SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat je kan doen bij de verkoop is per kas een "lening" opnemen van de waarde en van deze "lening" het huis contant afrekenen per kas......snappiem ?
Niets illegaals maar je hoeft dus niet voor echt cashgeld te zorgen of het per bank daadwerkelijk over te maken. Je hebt daarna wel een schuld bij de BV maar zolang de eigenaar van de BV (jij dus) niet ga zeuren en je jaarlijks een bepaalde rente op de lening doorberekend is er voorlopig niks aan de hand.
daarna doe je wat werk voor de s.r.o. en betaal je op deze manier de schuld af(vertaal werk voor 200.000 kč bijvoorbeeld);)
 
Beste Roberto, er wordt veel geschreven wat gedeeltelijk waar/onwaar of (on)volledig is.

Ja, je kunt je huis naar jouw zelf in prive overdragen. Wat je altijd dient te betalen is 3% overdrachtsbelasting van de 'koopprijs'. Deze koopprijs dient een realistische te zijn, want de belastingdienst in Tsjechie en Nederland zijn niet achterlijk. Zo moet je, als je het huis in prive hebt verkregen dit natuurlijk meenemen in je belasting-aangifte in Nederland.

Winstbelasting over de winst bij verkoop hoeft slechts in bepaalde gevallen betaald te worden. Als je me je concrete situatie uitlegt, kan ik je aangeven of dit al dan niet het geval is.

Na de overdracht kun je je SRO op laten heffen. Helaas is dit niet met 1 simpele handtekening geregeld en komen er een aantal kosten op je af. Jammer is dat er in het verleden bij de aankoop van tweede huizen door buitenlanders niet altijd goed uitgelegd is wat het betekent om een SRO (dus een compleet bedrijf/rechtspersoon) op te richten en wat het kost om deze ook weer op te heffen!

De procedure voor het opheffen van een SRO verloopt globaal volgens onderstaand stappenplan:

1) De algemene vergadering van de aandeelhouders in CZ "valna hromada"moet schriftelijk beslissen tot het opheffen van uw SRO, dit moet bij de CZ notaris. Alle aandeelhouders moeten voor deze notaris verschijnen voor de ondertekening of een volmacht geven. De kosten voor de notaris variëren maar zullen minimaal rond de 5.000 Kc liggen.

2) Het orgaan van de SRO/ de bestuurders/statutaire orgaan (behalve als de oprichtingsakte iets anders zegt) moet tevens een opheffer (liquidateur) benoemen: het moet een fysieke persoon zijn, iemand met ervaring, die nagaat of er schuldeisers zijn, de boekhouding onderzoekt, contact opneemt met de Belastingdienst en vraagt om toestemming voor de verwijdering van de SRO uit hun bestand en maakt verslag van het vermogen van de SRO Deze persoon kan dan ook namens de SRO handelen maar enkel voor zover het werkzaamheden met het oog op de opheffing van de SRO betreft. Deze persoon kan een van de “jednatelu” of aandeelhouders zijn. Deze liquidateur is ook verplicht om minstens twee keer achter elkaar de beslissing omtrent de ontheffing van de SRO en een oproep aan de schuldeisers, om hun vorderingen te melden, te publiceren.
Het orgaan dat de opheffer heeft benoemd beslist tevens over de vergoeding voor zijn/haar diensten. De vergoeding voor de liquidateur hangt uiteraard af van hoe ingewikkeld de kwestie is (zijn er veel schulden en is er veel en divers vermogen ezv.) Als men geen liquidateur weet aan te wijzen, doet de rechter van het Handelsregister van de rechtbank van de betreffende provincie dat. In dit geval zijn de kosten bijv. als het resterende vermogen tot 100.000 Kc is, 15% ervan, tot 500.000 Kc 10%, tot 1.000.000 Kc 7% + onkosten vergoeding (dit kan wijzigen, daarom onder voorbehoud).

3) Meteen na de benoeming van de liquidateur moet men bij het Handelsregister laten inschrijven dat de SRO "v likvidaci" is. De inschrijvingskosten bedragen 1.000 kc.

4) De liquidateur maakt verslag en regelt de liquidatie van de SRO.

5) het verwijderen van de SRO uit het Handelsregister "obchodni rejstrik" kost 3.000 Kc en het verzoek daartoe moet binnen 30 dagen na de eigen liquidatie ingediend worden bij de Handelsregister.

Hierna is uw SRO officieel en definitief opgeheven.

Het gehele traject kost dan aan leges maximaal ongeveer 10.000 Kc (exclusief vergoeding voor de liquidator en eventueel begeleidend jurist).

* Deze informatie is niet uitputtend en onder voorbehoud van wijzigingen, met concrete vragen kun je me het beste een PM sturen.
 
Beste Roberto, er wordt veel geschreven wat gedeeltelijk waar/onwaar of (on)volledig is.
Een heel (lang) verhaal Radka, wat ik ook al eerder gelezen heb.
Maar veelal, althans bij de meeste SRO's die opgericht zijn vanwege de aanschaf van een (vakantie)huis, zijn er praktisch geen schulden behalve misschien een hypotheek.

In het geval dat er géén schulden op de SRO rusten en de boekhouding volledig op orde is, is het uit te voeren werk vrijwel nihil.
Als het opheffingsdocument van de algemene vergadering is opgesteld, kun je hiermee ook naar de notaris gaan, deze voorleggen, ter plaatse ondertekenen, waarna de notaris het officieel verklaart, inschrijft.
Bovendien, als je een goede boekhouder hebt gehad, zou de enige schuld (in zo'n geval) de rekeningcourant van de aandeelhouder(s) mogen zijn. Hierin zit dan het geld van de aanschaf en alle noodzakelijke financiële uitgaven/gedane kosten, wat weer verrekend wordt bij verkoop.
 
Een heel (lang) verhaal Radka, wat ik ook al eerder gelezen heb.
Toch klopt het verhaal Antonin. Ook al heb je alles altijd netjes bijgehouden, moet de officiele procedure nog steeds doorlopen worden. Al je boekjaren moeten netjes afgesloten zijn (wat nogal eens niet het geval is) en er moet een 'eindbalans' opgemaakt worden door een in Tsjechie geregistreerde en licentie-houdende liquidator. De liquidatie MOET gepubliceerd worden, zodat eventuele schuldeisers, zich kunnen melden. Ook de Tsjechische fiscus en wetgever geloven gelukkig niet iedereen op zijn/haar blauwe ogen, danwel Excel-sheets met de eigen 'interpretatie' van de boekhouding.

Natuurlijk, als je alles op orde hebt gaat het allemaal wat sneller, maar zo simpel als jij het voorstelt is het zeker niet.
 
Moet er niet aan denken om in deze tijd een huis te kopen waar nog een s.r.o. aan vast zit .
Tegenwoordig kun je toch altijd een huis kopen zonder s.r.o?

Heb trouwens persoonlijk hele goede ervaringen met Radka ,kreeg bepaalde zaken maar niet voor elkaar en zij heeft het toch maar voor elkaar gekregen
 
Gelukkig zijn alle beperkingen om onroerend goed te kopen volledig opgeheven! Je kunt als buitenlander (wel EU-onderdaan) alles kopen wat je wilt zonder SRO en zonder verblijfsvergunning. Tegenwoordig dus ook landbouwgronden en bos.

Als je je in Tsjechie echt gaat vestigen is nog wel een registratie bij de vreemdelingenpolitie nodig, verder niet.

@Curious: ken je dan bedrijven of personen die lege SROs op willen kopen? Kun je een voorbeeld geven?
 
Toch klopt het verhaal Antonin.
Natuurlijk, als je alles op orde hebt gaat het allemaal wat sneller, maar zo simpel als jij het voorstelt is het zeker niet.
Ik zeg ook niet dat het niet klopt, maar geef alleen aan dat voor dit deel het niet al te veel problemen hoeft op te leveren.
Uiteraard is dat afhankelijk van correcte boekhouding, waarbij de cijfers jaarlijks keurig zijn gepubliceerd, jaarafsluiting heeft plaats gevonden, etc.

Het verkopen van een SRO is ten alle tijden mogelijk, alleen geldt ook hierbij, dat alles valt of staat met een correcte boekhouding.
Men wil een SRO wel kopen, maar deze moet dan wel leeg zijn (zonder schuld). Veel levert zo'n verkoop ook niet op, je bent dan alleen van de SRO af.
Er schijnt een website te zijn waar men SRO's te koop aanbieden. Alleen heb ik er nog niet naar gezocht.
 
We zijn onlang gestart met het opheffen van onze SRO.
Ik zal hier kort de vorderingen bij houden.

Het is een SRO met de twee natuurlijke personen als aandeelhouder, en een Nederlandse BV. De SRO bezit twee kavels.
De boekhouding is officieel en up-to-date.

Tot nu toe gedaan:
- via onze steun-en-toeverlaat Jana aan een jurist gevraagd om de opheffing te regelen;
- de kavels moeten getaxeerd worden. Dat loopt nu.
 
Misschien heb ik het niet goed gelezen of begrijp ik het niet helemaal. Maar indertijd bij de oprichting van een sro moest je toch 200.000 kroontjes betalen die je er vervolgens weer uit de sro haalde.

Moeten deze weer terug gestort worden?
 
Die 200.000 Kc zijn in juridische zin natuurlijk nooit uit de SRO geweest! Ze zijn hooguit van de SRO "uitgeleend" aan jou in prive. M.a.w. de SRO heeft een vordering op je, die de liquidator mee dient te nemen bij het opstellen van de eindbalans.

@Arthur: je mag je gelukkig prijzen, dat je van het begin af aan een goede boekhouding hebt gevoerd. Velen hebben dit helaas niet gedaan (ze zijn er niet op gewezen?). Gevolg is dat het opheffen van de SRO nu een dure kwestie wordt. Tenminste duurder, dan ie toch al is...
 
...ik vermoed dat velen zich niet realiseerden dat het hebben van een BV (SRO) een boekhouding vereist die aan de "rules and regulations" van dat land moeten voldoen. En zich wellicht helemaal niet realiseerden dat een SRO een sluitende adminstratie moet hebben.

Ik denk dat een goede Tsjechische administrateur daarom een must is. Als ik de jaarrekening van m'n eigen BV naast die van de SRO leg, dan zie op punten verschillen.
Onze adviseur (Jana, http://bit.ly/iwUEKs) heeft ons geholpen aan een goed administratiekantoor in Praag.

Als de administratie niet op orde is, dan zal dat alsnog met terugwerkende kracht moeten gebeuren.


Om een ideel te krijgen van de kosten voor het opheffen van een SRO, dit is het aanbod van onze jurist:

"Voor wat betreft de overdracht van de kavels kan ik alles regelen. De vergoeding voor deze diensten bedraagt 15.000,- Kč excl BTW.

Zoals u weet moet er eerst een taxatierapport worden opgesteld. Ik werk samen met de taxateur. Ik weet geen exacte taxatieprijzen maar ik denk dat deze meestal tussen de 5.000 en 10.000 Kc liggen.
De aandeelhouders kunnen uiteraard zelf een taxateur uitzoeken. Mochten ze voor die optie kiezen dan is het belangrijk om te weten dat de taxateur officieel door de rechtbank voor deze specifieke taak benoemd moet worden.
Pas daarna kan de taxateur een taxatierapport opstellen.".

De taxateur vraagt Czk 6.000, en de jurist dus Czk 15.000. Dat is samen ~€850.
 
"Voor wat betreft de overdracht van de kavels kan ik alles regelen. De vergoeding voor deze diensten bedraagt 15.000,- Kč excl BTW.

@Arthur: besef je je wel dat de overdracht van de kavels alleen niet leidt tot het opheffen van de SRO, maar slechts een eerste stap is? Degene die de SRO uiteindelijk moet opheffen is de liquidator, niet de taxateur!
 
Dag Josef,

Dank, klopt, besef ik, we "verkopen" eerst de twee kavels uit de SRO aan twee natuurlijke personen. Daarna heeft de SRO geen bezittingen meer en kunnen we verder gaan met het beeindigen.
 
Dat heb ik ook gehoord. Is er iemand die ervaring heeft met "Liquidator" en de kosten daarvan?

Dit is trouwens de voorgestelde route:

"Dit is een breed onderwerp en zou eigenlijk persoonlijk besproken moeten worden. Ik ga proberen om een samenvatting te geven:

Eerst moeten de kavels op de naam van de aandeelhouders worden overgedragen. Daarvoor moet een taxateur benoemd worden. De taxateur zal specifiek voor deze overdracht de kavels taxeren. De taxateur stelt een taxatierapport op. Vervolgens moet de koopakte opgesteld worden. De kavels moeten overgedragen worden voor de prijs die in het taxatierapport vermeld staat. Bij de berekening van de prijs wordt er gekeken naar de lening die de aandeelhouders eerder hebben verstrekt voor de aankoop van kavels.

Vervolgens kan het proces van opheffing starten. Er moet eerst notariële akte komen waarin bevestigd wordt dat de aandeelhouders hebben besloten de s.r.o. op te heffen. Vervolgens moeten verschillende stappen ondernomen worden voor de zgn. afsluiting van de boekhouding. Op het laatst wordt de aanvraag ingediend tot uitwissing van de s.r.o uit het handelsregister.

Het is een lang proces en duurt minimaal 6 maanden.
 
Bovenaan