Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
160x160.jpg
 
Nou, de keuken zit erin, vandaag geleverd en geplaatst. De loodgieter zou ook komen, is dus niet gekomen. Zucht.:(
Morgen zal hij wel weer om 7 uur bij ons op de deur raggen. Ik kan er maar niet aan wennen, zomaar geen afspraken nakomen en dan de volgende dag, als je mazzel hebt, op komen dagen, op hondsvroege tijden.:fool:
Vandaag zou alles klaar zijn, heb je 3 maanden op een keuken gewacht, is de zaak eindelijk rond, laat klempir het weer eens afweten.:stom:Het vervelende is dat deze week vrienden van ons op bezoek komen, de planning was dat de boel dan klaar zou zijn, niet dus. Zit je hier met bezoek, haalt een werkploeg je huis weer eens overhoop en kun je als een kikker rondspringen om te zorgen dat er geen stommiteiten worden uitgehaald.:stout: Er zijn al een aantal zaken geweest, als ik daar toevallig niet met de neus bovenop had gestaan ik mooi met problemen had gezeten.:denk:

Nou, we kregen ook een brief van de financy urad, kon er geen chocola van maken, dus mirka is langskomen om te helpen. Het ging over onroerend zaak belasting. Hier in Tsjechie moet je als je een huis hebt gekocht je met de nodige papieren melden bij de financy urad, die je dan gaat aanslaan. Je krijgt de eerste keer geen rekening, moet je zelf achteraan en wel doen, want te laat betalen kost 500 kronen. Ik was dus te laat, na 30 april en aan de beurt.:confused:

Ik had dus geen rekening gekregen en volkomen te goede trouw, maar daar hebben ze geen boodschap aan, dokken en vlug wat. De mensen waren wel erg aardig op de financy urad, Mirka is meegeweest om de nodige papieren in te vullen, want voor mij is dat allemaal nog chinees.:D Alles in orde gemaakt voor mij, echt een schat, zal binnenkort eens verrassen met wat leuks, een aardigheidje voor alle hulp.

Per saldo moest ik dus een kleine 500 kronen ophoesten aan onroerend zaak belasting en de 500 kronen straf voor mijn wanbetaling. Stoute ikke.:stout: Volgend jaar krijg ik gewoon een rekening, heb van de aardige juf daar een briefje gekregen met een of ander nummer erop en een stempel van de urad, dat nummer moet ik bij mijn betaling volgend jaar braaf invullen en de rekening betalen op het postkantoor en dan was alles hardstikke dobry.:ja:

Dat viel al met al nogal mee, 40 euries belasting voor ongeveer een halve hectare met een aardige kast van een huis erop. Volgend jaar is dat dus gewoon 500 kronen, 20 euries.
Toch wel jofel, dat wonen in Tsjechie, in Nederland krijg je daarvoor een aanslag waar je van staat te suizebollen en moet je bijna een krantewijkje erbij nemen om het bedrag te kunnen voldoen.:lache:

Nou mensen, binnenkort wel meer nieuws, voorlopig is ouwe jan bijna totall loss, moet af en toe s middags in het nest kruipen, want m'n tikker gaat opspelen en dat kunnen we niet hebben. De carosserie lijkt nog wel aardig, maar de motor is redelijk versleten.;)
 
Vandaag samen met de hollander het hooi binnengehaald, het is niet zo mooi gewonnen, dus ik heb het maar op het erf opgeslagen onder een provisorisch afdak. Kan het wel op de stalvloer gebruiken als bedding. Stro is lastig te verkrijgen hier, dus we gebruiken er hooi voor. Jammer van de regen de afgelopen tijd, dat komt het hooi niet ten goede.:(

Het gras weer gemaaid om het huis, blijf je ook lekker mee bezig en gelijk bij de overbuuf aan het maaien geweest. Zij heeft geen motormaaier maar wel een groot grasveld. Als beloning verzameld ze voor mij oud brood voor ons geitje en ezeltje. Tja, je helpt elkaar een handje.:)

Gras is hier trouwens in overvloed. Hooi kost weinig. 250 kilo voor 300 tot 350 kronen. Zelf bij elkaar maaien kost meer aan benzine.:lmfao: Maar goed, je wilt het er toch een beetje netjes bij hebben liggen. Voor het ezeltje en het geitje een flink stuk in het schrikdraad gezet. Ze hadden het zo door. Ze blijven er netjes vanaf. Lekker gemakkelijk, we kunnen iedere keer een nieuwe lap in het draad zetten. Handig met die plastic paaltjes. Het was leuk om te kijken hoe ze genoten van hun ruimte. Hendrik wist niet hoe gek hij moest dollen.:wow:
Het was wel een investering van 10000 kronen, maar dan heb je ook wat. Ik moet er niet aan denken dat ik allemaal aparte weidjes moet maken met hekjes er om heen. Kost ook een hoop geld en is alleen maar lastig. Dit spul kan ik van de winter netjes opbergen, dan hebben ze een kleine uitloop die in het gaas staat en van het voorjaar gewoon opnieuw opzetten.:top:
Ze kunnen nu de hele zomer en het najaar van de vrijheid genieten, totdat de eerste sneeuw komt.

In huis doen we het nu kalmpjes aan, lekker op m'n gemakkie met de hollander samen de hal opknappen, tegeltje hier, plavuisje daar, dan worden de muren in de granol gezet en het plafond vernieuwd, het wachten is op de nieuwe trapleuning die de dorpssmid gaat maken. Een echte kunstenaar met ijzer, het zal best mooi worden. Dan schuiven door naar boven en gaan daar aan het knutselen. De druk is er nu af, we hebben een goede keuken, badkamer en toilet beneden, dus we gaan nu wat van het mooie weer genieten.:D

Eind van de maand de verblijfsvergunning in orde maken, dan de auto's voor de keuring voor Tsjechisch kenteken en een CZ verzekering erop afsluiten, rijbewijsjes omruilen voor Tsjechische en dan hebben we alles in orde. He he, mag ook wel een keertje, je moet een behoorlijke tijd wachten voordat je een afspraak hebt, wist niet dat het zo druk was bij de vreemdelingen dienst.:confused: We krijgen een vergunning voor 5 jaar, en als we dan 5 jaar hier gewoond hebben, krijgen we een definitieve vergunning, tenminste dat werd ons verteld, dus we nemen maar aan dat dat zo is.:D

In de buurt van Jilimnice een winkel gevonden waar ik binnendeuren kan kopen, komt zo tussen de 1000 en de 2000 kronen per deur, hangt ervan af of er glas inzit of niet. Het zijn mooie deuren, de prijs is nog veel mooier, dus dat gaat het worden. Alleen de voordeur laten we met de hand maken door de dorpstimmerman, daar willen we graag een handgemaakte eiken deur voor hebben, dat mag dan ook wat kosten, doet het ook, ongeveer 15000 kronen.:snotter:
We laten deze man ook het raam op de veranda maken, want van de timmerman in studenec hebben we niks weer gehoord. Nou, dan niet, de ene traag, de andere graag.:tong:

Er zijn veel kijkers op de hospoda naast ons, die is te koop, Mirka verkoopt hem via haar kantoor. Er is best wel wat van te maken, het kost ook geen drol, maar je moet wel een flinke zak kronies meenemen om de toko op te knappen, want volgens mij is er in geen 30 jaar meer wat aan gedaan. Ze vragen er ongeveer 500000 kronen voor, dat is niet veel, je hebt er denk ik een dikke 2000 meter grond bij. De vroegere kolchose verkoopt denk ik haar incourante panden, er is een nieuwe directeur die van wanten weet. Vroeger werkten er 30 mensen, nu nog maar 6, allemaal met fonkelnieuw zwaar materieel, dat ziet er dan leuk uit, maar er staan wel 24 mannen aan de kant te kijken die geen werk meer hebben.:nee:

Ons overbuurvrouwtje, juist, die van het grasmaaien, komt ook zonder werk, zij bediende de overwegbomen. Daar zijn nu kleine huisjes bijgebouwd waar een mechaniek inzit, zodat dat straks automatisch gaat, zo lekker automatisch dat zij automatisch haar baantje kwijt is. Ik vind het doodzielig voor haar, echt balen, er is al geen werk, heb je een baantje, dan neemt een mechaniek het van je over.:kwaad: Ze heeft haar huis nu te koop staan, gaat dan weg uit het dorp, de zoveelste. Zucht. Alleen de ouwe krakers, waaronder wij, blijven over. Snap nu ook best dat de Starosta zo opgetogen was dat we hier voor vast kwamen wonen.:fluit:

Nou mensen, als je je nog ergens wilt vestigen, er is hier zat te koop van galupa's tot historische panden, van opknappers tot panden waar je zo in kunt, gelegen in een schitterende omgeving en je wordt met open armen ontvangen. Wij hebben echt ons stekkie hier gevonden en hebben er nog steeds geen spijt van dat we de stap hebben genomen om ons hier voorgoed te vestigen.:ja:

In augustus komt mijn vriend uit wenen met zijn vrouw, hij is al tachtig, maar nog heel vitaal, heeft al aangeboden om me ook een handje te helpen, vind ik heel lief van hem, maar ik neem het toch niet aan, het manneke heeft zijn hele leven al gewerkt, daar ga ik echt geen beroep meer opdoen.;) We gaan het er dan eens lekker van nemen, lekker eten en drinken, de omgeving verkennen, veel lachen en spelletjes doen, veel beter plan.:lache:Met de hollander en zijn gezin zijn we goed bevriend geraakt, hele toffe mensen, willen je overal mee helpen, doen ze ook en ze maken ons wegwijs in Tsjechisch regeltjesland. Dat scheelt echt een slok op een borrel, we weten dat dan ook enorm te waarderen, want we staan nog regelmatig met onze mond vol tanden, behalve als je je kunstgebit eruit neemt natuurlijk.:lache:
 

Tabe

† In Memoriam
Wederom heel veel herkenning, Jan! Ongeveer op dezelfde manier hebben wij ons huisje woonklaar gemaakt. ook het wegtrekken van de plaatselijke bevolking naar elders komt bij ons in het dorp voor en ook hier is de Starosta blij dat de oorspronkelijke huizen door renovatie bewaard blijven.

En dan het maken van de voordeur door de dorpstimmerman. Oók dat hebben wij laten doen door onze buurman. Niet van eiken, maar, ik meen, grenen, en helemaal naar onze zin. En het was relatief nog goedkoop ook! Zal er nog een paar fotootje hier plaatsen.

Geniet er van, Jan c.a.

IM000666.jpg


De oude deur.


IM000681.jpg

Het raamwerk van de nieuw, naar het oude model.



IM000683.jpg

Onze buurman Stanja, de zoon van het kippenvrouwtje. Niet altijd even handig maar een heel goede timmerman.

IM002694.jpg zybslav2006-1 046.jpg

Tot volle tevredenheid, onze nieuwe voordeur.
 
Heel mooi gemaakt. Een sieraad voor het huis. Kijk, zoiets bedoel ik nou ook. Alleen volstaat grenen bij ons niet, te zacht. Het zal wel eiken moeten worden, want de honden hebben toch de neiging om aan deuren te krabben.:(
Eiken kan dat wat beter hebben. Vandaag hebben wij de tegeltjes in de hal er allemaal aan gekregen, op een paar na, waar de oude trapleuning vewijderd moet worden. Die plakken we er later wel in. Morgenmiddag de plavuizen ophalen en dan de wanden inwassen. Morgen doen we het een beetje rustig aan, want vandaag stond ik te suizebollen op mijn benen. Had een medicament vanmorgen vergeten in te nemen en dan doe ik het er niet zo best op.:fool:
Tja, normaal vergeet ik het nooit, is me er gewoon tussendoor gegaan. Wist ook al niet wat me mankeerde.:confused:
Vanavond lekker betijds naar bed, dan zal het morgen wel beter gaan.
Allemaal een prettige avond gewenst en tot gauw maar weer.
 
Nou, vandaag rustig aangedaan, geslapen tot het middagsuur, daarna een paar boodschapjes. Morgen ook snipperdag, 's avonds grillen bij de hollander. Dan een weekend, maandag vreten we pas weer wat uit.:D

We hebben contact opgenomen bij een garageboertje in Jilemnice, hij zou kijken of de auto's ingevoerd konden worden. Het probleem is dat ze aardig bejaard zijn en ze moeten aan bepaalde emissieeisen voldoen.

Volgens mij is het echter wel zo dat binnen de EU ze elkaars auto's moeten accepteren, bovendien vallen onze auto's onder de inboedel van de emigratie en mag je ze dus meenemen. Tja, leg dat maar eens uit in het Tsjechies.:confused:

We zullen het wel horen. Het zou wel jammer zijn als het niet goed gaat, ze zijn wel oud, maar prima in orde en ze kunnen in principe nog jaren mee. De garageboer zou zijn best voor ons doen. Het schijnt ook nog uit te maken bij welk station je laat keuren. De hollander kreeg zijn auto in Jilemnice niet op Tsjechisch kenteken en in Vrchlaby wel.:slik:

Het gaat dus nogal willekeurig.:denk:
 
We hebben contact opgenomen bij een garageboertje in Jilemnice, hij zou kijken of de auto's ingevoerd konden worden. Het probleem is dat ze aardig bejaard zijn en ze moeten aan bepaalde emissieeisen voldoen.

Volgens mij is het echter wel zo dat binnen de EU ze elkaars auto's moeten accepteren, bovendien vallen onze auto's onder de inboedel van de emigratie en mag je ze dus meenemen. Tja, leg dat maar eens uit in het Tsjechies.:confused:

:denk:
Je mag in principe je auto's gewoon meenemen, alleen moeten ze wel net als alle andere auto's door de stk en emissie.
En krijgen ze pas een CZ kenteken als ze goedgekeurd zijn!
Als ze ouder dan 10 jaar zijn moet je ook nog eens Kc10 000 extra betalen voor je een kenteken krijgt!
 
Nou ja, dat is wel een extra aanslag van 400 euro per auto, maar ok, daar koop je geen andere auto voor. Ik neem aan als onze auto's in Nederland bij de APK door de emissie eisen zijn gekomen, dat dat dan in Tsjechie ook wel het geval zal zijn, anders heeft de regel dat je je auto mee mag nemen natuurlijk geen nut, als je nadien op grond van je emissie geen kenteken krijgt.:confused:

Die stk maak ik me niet zo druk om, de auto's gaan eerst naar het garageboertje, die zal wel weten waar naar gekeken wordt, dan krijgen ze allebei een beurt en worden keuringsklaar gemaakt. Ik zou niet weten waarom ze dan niet door de keuring zouden komen. Je kunt natuurlijk niet van een 15 jaar oude auto verlangen dat hij aan dezelfde emissie eisen kan voldoen als een splinternieuwe. Ik neem aan dat het net als in Holland is, dat ze aan de eisen van het produktiejaar moeten voldoen. Anders kwam hier in Tsjechie geen enkele oude auto meer door de keuring, de trabantjes, wartburgs en stokoude skoda's wat nog rondrijd, b.v.:D
 
Je kunt natuurlijk ook eerst de auto laten keuren en dan eventuele reparaties laten uitvoeren. Een keuring en eventuele (her)keuring is niet zo duur en de keuring is ook niet zo streng.
Als het bedrag voor een oudere auto nu Kc. 10000 is, dan is dat bedrag toch wel erg gestegen in een paar jaar tijd.
 
Nou ja, dat is wel een extra aanslag van 400 euro per auto, maar ok, daar koop je geen andere auto voor. Ik neem aan als onze auto's in Nederland bij de APK door de emissie eisen zijn gekomen, dat dat dan in Tsjechie ook wel het geval zal zijn, anders heeft de regel dat je je auto mee mag nemen natuurlijk geen nut, als je nadien op grond van je emissie geen kenteken krijgt.:confused:
De emissie is volgens mij strenger als in NL, wij hadden een 4jaar oude opel zafira en daar deden ze al moeilijk over!
Het maakt idd wel uit welk stk station je het laat doen, en door wie!
 
Je kunt natuurlijk ook eerst de auto laten keuren en dan eventuele reparaties laten uitvoeren. Een keuring en eventuele (her)keuring is niet zo duur en de keuring is ook niet zo streng.
Als het bedrag voor een oudere auto nu Kc. 10000 is, dan is dat bedrag toch wel erg gestegen in een paar jaar tijd.
Tja, en ik vind het ook wel wat onredelijk. Het zijn waarachtig geen kapitalisten die een 10 jaar oude auto meenemen en dan krijg je er ook nog een klap extra onkosten overheen, terwijl als je centen zat hebt, je dus met je splinternieuwe auto gebeiteld zit. Dat is hier dus al niet anders als in Nederland.:(
 
Vandaag een berichtje van de garageboer, dat het waarschijnlijk geen problemen op gaat leveren om CZ papieren bij de auto's te krijgen. Hij moest alleen nog even de asdruk weten van de bus. Die gegevens heb ik wel op het kenteken staan.:)
Dat is wel een opluchting hoor, dan hebben we als alles goed gaat straks alles in orde. Zou het niet leuk hebben gevonden als we ook nog achter een andere auto aan hadden gemoeten en onze toch op zich goede auto's naar de sloop hadden kunnen rijden.:slik:
Morgen met de hollander en zijn vrouw naar de vreemdelingenpolitie, ik ben benieuwd, we hebben allebij al een heel formulier ingevuld, CZ en Engels, is wel gemakkelijk. Er is ook een vraag bij waarom je in de CZ bent gaan wonen.;)
Nou, wat zal ik daar dan eens invullen.:stout:
 
Dat van dat verhuizen voor het water is een hardnekkig verhaal, wat ik hier meer heb gehoord. Het verhaal schijnt de ronde te gaan dat hollanders naar Tsjechie verhuizen omdat het water komt en dat ze daar dan ook nog eens een vergoeding van de Nederlandse staat voor krijgen.:lache:
Wat krijgen van de Nederlandse Staat? Ik heb me m'n hele leven blauw betaald aan die Staat.:sterretjes:
Maar het is inderdaad een bruikbaar verhaal, we zijn bang dat de dijken doorbreken en daarom zijn we wat hogerop gaan wonen. Goed plan, bedankt voor de tip.;)
 
We zijn gekomen voor wat ontwikkelings hulp?
We spekken de staats kas behoorlijk door de investeringen die we doen.
En hebben alles in het werk gesteld om werkgelegenheid te creëren voor de Tsjechen.(voor de Hollander al gelukt):D
Keuken en tegel bedrijven hebben vanaf nu niets te klagen.

Wij doen ons uiterste best, al jullie dat nu ook eens doen?

dan is iedereen tevreden.

Het kan maar kan nog wel even op zich laten wachten.


Europa is zo gek nog niet.:denk::fluit:

sorry hoor ik liet mij even gaan.
 
Bovenaan