SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik moet even zoeken, maar wij hebben destijds ook een partner uit de sro "gekocht" en is de sro op een naam gezet. Was niet zo ingewikkeld zover ik mij herinner. Vraag is echter: wie van jullie twee is de jednatel? Als dat je broer is moet die eerst jednatel-af en jij jednatel-aan, lijkt me.
U hoort nog.
 
Daarna wil ik de sro behouden, want je weet maar nooit waar dat goed voor is.

Waar denk je dan aan?
Wij willen ook van onze s.r.o. af. Maar als ik alle posts hier lees, dan is aanhouden misschien wel de goedkoopste optie, maar wij willen er liever van af. Dus ook ik hou me aanbevolen voor informatie over de mogelijkheden daartoe.
Eigenlijk denk ik nergens aan. Maar zoals ik al zei: "Je weet maar nooit".
 
Het is werkelijk kinderlijk eenvoudig: je stelt een contractje op met je broer waarin hij zijn aandeel overdraagt aan jou al dan niet voor een x-bedrag. Je gaat samen naar de notaris met legitimatiebewijs en ondertekent het contract. That's it. De notaris vraagt voor dit "geintje" wel een astronomisch bedrag: ca 5000 Kc. Maak hiervoor wel een afspraak bij de notaris, het kost een uurtje. Vanzelfspekend moeten jullie dus allebei in CZ naar de notaris.

PS contract moet in het tsjechisch, er is vast wel iemand op dit forum die een kloppende juridische tekst voor je kan componeren, toch mensen?
 
Dan betaal je wel twee notarissen. En ik denk dat dat in NL nog even wat duurder is. Gezellig toch om met zijn twee naar CZ te gaan :-)

PS overweeg nu toch op je website te gaan kijken
 
En dan moet er ook nog een registratie komen in het handelsregister. (www.justice.cz). Daartoe moet een verzoek worden opgesteld en worden voorgelegd aan de handelsrechtbank. Waarschijnlijk eerst nog twee keer publiceren in de "obchodni vestnik" en vervolgens 90 dagen wachten of iemand wil reageren op jullie aandelentransactie.
 
Het is niet nodig om alletwee hievoor naar CZ te komen.
Als je broer met het contract naar een NL ( EU erkende ) notaris gaat en daar laat legaliseren is het ook voldoende.

Hij hoef naar Tsjechie inderdaad niet komen maar nederlandse notaris zal ik niet bijtrekken. Kan lastig zijn met documenten in het Tsjechisch en lang met het vertalen en al. Je broer kan iemand machtigen hem bij tsjechische notaris vertegenwordigen. Ook jou. Handtekening op deze eenmalige machitiging is beter bij tsj ambasade (in Den Haag) of bij consulaat (Amsterdam) laten verificeren. Dan heb je geen apostie nodig.

Rena
 

Vodnik

† In Memoriam
Eigenlijkwil ik van de sro af.
Geen sores en letterlijk baas in eigen huis zonder verantwoordingen naar boekhouders.
Mogelijk is het het makkelijkst om het huis op eigen naam te zetten en de sro schijndood te houden.

De volgende vraag dus:
Iemand ervaringen in deze?
Ja, ik.

Kosten:

Huis laten taxeren door een off. taxateur. Over de taxatie prijs is drie procent overdrachtsbelasting betaald.

huis overgeschreven (bij kadaster)

Winst/verlies rekening van de sro opgemaakt, sro heeft schulden terugbetaald (lening van eigenaar aan sro om o.g. te kopen, rente door FU bepaald!)

Over de winst is belasting betaald. Winst uitgekeerd aan eigenaar ==> inkomsten dus belasting betalen.

Resultaat:
Ben nu eigenaar van een o.g. en een slapende s.r.o
Nu alleen nog elk jaar belasting form van de s.r.o. invullen / insturen waarin de meeste cijfers op nul staan.

P
 
Hallo, ik weet dat hier al meer over is geschreven maar ik zit met de vraag of er problemen kunnen ontstaan omdat wij 3200 m2 grond hebben en ik ook geluiden hoor dat er een maximum is van 1000 m2 voor prive-overname.
Het betreft gewoon een omheind stuk grond (tuin) met een huis erop ...

Wie weet daar iets over ???

Groet, Frans :bloos2:
 
Beste velden,

Ook wij hebben dit wel eens gevraagd of ons afgevraagd.
Maar waarom wilt u het op uw eigen naam hebben?
En niet alle vanzelf sprekende tuingrond is geen landbouwgrond voor het kadaster.
De vraag die u eerst bij u moet stellen is volgens mij dan ook: om wat voor soort grond gaat het hier. En wat kunnen uw voordelen en nadelen zijn om de ter naamstellig te wijzigen.

Boeda
 
Bij ons was het niet mogelijk.
Onze kavel staat op meerdere kadasternummers en hebben een bos/landbouwbestemming. Daarnaast is de sro ontbinden ook nog een hele kluif.
Aldus onze advokaat.

:zwaai:Hilde
 
Dat eerste oke.
Maar dat van uw advokaat kan ook een ander belang inhouden.
Wat nou een hele kluif: ging de rest u dan zo makelijk af, ik bedeoel tot aan de aankoop van uw huis.

boeda
 
Ik heb in de kadasterpapieren inmiddels gevonden dat er sprake is van 2926 m2 zahrada maar daar achter staat toegevoegd :
beschermingsmethode landbouwgrond ...

(via google translation)

Als de grens bij 1000m2 ligt dan heb ik dus een probleem !

Groet Frans

Even in "steno" :
We hebben een huis via een SRO.
Onze tuin staat kadastraal beschreven als landbouwgrond (=bescherming).
Alleen een SRO mag landbouwgrond kopen.
Vanaf mei 2009 mogen particulieren wel een huis kopen maar geen landbouwgrond.
Vanaf mei 2011 (waarschijnlijk) ook landbouwgrond.
Wij willen niet zo lang hierop wachten ...

Mogelijke strategie na mei 2009 (???) :
Huis dan verkopen aan prive met max. 1000 m2 grond.
2x 1000m2 resterende grond verkopen aan 2 broers.
Geen gedoe met verblijfsvergunning dan nodig (3x).
Voorwaarde is danwel dat elke 1000m2 geen landbouwgrond meer heet te zijn.
SRO rekent af met de belasting en wordt opgeheven.
Na mei 2011 grond weer terugkopen van broers.
(kan onderling al eerder geregeld worden wellicht).

Wie schiet hier eens wat gaten in ???
Graag commentaar,
Frans
 
Bedankt voor 1e schot !

Broers zijn OK dat is zeker geen punt.
Belasting 2x geldt dan niet voor huis + mijn stuk grond en de vraag is ook hoe overdrachtbelasting werkt tussen buitenlanders die onderling kopen/verkopen. (weet ik niet).
De 3% over een lapje van 1000m2 kale grond zonder bron zie ik als een klein nadeel.

Bedankt zover,
Frans
 
als ik het goed begrijp , wil jij dus alles op jouw naam hebben ?
lijkt mij logischer het percentage van de sro van je broers over te nemen.
is goedkoop en snel.

waarom wil je eigenlijk de sro opheffen ?

dit is een enorme gecompliceerde lijdensweg.
en de boekhouding voor enkel het huis ben je ook klaar met 1000 kc per jaar
 
De broers willen meewerken, maar de SRO is eigendom van mijn vrouw en mijzelf ...

Onze boekhouder kost 6-8 keer zoveel dus daar doen we ergens iets niet goed ...

SRO brengt toch meer complicaties mee en dat wordt denk ik alleen nog sterker.
Winst SRO na verkoop huis (ooit) is dan gunstiger voor ons zelf.

SRO was toen de enige mogelijkheid en past eigenlijk niet meer in europa van nu.

Verder ook het gevoel van : het is dan pas echt ons EIGEN huis.

Groet, Frans
 
Mijn boekhouder ook.

Ik volg dit met belangstelling.

Ik wilde de SRO er ook uit heben.

Teveel poespas, ook omdat je een hoop geld moet terug storten.

Wacht op de gouden tip.

Maar ik denk dat die niet komt.
 
Kosten Belastingaangfite

Mijn SRO is opgericht omdat dit jaren geleden de enige manier was om als buitenlander onroerend goed in CZ aan te kunnen kopen. De SRO heeft al die jaren nooit activiteiten ondernomen. Toch wordt mij voor het verzorgen van de aangifte elk jaar zo'n CZK 9000 in rekening gebracht. Nu lees ik dat dit ook voor CZK 1000 kan, dus ik voel mij bekocht. Bij deze wil ik dus graag weten wie voor dit bedrag een aangifte voor mij wil verzorgen (eventueel via een PM)
 
Bovenaan