Routes naar de wintersportgebieden (Reuzengebergte)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste route Friesland - Tsjechië

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en wilde vragen hoe je het best kan reizen vanaf Friesland naar Tsjechië.
Wij gaan dit jaar voor de eerste keer naar Tsjechië namelijk Radvanice in het Reuzengebergte vlakbij Trutnov.
Is het verstandig om via Groningen en Duitsland Tsjechie in te rijden of kan dit beter Via Polen?
Al vast bedankt voor de reactie.
Vriendelijke groet,
Trijntje
 
Hallo Trijntje,

Welkom op dit forum. Wij gaan altijd vanuit Groningen en rijden ook wisslende routes. De laatste paar jaar door Polen, maar dat heeft ook te maken met de mogelijke wachttijden aan de grens i.v.m. de wintersport. Daar heb je over de zomer dus zo wie zo geen last van. Succes
 

Marcel

Moderator
berlijn - cottbus - polen, is een goede route. waarschijnlijk via Jelenia-Gora (afslag Boleslawiec) naar Trutnov.
 
Hallo Trijntje,

Wij rijden al jaren vanuit Heerenveen naar Tsjechie en meestal ook naar Trutnov. Wij nemen altijd de route via Groningen - Nieuweschans - Bremen - Hannover - Braunschweig - Magdeburg - Halle - Leipzig - Dresden - Bautzen en zakken van daaruit naar het zuiden af richting Varnsdorf (deze grensovergang heeft ons nog nooit problemen opgeleverd). Daar nemen we de E442 naar Liberec en dan via Turnov - Jicin - Nova Paka naar Trutnov. Hou er wel rekening mee dat de vaart er behoorlijk uit is als je eenmaal de grens over bent, maar het is wel te doen in 1 dag, zeker als je ervoor kiest vroeg te vertrekken (vooral als het warm is is dat prettiger).
Jullie hebben een prachtig gebied uitgezocht voor een kennismaking met Tsjechie. Maar wees gewaarschuwd, als je de smaak eenmaal te pakken hebt, wil je voorlopig nergens anders meer naar toe....

Groetjes,

Hanneke ut It Hearrenfean
 
Mee eens, ook ik rijd vanuit Heereveen deze route.... Per maand zeker 5 keer....

Heel goed te doen!

Kleine toevoeging, ik zelf rijd graag op zondag i.v.m. het vrachtverkeer wat dan veel minder is.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Inderdaad, ik rij in de regel ook op zondag, zo goed als geen vrachtverkeer en je kan lekker doorrijden!
 
Hallo mensen, ik ben gisteren terug gekomen uit Vrchlabi. Ik heb deze keer de route over de nieuwe snelweg van Dresden naar Praag gereden.
Bij Melnik de snelweg af richting Mlade Boleslav en dan naar Jicin.

Was een fijne route ondanks dat het stuk snelweg bij Usti nad Labem nog niet klaar is,

we hebben er 8,5 uur op gereden. Wel met de aantekening dat we in duitsland goed door konder rijden en zeker 140-15- km/h hebben gereden.
Zijn er nog mensen die een goede route weten of er nog sneller op rijden?
Groeten Rick
 
Wij zijn gisteren vanuit Praag naar Huizen gereden en het ging prima via Dresden, ook bij de grens konden we meteen doorrijden wat op Hemervaartdag op de heenweg niet het geval was. We moesten toen aansluiten achter een lange rij en hebben zeker 20 minuten bij de grenspost gestaan voordat we bij het douanehok waren. Rond Hannover was het gisteren rommelig druk maar verder waren we er in 9 uur.

De heenweg gingen we na Dresden een klein stukje langs de Elbe voor de snelweg weer verder ging naar Praag, maar op de terugweg hebben we de Elbe niet gezien, het was een andere route die volgens mij iets meer tijd vergde, maar dat weet ik niet zeker.
 
Bij de grens op de snelweg van dresden naar praag moesten wij zaterdag 5 minuten wachten. Van dresden naar praag stond wel een heel erg lange rij.
 
Ja wij stonden op de heenweg ook in zo'n rij, het lijkt wel een paar jaar geleden op deze manier. Weet iemand waarom dat is?
 
De heenweg gingen we na Dresden een klein stukje langs de Elbe voor de snelweg weer verder ging naar Praag, maar op de terugweg hebben we de Elbe niet gezien, het was een andere route die volgens mij iets meer tijd vergde, maar dat weet ik niet zeker.

Elly,
Je hebt in beide gevallen de officieel aangegeven route gereden en die is druk. Heen (Dresden-Praag) langs de Elbe, terug tot de rotonde bijna in Teplice en dan naar Usti, dus niet langs de Elbe.
Het is beter tegen de stroom in te rijden (dus niet volgens de officiele borden).

Als je heen gaat (Dresden-Praag) niet de borden volgen maar vlak voor Usti gewoon recht door blijven rijden.
Je gaat dan richting Teplice, maar tegen de stroom in. Dan mis je al dat vrachtverkeer voor je neus.
Terug (Praag-Dresden) kun je om diezelfde redenen wel langs de Elbe rijden, maar dan moet je een afslag voor Lovosice afslaan. De eigenlijke afslag is geblokkeerd om die verkeersstroom tegen te houden :D .
Ons bevalt dat prima.

Zie ook hier
 
route/ervaring Lisci Varma Vrchlabi

Ook wij gaan dit jaar voor het eerst naar Tsjechie, met de auto naar Vrchlabi, Lisci Farma. We hebben al diverse routes geprint maar ze geven telkens verschillende routes. Wie is er deze zomer al geweest en kan ons voor nu de beste route geven ? We gaan op 8 augustus bij Meppen de grens over. Wie heeft er dit jaar al ervaring met Lisci Farma ? Ik hoor het graag !!!
 
Hoe reizen naar pec pod snezkou?

Hoe kan je het makkelijkst naar pec pod snezkou reizen
Over polen of onder langs het reuzen gebergte heen
 
reis naaar pec pod in de winter

hallo rojo rij je dan niet een beetje om als ik op map 24 kijk dan rij je vanaf Jelenia cora gelijk naar beneden richting pec pod snezkou.
Harrachov is dan de hele andere kant op.
En hoe is de weg van de poolse grens tot aan jelenia cora.
 
wij gaan altijd: dresen--nautsen-gorlitz-Zgonzele(polen)-Jelenia Gora--Bolkow- Kamincma Gora- Lubawka-(grens) en dan zacler..................... Bevalt uistekent al jaren
!e keer door de bergen gegaan wow wat een omweg en vooral als er veel sneeuw ligt, moeilijk begaan baar en gevaarljk(bochten)
 
Bovenaan