SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

deze week in het nieuws

Net terug van een leuk en verassend weekje Senohraby / Praag.
Een vriend al daar vertelde dat hij deze week uit het nieuws had vernomen dat het er dan begin volgend jaar eindelijk van gaat komen, dat het voor buitenlanders mogelijk gaat worden om zonder sro privé bezit te hebben dan wel aan te schaffen in de o.g.
 

Vodnik

† In Memoriam
dat kan allang! Een sro is aleen noodzakelijk als het om agrarische grond gaat. Een huis/apartement kan je zo kopen, zonder sro, en al een paar jaar! (wel een -tijdelijke- verblijfsvergunning nodig!)

Mijn SRO is opgericht omdat dit jaren geleden de enige manier was om als buitenlander onroerend goed in CZ aan te kunnen kopen. De SRO heeft al die jaren nooit activiteiten ondernomen. Toch wordt mij voor het verzorgen van de aangifte elk jaar zo'n CZK 9000 in rekening gebracht. Nu lees ik dat dit ook voor CZK 1000 kan, dus ik voel mij bekocht. Bij deze wil ik dus graag weten wie voor dit bedrag een aangifte voor mij wil verzorgen (eventueel via een PM)

Voor 1000 czk? Ik heb het ook gelezen maar hoor van de schrijver niets meer, of hebje een pm gekregen?
Een boekhouding voeren EN belasting aangifte voor sro is echt wel iets meer werk dan twee uurtjes (ook voor een ervaren accountant zoals mijn ega is)
 

Fredsr

Ex Lid
..... ik zit met de vraag of er problemen kunnen ontstaan omdat wij 3200 m2 grond hebben en ik ook geluiden hoor dat er een maximum is van 1000 m2 voor prive-overname.
Het betreft gewoon een omheind stuk grond (tuin) met een huis erop ...

Wie weet daar iets over ???
Ga nou eens gewoon naar het Financny Uhrad in de plaats waaronder het valt en vraag daar de juiste informatie. Daar weten ze alles over overdrachtsbelasting, daar hebben ze ook alle informatie van het kadaster mbt landbouwgrond etc. Daar weten ze ook alles mbt belasting voor buitenlanders etc.
 
Voor 1000 czk? Ik heb het ook gelezen maar hoor van de schrijver niets meer, of hebje een pm gekregen?
Een boekhouding voeren EN belasting aangifte voor sro is echt wel iets meer werk dan twee uurtjes (ook voor een ervaren accountant zoals mijn ega is)
Volgens mij kun je voor 1000 CZK je belastingformulier laten invullen (B formulier, als je bijvoorbeeld kleine zelfstandige met živnostenský list bent ed.). Met een sro zal het duurder zijn.
 
Heb het klooster gekocht zonder sro

Heb het klooster met land gekocht ZONDER sro .Het land staat geregistreerd als courtyard[betere vertaling is er niet] en behoord bij het klooster .Het heeft leuke afmetingen is gescheiden door een weg [Baartjo en Tabe zijn er geweest ] de landgrens ligt bij de rivier die door het dorp stroomt .Heb alles bij elkaar toch zeker 1 hectare:wow:.Het is dus mogelijk om land en grond te bezitten zonder SRO .Je moet alleen de mazen en juridische termen met hoe je het land vast laat leggen weten,Joep
 

Vodnik

† In Memoriam
Mazen in de wet zijn niet nodig Joep, OG op eigennaam -zonder sro- is volkomen legaal. Helaas laten nog steeds veel mensen zich wijs maken dat sro altijd noodzakelijk is. Er zijn beperkingen en die zijn duidelijk in de wet omschreven (zoals land met agrarische bestemming)

Ik ga er inmiddels zelden meer op in om niet als beterweter over te komen.
(ik moest maar is een vorbeeld nemen aan char en kukel)
 
..... ik zit met de vraag of er problemen kunnen ontstaan omdat wij 3200 m2 grond hebben en ik ook geluiden hoor dat er een maximum is van 1000 m2 voor prive-overname.
Het betreft gewoon een omheind stuk grond (tuin) met een huis erop ...
het is geen kwestie van de afmetingen (1000 of 3000 m2) maar wel of de grond noodzakelijk is voor het huis.
bijv. er zit een waterput of septictank of lopen de afvoer/toevoer door het stuk grond. Zoals een rietveld waar zuivering van het restant afval water plaats vindt, ook in dit geval is de grond noodzakelijk voor de utiliteiten van het huis en is het mogelijk om de grond als particulier op naam te zetten/kopen zonder al te veel gedoe. en is het te benoemen als "hofje"
 
Het is werkelijk kinderlijk eenvoudig: je stelt een contractje op met je broer waarin hij zijn aandeel overdraagt aan jou al dan niet voor een x-bedrag. Je gaat samen naar de notaris met legitimatiebewijs en ondertekent het contract. That's it. De notaris vraagt voor dit "geintje" wel een astronomisch bedrag: ca 5000 Kc. Maak hiervoor wel een afspraak bij de notaris, het kost een uurtje. Vanzelfspekend moeten jullie dus allebei in CZ naar de notaris.

PS contract moet in het tsjechisch, er is vast wel iemand op dit forum die een kloppende juridische tekst voor je kan componeren, toch mensen?

Het is niet nodig om alletwee hievoor naar CZ te komen.
Als je broer met het contract naar een NL ( EU erkende ) notaris gaat en daar laat legaliseren is het ook voldoende.

En dan moet er ook nog een registratie komen in het handelsregister. (www.justice.cz). Daartoe moet een verzoek worden opgesteld en worden voorgelegd aan de handelsrechtbank. Waarschijnlijk eerst nog twee keer publiceren in de "obchodni vestnik" en vervolgens 90 dagen wachten of iemand wil reageren op jullie aandelentransactie.

Hij hoef naar Tsjechie inderdaad niet komen maar nederlandse notaris zal ik niet bijtrekken. Kan lastig zijn met documenten in het Tsjechisch en lang met het vertalen en al. Je broer kan iemand machtigen hem bij tsjechische notaris vertegenwordigen. Ook jou. Handtekening op deze eenmalige machitiging is beter bij tsj ambasade (in Den Haag) of bij consulaat (Amsterdam) laten verificeren. Dan heb je geen apostie nodig.

Rena
Ik informeer voor vrienden hoe exact te werk te gaan bij het uitkopen van een aandeelhouder in een SRO. Bovenstaande posts zijn inmiddels meer als 2 jaar oud, maar nog steeds actueel?
Hopelijk heeft iemand hier op het forum recente ervaringen en wil ze hier melden.
 
Ik heb inderdaad mijn broer als medeaandeelhouder uitgekocht.

De sro staat nu op mijn naam.

Het ging kinderlijk eenvoudig.

Mijn broer en ik hebben het huis samen gehad, we hebben samen de prijs bepaald en ik heb heb de helft van dit bedrag aan hem betaald.

Dus over de financiele kant hadden wij geen zorgen

In Tsjechie heeft een hele lieve meid, bij velen bekend, het voor ons geregeld.

Mijn broer en ik hebben in Tsjechie bij een ambtenaar wat handtekeningen gezet, dit is naar een advocaat verzonden, de onkosten betaald en voila dit was het.

Later via internet gecontroleerd of het inderdaad was overgeschreven en ja hoor: alles oke.

Dat was het.

Er wordt nu onderzocht hoe ik op eenvoudige en goedkope wijze van mijn sro af kan komen.

Groet.
 
Bedankt Kukel, :beleefd:
Er is alleen een verschil dat ze niet beiden naar Tsjechië gaan om dit te regelen, slechts de jednatel.
Is die lieve meid toevallig forumlid Rena? :)
 
Helpen

Hallo,

In het geval van Koekel ben ik het niet geweest maar bij anderen well. Er gaat als volgt:
1) algemeene vergadering van aandeelhouders beslist over het overdrag - moet een notariele acte zijn maar allemaal kunnen iemand machtigen (zelfs allemaal één persoon)
2) een overdragdocument kunnen aandeelhouders zelf of bemachtigden tekenen samen of op de beurt bij gemeente notaris (CZ) of ambasage in NL.
3) het overdragcontract gaat (via notaris) naar handelsrechthof en handelsregister.
Rena
 
Er is nog een alternatief om van een SRO af te komen - als het werkt, is het goedkoop en makkelijk, maar als FU dwars ligt, kan je problemen krijgen. Je doet geen belastingopgaven meer, levert geen jaarstukken in, etcetera. Je krijgt dan aanmaningen en boetes, die negeer je ook (de boetes staan op naam van de sro). Na een aantal jaren zal FU de rechtbank vragen om ontbinding. De rechtbank stelt een curator aan, die overgaat tot ambtshalve ontbinding.

Ik ken mensen die dit zo hebben gedaan zonder persoonlijk te worden aangesproken. Waarschijnlijk is deze route niet aan te raden als je nog in Tsjechie blijft wonen, maar als je naar het buitenland vertrekt (niet relevant hier) is het een mogelijkheid.
 
opheffen van sro

Dat kan helpen maar niet aan te raden als je nog een huis in eigendom van sro is.
;)
Voor het opheffen van een sro hoor je aantal stappen te ondernemen. Ik heb al een lijst van een notaris.
Rena
 
Rena is heeeeeeeel lief, ik ken haar.

Maar een andere lieve meid regelde het.
Misschien mag ik de naam van deze lieve meid via pm van jou?
Want als ik het goed begrijp doet ze dit vaker. :)

Er is nog een alternatief om van een SRO af te komen ...
Ik geloof niet dat ze op nog meer problemen zitten te wachten, dus jouw optie valt af Been there. Maar zeer zeker wel bedankt voor het meedenken!!

Dat kan helpen maar niet aan te raden als je nog een huis in eigendom van sro is.
;)
Voor het opheffen van een sro hoor je aantal stappen te ondernemen. Ik heb al een lijst van een notaris.
Rena
Hoi Rena, ik begrijp dat jij dit ook al vaker geregeld hebt voor anderen?
Zo ja, wil je eventueel een nieuw opdrachtje en kunnen we per pm details uitwisselen?
Bedankt voor al jullie hulp tot dusver.
 
Bovenaan