Tsjechië en de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ik zie die dreiging niet zo.

Dat dachten ze op de krim ook...
Over de Krim heeft het volk zich uitgesproken waar het bij wilde horen. De Krim heeft langer bij Rusland behoort dan de Verenigde Staten bestaan. Het Parlement van de Krim verklaarde zich onafhankelijk van Ukraine en vroeg om zich bij de Russische Federatie te mogen voegen. Geen appels met peren vergelijken Dennuzzz.
 

dennuzzz

Donateur
Volgens mij waren er grote verdenkingen van onregelmatigheden bij de stemming tot onafhankelijkheid of afhankelijkheid van de russen net wat je wilt lezen. En er was ook nog zoiets als een buk die van de russen was en niet van de oekraine. Rusland die de grens niet dichthield en minimaal 3000 man heen stuurde of door liet gaan. Het grote zware wapentuig als buk raketten even in je buurland parkeren en af te laten schieten? Hmmm het lijkt erop alsof sommigen van u hier dit zijn vergeten...
 
Praat je wel eens met mensen die daar wonen, Dennuzzz, of die betrekkingen hebben op de Krim? Of lees je dit allemaal in de westerse (gemanipuleerde) media? Het is altijd hetzelfde, de Russen hebben dat vliegtuig neergeschoten, nou, dat is nog steeds zeer twijfelachtig en de meningen daarover zijn verdeeld, het is niet de eerste keer dat Ukraine een vliegtuig uit de lucht schiet. Dat hebben ze ook al eens een keer met een Russisch toestel gedaan. Die ophef over de Krim is hetzelfde als de ophef over de republiek Donetsk en de republiek Lugansk. De mensen daar hebben ook gewoon via een referendum gekozen. Praat je wel eens met mensen die daar wonen als je het allemaal zo goed weet? Nou, ik wel, ik heb daar vrienden wonen onder de "schurken" van separatisten. Die bukinstallatie zou honderden kilometers door de republiek hebben gereden na het afschieten van die raket, terwijl ze vlakbij de Russische grens waren. Lijkt me zeer vreemd. Dus niet zomaar wat roepen, ook eens inlezen in het verhaal van de andere kant, want EU heeft er alle belang bij om Ukraine in een goed daglicht te stellen en Rusland in een kwaad.
 

dennuzzz

Donateur
Volgens mij heeft eu daar geen belang bij. En nee ik ken geen mensen daar. En nee ik spreek geen mensen daar. Wat ik wel weet is dat de onafhankelijk van de pers e.d. in rusland en hen partners vaak niet bepaald je van het is. Kijk eens wie er in de bak of in de grond verdwijnen. Verder heb ik niet zoveel zin om weer in een welles nietes te eindigen zoals het elke keer met u het geval is.
 
Zo, heeft de EU daar geen belang bij? Volgens mij is er onlangs de uitslag van een referendum in Nederland genegeerd, juist om de Ukraine ter wille te zijn, ondanks de oorlogsmisdaden waar het regime in Kiev zich aan schuldig maakt. Onlangs is een Duitse verslaggever tot gevangenisstraf veroordeeld omdat hij een historisch document geopenbaard heeft van samenwerking van de Groot Moefti met Nazi-Duitsland. Voor zover dan de vrijheid van pers in West-Europa. In het Rusland van de boze Putin zijn 48 websites geblokkeerd, in het vrije Frankrijk over de 30.000. Geeft een aardig beeld van de vrijheid van meningsuiting in Rusland en in het "vrije" Europa. Het vrije westerse Facebook kent een ongekend aantal blokkades van personen die een andere mening verkondigen dan de door de westerse overheid goedgekeurde mening terwijl daar bij het Russische Facebook VK geen sprake van is. En dit is geen wellus nietus verhaal, dit zijn feiten.
 
Ha wat leuk, Je bent even weg naar Jicin, komt terug en er heeft zich een geweldige discussie ontsponnen, wat gezellig maar weer!

Dennis, het valt mij op dat je vaak een eenregelige mening geeft, die veelal ook erg stellig is, en die reacties uitlokt. Wellicht is dit je bedoeling, dat weet ik niet.
Je teksten alhier getuigen van een zekere mate van stelligheid die je in sommige zaken onmogelijk kunt hebben, omdat je er geen onderdeel van uitmaakt.
Als je een tekst plaatst moet je er tegen kunnen dat mensen het niet met je eens zijn, mensen tegen argumenten gebruiken en vaak zelfs je stelligheid onderuit halen. De afgelopen maanden hebben Jan Averink, Zapalky en ondergetekende dit enkele malen gedaan.

Op het moment dat je dit ervaart, trek je je terug met veelal een snerende opmerking. Ik ervaar dat als arrogant en niet open willen staan voor andere visies, overtuigd van het eigen gelijk. Een voor mij persoonlijk weinig prettige ervaring. Zo ga ik niet met mensen om en zo wens ik ook niet behandeld te worden.

Dit is een open forum. Op een open forum kan iedereen iets plaatsen. Je weet dat als je een stellige mening plaatst, dat je dan weerwoord kunt krijgen. Vaak van mensen die wel (ervarings)deskundige zijn. Kun je daar niet tegen of wil je dat niet, plaats dan geen stelligheden of snerende teksten, die weerstand kunnen oproepen.

Dit wilde ik al enige tijd kwijt en dit leek mij het moment.
Wat mij betreft verder zand erover.
 

dennuzzz

Donateur
Misschien ben ik kort en bondig...dat klopt helemaal...dat is de aard van het beestje. Discussieren is prima alleen de zienswijzes liggen dermate ver uit elkaar dat dit niet te overbruggen is. Ieder heeft zijn eigen waarheid. Als u het als arrogant interpreteerd prima. Ik denk met mijn bescheiden mening ;) dat ik er dan verstandig aan doe om niet mee te gaan in deze wedloop die mi het forum niet ten goede komt.
 
Deel van dit dispuut tussen de Europese commissie/EU en de Visegrad landen is, mijn inziens, ook het slechte begrip vanuit de Europese Commissie voor de cultuur en mensen in deze Visegrad landen.
Een interessant artikel in deze context is een antwoord op de Hongaarse kwestie geplaatst door een Nederlandse Hongaar, (of Hongaarse Nederlander, hoe je het wilt hebben) in antwoord op een artikel in Geen Stijl over de dwingelandij van de EU t.o.v. Hongarije.

Laten wij beginnen bij de leider: Orbán.... hij is DEMOCRATISCH gekozen, dus mensen die hem niet mogen ...dat is dan jammer....jullie willen ook Rutte niet als ik dat hier zo allemaal volg, maar wij (de Hongaren) zeggen daar óók niks over, dus het zou jullie netjes staan als jullie daar begrip voor kunnen opbrengen.
Hongarije wil géén vluchtelingen opnemen.....en dat klopt.....en daar hebben wij véééééél meer redenen voor om dat te zeggen, te roepen, en zelfs te SCHREEUWEN!!!!
En hier komen die redenen:
1) Hongarije heeft 6 JAAR!!! geleden al aangegeven dat er mensen bij de zuidgrens staan die beweren vluchteling te zijn, maar dat niet zijn en dat werd ondraaglijk veel. Wij hebben toen om hulp gevraagd, maar de EU wilde ons niet helpen....5 jaar geleden wéér om hulp gevraagd, en wéér niet gekregen, 4 jaar om hulp GESCHREEUWD, maar Europa gaf niet thuis...wij moest alles maar zelf hier oplossen, toen er 4 jaar geleden MET UITERSTE NOOD GESCHREEUWD werd om hulp zei de EU wéér NEE....toen is 3 jaar geleden dat hek er gekomen en toen waren de rapen ineens gaar....waren wij ineens NAZI's, hadden wij een ijzeren gordijn opgetrokken en ga zo maar door, echter wordt er wel vergeten dat wij al JAREN om hulp vroegen, en nu dus op de Hongaarse manier opgelost hebben.....DAN MOET DE EU NU ÓÓK NIET HUN PROBLEMEN BIJ ONS NEERKIEPEREN! want nu is het dus ONZE beurt om NEE te zeggen!
2) Hongarije heeft een nogal "bezet" verleden..... Iedereen huilt nu wel over 1956 enzo, maar dat was ook de grote revolutie....de Hongaren die toen onder andere naar NL gevlucht zijn waren ook ECHTE vluchtelingen en niet zoals nu GOUDzoekers.... en zeg nu zelf...hoeveel last heeft NL nu werkelijk van de hongaarse mensen die daar wonen..... MAAAARRRRR.....nog véél belangrijker is dat vóór dat de Duitsers en de Russen Hongarije bezet hadden, de Turken dat méér dan 150 jaar lang bezet hielden....dus als er één land in Europa wéét wat het is om onder Islaamse dictatuur te moeten leven als christenen zijnde dan zijn het juist de Hongaren!!!! Nu vraagt de EU om islamitische mensen op te nemen aan de Hongaren? Dat is hetzelfde als aan een Jood vragen om een Nazi in zijn huis op te nemen....gek he? Dat de Hongaren dit niet willen? Dan lees ik hier ook dat Orbán een engnek is, een huichelaar, een leugenaar en wat dan nog meer, maar Orbán vertolkt de stem van het volk....en wij zijn helder.....GÉÉN ISLAM hier in ons mooi Hongarije....dat hebben we al een keer gehad, en dat dus NOOIT meer..... zouden jullie toch moeten begrijpen..... Dan over de democratie hier....ja het is een ECHTE democratie hier....Orbán is democratisch gekozen en hier betekent dat dan ook dat hij een echte meerderheid heeft! Ook zijn er hier referenda geweest en die heeft hij dus NIET naast zich neergelegd, maar gewoon keihard op schoot van Junckers en Co neergesmeten....het antwoord is dus NEE,, en dat blijft dan ook NEE.... Hier is het niet zoals in NL dat een NEE dan maar een JA kan worden omdat het volk toch nee gezegd heeft en er dan maar om gelachen kan worden....nietwaar Ruttekut? Ik denk dat heel de EU wel iets van dit mooie land in CENTRAAL EUROPA (en dus niet OOST europa!!!) leren kan! Wij zijn een land van daadkracht....we hebben eerst netjes gevraagd en nee gekregen, dus doen we het nu op onze manier, en dat vindt de EU niet grappig dus gaan ze vervelend doen, maar ze vergeten dat ze ons 4 jaar lang getergd en geirriteerd hebben, en dan maar te zwijgen over Trianon, daar waar Europa ons mooie land verknipt en verdeeld heeft en ons heeft laten vallen als een baksteen!.....denk daar maar eerst over na voordat jullie gaan (ver)oordelen....er is namelijk véél méér aan de hand....maar jullie staatsomroep vergeet dat altijd te vermelden in haar reportages....ook die van de BBC trouwens en de DRD en de VRT ook.....stelletje minkukels van een journalisten, in dat "heilige" Westen. Jullie DENKEN dat jullie iets weten, maar in feite worden jullie door jullie eigen regeringen en pers voor de domme gehouden en voorgelogen. Probeer eens verder te kijken en kij eens naar onafhankelijke media elders in de wereld..... je zult versteld staan wat er allemaal gelogen wordt....Amen....ik heb gezegd
The Hungarian Dutch | 08-09-17 |
 
In het bovengenoemde artikel wordt het verdrag van Trianon genoemd. Dit zit de Hongaren nog steeds dwars. Hieronder wat dat verdrag inhoud.

Het Verdrag van Trianon werd op 4 juni 1920 gesloten tussen de overwinnaars van de Eerste Wereldoorlog en de overgebleven rompstaat Hongarije.

Het verdrag is genoemd naar het in Versailles gelegen paleis Grand Trianon, waar de ondertekening plaatsvond. Het was het vierde van de vijf Parijse voorstadsverdragen: eerder waren er al verdragen gesloten met Duitsland, Oostenrijk en Bulgarije. Turkije zou later nog volgen.

De Hongaarse delegatie, onder leiding van graaf Albert Apponyi, had zich ingesteld op moeilijke onderhandelingen, maar al snel bleek dat er niets te onderhandelen viel. Hongarije moest de geallieerde vredesvoorwaarden zonder noemenswaardige aanpassing accepteren.

Het land werd gereduceerd tot slechts 29% van zijn oorspronkelijke grondgebied.

Het grootste deel van de verloren gebieden werd niet bewoond door etnische Hongaren, maar door volkeren die destijds onder de Hongaarse kroon vielen en meestal meerderheid in hun respectievelijke gebieden waren, waarvan de Slowaken, Roemenen en Zuid-Slaven nu hun nationale aspiraties gerealiseerd zagen. Door de eenzijdige manier waarop de grenzen bepaald werden, kwamen echter enkele miljoenen Hongaren buiten Hongarije te wonen (zie Hongaarse minderheden), vooral in Transsylvanië, de Vojvodina en langs de zuidgrens van Tsjecho-Slowakije. Ruwweg bleven ongeveer 3,3 miljoen Hongaren in de buurlanden achter. De Slavische en Roemeense minderheden in Hongarije bedroegen daarentegen ongeveer 0,3 miljoen personen. Verder telde Hongarije nog een grote groep (ca. 0,5 miljoen) Volksduitsers. In tegenspraak met de beloofde principes van president Woodrow Wilson hield het Verdrag van Trianon geen rekening met de feitelijke etnische samenstelling van Centraal-Europa. Van de aangekondigde zelfbeschikking kwam niets terecht na het referendum in en rond Sopron, waar de bevolking koos om bij Hongarije te horen.

Effecten van het Verdrag van Trianon
Het verdrag heeft een niet te onderschatten schokeffect veroorzaakt in de Hongaarse maatschappij. Naast het menselijke leed van de van elkaar gescheiden families, werd deze schok mede veroorzaakt door de economische moeilijkheden die het verdrag had aangericht. In één klap viel de Hongaarse economie zonder grondstoffen, zonder middelen en zonder afzetmarkt. Hongarije verloor zijn meeste mijnen, bossen en bron van ruwe materialen. Ook het vroeger uitstekend georganiseerd spoorwegennetwerk werd lamgelegd door het feit dat de nieuwe grenzen systematisch de verbindingslijnen tussen de grote steden doorkruisten. Nu kon men alleen via Boedapest van de ene stad naar de andere sporen wat de binnenlandse transportkosten van mensen en goederen aanzienlijk verhoogde. Met Fiume had Hongarije ook zijn enige zeehaven verloren, waardoor de uitvoer naar het buitenland ook veel duurder werd. Bovendien nam de werkloosheid zorgwekkend toe: niet alleen door de ontslagen soldaten maar ook door de toevloed van honderdduizenden Hongaarse vluchtelingen die de etnische zuiveringen in de omringende nieuwe staten probeerden te ontvluchten. De zware schadeloosstelling die het land aan de overwinnaars moest betalen, maakte het onmogelijk om een financieel gezond beleid te voeren.

Het trauma van Trianon heeft het denken van hele generaties bepaald. De regeling werd en wordt in Hongarije uiterst onrechtvaardig gevonden en het streven naar aanpassing van het dictaat van Trianon - het Hongaars revisionisme - heeft de Hongaarse politiek lang belast. Er was tussen de wereldoorlogen geen enkele partij, groepering of klasse in de Hongaarse maatschappij die ongeacht hun politieke, religieuze of sociale positie de nieuwe grenzen van Hongarije definitief achtte. Er was een unanimiteit in het hele land over de afwijzing van Trianon. Internationaal probeerde men om de grenzen te herstellen en Hongarije weer te herenigen. De diplomatieke pogingen van Boedapest voor de herziening van het verdrag werden echter in Londen en Parijs afgewezen. Duitsland, Oostenrijk en Italië (de belangrijkste handelspartners van Hongarije) stonden hier daarentegen helemaal niet afwijzend tegenover. Bijgevolg voerde Hongarije in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog een vriendschappelijke politiek met Hitlers nazi-Duitsland waarvan het de rechtzetting van het geschiede onrecht verwachtte.

De verzuchtingen van de Hongaarse diplomatie werden in de twee uitspraken van het internationale hof van Wenen (1938 en 1940) gedeeltelijk gehoord. De uitspraken werden opgelegd door Italië en Duitsland. De eerste verplichtte Tsjecho-Slowakije zich terug te trekken uit een strook land waar een Hongaarse meerderheid woonde en die weer af te staan aan Hongarije. In 1939 kon Hongarije zonder geweld de Hongaarse Karpato-Oekraïne of Karpato-Roethenië innemen. Een jaar later voorzag de tweede uitspraak van het hof ook in de aansluiting van Noord-Transsylvanie, waar de Hongaarse bevolking in de meerderheid was, bij Hongarije. In de opnieuw ingelijfde gebieden hebben de Hongaren wraak genomen voor de geleden wreedheden en werden duizenden Roemenen en Serviërs rancuneus vermoord of verjaagd.

In 1947 werden bij de Vrede van Parijs de grenzen van Trianon weer afgedwongen (met drie bijkomende dorpen die Hongarije moest afstaan aan Tsjecho-Slowakije) en kwamen er opnieuw wreedheden tegen de Hongaarse bevolking buiten de grenzen van Trianon. Kleine extreemrechtse groepen streven in Hongarije nog steeds herziening na; onder meer de MIÉP, de Hongaarse Partij voor Gerechtigheid en Leven (Magyar Igazság és Élet Pártja).

Misschien dat dit helpt om wat meer begrip voor de Hongaren op te brengen.
 
Interessant, maar ik ga weer ff naar het Tsjechisch forum als jullie het niet erg vinden... :tong:

Wat stond er ook alweer in de forumregels?
Ja hoor, sla een interessant stukje discussie maar weer dood, met een dooddoener. Zo levendig is dat Tsjechisch Forum niet. In dit geval gaat het om Tsjechië en de EU, Tsjechië maakt deel uit van de V4 landen en is voor wat dat betreft nauw met deze kwestie verbonden. Argumenten krijg ik niet te horen, alleen maar dooddoeners op een actueel stukje wat veel mensen hier in Tsjechië en de rest van CENTRAAL Europa bezighoud. Als je het jullie niet aanstaat, dan donder je me toch fijn van dat Forum af, zal er niet wakker van liggen.
 
Ja hoor, sla een interessant stukje discussie maar weer dood, met een dooddoener. Zo levendig is dat Tsjechisch Forum niet. ..... Als je het jullie niet aanstaat, dan donder je me toch fijn van dat Forum af, zal er niet wakker van liggen.
Wat een fijnzinnige reactie, Jan, mijn complimenten.
Je ligt er kennelijk ook niet van wakker dat je vrijwillig lid bent geworden van een forum waar bepaalde regels gelden. Maar als jij zo nodig je ei kwijt moet, kunnen die regels je ineens gestolen worden en hebben anderen pech als het ze niet aanstaat. Wat een trieste mentaliteit. Maar goed, niets nieuws onder de zon: met die instelling zijn er hier al zoveel geweest en geloof me: niemand is daar ooit beter of gelukkiger van geworden.
 
Zeg, zal ik dan even in het Hebreeuws reageren? Heren, aub, nu is het wel leuk geweest, toch?
Neem een Tsjechisch biertje, doe de ogen dicht, geniet van de smaak en relax.
Ik ben het gewoon zat dat mensen niet willen of kunnen argumenteren. Ik plaats een stukje over een mededeling van de Tsjechische President, passend in dit topic. Daar komen dan reacties in de vorm van oneliners zonder degelijke onderbouwing. Als ik me dan met argumenten verweer en poog in te gaan op mededelingen van mensen die wel inhoudelijk wat te melden hebben, wordt het afgedaan als tegen de forumregels. Op die manier sla je iedere discussie dood. Er was een bericht om wat meer leven hier op het forum te brengen. De meeste mensen die hier vertrokken zijn uiten zich nu via andere media en de reden daarvan is dat een aantal mensen zich dit forum als hun particuliere speeltuin hebben toegeëigend en elke mening die niet met hun mening overeenkomt onderuit trachten te schoffelen.
 
Bovenaan