SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ben het 100% met je eens maar geloof dat kukel helemaal van zijn sro af wil daar zal hij zijn redenen voor hebben en andere optie is trouwens het pand op eigen naam over te schrijven en de s.r.o. gewoon aan te houden als "lege" s.r.o. naast je k.v.k. inschrijving en eens per jaar een "habbekrats" voor het laten maken van de jaarstukken (1 a-4) kost het je verder niets.

ik zou persoonlijk overigens gewoon contact opnemen met een plaatselijke jurist die is volledig op de hoogte van alle juridische ins en outs. denk dat het advies wat je van de forumleden hebt gekregen wel het maximale is wat "amateurs" je kunnen leveren.
de prijzen van (c.z.)advokaten zijn zeer schappelijk.

ron

Beste Ron,

Eigenlijkwil ik van de sro af.
Geen sores en letterlijk baas in eigen huis zonder verantwoordingen naar boekhouders.
Mogelijk is het het makkelijkst om het huis op eigen naam te zetten en de sro schijndood te houden.

De volgende vraag dus:
Iemand ervaringen in deze?
 
Hoeveel geld gaat dat kosten?
Een medefirmanant uitschrijven zal toch wel te overzien zijn?

wat precies de kosten zijn weet ik ook niet weet wel dat je in ieder geval naar de notaris moet dat is vrijwel standaard in tsjechie.
dan is de vraag is hij mededirekteur OF mededirekteur en ook mede aandeelhouder in het "bedrijf".
in het tweede geval moet je namelijk de aandelen van de mededirekteur overnemen (dan ben je volledig eigenaar van de s.r.o.) dan het huis kopen (dus op je eigen naam zetten) en dan de s.r.o. liquideren. althans dat lijkt mij de meest logische volgorde.
dus notariskosten voor:
overdracht aandelen
overdracht woning
liquideren s.r.o.
kosten taxatierapport woning.
er moet ook een waardebepaling van de aandelen komen.
kadasterkosten
en wanneer je de woning op je eigen naam wilt hebben krijg je dus het bekende traject van verblijfsvergunning aanvragen bij vreemdelingenpolitie (enfin dit traject is op dit forum al uitvoerig beschreven) verblijfsvergunnig is in principe kostenloos maar wij hebben het destijds door advokaat laten regelen i.v.m. taalbarierre.

en overigens de prijzen van advokaten en in praag liggen inderdaad een stuk hoger dan die van de rest in tsjechie.

ron
 
Hoeveel geld gaat dat kosten?
Een medefirmanant uitschrijven zal toch wel te overzien zijn?

gaat de mede-aandeelhouder akkoord kost het zoals ik in de eerste topic heb aangegeven.
laat je dit door een advocaat doen ...............

wil jij uit de sro maar hij laat dit niet toe , kan dit ook, alleen de sro wordt helemaal doorgelicht.
 
Hoeveel geld gaat dat kosten?
Een medefirmanant uitschrijven zal toch wel te overzien zijn?

kukel wat ik nog vergat, wanneer je s.r.o. de woning verkoopt komt er dus geld binnen. ik neem aan dat je de s.r.o. destijds een lening hebt verstrekt om het huis te kopen maar er zal sprake zijn van een winst. hierover moet vennootschapsbelasting worden voldaan....dan heb je je netto winst en die moet dan nog uit de s.r.o. want die wil je gaan opheffen....


ron
 
belasting NL

Hoe zit het eigenlijk nadien, met het aangeven van je bezit in NL? Ik weet dat je hier dan weer extra uitgezogen gaat worden omdat je daar wat bezit. Aandelen in een SRO die "stil" is leveren niks op, en valt er dus ook niks aan te geven. Lijkt mij toch uiteindelijk dat een sro een stuk makkelijker is.....

't is maar een idee.......
 
Ik weet dat je hier dan weer extra uitgezogen gaat worden omdat je daar wat bezit.

Merkwaardige reactie.

Ik ben een brave burger die zijn belastingen betaalt zoals het hoort.
Hier of in Tsjechie.
Dat zijn de grondbeginselen van een samenleving.
Mijn aandelen hebben nog nooit wat opgeleverd.
De SRO was nodig om een huis te kopen.
Niets meer, niets minder.

Zoals het er nu uitziet, lijkt het uitschrijven van de partner de meest voor de hand liggende oplossing.
De SRO blijft dan bestaan op mijn naam, het huis dan ook op mijn naam.

Maar het wordt nog verder uitgezocht of het toch mogelijk is om van de SRO af te komen.

Wij houden jullie op de hoogte.
 

char

† In Memoriam
Kukel, laat je dan gelijk ook even goed voorlichten, over het Erfrecht in Tsjechie!!

Char.
____________________________________________________
Char. ...Bedoelt hier niets mee, hoor!!
 
Zit dit topic mee te lezen.....

Zit met een kavel die gedeeltelijk uit bos bestaat en gedeeltelijk uit tuin op dit moment. Die tuin bestemming gaat veranderd worden in bouwbestemming (gaan we vanuit) maar dat stuk bos blijft bos. het zijn twee stukken die in 1 koop verkocht gaan worden.

Op naam kan ik dat stuk bos niet kopen. Op SRO wel.
Mijn inschatting: Never een SRO oprichten nu, laat dan de zaak maar schieten of verzin iets anders.
 
Kukel, laat je dan gelijk ook even goed voorlichten, over het Erfrecht in Tsjechie!!
Ik heb indertijd de vragen gesteld op dit forum.
Geen antwoord.

De dood wordt op dit forum doodgezwegen..................

Zit dit topic mee te lezen.....

Zit met een kavel die gedeeltelijk uit bos bestaat en gedeeltelijk uit tuin op dit moment. Die tuin bestemming gaat veranderd worden in bouwbestemming (gaan we vanuit) maar dat stuk bos blijft bos. het zijn twee stukken die in 1 koop verkocht gaan worden.

Op naam kan ik dat stuk bos niet kopen. Op SRO wel.
Mijn inschatting: Never een SRO oprichten nu, lat dan de zaakk maar schieten of verzin iets anders.
Ik zou ook geen SRO meer willen.

Maar........................

Je gaat dood, eens.

Je erven krijgen volgens mij de SRO, als je het tenminste regelt.

Privebezit...............hoe ga je het verdelen.
Ik weet de successierechten niet, in Frankrijk bv zijn deze voor een buitenlander bijzonder hoog.

Dus toch een SRO?
 
Beste Bohemian,

Ik heb het nog eens na zitten lezen.
Ingewikkelde materie.
Ik heb toch meer verstand van bakstenen stapelen.
Maar, zo te lezen heb jij je SRO in leven gehouden.
Bij mij is de opzet om de SRO op te heffen en het huis op mijn naam te krijgen.

Ik blijf verder de materie onderzoeken.
 
Ik had 1.900.000 kronen als "zakladni kapital" om de sro (dus het huis) in Nederland in box 2 te krijgen. Ik ben nu nog bezig dat terug te brengen naar 200.000 kronen. Daarna wil ik de sro behouden, want je weet maar nooit waar dat goed voor is.

Om volledig te zijn. Voor het terugbrengen van het "zakladni kapital" moet je eerst langs de notaris om je beslissing vast te leggen. Daarna moet je twee maal een publicatie doen in "obchodni vestnik", met een tussenpauze van een maand. Mocht na 90 dagen niemand bezwaar hebben aangetekend, dan mag je een verzoek doen aan de "handelsrechtbank" om de wijziging door te voeren in het "obchodni rejstrik".
 
Daarna wil ik de sro behouden, want je weet maar nooit waar dat goed voor is.



Waar denk je dan aan?
Wij willen ook van onze s.r.o. af. Maar als ik alle posts hier lees, dan is aanhouden misschien wel de goedkoopste optie, maar wij willen er liever van af. Dus ook ik hou me aanbevolen voor informatie over de mogelijkheden daartoe.
 
Bovenaan