Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heb dezelfde ervaringen helaas eerst met de elektricien en later met een loodgieter die vroeg omgerekend 6200 euro voor het installatiewerk .Heb zelf nu met materiaal van www.totallyplumbing.com een hoop gedaan .en ben nu ca 400 euro kwijt .De idioot wilde alle rvs leidingen in het pand vervangen terwijl hier nog geen spoortje roest aan was te ontdekken en het werkt ook nog prima .:top:

Ken helaas meerdere mensen met dergelijke verhalen ,ze verzieken het voor zichzelf en lopen een hoop werk mis op deze manier
 
Het gaat prima nu. De douche en het toilet beneden zijn zo goed als klaar. Maandag worden de radiatoren geinstalleerd, dan is het nog wat kit werk en dat is het dan.:D De hollander is nog bezig met stuc werk in de keuken, en kareltje de electricien knutselt lekker door. Het is er wel veel rustiger op geworden, het werd ook allemaal wel erg hectisch en bijna niet meer te overzien. Gelukkig op tijd ingegegrepen, anders was het een financiele catastrofe geworden.:sterretjes:

De keuken zal ruim voor het plaatsen van de units klaar zijn, dus ook wat dat betreft geen centje pijn. De hollander was voornemens om zaterdag door te werken, maar daar hebben we een stokje voor gestoken, de goede man was ook op. Dit weekend gaan we lekker een bakje bij hem doen. Hij heeft een reuze aardige Tsjechische vrouw, die maar liefst zeven talen spreekt, dus de conversatie verloopt lekker.:yess:

Kareltje komt nu opdraven als hij door kan werken, dus keuken klaar, kareltje erin met de stopcontacten. Dan verhuist de inboedel uit de woonkamer naar de keuken en kan de woonkamer aangepakt worden, voor wat betreft het vernieuwen van de elektrische bedrading.:ja:

Dan gaan de spullen uit de slaapkamer beneden naar de woonkamer en wordt daar het elektrisch vervangen. Zo houden we onze spullen ook nog wat in een redelijke staat. Het is wat omslachtig, maar we weten zo geen andere oplossing.:nee: De stress is gelukkig voorbij. Alles komt op tijd klaar voor een redelijke prijs, het was eventjes niet leuk meer, maar we zien het nu weer helemaal zitten.:wow:
 
Nou, woensdag is de loodgieter langs geweest, de Hollander heeft hem op laten draven.
De man heeft het gedrag van een holbewoner, lig ik even te rusten wordt er op de deur geragt dat de ramen rammelen.:sterretjes:
Ik roep vanuit de slaapkamer dat ik er aankom, moment graag, de gast staat al in de hal. Ik roep nog een keer van een momentje, schiet een broek aan en vraag wat hij moet met mijn doezelige hoofd. (Heb nog even gekeken of hij zijn knots ook buiten had laten staan.:stout: )
Nou het ging er dus over dat hij donderdag zou komen want de hollander had hem achter de broek gezeten van opschieten, niks vrijdag, donderdag opdraven en aan de slag.;)

Hij wist al dat de bouwers vanwege een grote muil de zak hadden gekregen dus hij weet dan ook wel dat ik niet alles pik. Hij had het over de designradiator die er in de douche zou komen, ik zeg prima, maar wat kost dat ding. Nou, tussen de 1500 en 2000 kronen kost die radiator, dat is geschikt, daar kan ik mee leven.:ja:

Donderdag ochtend in alle vroegte komt het busje met twee van zijn werkers. Ik moet zeggen chapeau, keurig netjes. Een van de knullen spreekt engels en duits, dus dat scheelt een stuk. Bij het gaatjes boren werd er een bakje voor het stof onder gehouden, er werd om lapjes gevraagd om wat rommeltjes nog op te dweilen en er werd gewoon keurig werk geleverd.:) Gewoon een verademing, ik was zo tevreden met hun manier van werken dat ze allebij een aardige tip hebben gekregen. maandag komen ze weer om twee radiatoren te installeren en nog een afvoertje en een aansluiting in de keuken te maken. De baas mag dan een halve wilde zijn, deze twee knapen zijn een aanwinst voor zijn firma, als die ook in een eventueel vervolg met deze toko komen, ben ik er zeer gelukkig mee.:top:

Ook zal dan de baas met de rekening op de proppen komen. Als de rekening meevalt, dan mag deze firma zich ook bemoeien met de klussen die ik nog te doen heb, ik denk dat meneer de holbewoner dat inmiddels ook wel door heeft gekregen, want er wordt niet meer gezwamt over radiatoren die niet leverbaar zijn, of pijpen die eruit moeten wat niet nodig is en meer van dat soort geneuzel. Hij heeft heus wel gehoord dat dezelfde dag dat de ene ploeg het gereedschap bij elkaar kon pakken, de volgende al volop aan het werk was, dat wij dus geen mensen zijn die geen vervangende werkkrachten kunnen regelen.:stout:

OK mensen, ik geef hem een kans, mede gezien het werk van zijn twee jongens, want die hebben een hoop credit opgebouwd voor hem.:D

Met Kareltje en de hollander was het vrijdag gezellig klussen, Kareltje ging fijn mee in de bus lampjes uitzoeken en wat materiaal halen, want hij weet de winkeltjes. Onderweg honderuit kleppen in het Tsjechisch, waar ik dan ongeveer 25% van versta, maar goed.:lache: Het is dus weer pais en vree in Tample en dat willen we graag zo houden, want daarvoor zijn we hier tenslotte komen wonen.;)
 

Tabe

† In Memoriam
Het is leuk dit topic te volgen. Hier hebben potentiele kopers van een dergelijk huis iets aan. De valkuilen, de zaken waar je op moet letten, het personeel, de "bazen" en wat het allemaal kan gaan kosten. Ben benieuwd naar het vervolg en zie veel herkenning in Jan's verhaal.
 
Nou, we zijn bijna weer een week verder.:dank2:
De keuken is bijna betegeld. Hoera, hoera, samen met de hollander gedaan.:D
Maandag begon al goed, geen busje met Tsjechische loodgieters, @#$$% CARAMBA, enz. De hollander heeft er meteen werk van gemaakt. Nu zouden ze donderdag komen. He he.:zwijg: Nou ja, we konden gelukkig wel verder. Dit is iets waar je echt aan moet wennen, het is maar afwachten wanneer iemand op komt dagen.:slik: Sierstrips besteld, zouden donderdag aanwezig zijn, dus vrolijk verder maar. We hebben maandag, dinsdag en woensdag lekker verder geknutseld, verfje hier en daar, plafonnetje sausen, wel met latex en niet met het krijtjeswater wat ze hier ook verkopen. Latex is wel wat duurder, maar begin in godsnaam niet met dat krijtjeswater, want het blijft afgeven en het dekt voor geen meter.:nee: De latex die zie hier verkopen is goed spul, dekt prima, maar 10 liter kost dan ook bijna 500 kronen.
Donderdag de grote dag, de loodgieters staan 3 man sterk in alle vroegte voor de deur. Radiatoren in de WC en de douche geplaatst. Netjes gewerkt, niks op aan te merken. Ik hoef gelukkig geen drukregelaar op mijn waterleiding, omdat bij navraag bij mijn buurman de Starosta bleek dat de druk niet boven de 5, hooghuit 5.5 atmosfeer komt. Pas boven de 6 atmosfeer moet er een reduceerventiel op. Scheelt toch weer wat kronen.:D
Dat was dus wel aardig van de loodgieter, want voor hetzelfde laat hij mij fijn wel een ventiel plaatsen en strijkt de kronies op, dus toch een eerlijke vent. Zondag zou ik maar komen afrekenen bij hem thuis, met een bakkie. Nou, valt het mee heb ik nog wel wat klussen voor hem, valt het tegen dan gaan we shoppen, zo makkelijk is dat.:stout:
Voor niks naar Vrchlaby gereden. De auto met de tegeltjes was niet gekomen en die komt maar 1 keer per week. Volgende week donderdag zouden ze er zijn. Hoop ik.:slik: Nou, ja, er werden verontschuldigingen gemaakt, zij konden er ook niks aan doen. Zeg ik toch, het is net een loterij, komen ze er of komen ze er niet. :stom: Je moet er je maar bij neerleggen, opwinden is slecht voor de rikketik en je verandert er toch niks aan.:confused:
Als alles goed gaat en als er nog een paar dozen op voorraad zijn in de winkel, want we hebben wat tekort, dan is morgen de keuken voor wat de wanden betreft betegeld en kan kareltje naar hartelust schakelaars en stopcontacten monteren, hij had al opgeschreven wat er moest komen en hij zal het wel meenemen, een betrouwbaar mannetje, die karel.:D Nou, maar weer het beste er van hopen, ik maak het kort, want ik ben bekaf, heb toch behoorlijk last van mijn hartkwaal, binnenkort maar eens even een flinke rustpauze inlassen, want anders ik het huis klaar en dan heb ik een huisje bestaande uit 6 plankjes en dat was nou net niet de bedoeling, ik wil er ook nog wel een beetje van genieten.:ja:
 
Gisteren was ik jarig, dit geviert met boodschappen halen:stout:. Dit was met de verbouwing een beetje in de verdrukking gekomen. Vandaag met de hollander, zijn tsjechische vrouw en 2 kids lekker uit eten geweest in een leuk restaurant in Nova Paka. Heel gezellie, er een beetje een feestje van gemaakt, mede gezien mijn verjaardag gisteren.:D
Vandaag ook met de loodgieter afgerekend, viel reusachtig mee, bij hem in de keuken een bakkie gedaan, taartje erbij, en toen de rekening betalen.:slik:
Nou, het viel reusachtig mee, moest iets van 38000 kronen ophoesten, maar gezien de hoeveelheid materiaal, inclusief 2 nieuwe radiatoren was dit niet echt duur te noemen. Het was aardig wat hak- en breekwerk en ik heb toch daarvoor in het hele huis nieuwe afvoeren, nieuwe kunststof waterleidingen en een nieuwe koperen gasleiding.:top:

De man dus opdracht gegeven om ook de radiator in de keuken, de keukenboiler en de keukenkraan te bestellen en tzt te monteren. Als dit klusje erop zit, gelijk weer afrekenen en dan de volgende klus order plaatsen. Dit lijkt mij het beste, want op deze manier kan ik de financien beter in de gaten houden. Ik was het overzicht een beetje verloren, maar nu is alles betaald op een klein postje bij de tegelboer na en de eindafrekening van de keuken. Maar daarvan weet ik precies wat het gaat kosten, dus de zaak staat weer op de rails.:)

Ik word bloednerveus als ik niet weet wat me aan onkosten te wachten staat en ik zet liever de verbouw a la minute stop, dan me voor 5 kronen in de schulden te steken. Nu is alles mooi overzichtelijk en kan ik met een gerust hart slapen, wat ik dus ook dadelijk maar ga doen, want morgen staat de hollander weer voor de deur voor het nodige stucwerk.:D
 
Nog gefeliciteerd Jan! Neem er maar een slaapmutsje op!

Met jouw instelling kom je ver, Jan! Daar zullen ze nooit een tv programma over maken, want de grote missers zijn niet te vinden!
Ik kijk uit naar je vervolg, hoop dat er nog veel verbouwd moet worden.
 
Nou, vandaag ook nog een felicitatie gehad van de belastingdienst in Heerlen, maar niet heusch.:kwaad:
Ik ben geemigreerd, het heb M formulier ingevuld, inlichtingen ingewonnen bij de financy Urad hoe het zit in Tsjechie voor mij met belasting betalen, er is een aparte regeling voor mensen met een invaliditeitsuitkering. Zit in het Tsjechische ziekenfonds, ik moet alleen nog wat regelen met de vreemdelingendienst en met de autopapieren, maar dat had volgens mijn buurman, de Starosta van Tample, niet zoveel haast. Binnenkort toch even achteraan beren.:denk:

Het UWV houd vanaf januari op mijn uitkering niet meer in, omdat ik geemigreerd ben, officieel per 2 december, het verzoek heb ik ingediend op 5 december, nu schrijven ze me doodleuk uit Heerlen dat mijn verzoek om vrijstelling voor de inkomstenbelasting afgewezen wordt. Kun je daar weer achteraan.:stom: Ze zijn van mening dat het niet terecht is. Heb je het ooit zo zout gegeten.:confused:

Nou ja, maar even informeren hoe ik daar nu verder mee aan moet, ik word er doodmoe van. Ik woon toch niet meer in Nederland. Ik werk daar niet. Ik krijg alleen maar een WAO uitkering en moet wat betalen voor mijn ziekenfonds wat dan naar Tsjechie wordt overgemaakt. Dat is allemaal al in orde.

Nou ja, voor tips houd ik me aanbevolen.:(
 
Ik heb destijds mijn uitschrijving uit de gemeentelijke basisadministratie en mijn verblijfsvergunning ingescand en doorgemaild en heb toen de vrijstelling gekregen voor mijn UWV invaliditeit .Mijn pensioen uit de tijd dat ik voor justitie werkte[ABP-pensioen] word wel in Nederland belast omdat het staatsinkomen is .Zo zijn de afspraken tussen de CZ en NL. Als je bent uitgeschreven uit Nederland mag je volgens mij niet in een auto met NL-kenteken rijden ,je bent dan niet verzekerd.
 
Ik denk dat mijn uitschrijving uit de GBA in Nederland wel doorgegeven is aan de belastingdienst, want zowel het UWV als mede mijn werkgever die een aanvulling geeft op mijn invaliditeitspensioen houden niet meer in vanaf januari. Ik denk dat het alleen betrekking heeft op de periode van 2 december tot 1 januari. Aangezien ik ook een M formulier heb toegezonden gekregen en ingevuld geretourneerd, neem ik toch aan dat de belastingdienst inmiddels voldoende geinformeerd is. Misschien heeft het e.e.a. elkaar gekruist en hebben verschillende medewerkers mijn zaak behandeld.
De auto kwestie wordt binnenkort geregeld, maar de auto is volgens mij gewoon verzekerd hoor, het is een verzekering op de auto, niet op de persoon.
 

Vodnik

† In Memoriam
afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij mag een auto niet langer dan 3 tot 6 maanden aaneengesloten buiten Nederland zijn. Overigens kan/mag een nederlands voertuig niet op je naam staan als je uit de GBA "gewist" bent. (is mij overkomen en na uitschrijven uit GBA kreeg ik prompt geen houderschapsbelasting aanslagen meer!)

Als je je auto op CZ kenteken zet, houdt je er dan ook even rekening mee dat die trailer met nederlands kenteken achter een auto met CZ kenteken niet verzekerd is!?
 
Bovenaan