terug rijdt ruik je de stal he, dus het voetje naar beneden)
 
Staat ook wel aangegeven dat die route gesloten is, maar ja wij als eigenwijze nederlanders, toch proberen natuurlijk haha.
En ik denk dat je wel gelijk hebt, de route via Jelenia Gora lijkt lang omdat je zolang door Polen rijdt en er zijn op die route inderdaad minder stoplichten als wanneer je via Liberec rijdt.
Maar we zijn allemaal gelukkig weer goed en wel thuisgekomen, want in Duitsland hebben we veel landgenoten langs de kant van de weg zien staan.
 
Route naar Harrachov volgens TomTom

Beste forumbezoekers,

na zo'n beetje alle forumebrichten te hebben doorgelezen na de search ben ik nog niet veel wijzer geworden (alles gaat over besneeuwde wegen enzo ;) ). Aanstaand weekend (meivakantie) vertrek ik zondagnacht naar Harrachov.
Volgens mijn tomtom rij ik volgens onderstaand schema, zou iemand me willen vertellen of het handig is? (het gaat via Polen)
Kan ik beter grensovergang Rumburck - Neugersdorf nemen en Tsjechië doorgaan? of zoals tomtom zegt via Polen...

Amersfoort
Apeldoorn
Hengelo
Hannover
Dresden
Görlitz
Wezel Zgorzelec Zgorzelec
Luzycka
Hejnicka
Harrachov
 
Hoi,

De route die de tom tom aangeeft is goed te doen. Raad je aan om deze adviezen aan te nemen van tom tom.
Wil ik je nog een goede reis toewensen.
Hoop alleen niet dat we zaterdag met zijn allen in de file staan want volgens mij vertrekken er zaterdag een hoop forum leden. :deuk:
 

Macek

Geroyeerd Lid
Let wel op TOMTOM dat je de snelste route opgeeft en niet de kortste, want in het laatste geval heb je kans door dorpen te reizen waar je nog nooit bent geweest.
 
Let wel op TOMTOM dat je de snelste route opgeeft en niet de kortste, want in het laatste geval heb je kans door dorpen te reizen waar je nog nooit bent geweest.

hey! ja heb ik gedaan! wel voor de grap even uitgeprobeerd, dan rij je inderdaad door vanalles en nog wat! misschien wel leuk om eens te proberen :)
 
De route die de tom tom aangeeft is goed te doen. Raad je aan om deze adviezen aan te nemen van tom tom.
Wil ik je nog een goede reis toewensen.
Hoop alleen niet dat we zaterdag met zijn allen in de file staan want volgens mij vertrekken er zaterdag een hoop forum leden. :deuk:

Bedankt voor je antwoord! we gaan dus waarschijnlijk door Polen!
wij gaan zaterdagacht (eigenlijk zondagochtend) om 03.00 uur rijden.. dus dat wordt zondag in de file staan (?!)
 
Bovenaan