SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jullie zij alwetend, ik niet.

De hamvraag:

Wij hebben een huis in Tsjechie.

Wij zijn mijn broer en ik.

Huis zit in een sro.

Mijn broer en ik stoppen met het gezamelijk beheren van het huis.

Ik neem het huis over.

Het huis moet uit de sro.

Dus heeft de sro geen zin meer.

Wat bedragen de kosten daarvan om de sro op te heffen?

En wat zijn de kosten om het huis weer op iemand zijn naam te schrijven.

Groet van kukel die sro loos wordt.
 
ik denk dat het makkelijker is de sro alleen op jouw naam te zetten.

een sro stoppen is/kan een lange lijdensweg worden .advertenties plaatsen voor eventuele schuldeisers ,controle financi urad. advocaten notaris. nieuwe taxatie huis etc.
 
Even voor de duidelijkheid.
Ik ga ervan uit dat het "kopen" van een sro en het opheffen ervan geld kosten.

Met alle respect, ik ben niet geinteresseerd in alle goedbedoelde adviezen of ik de sro aan moet houden.
Nee, ik wil er van af.
De simpele vraag blijft: wat kost het?

Als ik dat weet, kom ik misschie wel met een volgende vraag.


Groet.
 
Wij hebben ons huis net verkocht en dus moet de SRO 3% overdrachtsbelasting betalen over de verkoopprijs.

Ook wij gaan de SRO nu opheffen/liquideren.
Als ik er meer van weet qua kosten én er nog aan denk zal ik het hier posten ergens in januari
 
Oke, dank voor de info.
Maar ergens is er toch iets vastgesteld aangaande de liquidatie van een sro.

Je betaald voor de aankoop, vanuit overheidswege beslist.
dan zal de terugname toch ook geregeld zijn?

(ik blijf volhouden)
 
Zo simpel ligt het niet Kukel. Een sro is een "natuurlijk rechtspersoon". Deze kan verplichtingen zijn aangegaan, c.q. er kunnen nog heffingen volgen van (o.a.) fiscus of andere eisers. 't Is niet even met je vingers knippen en opheffen die handel... In Nederland trouwens ook niet. E.e.a. moet eerste goed onderzocht worden voordat men kan overgaan tot opheffing.
 
Hoi Kukel,

Ik ken iemand die een sro aan het opheffen is.
Onkosten zij ongeveer 10 000,0 Kronen aan betalingen plus loon aan een liquidator.
Je ben verplicht aan te tonen dat je sro geen schulden heeft. Bij belasting en ook bij eventuele partners of klanten. Dat duurt lang. Een sro te stichten is questie van weken, er een opheffen is questie van jaren. Het maakt niet zo veel uit als je het huis al op je naam hebt. Het snelste is het huis van je sro te kopen.
Laat me weten of ik je met iets kan helpen :zwaai:

Rena
 
beste Johannes,

Ik ben me juist terdege van bewust dat een sro niet zomaar op te heffen is.
vandaar de vraag.
En lieve Rena, dank voor je aanbod.
We laten het zeker weten als we hulp nodig hebben.

Ik ga er vanuit dat de sro, het kapitaal daarvan gestort bij de aankoop, weer erin moet zitten en dat de liquidatie daarvan weer 10.000 kronen gaat kosten, zijnde overheidsheffingen?
 
denk niet dat je je s.r.o. snel zult kunnen verkopen. het oprichten ervan gaat tegenwoordig best snel en de tijdsfactor was vaak de reden om een "tweehands" te kopen (dit was voorheen in nederland ook het geval). of het zou een s.r.o. moeten zijn met een groot verlies er in de nieuwe aandeelhouder kan er dan een tijdje zijn winsten mee verrekenen maar ik denk dat dat in dit geval niet het geval is.

dus om op je vraag terug te kopen:
het pand van de s.r.o. kopen en op eigen naam zetten is in ieder geval 3% overdrachtsbelasting (er was sprake van afschaffing maar hier hoor ik niets meer over....), kosten overdracht, advokaat, notaris, kadaster paar honderd euro, er moet een taxatatierapport worden gemaakt zodat men weet dat het pand voor een reeel bedrag wordt verkocht (kost paar honderd euro).

liquidatie s.r.o.: maatschappelijk kapitaal moet aanwezig zijn en kosten liquidatie zijn ongeveer euro 350,-

let wel ik ben geen expert dus het plaatje zal ongetwijfeld niet 100% volledig zijn.

een omtrent een "natuurlijk rechtspersoon" die bestaat niet er hebt een "rechtspersoon" (BV, NV, LTD, SRO, GMBH etc.) en een "natuurlijk persoon" (bijvoorbeeld "de heer Kukel handelend onder de naam "Bureau Kukel").

ron
 
In Tsjechie valt niets te beleven gaat in ieder geval niet op voor het opheffen van je sro.

Die overdrachtsbelasting, over welke waarde wordt deze vastgesteld?
Net als hier: over de verkoopwaarde van het huis?

Langzamerhand wordt het wel steeds duidelijker hoe het in elkaar zit.

Is er iemand die een lijst kan maken wat voor stappen je achtereenvolgens moet doen om tot de opheffing te komen.

Ondertussen denk ik dat buiten het maatschappelijk volstorten een bedrag van circa € 1500,= voldoende moet zijn.

De tijdspanne zal vermoedelijk ook wel en tijdje duren.

Kom maar op, mensen, alle info is welkom.
 
het +/- het zelfde kosten als een sro opstarten en variabele kosten om de sro tot een einde te maken zal onderzoek worden gedaan. met betrekking tot schulden, contracten(telefoon ,gas elec, water, verzekeringen enzo verder, bezit wat dit gaat kosten kan ik je niet vertellen omdat ik niet weet wat jij met je sro hebt gedaan

en de overdrachts belasting wordt vastgesteld. er wordt gekeken wat het beste is voor de verkoper of de verkoop prijs of het taxatie rapport. 9 van 10 keer is het taxatie rapport gunstiger! en hier betaal je dan 3 procent over. er is nog iets waar ik van gehoort hebt maar dat weet ik niet zeker, dat een sro een hoger percentage moet betalen wanneer hij het onroerend goed binnen een bepaalde tijdbestek verkoopt!
 
Is er op het forum nou helemaal niemand te bekennen die stap voor stap aangeeft hoe het opheffen in zijn werk gaat?

Wat de consequenties zijn?

Waar de geldstromen naar toe gaan?

Valt me eigenlijk wel een beetje tegen van jullie.

Kom op: waar is die slimmerd?
 

char

† In Memoriam
Deze reactie valt misschien onder het Topic: Alweer een domme vraag!!.... Maar is het niet eenvoudiger de SRO te laten bestaan en de medefirmant uit te laten schrijven? En dan onderling de financiele zaak te regelen?

Char.
 
ben het 100% met je eens maar geloof dat kukel helemaal van zijn sro af wil daar zal hij zijn redenen voor hebben en andere optie is trouwens het pand op eigen naam over te schrijven en de s.r.o. gewoon aan te houden als "lege" s.r.o. naast je k.v.k. inschrijving en eens per jaar een "habbekrats" voor het laten maken van de jaarstukken (1 a-4) kost het je verder niets.

ik zou persoonlijk overigens gewoon contact opnemen met een plaatselijke jurist die is volledig op de hoogte van alle juridische ins en outs. denk dat het advies wat je van de forumleden hebt gekregen wel het maximale is wat "amateurs" je kunnen leveren.
de prijzen van (c.z.)advokaten zijn zeer schappelijk.

ron
 
Bovenaan