Routes naar de wintersportgebieden (Reuzengebergte)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrchlabi+appartement Martina

Ik zou graag een route willen naar Vrchlabi, wij vertrekken uit zwaagwesteinde friesland.

Alvast bedankt.
 
globaal:

je kunt vanuit Friesland 2 mogelijkheden: eerst naar beneden en bij Almelo grens over: Osnabruck, Hanover, magdenburg, naar beneden naar Dresden dan naar Lubau, Grens bij Zittou, Liberec, Jicin, Nova Paka, Vrchtlabi....

Of bovenin NL de gens over, en dan richting Kassel, Bij Hannover richting Magdenburg en dan verder zoals nummer1...
 
In beide gevallen rij je zwaar ( meer dan 100 km) om volgens mij..

of je gaat via Oldenburg, Bremen naar Hannover en verder of eerst naar Enschede.

Daarna nog naar Kassel rijden, nou nee...Dan wijk je wel erg van de grootcirkel af
 
welke wegen goed berijdbaar?

Hallo, over twee weken gaan we weer naar Tsjechie. We willen een keer niet via Zittau, maar een andere route.
Is de route via Frydlant (weg 355) of via Harrachov (weg 30 en E65) goed te berijden of kun je daar alleen 's zomers langs?

Ik hoor het graag.

Groetjes.

Richard
 
In het verleden zijn we altijd via Frydlant gereden.

Tegenwoordig is Schengen ook hier, ofwel, geen grenscontrole meer bij Polen en Tsjechie.

De weg is aardig goed te berijden.
Er is echter ook een nieuwe snelweg aangelegd vanaf Dresden richting Praha. Als je in Tsjechie vervolgens Děčín aanhoudt, schijn je weer wat sneller in het Reuzengebergte te zijn. Het laatste kan ik niet controleren, want we zijn inmiddels naar het midden van het land verhuisd...
 
Hmmm... ik zie dat het onderwerp is verhuisd.
Even voor de duidelijkheid; wij reisden/reizen op en neer tussen Steenbergen NB resp. Dordrecht en een bestemming in Tsjechie, eerst in het Reuzengebergte, later het midden van het land.

Vanaf Nederland naar Dresden is volgens mij via Leipzig de kortste/snelste route, hoewel ik ondanks dat toch liever via Kassel ga. Ik overnacht nl. tegenwoordig onderweg in het Thuringer Walt, een regio met gemiddeld erg vriendelijke mensen. Beter als in de regio Leipzig.

Vanaf Dresden is het maar net waar je moet zijn. De nieuwe snelweg naar Praag en van daaruit naar Hradec Králové is een uitkomst, vooral voor ons in onze nieuwe woning. We wonen er 5 km. vanaf ;)
Ik hoorde van een Nederlander die regelmatig in de buurt van Vrchlabi moet zijn, dat 'ie nu via Leipzig / Dresden richting Praag rijdt, dan Děčín aanhoudt en op die manier het snelst er is. Vandaag dus de tip.
 
In beide gevallen rij je zwaar ( meer dan 100 km) om volgens mij..

of je gaat via Oldenburg, Bremen naar Hannover en verder of eerst naar Enschede.

Ik rij altijd idd via Oldenburg, Bremen, Hannover.

Over Zittau is goed te doen, maar ik vind de stuk tussen Bautzen en Zittau zo vervelend. Veel snelheidsbeperkingen, vaak een optocht van toeristen etc. (waar ik er dus zelf ook één van ben...hahaha) Doot het opheffen van de grenscontroles maakt het niet meer uit welke grensovergang je neemt
 
Ik ben altijd van mening: zo lang mogelijk op de snelweg blijven.

Dus niet via Zittau, maar via Görlitz de Poolse grens over. Dan naar Jelenia Gora (mooie nieuwe weg, aangelegd met geld van de EU) en vanuit daar naar Harrachov. En dan ben je er eigenlijk al. Tenminste, voor ons als we naar Rokytnice gaan.
 
hoe rijd je het snelst naar harrachov, via polen ofzo?
ik hoop dat iemand ons kan helpen.
gr de familie uit bodegraven
 
Harrachov

De makkelijktste manier om naar Harrachov te rijden is volgende. Rij door Duitsland richting Polen via Dresden en Görlitz, dan zo'n 100 km door polen richting Krkonosze (Riesengebergte). Harrachov ligt enkele km voorbij de Pool-Tsjechische grens. Als je nog een klaine 50 km verder rijdt kom je uit in een wel heel gezellig skistadje nl. Spindleruv Mlyn, in de winter sneeuw a volénté, in de zomer een oase van zon en rust.

De route beschrijving via www.mappy.be is ook heel correct en makkelijk te volgen.

Geniet!

Greetzz...
't Kabouterke
 
Beste weg naar Svoboda nad Upou (Janske Lazne)

:zwaai: wie weet de beste weg naar svoboda nad upou [janske lazne]?
en welke grensovergang is aan te bevelen? wij gaan er 23 februari naar toe.
 
wij gaan 2 februari naar cerny dull
voor de tweede keer overigens, met kids is dit een prima skigebied.

vraagje: waaar gaan jullie de grens over tussen duitsland en tsjechie/polen??
 
Het beste kun je vanaf dresden dit aanhouden:

- Dresden
- Gorlitz (Duits/Poolse grens)
- Jelenia Gora (Polen)
- Harrachov (Tsjechie)

Daar kun je goed doorrijden
Gebruik de zoekfunctie maar eens, kun je genoeg over vinden
 
Klopt, maar dan heb je goede winterbanden en eventueel ga je ervan uit om de sneeuwkettingen te gebruiken. Ik vind het ook de mooiste weg om tsjechie binnen te komen.maar niet perse de snelste en je moet even opletten in jelenia gora!
 
wij rijden altyd over nurnberg,grensovergang waidhaus,pilzen ,praag,en vandaaruit naar boven (evt podebrady,jicin)is mischien een paar kilometer om maarje hebt meer autoweg en het is minstens net zo snel.
 
Ik ben altijd van mening: zo lang mogelijk op de snelweg blijven.

Dus niet via Zittau, maar via Görlitz de Poolse grens over. Dan naar Jelenia Gora (mooie nieuwe weg, aangelegd met geld van de EU) en vanuit daar naar Harrachov. En dan ben je er eigenlijk al. Tenminste, voor ons als we naar Rokytnice gaan.

Hoi spongebob,

Deze route willen wij ook rijden, staat in Jelenia Gora Harrachov aangegeven of staat er gewoon iets van Riesengebirge of zo?
Heb begrepen dat het opletten is in Jelenia Gora omdat je anders snel verkeerd rijdt. Wat is jou ervaring? Ik wil vanaf hier eerst Jelenia Gora in m'n tomtom zetten, en dan daar pas Harrachov. Ik weet niet in welke mate ik op tomtom kan afgaan, heb wel net vorige week de nieuwste software en nieuwste kaarten er op gezet.
 
Tomtom heeft zijn beperkingen. Het is al eerder geschreven dat een navigatiesysteem niet altijd doorheeft of bepaalde wegen in de winter zijn afgesloten.
 
Een gewone kaart houd ik er altijd bij, als je tomtom het mocht begeven heb je niets meer. Ik zie tomtom dan ook alleen als een extra hulp maar ik zal er nooit blind op varen (rijden in dit geval)
 
Bovenaan