SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben ook bezig om mijn ex uit de SRO te krijgen. Hij wil uiteraard tekenen, over de prijs zijn we het eens geworden, maar ik zie het niet zo zitten gezamenlijk naar Tsjechië te gaan. Nu ben ik bij een advocaat langsgeweest in Tsjechië, maar deze vraagt 18000 kronen voor deze klus. Is dit reeël? Kan ik ook naar een notaris?
 
Overzetten van een vennootschap

Beste Nathalie,

ik las uw bericht over het overzetten van de aandelen van uw echtgenote naar u in de vennootschap. De door u genoemde prijs van 18.000 kč is inderdaad reeel voor de gehele klus.

U moet immers
- een overdrachtscontract van de aandelen tekenen
- een notariele acte opmaken
- leges betalen handelsregister

Indien u niet naar Tsjechie wilt komen kunt u
- het overdrachtscontract van de aandelen in Nederland tekenen
- een volmacht aan uw advocaat afgeven om de rest af te wikkelen

Met vriendelijke groet,

Addy
 
Geachte Liesje,

Hoewel ik géén advocaatdiploma heb, heb ik meerdere malen Nederlanders met dezelfde problematiek bijgestaan. Ik maak voor mijn klienten de onderliggende contracten, die deze problematiek omvatten. Aldus heb ik getracht een concreet antwoord te geven op de vraagstelling van het forumlid. Overigens meen ik, dat de totaalprijs voor de omzetting van de aandelen, zoals genoemd door het forumlid (18.000 Kč) eerder aan de lage kant is, als we de notaris- en legeskosten in de totale opzet meenemen.

Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geinformeerd

Addy
 
Als je alles samenvat gaat het eigenlijk om, wat zijn de consequenties voor mij ,als de s.r.o. failliet gaat.

Hoewel ik géén advocaatdiploma heb, heb ik meerdere malen Nederlanders met dezelfde problematiek bijgestaan. Ik maak voor mijn klienten de onderliggende contracten, die deze problematiek omvatten. Aldus heb ik getracht een concreet antwoord te geven op de vraagstelling van het forumlid. Overigens meen ik, dat de totaalprijs voor de omzetting van de aandelen, zoals genoemd door het forumlid (18.000 Kč) eerder aan de lage kant is, als we de notaris- en legeskosten in de totale opzet meenemen.
als ik dit lees wordt ik toch een beetje nerveus.

ik kom regelmatig mensen tegen die enorm mooi kunnen praten en schrijven. men krijgt dan een goede indruk.
waar het om gaat is dat het contract opstellen/kopiëren/veranderen.
geen nasa technologie is.
iedereen mag van mij iets verdienen.
het punt is de aansprakelijkheid ,ik kan met geen mogelijkheid de schade verhalen op de contract opsteller, die voortvloeit uit een minuscule fout in het contract. (ja ik heb daar ervaring mee).
dus doe het goed of doe het goedkoop met alle risico's

persoonlijk heb ik goede ervaringen met personen die Minister taal kan omzetten in jip en janneke taal. eenduidig zonder haken.
 
Sorry hoor,

Dit kan veel goedkoper en even goed.
Een fout contract blijft een fout contract, hoeveel je ook voor je adviseur betaalt.

Wij hebben destijds de ex van mijn man uit de sro gehaald: kosten 5500 Kc voor de notaris. Met een volmacht van uittredende (mag geen rechthebbende zijn, maar bijvoorbeeld ik of de buuf), en gelegaiseerd (beeidigde vertaling voor ca 400 KC) ben je klaar.
 
Nathalie,

Ik of de buuf was bij wijze van spreken. Ik wil het natuurlijk wel zijn, de gemachtigde, maar ik denk dat het beter is als je een kennis die de CZ taal goed machtig is en waar ook je exman zich in kan vinden het laat zijn. Die kan dan bij de notaris ook als tolk fungeren.

Feertje: vertel!
 
Indien u niet naar Tsjechie wilt komen kunt u
- het overdrachtscontract van de aandelen in Nederland tekenen
- een volmacht aan uw advocaat afgeven om de rest af te wikkelen

In dat geval moet je wel naar de Tsjechische ambassade in Den Haag om de handtekeningen te laten legaliseren! En dat is in dit geval niet zo simpel omdat er drie deelnemers zijn in zo'n volmacht. Eerst de Tsjechische advocaat als ontvanger van de volmacht (die kan dat dan wel in Tsjechië doen en daarna moet dat document in Nederland door de twee anderen worden gelegaliseerd op de Tsjechische ambassade). Een buitenlandse legalisering geldt overigens niet!
 
Beste Stijn,

Ik laat klienten niet meer naar de Tsjechische ambassade in Nederland gaan voor ondertekening van contracten en volmachten, maar laat de handtekening op de contracten cq volmachten ondertekenen bij de Nederlandse notaris. Deze notaris zorgt vervolgens voor de apostille van de arrondissementsrechtbank. In de regel krijg ik de contracten op deze manier binnen 8 dagen teruggestuurd.

De contracten dienen alleen tussen de Nederlandse kopende partij en verkopende partij te worden ondertekend. Aangezien de advocaat de volmacht accepteert, hoeft hij uiteraard de volmacht niet gelegaliseerd te ondertekenen. Hij ondertekent immers uit naam van de vennoten de vennootschappelijke overdrachtsacte.

Ik hoop, dat één en ander verhelderend is.

Addy
 
Dat zal best wel kunnen, maar per slot van rekening betaalt men veel meer aan de apostille. Belachelijk overigens dat Tsjechië en Nederland nog steeds volgens deze regeling werken wat betreft contracten. Gelukkig ben ik Belg, dus nooit geen apostille meer in Tsjechië :)

PS: Ik denk overigens dat de advocaat wel een gelegaliseerde handtekening nodig heeft :D
 
Maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe de procedure nu werkt om van een SRO-vakantiehuisje (gekocht in 2001) een prive-vakantiehuisje te maken.
Ben al een jaar bezig, maar krijg telkens andere procedures van de jednatel en makelaar te horen.
Laatste keer moest ik de volledige verkoopwaarde overmaken naar een tsjechische bankrekening, daar moest dan overdrachtsbelasting, courtage en INKOMSTENBELASTING over betaald worden om het huis (mijn eigen huis) in prive-bezit over te laten gaan. Dat betekent dat ik dus zo'n 22000 (26% van de verkoopwaarde) euro kwijt ben om het huis in prive-bezit te krijgen. Klopt dat wel?
 
Hoe exact de regels zijn weet ik ook niet maar vergeet niet dat de SRO een eigen orgaan is, een fysiek persoon. Deze bezit nu het huis. Jij niet !!

Dus, je zal het huis moeten kopen van de SRO en daardoor af moeten rekenen met diverse belastingen. Eerst moet je een officiële taxatie laten maken (ronde stempel!!) dan weet je wat de handel waard is. Voor dat bedrag koop je en over dat bedrag betaal je 3% overdrachtsbelasting.

Wat je kan doen bij de verkoop is per kas een "lening" opnemen van de waarde en van deze "lening" het huis contant afrekenen per kas......snappiem ?
Niets illegaals maar je hoeft dus niet voor echt cashgeld te zorgen of het per bank daadwerkelijk over te maken. Je hebt daarna wel een schuld bij de BV maar zolang de eigenaar van de BV (jij dus) niet ga zeuren en je jaarlijks een bepaalde rente op de lening doorberekend is er voorlopig niks aan de hand.

Hoe het dan zit met verdere inkomstenbelasting en waar (NL of CZ) dat kan ik je niet vertellen....neem een goede boekhouder in de hand (ook in CZ!!) en die regelt alles voor je.

Niet zo een heeeeeel groot probleem lijkt mij.
 
smileyfromcz schreef:
vergeet niet dat de SRO een eigen orgaan is
Kleine correctie: Een SRO is geen fysieke (of natuurlijke) persoon maar een rechtspersoon.

Verder kan het zo zijn dat de SRO boekwinst maakt bij de verkoop, dat wordt in voorkomende gevallen belast.

Goede raad (zie ook hierboven): Sluit vooraf zoveel mogelijk kort met FU en met een goede boekhouder.

Voor de Nederlandse belastingregels valt je "nieuwe" bezit in Box 3, ook daar hebben we het al eens uitvoerig over gehad dacht ik. Mogelijk zul je de belastingdienst moeten uitleggen hoe de SRO aan het geld gekomen is waarmee het huis ooit is aangeschaft.
 
Verder kan het zo zijn dat de SRO boekwinst maakt bij de verkoop, dat kan in voorkomende gevallen ook belast worden.

Goede raad (zie ook hierboven): Sluit vooraf zoveel mogelijk kort met FU en met een goede boekhouder.

Check waarvoor je huis op de balans staat en voor hoeveel je het gaat verkopen, zodat je geen boekwinst maakt, zoals Gorrit hierboven noemt, dit kan flink in de papieren lopen en dat is denk ik niet de bedoeling.
 
Bovenaan