Tsjechië en de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In mijn pergola is het nu 38 graden in de schaduw. Da's knap warm mag ik wel zeggen.
Ons zwembad, de derde, is nu weer spontaan leeggelopen/ontploft, of zo iets.
Morgen brengt Mountfield maar weer een nieuwe:(

Mijn interne temperatuur loopt echter gevaarlijk op als er op dit forum discussies ontstaan over het Wel en Wee van de onvermijdelijke Heer T. en Europees gezanik dat slechts,...................... Och laat maar.
Ik ga, heel voorzichtig, maar eens een biertje opentrekken.
Buiten is het stil. Niemand beweegt, geen auto's. Die blijven aan het asfalt hangen!:lmfao:
 
Mijn fout Dennis, maar geen luiheid, meer een overschatting van kennis van de Duitse taal. Overigens wat Juncker betreft, Jean-Claude Juncker is inderdaad Luxemburger!

En Zapalky, ook in Švihov vallen de mussen dood van het dak. Zelfs mijn biertje verdampt in het glas, maar Proost :cheers:!
 
Zo heb ik ooit bij de bakker in Noorwegen een witbrood willen bestellen en had m.b.v. Google Translate dit opgezocht, maar toen de bakker mij heel vreemd aankeek en de dame naast mij in de rij begon te grijnzen, begreep ik dat ik iets anders had gevraagd. En wat? De grijnzende dame legde mij in prima Engels uit dat ik zojuist een pessarium had besteld. En die heeft de warme bakker dan weer niet...
 
Klopt, het is een Luxemburger, daar maakte hij er als premier ook een potje van en moest na een schandaal het veld ruimen. Hij loopt aan de leiband van Angela Merkel dus of hij van Luxemburgse of Duitse origine is maakt in dit geval niet zoveel uit. Maar ik heb me inderdaad in zijn nationaliteit vergist. Hoera, dat bewijst dat ik ook een mens ben, want vergissen is menselijk, zegt men.:yess:
 
In mijn pergola is het nu 38 graden in de schaduw. Da's knap warm mag ik wel zeggen.
Ons zwembad, de derde, is nu weer spontaan leeggelopen/ontploft, of zo iets.
Morgen brengt Mountfield maar weer een nieuwe:(

Mijn interne temperatuur loopt echter gevaarlijk op als er op dit forum discussies ontstaan over het Wel en Wee van de onvermijdelijke Heer T. en Europees gezanik dat slechts,...................... Och laat maar.
Ik ga, heel voorzichtig, maar eens een biertje opentrekken.
Buiten is het stil. Niemand beweegt, geen auto's. Die blijven aan het asfalt hangen!:lmfao:

Derde zwembad? Wordt het dan niet eens tijd voor een echt zwembad? Heeft Moountfield ook en die zijn best goed weet ik uit ervaring. "Kijkt vanachter een glad Isar Olivir naar zijn zwembad bij 36 graden"..
 
Inflatie blijft dus keurig in de 2% (1.9), de economische groei stijgt, wat prima is voor de handel en industrie hier en de Koruna blijft redelijk stabiel om de 26. Kortom, het valt eigenlijk allemaal reuze mee. Tot nu zijn de doemscenario's over het loslaten van de Koruna nog geen waarheid geworden. Houden zo!
 
http://tn.nova.cz/clanek/radeji-bez-evropskych-dotaci-nez-prijimat-imigranty-hrima-prezident.html

Raději bez evropských dotací než přijímat imigranty, hřímá prezident

Zdroj: tn.cz / profimedia.cz
Ilustrační snímek

50Komentáře

Témata:
prezident, Miloš Zeman, dotace, uprchlíci, imigrace, imigranti, EU, kvóty, politika, domácí
Nesmíme se hrbit, neměli bychom si nechat vyhrožovat. Těmito slovy prezident Miloš Zeman reagoval na rozhodnutí Evropského soudu, který oznámil, že přerozdělování imigrantů s pomocí kvót je v pořádku i přesto, že se systémem Česko nesouhlasí.

Zeman zkritizoval verdikt soudu při středeční návštěvě Nového Jičína. "Právě dnes jsem dostal zprávu, že Evropský soud zamítl žalobu Slovenska a Maďarska proti migračním kvótám a Evropská unie pod výhrůžkou, že nám zastaví dotace, nás bude nutit, abychom na naše území přijali v první fázi, zdůrazňuji v první fázi, několik tisíc muslimských migrantů," citoval slova hlavy státu její mluvčí Jiří Ovčáček.



Anketa
Mělo by Česko odmítat uprchlíky, i když by tím přišlo o dotace z EU?
Ano, peníze nejsou všechno
98
562 hlasů


Ne, za ztrátu dotací to nestojí
2
14 hlasů


Nevím/ Nemám na to názor
0
1 hlas

Hlasovalo 577 lidí.
Prezident dodal, že bychom si měli uvědomit, že kultura těchto lidí je diametrálně odlišná od té naší. Vláda navíc podle Zemana už uvolnila na přijetí uprchlíků 600 milionů korun, i když o tom prý kvůli volbám raději nemluví.



A jaké je podle hlavy státu řešení této situace? Zeman má jasno a nebojí se zajít hodně daleko.
má jasno a nebojí se zajít hodně daleko.





Zeman prozradil, co si myslí o burkinách v českých bazénech




"Myslím si, že se nesmíme hrbit, že bychom si neměli nechat vyhrožovat, a teď řeknu něco, co se někomu nebude líbit, že kdyby bylo nejhůř, je vždycky lépe vzdát se evropských dotací, než sem pustit migranty," nebere si Zeman servítky.

pez TN.

In het kort komt het erop neer dat de Tsjechen liever de Europese subsidies opgeven, dan immigranten toe te laten. (Voor een ieder die het hier niet mee eens is, schiet de boodschapper niet neer, ik plaats alleen maar wat de President van de Republiek zegt.)
 
Laatst bewerkt:
Deel van dit dispuut tussen de Europese commissie/EU en de Visegrad landen is, mijn inziens, ook het slechte begrip vanuit de Europese Commissie voor de cultuur en mensen in deze Visegrad landen.

Tsjechen, maar nog meer de Slowaken en Hongaren, zijn een trots volk. Deze volken hebben tientallen jaren geleefd onder het juk van de Duitsers en nadien het communisme. Geen vrijheid in denken en handelen.
Nu ze dit wel hebben laten deze landen zich niet opnieuw de wet voorschrijven door een bureaucratisch monstrum vanaf een ver gelegen locatie. Dat hebben ze al te lang over zich heen moeten laten komen namelijk.

Figuren als Junker en Timmermans worden hier in Tsjechie uitgekotst en wat dat betreft geef ik mijn gastheren gelijk. Deze twee gedragen zich ook als twee kleine potentaten. Als deze heren zich meer zouden inlezen en inleven in de mores van de Visegrad landen en zouden communiceren op basis van gelijkheid in plaats van macht, werd er veel meer bereikt. Helaas neemt men deze moeite niet.
De Europese commissie is simpelweg niet bij machte de EU te besturen, dat blijkt zonneklaar maar weer eens. Men kan alleen het machtswoord gebruiken en dat is iets wat je hier in Tsjechie als buitenlander juist niet moet doen!

Gelijktijdig kun je de Visegrad landen verwijten wel de lusten maar niet de lasten te willen dragen. Wellicht wel, maar ten tijde van de toetreding van Tsjechie (2004) was er geen sprake van een (economische) vluchtelingenstroom. Er was sprake van opbouw en verbreding. Uiteraard wil iedereen daarin mee gaan. Nu de problemen zich opstapelen vind ik het persoonlijk niet erg verwijtbaar dat deze landen zich afvragen waar ze aan begonnen zijn.

Net als bij een huwelijk waar men elkaar eeuwige trouw en toewijding toezegt maar na een jaar of 7 andere inzichten ontstaan en 40% van de huwelijken alsnog in scheiding eindigt.

Tsjechie uit de EU werpt dit land terug naar begin jaren negentig en dat wil ook niemand. Schengen, Dublin, Maastricht, allemaal weg. Ik geloof niet dat de Tsjechische overheid zich dit kan veroorloven gezien het feit dat Tsjechie een industrieland is..
 
Tsjechie uit de EU werpt dit land terug naar begin jaren negentig en dat wil ook niemand. Schengen, Dublin, Maastricht, allemaal weg. Ik geloof niet dat de Tsjechische overheid zich dit kan veroorloven gezien het feit dat Tsjechie een industrieland is..
Ik vraag me dit af Olivier, zou Tsjechië niet in staat zijn zelf de broek op te houden? Een vertrek uit de EU zullen ze niet alleen doen, maar misschien wel gezamenlijk met de ander V4 landen. Een samenwerkingsverband tussen deze landen zou ook een mogelijkheid zijn. Voorlopig heeft de EU weinig andere machtsmiddelen om zaken af te dwingen dan de geldkraan en gezien de stemming hier onder de mensen gaat dat niet werken.
 

kuurgast

Donateur
(economische) vluchtelingenstroom.
Hoe verklaar je onderstaande grafiek?
MW-FT569_east_w_20170901133602_NS.jpg

Dit zijn jonge over het algemeen goed opgeleide krachten die hun financiële geluk zoeken in west Europa.
misschien wel gezamenlijk met de ander V4 landen
Dat zal Polen niet doen -al zouden ze het wel willen- omdat die nog meer subsidies uit de EU krijgen dan Tsjechië en ze bang zijn voor Rusland die mogelijk dan de grens oversteekt.
 
Ik weet dat vele jongeren naar het westen trekken vanwege de hogere salarissen, maar ik spreek ook mensen die daarop teruggekomen zijn en weer hier wonen. In het westen heerst toch een andere mentaliteit. Een van de klachten is dat ze niet voor "vol" worden aangezien en dat er een beetje neergekeken wordt op hun opleiding. Volgens mij ten onrechte, maar de arrogantie komt me bekend voor. Ook heimwee speelt mee, Tsjechië is toch het land waar ik me thuis voel hoor ik dan.
De angst van de Polen voor de Russen kan ik wel begrijpen, maar lijkt me overtrokken, ik zie die dreiging niet zo.
 
Beste Kuurgast,

Wat is de bron van deze grafiek?

Daarbij de volgende opmerking. Uit de grafiek blijkt dat tussen 2004 en 2012 ongeveer 3 miljoen CE-5 bewoners zijn vertrokken. Ten eerste lijkt mij dit schromelijk overdreven, ten tweede zegt dit niets over Tsjechie zelf. maar goed, ik verneem graag de bron van deze grafiek en dan kan ik verder oordelen.

Verder wil ik dan ook graag de volgende grafiek zien van bewoners van de CE-5 groep die weer terug zijn gekeerd. Dat zijn er namelijk heel erg veel en daar zegt deze grafiek niets over.
 
Bovenaan