Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Binnenkort dus een afspraak maken om te laten keuren voor een Tsjechisch kenteken.:ja:
Zoals gezegd moet ik ook nog de verblijfsvergunning regelen, is door de strenge winter en de drukte van de verbouw een beetje in het slop geraakt. Wordt deze week aan gewerkt.:D Laat door de vrouw van de hollander wel bellen voor een afspraak en wat ik allemaal nodig heb, dan kunnen we dat regelen, want dat wordt met ons Tsjechisch wel problematisch.:stout:
 
Nou, ik hoop dat het een keer afgelopen is, want je wordt er wel doodmoe van.;)

Gelukkig is het weekend, lekker uitblazen, maandag zien we wel verder. De vrouw van de hollander heeft een afspraak gemaakt bij de vreemdelingendienst, omdat zij als Tsjechische de taal natuurlijk vloeiend spreekt, verwachten we weinig problemen. Ze gaat ook met ons mee. Je moet vermelden waarom je in Tsjechie bent komen wonen en aantonen dat je inkomen hebt en een ziektekostenverzekering. Dat is het wel zo'n beetje. Dan krijg je een voorlopige verblijfsvergunning en als je hier 5 jaar woont een definitieve. Dat is tenminste wat ik ervan begrepen heb.:D

De garagehouder van de hollander heeft ook de import van zijn auto verzorgt en kan voor de keuring zorgen. Zogauw we onze verblijfsvergunning hebben laten we hem dat ook voor ons regelen. :fluit:

We vragen hem dan om ook voor onze auto's de keuring en het kenteken te regelen, als er wat aan de auto's mankeert kan hij het repareren en ze aldus keuringsklaar maken, dan is dat probleem ook opgelost, we laten die man dat fijn opknappen, het kost je een paar kronen, maar je hoeft verder nergens achteraan. Alleen nog een Tsjechische verzekering erop en dat is het dan. Hehe, er komt schot in de zaak.:ja:

Nou, ik ga fijn van m'n weekend genieten, de tegels aan de wand zitten er allemaal in, in de keuken, en het meeste stucwerk in de hal is ook achter de rug, maandag zal kareltje wel meekomen voor de zastouvki's of hoe die dingen ook mogen heten (stopkontakten) of anders dinsdag, dat heeft geen haast, als de tegels op de keukenvloer er maar inzitten als de keuken komt, en daar hebben we nog 1.5 week voor, dat gaat goedkomen.:top:
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat betreft een tsjechische verzekering voor de auto(s);
vraag een paar offerte's aan bij verschillende verzekeraars, er zijn grote prijsverschillen (in mijn geval een factor twee voor een nieuwe octavia stationcar)
Zorg ook dat je een no-claim verklaring van je Nederlandse verzekeraar krijgt, bij voorkeur in Engels opgesteld, is hier ook geldig (echter is de maximale bonus 50% terwijl NLse verzekeraars veelal 70% hanteren)
 
Kameraad Tonic weet al een goede verzekering, hij is iemand die op de kronies let, dus dat zal wel goed komen. Een no-claim inschaling heb ik al van mijn verzekeringsmaatschappij, weliswaar niet in het Tsjechisch, maar ik ga wel naar de verzekeraar heen met de echtgenoot van de hollander, zij is Tsjechische en zal het e.e.a. wel duidelijk kunnen maken, de percentages staan erop. Dus dat zal wel begrijpelijk zijn.:) Ik heb de maximale no-claim dus moet dan wel een stapje terug doen, maar dat zij zo.

Morgen wordt er weer een hondje opgehaald, dan hebben we nog 3 puppen over. Zal de starosta leuk vinden, kan hij me volgend jaar extra aanslaan voor 750 kronen.:D

Er staan momenteel 5 huizen te koop in Tample waaronder best wel mooie galupa's met een groot grondstuk erbij. Tample loopt leeg, er is geen werk, de jongelui trekken naar de stad. Jammer, het is hier zo mooi. De oudjes, waaronder wij onszelf ook rekenen blijven wel. Het wordt een dorp van bejaarden, en vakantiegangers.:confused:

Nou ja, ondanks het vele werk genieten we nog steeds met volle teugen van de prachtige natuur om ons heen. Ons weiland staat nu vol met wilde bloemen, we hebben uitzicht op een helling waarop de koetjes lopen tegen een achtergrond van prachtige bossen. Hoe mooi wil je het nog hebben.:ja: We hebben voor geen spat heimwee en voor geen centje spijt dat we geemigreerd zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
Verzekeringspremies zijn merk afhankelijk. zo was ik voor een Audi A6 het goedkoopste uit bij Allianz maar die bleek weer de duurste te zijn voor een skoda octavi, daarvoor bleek CP weer de beste keus te zijn. Voor de no-claim verklaring wordt niet naar percentage gekeken maar naar het aantal schade vrije jaren, dat moet dus duidelijk aangegeven zijn.
De maximale korting bij vel schade vrije jaren is 50% maar daar tegenover staat dat de basis premie toch lager is dan de basispremie in NL. Waar je ook even op moet letten is, dat je bij een All-risk verzekering verzekerd voor de dagwaarde en niet voor de nieuw (aanschaf) waarde!
 
Nou, ik hoef alleen maar een WA verzekering en rij al meer dan 25 jaar schadevrij. Het zal nooit zoveel zijn voor een peugeotje 106/:D De bus zal wel een ander verhaal worden, maar die ben ik van plan om te ruilen met Mika voor een subaru 4wd voor de winter. We zien wel.:D
 
Tja, het schijnt dat zilvergrijze auto's minder bij aanrijdingen betrokken zijn, weet ook niet hoe dat komt. Laat nu ons peugeotje toevallig een rode zijn.:slik:

Nou ja, we zullen er wel komen. :D

Vandaag heeft Jos zijn tweede pup bij ons opgehaald, heel gezellie. Hij zou gisteren komen met de camper en overnachten, dat zou nog leuker zijn geweest. Gisteren had hij echt een pechdag, eerst de wasmachine kaduuk, overstroming in zijn huis, dan onderweg naar ons zijn pas gereviseerde camper aan de kook. Het zal je toch gebeuren. :(
Echt een pechdag dus, soms zijn er van die dagen dat je beter in je nest kunt blijven.;)
Vandaag kwamen ze gelukkig goed over met hun andere auto. Wij zijn blij dat ons pupje een goed tehuis krijg.:)

De keuken is zover klaar dat de units ingebouwd kunnen worden, morgen even vragen wanneer ze komen, dan kan de klempir de meuk aansluiten en de nieuwe radiator plaatsen.:wow:

Morgen gaan we vrolijk verder met de hal. Kalmpjes aan, want het is bloedheet in Tample, gelukkig is de hal koel.:dank2:
Gras gemaaid voor het ezeltje en het geitje, zodat ze wat eraan kunnen wennen als ze de weide opgaan, anders worden ze ziek, als ze teveel van het jonge gras eten. De rozen gesnoeid en een irritante conifeer verwijderd, die belemmerde het uitzicht als we de straat op wilden rijden. Nou, toen had ik het wel weer gehad, vroeger kon ik goed tegen de warmte, maar nu moet ik wat oppassen, zodat de tikker niet op gaat spelen.:denk:

Ik geloof dat onze bijtjes of verhuist zijn, of dat ze overleden zijn, een aantal weken geleden zoemden ze nog voor de ingang van hun huisje in de bijenstal, nu is het er angstig stil. Vind ik wel jammer, ik deed er verder niks mee, liet hun gewoon hun gang gaan en hun honing houden maar ik vond het gewoon leuk om naar te kijken, spijtig dat ze er niet meer zijn.:snotter:
 
Ach, wat zielig voor hun.:( Ik vond ze juist zo leuk, inderdaad wordt dat een probleem met de vruchtbomen. Heel erg jammer. Heb je de winter overleeft, ga je te gronde aan parasieten.:snotter: Er heeft me er nog nooit een gestoken. Liet ze ook mooi met rust. Nou ja, de natuur kan wreed zijn, zo zie je maar weer.:confused:
 
Nou, het bijenhuis gecontroleerd, allemaal dood, ze zijn dus niet meegenomen maar hebben het loodje gelegd.:(
Vandaag weer tegels opgehaald in Vrchlaby, onderweg regende het, dat het goot, met vette hagelstenen ertussen door. Tample is gevrijwaard gebleven. Heel apart, is ons van de winter ook opgevallen, bij ons lag veel minder sneeuw dan b.v. in Jilemnice, 10 kilometer verderop.:dank2:

Vandaag rustigjes aan gedaan, wat boodschapjes, wat grasmaaien, naar de keukenboer, vragen wanneer hij komt installeren, dat wordt dus 14 mei.:wow:
Een beetje pech met het toilet, drip drip bij de aansluiting, er staat hier ook zoveel druk op het water. Ik heb de hoofdkraan half dicht gedraaid, hoop dat het wat helpt. De pakkingen tussen de aansluiting van het wc reservoir ingesmeerd met siliconen voor aquaria, vanavond het water erop zetten en kijken of het helpt, want ik word er wel wat flauw van, heb je alles klaar, dan dat weer.:kwaad: Er hoefde volgens de klempir geen reductieventiel tussen, maar ik heb zo mijn twijfels, het is tegenwoordig ook allemaal plastic meuk waarmee de zooi aan elkaar gedraaid wordt. Heb ik niet zoveel vertrouwen in, geef mij maar het degelijke soldeerwerk, wat dat betreft ben ik van de oude stempel.:ja:

Een beetje stuc in de keuken is gaan blisteren, je kunt er maar een heel dun laagje van opzetten, raar spul, geef mij maar rotband, geelband en goudband van knauff, sorry voor de reclame, maar dat is goed spul, heb ik altijd mee gewerkt, maar ik heb het hier nog niet gezien, alhoewel er wel reclame voor wordt gemaakt op de Tsjechische tv.
De hollander heeft er een soort voorstrijklijm opgesmeerd en morgen zal er een nieuw laagje opgezet worden, gelukkig maar een paar kleine plekjes.;)

Heb zelf de goot in het plafond van de hal dichtgegipst, waardoor de nieuwe kabels lopen, wat een raar spul. Ik heb het gevonden in een zakje in de kelder, het werd me warm op de troffel en je kunt er maar kleine beetjes van aanmaken want het is in een paar minuten hard. Had dus teveel, bik bik, emmertje schoonmaken.:stom:
Ik kende het niet, het is een soort modelleergips.:confused: Het wordt kneiterhard, dat wel. Die kelder is een goudmijn, ik vind er van allerlei bruikbare dingen. Een bijl, nieuw nog in de verpakking. Een mooie kolomboormachine was ook achtergebleven en allerlei soorten gereedschap. Best wel gaaf.:D
Nou, we gaan nu maar een stukje eten, want na 14 mei sta ik weer te koken in de nieuwe keuken, is het happerdehap buiten de deur een stuk minder.:ja:
 
Haha, ja, ik was naar Vrchlaby, boodschappen, Hendrik staat er leuk op.:D

Nou, de siliconen was geen succes, geen drip drip meer, maar ook geen water meer in het reservoir, bij het aandraaien is de siliconen in het toevoergaatje gekomen.:kwaad:

We geven het niet op, zachtrubber ring ertussen, drip drip drip. Caramba, en nog enkele lelijke woorden meer.
Hardrubber ring ertussen, drip drip drip drip. :nee: Nog meer caramba's.
Hard papiermache ring ertussen. Yesssssssssss:wow:Geen drip drip meer. Toevoerkraan in de kelder vol open, vol verwachting boven kijken. Yessssssss, geen drip drip, kurkdroog. Hiep hoi, geest over materie.:dank2:

Van de week nog wat leuks, loop naar beneden, zie ik daar een klein slangetje op de keldertrap, ff voorzichtig zijn, kan een jonge adder zijn. Gabrielle geroepen, die kwam als een haast aanrennen, want zij is altijd in voor dat soort dingen.
Het slangetje opgepakt en buiten in het zonnetje gezet, die als een haas ervan door natuurlijk. Het was een jonge ringslang. Die hebben ronde oogjes en aan weerskanten van de kop een witte vlek die bijna een ring rond hun nek vormen, vandaar de naam ringslang. Leuke ervaring, weer eens wat anders, een slang in je huis.:slik:

De muizen gaan tekeer in de kelder, hebben een gat in een plastic voorraaddoos gevroten. Er is een gat in de keldermuur wat onder de trap naar de veranda uitkomt, in het verleden een keer uitgehakt om bij de riolering te kunnen. Daar moeten ze zitten, want herder Crista is er niet bij weg te slaan. Die heeft in no time daar al een kruiwagen vol zand uitgegraven.:lmfao:

Die zullen we lol eens afnemen, van de week wordt het gat dichtgemetseld, ze kunnen daar tekeer gaan wat ze maar willen, ik wil ze niet in mijn voorraadkelder, afgelopen uit, dikke neus voor ze.:tong:
 
Bovenaan