SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als ik Radka goed begrijp (bericht 30), is het lucratief als SRO zelf een liquidateur aan te wijzen. Anders doet de rechtbank dat en dan gaat het, wat betreft de kosten, om zeer hoge percentages.
Maar ook de (Nederlandse) jednatel of een aandeelhouder kan dus als liquidateur optreden. Als die nou van een bekwame (en bevriende) Tsjech assistentie krijgt, lijken mij de kosten op dit punt beheersbaarder. Of is dit te simpel gedacht?
 
Goedenavond, ik heb zelfs inmiddels een vijftal liquidaties van vennootschappen geregeld als liquidator en administrator van de vennootschap, en op dit moment handel ik er wederom drie af. De kosten zijn beheersbaar (ik reken voor bestaande relaties een bedrag van 15.000 Kč), mits de boeken van de vennootschap goed op orde zijn. Dus wanneer je rekening houdt met de legeskosten, zoals die door Radka zijn genoemd (ik kom overigens op cca 12.000 Kč aan legeskosten), kost de totale liquidatie van de vennootschap cca 27.000-30.000 Kč. Als liquidator kan je het beste een relatie van het boekhoudkantoor aanstellen, omdat meer dan 60% van alle werkzaamheden betrekking heeft op de afhandeling van de boeken en het indienen van diverse aangiftes. Succes ermee. AC
 
@Nancy: Heb je daar ervaring mee? Hoe vind je geschikte kopers?

een koper hoeft niet geschikt te zijn.
belangrijk is dat de s.r.o. wordt overgedragen en wordt ondertekent dat alle schulden etc. worden overgedragen.
daarvoor is er een advokaat.
s.r.o weg en meestal geld toe.

(sorry, was voor @ nancy maar ik kon het niet laten)
 
er zijn hier roma's die s.r.o kopen, hebben mij al een paar keer gevraagd.
maar nogmaals ik heb geen idee wat ze er mee doen , daarom lijkt mij een goede advocaat voor de overdracht heel belangrijk
 
...ik vermoed dat velen zich niet realiseerden dat het hebben van een BV (SRO) een boekhouding vereist die aan de "rules and regulations" van dat land moeten voldoen. En zich wellicht helemaal niet realiseerden dat een SRO een sluitende adminstratie moet hebben.

Ik heb al 2x controle gehad van de boeken van de CZ belastingdienst..... of die mensen hebben mazzel (hoe je dat ook mag zien) of het is lastig ander mans boeken te lezen (zowel figuurlijk als letterlijk :D)
 
Hoeveel jaar gaat de Tsjechische belastingdienst terug bij de controle van de financiele administratie ?

Ik heb in 2006 mijn huis uit de sro naar prive verkocht. Dadelijk in 2012 zijn er dus vijf kalenderjaren voorbij gegaan zonder enige activiteit in de sro; wel gewoon de administratie gevoerd, ook naar de FU en het handelsregister. Het lijkt me dat de Tsjechische belastingdienst in 2012 geen belangstelling meer heeft voor de gedane overdracht in 2006, wat de opheffing van de sro alleen maar makkelijker kan maken. (Ik overweeg overigens ook de verkoop van de aandelen.)
 
Voor de aankoop van onroerend-goed in welke vorm dan ook is géén verblijfsvergunning of énig ander document meer nodig, en dat niet alleen voor ingezetenen van Nederland, maar bijvoorbeeld ook voor ingezetenen van Rusland of China, die zich actief op de Tsjechische markt bewegen. Alle beperkingen zijn komen te vervallen, informatie te lezen op de website van het Ministerie van Binnenlandse zaken, wet op aankoop onroerend-goed door buitenlanders.
 
Wie weet anno 2012 wat je staps gewijs moet doen om een sro op te heffen i.v.m. verkoop.
Welke kosten zijn zoal van toepassing b.v overdrachtbelasting, notaris, taxatie, enz.

dank Beer
 

Vodnik

† In Memoriam
Een paar maanden geleden heb ik uit nieuwsgierigheid is een paar prijzen opgevraagd. DE kosten liepen al gauw op naar 50.000 czk.

Door een toevaligheid heb ik m'n sro een paar weken geleden kunnen verkopen, dus ipv van "grof" te betalen een leuk golfweekend kunnen houden!
(maar . . .. . je sro moet wel clean en van een goede boekhouding voorzien zijn anders is die onverkoopbaar!)
 
Nou, nou. 50.000 Kc is wel erg veel. Een lege SRO kan opgeheven worden voor rond de 25.000 Kc.

Dit betreft een indicatie van de kosten (voor een lege SRO):
Notaris 5.700,- Kc
Handelsregister 2.000,- Kc
publicatiekosten 2.400,- Kc
beloning vereffenaar 12.000,- Kc
in totaal 22.100,- Kc (€ 870,- )

Ik heb hier inderdaad ervaring mee RoJo. Ik werk samen met een erg betrouwbare, snelle en goedkope no-nonsense liquidator in Tsjechie.

Overigens heb ik nog een nieuwtje voor wie geinteresseerd is. Er is een wetswijziging in Tsjechie op komst waarbij onder andere de verplichting tot het hebben van het basiskapitaal van minimaal 200.000 Kc vervalt. Ook zijn er nog enkele andere wijzigingen. (Wellicht juist alleen interessant voor degenen, die een SRO willen oprichten, maar dit terzijde.)
 
Bovenaan