Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vanavond nog even bij Mika in het dorp aangelopen, ze vertelde ons dat Mirka bijna de tranen in de ogen kreeg toen ze zag wat we allemaal aan het doen waren. Ze had zoveel werk gehad met schoonmaken. Daar hebben we wel begrip voor, is ook balen, net of je werk niet gewaardeerd wordt. Nou, dankzij haar hebben we toch een poosje in een brandschoon huis gezeten, dat was echt een verademing. Voor haar wordt het straks ook allemaal wat gemakkelijker, dan is het een kwestie van nog een keertje goed schoonmaken en dan bijhouden. Ik neem aan dat het voor haar ook leuker werkt om nieuwe plavuizen en tegels af te nemen, dan je een ongeluk te boenen op het vuil van jaren. Wij hebben niet voorzien dat al zo gauw de moker er doorheen zou gaan, het is toevallig allemaal zo gelopen. Zo gauw de klus geklaard is, zien we Mirka graag weer komen, we kregen al een echte band met haar. We missen haar nu al.:bloem:

Bij Mika onder het genot van een eigengemaakt borreltje nog wat goede tips gekregen.
De eternietplaatjes op ons dak zijn nog vooroorlogs. Dat was de beste kwaliteit en bij goed onderhoud kunnen ze een eeuwigheid mee. Ze kunnen dus schoongemaakt, geimpregneerd en weer aangebracht worden. Scheelt toch een slok op een borrel. Het schijnt dat de plaatjes van de 70er jaren van veel mindere kwaliteit zijn, die gaan verbrokkelen met de weersomstandigheden hier.
Ik heb er nog een aantal van die antieke op reserve en anders heeft compaan Tonic er nog wat liggen, een aardig stapeltje nog om zo te zien, maar eens eventjes met hem overleggen.;) Dus zoals de zaken nu staan, behoeft er geen nieuw dak op, kan het oude hersteld worden, hebben we geld over voor andere zaken.

Mika's man, Iwan, gaat het siersmeedwerk van de trapopgang en de balcons voor zijn rekening nemen. Hij heeft een begrotinkje gemaakt. Het gaat in de papieren lopen. Het smeedijzer is nogal aan de prijs. De complete job, dat is dus de smeedijzeren trapopgang van de bordestrap naar de bovenverdieping en een smeedijzeren leuning naar de kelder, plus de smeedijzeren balcons gaat ongeveer 100.000 kronen kosten.:slik: Das ff slikken. Maar goed, dan heb je ook wat moois, ik heb het werk van de man gezien, hij werkt op een smederij in Roztoky, vlak in de buurt, ik heb bij hem beitels laten smeden en harden. Echt vakwerk, je kijkt de ogen uit als je ziet wat voor prachtig smeedwerk ze daar maken.:top:

Ik zit dringend verlegen om 8 deuren op de benedenverdieping, de oude zijn krom getrokken en sluiten niet goed meer, bovendien zijn ze foeilelijk. De houtboer is erg druk op het moment, hij moet allemaal nieuwe ramen in een hotel maken. Heb ook nog geen offerte gehad voor het werk wat ik aan te besteden had. Ik moet binnen een maand de deuren hebben, Mika gaat overleggen met een knul in het dorp die voor haar deuren en ramen heeft gemaakt. Goed en voor de prijs. Ik wil gewoon standaard gladde deuren hebben, waarvan 3 met glas, ik vind houten paneeldeuren mooier, maar je kunt niet alles hebben. Ik lijm er wel leuk lijstwerk op, lijkt best wel mooi, heb ik in een restaurant in Jilemnice gezien en het zag er goed uit. Kan ik zelf wel, leuk klusje voor de winterdag.:)

Hoor ik verder niks van de houtboer, (hij zou mij een week geleden al mailen, wat hij dus niet gedaan heeft), dan gaat de klus voor de eiken voordeur en de nieuwe ramen in de veranda ook naar die knul in het dorp, ja toch? Niet dan? Korte metten, gauw klaar.:stout: Ik zal het maandag gelijk opnemen met de hollander.

Nou, maar betijds naar bed, want aanstaande week wordt het weer druk. De jongens krijgen van mij maandag gehaktballen met aardappelen en sla. Kijken of ze het lusten.;)
 

Tabe

† In Memoriam
Toch weer veel herkenning, Jan.
Wij zaten in Zbyslav met de voordeur. Het hele spul stond scheef getrokken in de sponning, maar het was zo'n mooie deur. Er moest een nieuwe komen, maar dan wel één die hetzelfde was als de oude. Nu is ons huis van de buurman geweest en die is meubelmaker/timmerman. Zijn vader had ooit de "oude" voordeur gemaakt en hij wilde wel een nieuwe voor ons maken. En dat heeft hij voortreffelijk gedaan. De deuren in huis bij ons zijn allemaal vervangen door goedkope deuren van een bouwbedrijf in Klatovy.
 

Bijlagen

  • IM000666.jpg
    IM000666.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 29
  • IM000681.jpg
    IM000681.jpg
    57,8 KB · Bekeken: 29
  • P1000367.jpg
    P1000367.jpg
    74,8 KB · Bekeken: 29
Vandaag zijn we helemaal stuk.:(

Er moest zoveel geregeld worden en achteraan geklept, zelf in alle vroegte naar de plafondjongens heen, want het materiaal moest mee in onze bus. De hollander is achter mij aangereden, want de lijsten om de plafonds te bevestigen staken wel een meter achter uit de bus. De Tsjechen knopen er dan een zakdoek aan vast, maar het is prettiger als een bekende dan achter je blijft rijden. Er moest diesel gehaald worden, de keukenboer aanbetalen, bij de electrowinkel het materiaal betalen, winkel was dus gesloten, Bob de bouwer het geld maar meegegeven, hij zou wel afrekenen. Diepe zucht. Waarom moet je toch zo vaak voor niks rijden.:stom:

De Tsjechen werken braaf door, maar, ze ruimen weinig tot niks op achter hun kont. Vandaag van 16.00 tot 19.00 bezig geweest om de ergste bende op te ruimen. We hebben ook honden waar we rekening mee moeten houden.
Planken met spijkers erin uit de omheinde tuin vissen, wat dus de tuin is waar we de hondjes in uitlaten. Lege sigarettendoosjes, peuken, stukken plastic, electrodraad, lege cementzakken etc. etc. etc. De trap opgeruimd, waarop we bijna niet meer naar boven konden. Puin bij elkaar geveegd.:sterretjes:

Daar gaat dus wel verandering in komen, ik heb een hele stapel vuilniszakken en daar gaat de meuk in, morgenvroeg bij de koffie eerst werkoverleg. Degene die rotzooi maakt, ruimt dit voor het einde van het werk op.
Dan maar een half uurtje eerder stoppen en met de hele ploeg ruimen. Wij zijn het zat om dat elke keer weer te moeten doen. :kwaad:

We breken ons zowat de nek over de rondzwierende verlengsnoeren. Als de gasten vertrekken, staat hun radio nog luid te galmen op een Tsjechische zender, de bouwlamp brand nog in de volle gloria, ramen wijd wagen open en overal troep, de heren vertrekken en wij zitten er mee. Bob de bouwer is de enigste die nog wat opruimt, maar goed, hij heeft ook in Duitsland gewerkt en daar houden ze van ORDNUNG, zoals hij zelf altijd zegt, de rest houd het voor gezien. Ongelukken op bouwplaatsen gebeuren vaak door rondzwervend afval en dat willen we voorkomen. Gabrielle heeft nog de stekker van een verlengsnoer uit een plas water gevist, iemand had gemakkelijk geelectrocuteerd kunnen worden.:slik: Ze zitten er ook helemaal niet mee om spullen tegen de enigste deur te plaatsen waardoor je de woonvertrekken nog binnen kunt komen. Leuk, trek je de deur open en dan dondert een betonmixer tegen je poten, zit ik niet op te wachten.:nee:

Hier moet dus echt over gesproken worden, als ik in Nederland in de verbouwing zat, werd aan het eind van de werkdag de rotzooi opgeruimd, kon je de volgende morgen weer in een netjes aangeveegde ruimte beginnen, en dat gaat hier ook gebeuren, of ze dat nu gewend zijn of niet. De opruimuren worden ook gewoon betaald, dus wij zien niet in, waarom dit niet zou gebeuren.:fool: Tsjechie is een modern land en de tijden van de sovjet methoden zijn voorbij. Ze zijn niet bij een boer ergens in de Oekraine aan het werk, maar bij een Hollander die houd van opgeruimd en netjes en dat zullen ze weten ook. Zo ik heb gezegd, flinke mep met de vuist op tafel en anders valt me de zoutpot een keer in de aardappels, ja toch, niet dan?:D
 
Ik wens je heel veel succes, Jan blijf het zien als een uitdaging.

Ik zeg heel vaak tegen mijn leerlingen: wat je niet hebt!
Kun je niet gebruiken,
dus kan ik het je ook niet kwalijk nemen.

En vaak gaat het ook over het opruimen na het werk.

Hun slaapkamer moet denk ik met een bladblazer schoongemaakt worden.
 
Heb hetzelfde probleem met de electricien,s gehad .vanaf de paal in de straat nieuwe bedrading en een nieuwe kast in de muur geplaatst .oude kast eruit gesloopt daarbij buitenmuur beschadigd en in plaats van in het oude gat een kast te maken ernaast voor de nieuwe kast .Zit dus met een gat in de muur dat ik moet repareren . en een berg slooppuin want ze hebben de oude kast en de stenen gewoon laten liggen
Ook binnen hebben ze er een puinzooitje van gemaakt .
En dan nog een rekening durven sturen die 2 1\2 keer het afgesproken bedrag was.
 
In ons huis werd alles snel en netjes opgeruimd.
Elke keer als we kwamen kijken zag het er keurig uit, en voor de oplevering was het ook nog schoonmaakt.
Weet nog dat we aan het zoeken geweest zij voor wat stukje plavuizen om mee te nemen voor de kleur, maar het was niet te vinden.
 
Hier wordt nu ook alles netjes opgeruimd, het was een kwestie van de zaak even uitleggen. Meestal werken deze mensen in huizen die leeg zijn en wordt dus na afloop van de klus alles opgeruimd. Wij wonen hier echter en het is niet te doen om over allerlei bouwmateriaal te klimmen om je bed te bereiken. Dat zagen ze zelf gelukkig ook wel in.
Ik ben toch blij de zaak aangekaart te hebben, want nu is deze ergernis wel mooi weggenomen en dat komt de goede verstandhoudingen alleen maar ten goede. Er wordt een half uurtje eerder gestopt en dan wordt alles aan de kant gemaakt. Wel niet zo als Mirka het doet,;) maar het is voor ons wel acceptabel. Zaterdag komen Bob en collega Mirek nog extra terug om de tegelklus in de badkamer en de wc af te maken. Daar zien we echt naar uit, we wassen nu zo goed en kwaad als het gaat de was in de oude badkuip boven, maar we zullen blij zijn als de wasmachine weer is aangesloten.:wow:Nou, een kort berichtje, maar ik ben hondsmoe, de hele kelder uitgeruimd, stonden allemaal nog oude spullen van de vorige bewoner, ook best wel veel bruikbaars nog. Als klap op de vuurpijl vond ik nog in een doosje een gloednieuwe drukregelaar voor de gasfles, compleet met loodje. Een meevaller.:D
 
Deze drukregelaar is volgens mij prima, gloednieuw uit de doos, de oude die er nu opzit is volgens mijn nog uit de Sovjet tijd, die werkt ook nog naar behoren, dus het zal wel meevallen. Bovendien staat mijn gasfles buiten in een aparte afgesloten stalen kist en is met een buis verbonden met de keuken, mocht er onverhoopt iets lekken, dan heb ik die gaslucht tenminste niet in huis.:ja:

Vandaag kwamen Bob en Mirek tegelen, dacht ik, Bob heeft dus getegeld, en Mirek in zijn uppie de vloer in de provisiekamer gestort, petje af hoor. Als extraatje hun allebij een pakje goeie sigaretten gegeven, ze roken als schoorstenen dus het werd in dank aanvaard.:D

Vandaag zijn Joep met vrouw en zoon bij ons geweest, dat was voor hun een heel eind rijden. Best gezellig weer eens wat met hollanders te kletsen, dan hoef je tenminste je hoofd niet zo af te beulen om je verstaanbaar te maken. We zijn maar met z'n allen in de caravan gaan zitten, want wij zitten met z'n tweetjes al opgepropt in de woonkamer die ook als opslag voor allerlei spullen en koelkast gebruikt word, en waar ook nog 4 volwassen honden en 5 puppen bivakeren.:slik:

Joep en Mary hebben een puppy van ons genomen, een mooie lichtbruin chocolade chihuahua. Hun eigen labradors waren ook mee ter kennismaking, nou het ging prima. Het is een heel lief hondje en we hopen dat ze er veel plezier van zullen beleven, het ging ons wel even van het hart, want wij houden van al onze beesten, maar we weten zeker dat hij bij Joep en Mary prima zit.:)

Er kwamen ook nog twee Roma jongens voor een chihuahua, ze zochten een zwarte pup en die hebben we ook. Morgen zouden ze terug komen met hun zusje, om er eentje uit te zoeken. Het zal mij benieuwen. Ondertussen informeerden ze nog wel even naar het oude ijzer op het erf. De eerste lading ijzer is ook met een paar scharrelaars mee gegaan. Ik was blij dat ik er vanaf was. De tweede lading, het is al weer een aardige bult, is voor Bob, die had er belang bij, en van mij mag hij het hebben. Opgeruimd staat netjes.:fluit:Ik weet wel dat je er geld voor kunt vangen, maar ik heb geen zin om er nog eens mee de boer op te gaan, kan ik me weer een ongeluk slepen.:sterretjes:

Nou, morgen maar afwachten of een tweede puppy een goed thuis krijgt, we hopen van wel. En dan uitpuffen, maandag gaat het weer beginnen. Dan is het weer vroeg uit de veren.:(
 
De pup krijgt de naam King en heeft als zijn troon . Moest en zou van Mary stoppen bij Zooland :kwaad: ik bleef op de pup passen en even later kwam Mary naar buiten met hondensofa ,speeltjes en een riem afgezet met strasssteentjes .Tevens een voorraad speciaal voer voor kleine honden rassen in diverse smaken . Deuk in mijn bankrekening dus:slik:.King is heel slim en heeft snel dingen door ,hij is al zindelijk [heeft onder weg netjes zijn behoefte gedaan in het gras] en heeft het 2e deel van de reis op Mary,s voorgevel liggen slapen .
Hij heeft het huis verkend en ligt nu prinsheerlijk op zijn troon te slapen:deuk:
 
Hallo Jos, wat leuk dat het zo goed gaat met King, denk er wel aan dat je hem niet op de bank mag tillen. Bij hoogtes waar deze kleine hondjes zelf niet op kunnen komen, mogen ze niet neergezet worden, dat kan misgaan met het afspringen. Dan kan hij beter op Mary's voorgevel slapen. Plaats genoeg.:stout:

De roma zijn niet teruggeweest voor de andere pup. Ik denk dat ze meer belang hadden bij het oude ijzer, maar dat gaat mee met Bob. Bob en Mirek zijn met z'n tweetjes nu aan het werk. Er moet eerst het e.e.a. klaar zijn voordat Karel de electricien verder kan. Het is nu wel wat rustiger in huis.:dank2:
Als er vier van die volwassen kerels ronddarren is het toch wel erg druk, ook met eten maken is het wat gemakkelijker. We moeten echt een beetje bijkomen, vanmiddag maar even een dutje gedaan, want vanochtend vroeg werd ik uit mijn bed gebeld door Tonic, Mirek en hij wilden hun brommertje ophalen in Nova Paka.:slik:
Dit is wel een land van vroeg opstaanders hoor, moet ik nog wel aan wennen. De brommertjes man gaat ook een babetta voor ons klaar maken, dat kan 2 maanden duren. Hij maakt van meerdere ouderen 1 goede. Die is dan helemaal OK en kost 6000 kronen. Voor 6000 kronen wil ik wel zo'n handig brommertje.:top:
Fietsen valt hier niet mee met onze hollandse fietsen, 3 versnellingen is gewoon te weinig. Jammer, we hadden mooie fietsen.:snotter: Nou ja, we zien wel, misschien dat je hier ook losse electromotoren kunt kopen om je fiets om te bouwen. Eens hier en daar rondvragen.
 
Nou, even een berichtje van mij, jullie hebben een paar dagen niet wat gehoord, dat kwam door moeilijkheden met de ploeg, het was ook te mooi om waar te zijn.:(

Ik zal jullie even bijkletsen voor wat betreft de bouw, ik denk niet dat de Tsjechen hier het kunnen waarderen, maar het is wel de waarheid. De loodgieter heeft geprobeerd me dure radiatoren met een pompinstallatie voor de verwarming aan te smeren, met het verhaal dat het oude type voor het atmosferisch systeem niet meer leverbaar was.:slik:

Toen ik hem confronteerde met het feit dat ik dit soort radiatoren toevallig nieuw gezien had bij een winkeltje in Horka, waar ze volop te koop waren wilde hij mij gietijzeren aansmeren, die kostten een godsvermogen, met het verhaal dat deze langer meegingen. Wat een zwamverhaal, de plaatijzeren hiero houden het al meer dan 60 jaar vol, want ze waren al tweedehands toen de bouwer van het huis ze installeerde.:kwaad:
Nou, als de nieuwe ook 60 jaar meegaan overleven ze me lang en breed.

Daar trap ik dus niet in, laat hij maar met de wolven in de Tatra in discussie gaan hoe je het beste sneeuw kunt scheppen. Tevens heeft een van zijn medewerkers, een of andere malloot puin in mijn open expansievat laten vallen. Sabotage vind ik dat. Ze waren met twee man sterk 2 uur bezig om de rotzooi uit de pijpen te krijgen. Dat betaal ik dus mooi niet voor, ook al gaan ze op hun kop staan en dan bij mij aankomen met het verhaal dat er allemaal nieuwe pijpen inmoeten, daar trappen we dus ook niet in.:nee:

Bob de bouwer heeft zich met het breekwerk van zijn goede kant laten zien, maar is nu tergend langzaam met tegels zetten. Morgen zet ik hem de pin op de neus, de badkamer beneden moet vrijdag klaar zijn, niet lullen, maar poetsen en geen discussies meer met mij hoe iets moet, ik heb genoeg geklust om te weten hoe het e.e.a. kan en hij doet het er maar mee.:kwaad: Die ongein duurt nu al twee weken voor een badkamertje van niks, 1.80 m bij 1.80 m.

Ze hebben op zaterdag met 2 man sterk 3 kwartier staan lullen hoe ze een douchedeur moesten installeren, en Bob heeft maar liefst 10 tegeltjes geplakt, daar betaal ik mijn kronies niet voor, dat ouwehoeren maar dat doen ze maar in hun eigen tijd, mijn poen is niet van blik. :(

Ik wil 30 centimeter brede vensterbanken, gaan ze met mij in discussie dat dat niet kan met de verwarming eronder, bla bla bla, in Holland hebben we dat allemaal, probleemloos. Heb ook verteld dat ik daarover geen woord meer wilde horen, er komen 30 centimeters in, ook al vertellen 100 Tsjechen mij dat dat niet moet. Ik betaal, dus ik bepaal, makkelijk zat.:kwaad: Ik betaal hun een vorstelijk salaris van 200 kronen per uur, normaal is ongeveer 150 a 160 kronen, tot hooguit 180 kronen, dus niet mekkeren maar doorwerken.

De installateur heeft vandaag de wind van voren gekregen, ik was in een stinkhumeur, het is een best manneke, maar hij maakt een troep, dat wil je niet weten. Ik was materiaal halen, is de gast boven gaan breken in de muren voor electrisch aanbrengen, de keuken, de badkamer en de slaapkamer vol puin en stof, hij zet niets aan de kant, maar begint gewoon te hakken, of er meubels onderstaan, een koffiezetapparaat of wat dan ook, boeit hem niet, een goed vakman, maar de social skills van een aardbei. Hij begon zowat te janken, en dat deed me wel even zeer, maar ik kan wel janken als ik al die troep op zit te ruimen en daar zit hij niet mee.:(

Ik heb dus gezegd dat er boven niet verder gegaan wordt, we pakken kamer voor kamer aan, er wordt dus eerst leeggemaakt, de spullen naar een ander vertrek verhuist en dan wordt er gehakt, niet eerder. De gast had het puin gewoon op het parket laten donderen, er overheen geklost met z'n platvoeten en dan maar vertellen dat dat allemaal wel kan, terwijl ik een grote plaat karton klaar had gezet in de kelder voor als we boven gingen breken als bescherming voor het parket. Ik ben weer eens veel te gemakkelijk geweest:fool: , maar dat is nu wel over, ouwe Jan laat niet meer over zich heen banjeren.

De Hollander, gaat in de keuken tegels plakken en ik help hem, hij zit er geweldig mee, had dit ook niet voorzien. Ik ben het geneuzel zat, wij raggen met z'n tweetjes die tegels er in een dag in, terwijl die Tsjechen geen moeite hebben met daar minstens twee weken over te doen, ik heet Jan Averink en geen JD Rockefeller. Dat zal ik ze ook aan het verstand peuteren. In het dorp hier staan ze in de rij om de klus over te nemen, voor minder kronen dan ik hun betaal.:stout:

De plafondboer heeft getracht mij te rippen met de plafonds plaatsen. Die heeft dus ook de zak gekregen, stom van hem, hij had het hele huis kunnen doen, ik heb hem gezegd dat hij alles mocht doen als het voor de prijs was, toch proberen he, mag hij rustig, maar niet bij mij, gaat niet lukken.:( Obstructie, sabotage of rippen is bij mij onherroepelijk de zak krijgen.:kwaad:
Het zijn allemaal beste mensen, maar ze denken nog steeds dat je als Hollander een geldboompje in je tuin hebt of dat je toch minstens gouden tientjes schijt.

Maar goed, kort en bondig, Bob en Compaan hebben de zak gekregen en vandaag hun gereedschap opgehaald, ze hadden zoveel troep, volgens mij hadden ze de inhoud van hun complete garage bij mij gedumpt, ik zou niet weten waarvoor, je 5 dezelfde troffeltjes nodig hebt en 3 boormachines, maar goed.:confused: Ik huur de Tsjechen alleen nog maar in voor het zware werk en de rest doet de Hollander en ik help hem een handje. De installateur heb ik wel een goed gesprek mee gehad, het mannetje blijft gewoon en wordt opgehaald als het nodig is, hij was eerst wel wat pissed, ik weet niet wat hem verteld is, maar hij draaide helemaal bij toen ik zei dat hij gewoon zijn werk kon blijven doen, dat ik daar tevreden over was, hij legt nu ook braaf karton neer als er wat gehakt moet worden. Dus geen problemen. :D

De loodgieter moet ik nog aan de veren, ik wil eerst afrekenen wat er gedaan is, want ik wil weten waar ik aan toe ben, voordat dat ook een financieel debacle wordt. Word er verder netjes gewerkt en geen geintjes meer uitgehaald kan hij verder gaan en anders z'n biezen pakken, jammer dat het zo moet, maar ik moet ook op de kleintjes letten.:confused:Over wat er momenteel gedaan is ben ik maar matig tevreden, sommige dingen ok, anderen mankeert nog wel wat aan, maar goed. Geef iemand een kans.:denk:

Via kameraad Tonic een ploeg uit het dorp aan het werk gezet, de cementvloer in de keuken en provisiekamer lag er binnen de 5 uur in, compleet met isolatie en wapening, 3 man sterk aan het werk voor een arbeidsloon van totaal 3000 kronen, kijk, dat is andere koek, goed en snel, voor de prijs. :ja: Dezelfde ploeg gaat uiteraard dan ook de rest uitvoeren, ben ik zeer tevreden over. Die Tonic is gewoon een gouden man, heeft overal zijn mannetjes zitten, had ik direct mee in zee moeten gaan.:top:

Tja mensen, het kan soms in het begin zo leuk lijken, maar owee als je in discussie moet gaan. Het is gewoon een oud huis, gebouwd door een lasser en niet door een metselaar, en dan loopt niet alles recht, ik kan toch moeilijk in elke kamer alle muren haaks op elkaar laten zetten omdat er bij de bouw niet al te nauwkeurig gemeten is. Het is gewoon zo als het is en dan moet je wat inventief zijn met snijden van de tegels voor de vloeren. Het gaat anders veel te veel in de papieren lopen.:denk: Het moet naar mijn maatstaven naar tevredenheid zijn, het hoeft geen paleis te worden, ik ben ook geen minister en heb al helemaal geen minister inkomen. Als je dan ziet hoe ze zelf wonen vraag je je af, waarom bij mij dan alles in de perfectie moet zijn, goed is goed genoeg.:D

Tja, al met al niet echt een verhaal om vrolijk van te worden, maar we gaan met frisse moed door, met een nieuwe ploeg en we hopen maar weer het beste ervan, gelukkig is de aannemer nu een familielid van Tonic en die weet donders goed dat ik geen kapitalist ben en het ook graag wat voordelig klaar wil hebben.:ja:
 
Er zijn meer Nederlanders die hetzelfde hebben meegemaakt, vooral als er dingen worden gedaan terwijl je zelf in Nederland bent. In ieder geval succes met het vervolg en het zal best wel goed komen.
 
Bovenaan