Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tja, druk druk druk. Het mooie weer komt eraan, tijd om wat aan het huis te doen. Keuken gevuld met Tsjechen die druk door elkaar kleppen wat er gebeuren moet, hoe het gebeuren moet en waar we gaan beginnen. De oren tuiten je aan het hoofd, de conversatie gaat in het Tsjechisch, gemengd met Nederlands en Duits. Gelukkig kennis gemaakt met een Tsjechische Hollander, of een Hollandse Tsjech, hoe je het noemen wilt, die wat orde en regelmaat in het geheel brengt. Een man van formaat, letterlijk en figuurlijk. Op andere forums is te lezen hoe sommige werkzaamheden al zijn verlopen. Een uitkomst als je iemand treft die al langere tijd in Tsjechie woont, die weet waar abraham niet alleen de mosterd moet halen, maar ook waar je moet zijn voor tegeltjes, sanitair e.d. Een reus van een Tsjech gaat het e.e.a. eens flink aanpakken. De man is glad als een biljardbal, heeft handen als kolenschoppen, een brede grijns op z'n smikkel en kletst ook nog een beetje duits. Met zo'n postuur kan het niet misgaan.:wow:

We hebben een beetje overgehouden van de verkoop van ons huis in Nederland en dat proberen we nu zodanig te besteden dat we met de beschikbare middelen een zo goed mogelijk resultaat behalen. Gewoon stukje bij beetje. Het meest noodzakelijke eerst.

Ik weet niet of jullie al eens een keuken en een badkamer uit de sovjet tijd hebben gezien waar de laatste 50 jaar niet veel aan gedaan is. Je reinste nachtmerrie. Je hebt keukens waarbij de kastjes automatisch dichtvallen, bij ons vallen ze automatisch open. De vloer in de keuken is dermate verzakt, dat we klosjes onder tafeltjes hebben moeten zetten, anders rollen je spullen op de grond. Daar moet dus echt wel wat aan gebeuren. Als we erover heen lopen rammelen de kopjes in de kast. Het is de enigste ruimte van het huis die niet onderkeldert is, dus de balken zullen wel goed geleden hebben. Maar het zal allemaal goed komen, we maken ons geen zorgen.

In de badkamer waren waarschijnlijk de tegeltjes van een bepaalde kleur op, maakt niet uit, gewoon opvullen met anders gekleurde, moet kunnen. Het bad is zo oud, dat de laklaag er volledig uitgesleten is. Bij navraag bleek, dat de bouwheer van het pand ook maar moest zien rond te komen met wat er op dat moment te organiseren was. Het huis is meer dan 50 jaar oud, maar de radiatoren minstens 70 jaar. Die zijn er bij de bouw tweedehands ingezet. De dakbedekking was ook tweedehands, de eternietplaatjes zijn al oeroud, dus daar zal met de tijd ook wat aan moeten gebeuren. We zien wel, voorlopig zitten we droog en warm.

De verwarmingsketel is vrij recent, hooguit een jaar of 4 oud. De boiler beneden is zo goed als nieuw en de boiler boven ziet er ook nog niet echt bejaard uit. Dat is dus een meevaller. We hebben vandaag mooie tegeltjes uitgezocht en een aardig badmeubeltje. Morgen gaat het werk beginnen, we zijn benieuwd.

Mijn vrouw komt net van een slaapje naar beneden, we gaan dus eten maken. Jullie zullen er nog wel meer van horen.
 
Nog ff op het forum, morgen gaat de klus beginnen, spannend hoor. Heb nog vanavond telefonisch contact gehad met de hollandse Tsjech, wat we met het eten aanmoesten. Tsjechen eten 's middags warme hap, wij 's avonds. Dat moest voor de komende tijd nog overlegd worden hoe dat gedaan werd. Ik heb aangeboden om morgen pannekoeken met spek te bakken. Nou, dat zou er wel ingaan. Meel en melk heb ik, morgenvroeg vlug naar svojek lopen om in de dorpswinkel spek te halen. Zal maar een flinke stapel bakken, de hollander en de ene tsjech zijn twee reuzen, die zullen wel wat lusten, de installateur die ook komt is maar een klein manneke daarbij vergeleken, maar die kleintjes kunnen vaak ook best wel wat wegstouwen.
Zou ik aan een pond spek genoeg hebben.:denk:

Ik ben er nu achter dat ik padesaat deka moet zeggen als ik 500 gram moet hebben. Ik zei altijd pet ste gram, dan kreeg ik het ook wel, maar het schijnt gebruikelijk te zijn het over deka, 10 gram, te hebben. Goed, even omschakelen en aanpassen maar. :confused:

De tegeltjes en plavuizen die we uitgezocht hebben bij een winkel in Vrchlaby zijn mooi. We hebben een leuke korting gekregen, de Tsjechische reus heeft staan smoezen dat we goeie klant zouden worden, maar dan moest er wel wat af. Zoveel Tsjechisch krijg ik ook nog wel mee.
En inderdaad, als je voor een goeie prijs goeie waar krijgt, waarom zou je dan naar een ander gaan? Je kunt wel naar een grote bouwmarkt kleppen, je moet dan een eind rijden en als er wat mis is, ga dan maar eens reklameren. Hier kunnen we als we wat tekort hebben snel een doosje bijhalen, en wat over is, kan terug. Kijk, dat is ook fijn.:ja:

Morgen dus breken en puin ruimen. De installateur kan in de kelder beginnen, dus het oude huis zal gonzen van bedrijvigheid. Ik denk dat omaatje van boven wel zal meekijken wat we doen in haar huisje, we hopen maar dat het haar goedkeuring weg zal dragen. We denken nog veel aan haar, het was een best mensje, echt een lieverd.

Nou, maar gaan slapen, de wekker zetten, want ze staan morgen vroeg voor de deur.
 
Als ik op makelaars site zit te grasduinen kom je soms badkamers tegen met een tegel waar je helemaal dizzy van zou worden!!!!! Dan denk ik hoe moet dat zijn s ochtends met en kater, leg je gelijk het loodje.
Eigenlijk had ik de foto's moeten kopieren voor een 'horror'lijst want ik weet niet meer waar ik ze zag!
Sterkte met het klussen!
 

Tabe

† In Memoriam
Soms moet je door de rotzooi heenkijken. Zeker als je een huis(je) koopt zoals wij hebben gedaan. In ons huis zat totaal geen badkamer, deze bestond uit een zinken bak met daarboven een koudwaterkraan. Het voordeel hiervan is dat je zelf een nieuwe badkamer kunt (laten) installeren.

En Jan, ga lekker door met vertellen en succes met de renovatie. Ben blij dat ik dat achter de rug heb.
 
Lachen, :deuk: ik had wel gelijk, de kleine installateur heeft de meeste pannekoeken gebunkert en lekker mjammie mjammie in de koekjes bij de koffie. Ik kook graag en geniet er van als mensen lekker zitten te bunkeren. Ik had aan het pondje spek genoeg, maar de pannekoeken waren schoon op. Het is heel gezellig en het werk gaat in een razend tempo. Het is bijna niet te geloven, grapjes maken tussendoor, lachen en even een praatje, met een sigaretje, maar werken die gasten, het zweet gutst ze dan ook van het lijf.

Het was wel even aanpoten voor moi, tuurlijk tijdens het bakken de gasfles leeg, zul je altijd meemaken. Ook nog een brul uit de badkamer dat de waterleiding begon te lekken. Vlug vlug de hoofdkraan dichtdraaien. Tja, oeroude leidingen, dat gebeurt gewoon, kan niemand wat aan doen. De reus heeft rap wat spul gehaald om af te doppen, dat was gauw gebeurt. Ook bleek het kozijn van het raampje verrot te zijn, gelukkig alleen het binnenkozijn. Het is al meegenomen naar de houtman, die zal een nieuw kozijntje met nieuwe binnenraampjes maken, want die waren ook niet best meer.:nee:

Ik moet twee nieuwe stalen kozijnen hebben beneden, voor de badkamer en de kelderingang, aangezien we boven ook een badkamer willen maken, van een oude keuken, waar drie deuren inzaten, kunnen we daar twee kozijnen uithalen, omdat we daar toch 2 deuren laten vervallen. Dat is fijn, want het type wat we graag willen hebben, wordt niet meer gemaakt. Nu hebben we straks in de hal allemaal dezelfde kozijnen. Dat hebben we fijn overlegd, want een nieuw kozijn laten maken kost toch gauw 2000 kronen. Op deze manier 4000 kronen bespaard.:)

De elektro man heeft noodleidinkjes gemaakt. De oude meuk gaat eruit. Het moest echt wel gebeuren, en we kunnen het beter nu laten doen, dan als we een jaartje of 70 zijn, want dan zullen we waarschijnlijk niet meer zo op breekpartijen gesteld zijn. Straks is alles in orde en hoeven we ons geen zorgen te maken over kortsluiting en eventueel brandgevaar. Het wordt je ook allemaal getoond, kijk maar Honza, want in het Tsjechisch is Jan, Honza, dit niet goed, dat kapot. Honza, kijk, ik heb spijkers moeten kopen voor dat en dat, en ik een beitel voor die machine.
Nou, ik geloof ze echt wel hoor.:ja:

Tonic kwam ook kijken en heeft met m'n buurman nog een gesprekje gehad, jaja, zei de starosta, het elektrisch heb ik regelmatig moeten repareren bij de buuf, want daar mankeerde nogal eens wat aan. De starosta is ook een elektroman van z'n vak. Hij is echter nu gepensioneerd, doet een beetje burgemeesteren, is druk met de brandweer, waar hij ook een functie heeft, en verder met foto's maken. De man kan prachtig fotograferen, heb bij hem thuis albums bekeken met schitterende natuurfoto's.:top:

Nou, de mensen zijn om 4 uur naar huis gegaan, ik heb nog een beetje troep bij elkaar geveegd en ben toen gabrielle achterna gegaan, die was om 3 uur al naar irena, de vrouw van tonic gegaan, want die vierde haar verjaardag. Kon nog lekker even meevieren. Smikkel smikkel in van allerlei lekkers met een drankje erbij.
Toen naar huis, nog even op het internet en slapen maar, want morgen is het weer vroeg dag. Om 8 uur heb ik de bouwers voor de deur staan, Gabrielle zal zich daar wel over ontfermen, want ik moet dan met Tonic en kameraad Mirek hun brommertjes naar de maker brengen. Ze hebben allebij een babetta die het niet meer zo best doet, en ik heb een bus, waar ze in kunnen. Naar Nova Paka dan maar, naar de brommerreparateur, gelijk wat boodschapjes doen en wat kronen uit de muur rukken. Dan naar huis en eten voor de zwoegers maken.;)

Hehe, ben op m'n ouwe dag nog zo druk als een klein baasje.
 
Het huis is een waar slachtveld, overal puin en stof. Het moet eerst erger worden voordat het beter wordt zeggen ze weleens, maar echt funny is het niet. Mirka had net alles schoon gemaakt, kan ze weer opnieuw beginnen. Tja, wist ook niet dat het al op zo'n korte termijn ging gebeuren. Nou ja, goed voor de werkverschaffing, zullen we maar denken.:confused:

Het begon 's morgens al goed. Mijn wekker liep niet op tijd af, omdat de stroom er even af was geweest, niet aan gedacht zo gauw. Vanavond maar de opwindwekker zetten, want het zal me niet weer gebeuren. Bammelebam aan de voordeur, daar staat de loodgieter met twee kompanen, hoppa de leidingen zouden eruit gaan vanaf de kelder en nieuwe komen. Daar sta je dan in je ochtendjas en op pantoffels. Heftig protest mijnerzijds, want dat wil ik niet, wat hun daar willen.:kwaad: Gelukkig kwam de hollandse coordinator ook gauw opdagen en bleek het op een misverstand te berusten. Ik zou wel water behouden, alleen werden er naar de badkamer nieuwe leidingen aangelegd, later na de keuken zou er dan een aparte aftakking gemaakt worden. He he, pak van m'n hart. :dank2: Toch lastig als je het Tsjechisch niet goed beheerst. De loodgieter en zijn helpers konden dus aan de slag, hakken en breken, horen en zien vergaat je. Toch is het goed dat het gebeurt, oude ijzeren pijpen eruit, die al behoorlijk gecorrodeerd waren, nieuw plastic erin, het gaat met een vaartje. Als alles klaar is, allemaal nieuwe waterleidingen, afvoeren en elektrische bedrading.:top:

De kleine installateur gaat zo stilletjes zijn gang. Het komt prima in orde, het baasje heeft 40 jaar ervaring en je kunt goed zien dat hij weet wat hij doet. De oude groepenkast komt te vervallen, er is een nieuwe groepenkast gemaakt vlak bij de voordeur, zodat met weinig breekwerk de meter dan buiten geplaats kan worden. Slim manneke, laat hem maar schuiven. Beneden in de kelder is hij ook al bezig en overal lopen de gleuven door de muren en zijn er al gaten gehakt voor de contactdozen, schakelaars en lasdozen. Ik ben echt gesteld op het mannetje, hij ziet eruit als Einstein, met een wilde grijze pruikebol en hij laat zich mijn eten goed smaken. Wie mijn kookkunst waardeert kan bij mij niet meer stuk.:D

Tonic komt ook naar binnen schuiven, want de twee babetta's moeten naar Nova Paka. Het sneeuwt als een gek, de winter is nog niet voorbij in Tample. Nou ja, de bus heeft pas nieuwe winterbanden dus karren maar, het zal wel loslopen. Gelijk wat boodschapjes halen, augurken, eieren, worstjes en nog een paar dingen. Want er moet wat te bikken komen. Hop, gauw naar huis en de keuken in. Vandaag is het gebakken eieren met spek op brood en augurken erbij. Het is al een beetje na etenstijd, maar goed, ik kan ook geen ijzer met handen breken, omgekeerd gaat beter.:lmfao: Jongens, schaften. Paar bakken koffie erbij, dan kunnen jullie er weer tegenaan. Nou, schijnbaar was het wel te hachelen, want het ging met smaak naar binnen.

Meteen na het eten met twee bouwvakkers de bus in, want er moet materiaal gehaald worden. Het sneeuwt nog steeds, materiaal moet uit Jilemnice komen, bij een bedrijf aan het eind van een besneeuwde helling naar beneden.:slik:. Als dat maar goed gaat. De reuze Tsjech gaat eens flink inkopen, zakken van dit, en zakken van dat, rollen zus en rollen zo, een portie stenen. Crista, mijn herder is mee en kijkt belangstellend toe, als ze het geregeld kan krijgen wil ze mee, en van mij mag ze. De bus begint bedenkelijk naar de bodem te zakken, hij heeft 1.6 ton laadvermogen en ik denk dat we daar nu wel dicht bij zijn. Alles erin, we mogen het meenemen en later afrekenen, ik had al kronies in de knip, maar het hoeft niet. Wat over is kan terug en dan wordt de rekening opgemaakt. Nu nog die helling op.:oeps:. Ja hoor, dat dacht ik al, zwaar beladen glijden de wielen door op de ijslaag, ondanks de winterbanden. We komen niet naar boven. Gevraagd om ons naar boven te trekken met de shovel. Neuh, dat hoeft niet, we moeten maar flink eind achteruit en dan een aanloop nemen.:slik: Nou ja, zo gezegd zo gedaan. Flinke aanloop, hoog in de toeren en met slippend wielen schuiven we naar boven, volhouden, volhouden, nog een paar meter, slip slip slip, en ja hoor, op het asphalt. Gelukt. Nou, dat zijn wel huzarenstukjes, daar snap je toch ook niks van.
Die gasten verkopen zand en grint en weet ik wat nog meer, maar ff strooien, ho maar, dat is het probleem van de klant.:fool:
Nou ja, rustigjes rijden over smalle weggetjes en we zijn weer waar we wezen moeten. Ouwe trouwe bus, wat ben ik er blij mee.:dank2:

Boven uit de keuken wordt dan nog gauw, huppekee, een kozijn gehakt, wat in de nieuwe badkamer moet komen. Scheelt toch mooi, en anders was het maar bij het oude ijzer gekomen. Boven nu ook een klein beetje troep, maar ja, het is niet anders. Morgen wordt het gat wel dichtgemetseld.

Het gerecht voor morgen is zuurkool met gebakkens spekjes en worst. Jus erbij, want dat hoort zo. Het is op z'n hollands, ik hoop dat het hun smaakt.:D Nou, vanavond maar vroeg naar bed, want ondanks dat ik niet veel meer kan, beetje vegen, wat rommel opruimen, word ik van al die drukte best wel moe. Ik baal er best wel van dat ik het met de rikketik heb. Vroeger zou ik gewoon meegewerkt hebben, het zit er helaas niet meer in.:nee:
 
Tja, druk, druk, druk, en 's avonds bekaf.:sterretjes:

Vandaag is de ploeg vroeg naar huis gegaan. De jongens waren helemaal op.
De betonvloer is in de keuken gestort, met kruiwagens via een lange plank de 7 treden van de entree op, de hal door en storten maar. De jongste was toch ook dik in de veertig en de rest allemaal knarren van in de 50, petje af hoor, wat werken. We hebben onze caravan met voortent maar in gebruik genomen als kantine, ik moet toch ergens koken voor de hele club.:confused:

Het schiet wel op. Maandag gaan we de keuken uitzoeken, die wordt op maat gemaakt en zal als het goed is er half mei inzitten. Wat van de 6 weken levertijd afgekletst. De keukenboer snapte volkomen wat we wilden, hij zou een computertekening maken en dan konden wij maandag het werkblad en de houtsoort uitzoeken. De goed bruikbare spoelunit uit de oude keuken en afzuigkap die we nog hadden uit holland konden zonder problemen ingebouwd worden. Scheelt toch weer een paar duizend kronen en als het goed is, waarom zou je het niet hergebruiken.:)

Een belangrijk woord voor mij in het Tsjechie's is zoiets als sleva, korting dus. Overal waar het materiaal gehaald wordt bedingen we korting en dat kan flink oplopen. Tot wel 25%. Nou ja, we zijn zo langzamerhand ook wel grootafnemer, bij de plaatselijke cementboer hebben we zo'n beetje een rekening courant lopen. We betalen een voorschot, als het op begint te lopen, dan wordt er weer wat betaald, en zo kunnen we naar hartelust ophalen wat we nodig hebben.:top:

Nou, de nieuwe meterkast zit erin, het complete huis is straks nieuw bekabeld. Ziet er uitermate strak en netjes uit en dat voor prijzen waar ze in Nederland alleen maar van kunnen dromen. Ik heb destijds in Holland voor een veel kleinere klus, door een installateur uitgevoerd, heel wat meer betaald en toen was het nog niet goed aangesloten ook, kon ik er zelf nog eens mee aan de gang. Voorlopig draait alles nog op een noodsysteem, maar straks hebben beide verdiepingen hun eigen groepenkast. Laat die kleine maar schuiven, hij maakt het pico bello voor elkaar.:)

Aangezien het met de kosten erg is meegevallen, laten we de hele zaak maar op zo kort mogelijke termijn renoveren, want ook hier wordt alles alleen maar duurder en wat je dan klaar hebt, heb je klaar.:ja:

In de keuken, de badkamer beneden en de wc, komen nieuwe gipsplafonds. De oude zijn gestuct op riet, dat begint te breken en er komen dus overal barsten. Het gipsmannetje is al aan het werk. Lult voor geen meter over de grens, maar ik begin aardig Tsjechisch te brabbelen, we komen er wel uit. Spullen gehaald, hij liet me het bonnetje zien en vertelde dus met een brede grijns op z'n smikkel dat hij korting had bedongen. Kijk, dat doet m'n hollandse hart goed.
Hij vroeg om een voorschotje, omdat hij vandaag wat op de school voor zijn zoon moest betalen, nou, dat heeft hij dus ook gekregen. Voorschotjes worden op bonnetjes geschreven en later verrekend met het weekloon. Ook met hem de afspraak gemaakt, dat als hij het met de rekening redelijk hield, hij in de andere vertrekken ook plafonds mocht plaatsen.;)

We rekenen wel regelmatig af, zo houden we de financien in het oog en komen dan niet voor onaangename verrassingen te staan. Gabrielle houd de bonnen bij, zo weten we wat we betaald hebben en wat we nog moeten betalen. Wij vinden het ook een goed middel om de zaken in de hand te houden, want veel Tsjechen schijnen nog steeds te denken dat je als hollander minstens multimiljonair bent. We hebben wel goed duidelijk gemaakt, dat we dat niet zijn.:nee: Dat wij ook op de kronies moeten letten. We zijn daarin heel duidelijk, wordt er netjes gewerkt voor een normale prijs dan liggen er in de toekomst meerdere klussen in het verschiet, is dat niet zo, dan vragen we een ander. Dat wordt afgesproken voordat er uberhaupt aan een klus begonnen wordt. Het schijnt goed te werken.:D

De sfeer op de bouwplaats is goed, ik hoorde van de hollander, de soortement van aannemer, dat de jongens tevreden zijn, we zitten hun niet op de huid, waarom ook, ze werken hard genoeg. Er wordt niet gezanikt als er eens even een sigarettenpauze is of even uitpuffen met een bakkie en er wordt voor lekker eten gezorgd, we merken dus dat wij ook gewaardeerd worden en dat is fijn. Tevens wordt er heel wat afgelachen. Het is vaak in het begin even aftasten wat voor vlees je in de kuip hebt, maar als dat ok bevonden is, komen de verhalen los. Nou, dan kunnen ze ons zo af en toe opdweilen van het lachen.:lache:

Bob de bouwer, de reus van het gezelschap, is een echte komediant, hij kletst je de oren van je kop in een mengelmoesje van duits en tsjechisch en heeft de prachtigste verhalen. Hij is al helemaal bij ons ingeburgerd, wat goed te merken is. Snoept naar hartelust met zijn vork uit de augurkenpot. Drinkt er een paar flinke slokken uit, zegt dat dat erg gezond is en bied dan de pot aan de mededisgenoten aan om ook maar eens te proeven. Nou, dan kunnen ze mij bij elkaar harken bij zoiets. Dan lig ik flauw van het lachen.:deuk: Hij kijkt me dan trouwhartig aan en wijst op zichzelf en dan op mij en zegt dat wij ook dobry kamerad zijn, ja toch? Het is echt een man met een gouden hart.:cheers:

De gast is echter wel woest sterk. Een paar armen als boomstammen en hij loopt met gemak met een paar zakken cement onder de armen de trap op. En die zakken wegen wat hoor. Ik heb al moeite met eentje. Het mooiste verhaal dat hij mij vertelde is dat hij eens in de plaatselijke hospoda met een paar kameraden gezellig een borreltje aan het drinken was en toen kwam er bonje. Met de kwaaie kop rukte hij toen de brandende kachel van minstens 200 kilo van de muur. Die kachel rookte als een locomotief en de aanwezigen vluchtten de kroeg uit. Dat gaat natuurlijk niet goed zoiets en de plaatselijke kit kwam erop af, twee man sterk met getrokken revolver.:stom:

Reus Bob pakte hun de revolver af en gaf hun een draai om de oren. Oei, oei, daar komt natuurlijk narigheid van. De volgende dag is de zaak met de politiechef gelukkig een beetje rechtgebreid, want als het tegen gezeten had, dan had dat grapje hem 4 jaar kunnen kosten. Nou, zegt hij tegen mij, ik was toch alleen maar gezellig stappen en een borreltje drinken met vrienden. Tja, het is maar wat je opvat als gezelligheid. Toch moet ik om zoiets enorm lachen, kan er niks aan doen, maar ik zie het zo voor me. Het is net een slapstick.:wow:

Nou mensen, dat is het laatste nieuws van het Tample bouwfront. We genieten met volle teugen van ons verblijf in Tsjechie, ondanks dat ons huis er nu uitziet als na de slag om Stalingrad zijn we er van overtuigd, dat alles prima in orde komt. De Tsjechische bouwploeg leert ook al een paar woordjes Nederlands, dus het is gewoon een kwestie van geduld, totdat heel Tample Hollands lult.:yess:
 
Het is zaterdagmorgen, we zijn bijgekomen uit een stadium van bewusteloosheid en hebben nu twee dagen om even uit te puffen.:dank2: Ik wil hier wat tips geven voor mensen die hetzelfde van plan zijn als wij en ik hoop dat ze hun voordeel ermee kunnen doen.

Het is waarachtig niet de eerste verbouwing die we doen, ik heb in Holland al twee verbouwingen achter de rug in een huis waar we ook in woonden. Als het enigszins te vermijden is, doe dat nooit. Je komt om in het stof, daar is gewoon niet aan te ontkomen. De bouwvakkers die hier aan het werk zijn, hebben de gewoonte om hun materiaal in jouw toko op te slaan, het liefst op de trap naar boven, zodat je moet slalommen om de slaapkamer te bereiken. Er wordt wel wat opgeruimd, maar het aanvegen van het restpuin is voor jouw. Ze doen ook echt geen pantoffeltjes aan als ze van buiten naar binnen komen, dus reken er maar op dat als het vochtig is je huis vol modder komt.:slik:

Je meubilair, je apparatuur, alles zit onder het stof en dat dwarrelt door het hele huis, zeker nog 3 maanden na de klus kun je stof af nemen. :snotter:

Als je het enigszins kunt regelen, zie dat je een caravan hebt om in te verblijven, een wat oudere grote caravan kost in Nederland weinig, het loont echt de aanschaf. Als je hem niet meer wilt gebruiken, hij is hier goed te verkopen. Onze schuren zitten tot de nok toe vol, heb je echter een huis gevonden met een grote schuur, ook al is hij oud en gammel, als hij maar waterdicht is, sla dan je spullen daar zolang in op. Caravan ernaast en beginnen met de klus.:ja:

Ten eerste, maak een budget, bekijk wat je uit wilt geven en hou je daar ook aan. Wij zijn gegaan voor degelijk maar sober, het hoeft voor ons niet zo luxueus, maar daar is iedereen vrij in, ik kan niet in een ander zijn portemonnee kijken. Zorg dat je iemand krijgt die een bouwploeg kan regelen, een eerlijk en betrouwbaar persoon. ( Een ieder die in de wijde omtrek van Tample wat wil verbouwen, mag mij een PM sturen, dan wil ik wel vertellen waar je goed terecht kunt. Evenals voor een ploeg om na de verbouw het huis schoon te maken. ):wow:

Als je geen Tjechisch kunt, zorg er dan in godsnaam voor dat iemand van de ploeg, of de aannemer Duits, Engels, Hollands, of welke taal dan ook spreekt die je wel machtig bent. Heel veel problemen ontstaan niet uit onwil, maar gewoonweg doordat je elkaar niet begrijpt wat er nu eigenlijk moet gebeuren. Ik heb een ploeg waarvan de hollander de zaken regelt en ben ondanks dat toch al een paar keer geconfronteerd met zaken die ik niet begreep, en waarbij de bouwvakkers mij niet begrepen, waardoor misverstanden kunnen ontstaan. Gelukkig zijn wij er wel uitgekomen, maar je bent dus gewaarschuwd.:tong:

Het is nog steeds mogelijk om in Tsjechie zaken goed en voordelig voor elkaar te krijgen, maar dat gaat je als Hollander in je uppie echt niet lukken. Je hebt een mannetje nodig in Tsjechie wat je belangen kan behartigen bij de aankoop van materiaal en wat korting kan bedingen. Een ingewijde dus in de bouwbusiness. Als jij als Hollander in een toko komt en je koeterwaals begint te brabbelen zul je echt niet opgelicht worden, maar je betaald wel de hoofdprijs. Het mooiste en duurste materiaal wordt voor de dag gerukt in de hoop dat jij dat zult kopen, heel logisch en begrijpelijk, maar het gaat aardig in de kronen lopen, terwijl er genoeg aanbiedingen zijn die volledig volstaan voor het doel waar je naar streeft.;)
Als je dan een smakelijke korting bedongen hebt, ben je echt niet te duur uit en hoef je beslist niet naar Duitsland of Polen om je spullen te kopen. Kan prima geregeld worden via Tsjechische firma's. Ook handig als iets niet voldoet of stuk gaat binnen de garantie termijn. Je zit dan dicht bij de bron en met je Tsjechische bouwmaatje is er dan wel wat te regelen.:troost:

Zo, je hebt dus je aanschaf gedaan. Je chaloupa, dum, voor mijn part villa of kasteel, je zit lekker te genieten van je nieuwe bezit en dan moet er wat aan gebeuren. Er moet altijd wat aan gebeuren, of je moet brandnieuw kopen.
Goten lekken, daken lekken, hout is verrot, er zit worm in, elektrisch of waterleidingen zijn aan vervanging toe. De kachel begeeft het of de schoorsteen lekt. Ramen en deuren sluiten slecht, vloeren verzakken en ga zo maar door. Wij hebben dan nog gekocht van eerlijke mensen, ze hebben ons aangegeven wat niet goed was in hun ogen, voor zover je dat van twee dames kunt verwachtten dat ze op de hoogte zijn van alle gebreken van het huis van hun oude moeder en oma. :denk: Bovendien zijn de Tsjechische maatstaven van wat bewoonbaar is wel wat verschillend van die van ons. De twee dames hadden er wat aan op laten knappen en dachten dat wij daar echt blij mee zouden zijn want ze hadden toch zo hun best gedaan. De gescheurde plafonds mooi wit gekalkt, een nieuw wc-tje geplaatst, op hun manier een keuken geinstalleerd.:slik: Overal nieuwe kranen, we zouden er dus zo inkunnen en op de manier van omaatje er in verder leven. Nou, dat was nou niet helemaal onze bedoeling. Je kon er inderdaad in (over)leven. De kachel werkte, het elektrisch zelfs ook enige mate, hoewel ze zich daar wel (terecht) een beetje zorgen over maakten, de lekkages waren niet om over naar huis te schrijven, dus prima toch?:top:

Maar wat gaat er gebeuren als degene die jouw je droompaleis verkoopt niet te goeder trouw is, ik mag er niet aan denken, dat wordt een financieel debacle en ik denk dat heel wat Hollanders hier gigantisch mee op de bek zijn gegaan, ik ken er een paar die een oude hut hebben gekocht, geen woord Tsjechisch spraken en het met handen en voeten hebben uitgeduid wat er moest gebeuren.:stout: Dat huis is dus weer met verlies verkocht en ik denk niet dat ik ze ooit nog terug zie in Tsjechie, jammer, het had ook anders kunnen gaan.:confused:

Ok, waar gaan we dus bij de aanschaf naar kijken, voordat we uberhaupt wat aanschaffen. Praat eens met mensen die hier al een huis hebben, waar ze tegenaan lopen, wat wel en wat niet goed is. Weet wat je wilt, een vakantiehuisje of wil je hier permanent wonen. Wij wonen hier permanent, dus ik spreek hier voor de mensen die dat ook willen. Zie af van huisjes die zo romantisch aan het einde van een (klei) weggetje tegen een helling aanliggen. Hoe idyllisch dat ook lijkt de zomerdag, de winterdag is het een ramp. Als je geen 4wd hebt kom je dan niet boven. Je slipt weg in de modder en een paar honderd meter sneeuw ruimen van een meter hoog is echt geen lolletje hoor.
Als je wat ouder wordt, ga dan niet te eenzaam wonen. Zeker de winterdag heb buren nodig. Als je auto niet wil starten, als je eens ziek wordt of met andere problemen. Als je een beminnelijk mens bent, word je echt geholpen, evenals er ook een beroep op jouw gedaan wordt als je buurman eens ergens mee zit, zeker in de dorpjes zijn de mensen best wel sociaal.:dank2:

Huisjes op hellingen hebben vaak last van het smeltwater wat naar beneden komt, de muren worden dan echt vochtig en als je geen goede drainage hebt kun je bijna elk jaar de schade aan de stuc repareren. Het verdient dus de voorkeur een huis aan te schaffen op een redelijk vlak stuk grond, niet te ver van de weg, niet te eenzaam en wat in de buurt van een winkeltje, zeker voor de winterdag een aanrader. Nogmaals, dit is onze mening, een ieder is vrij om daar anders over te denken.:fluit:

Als je er zelf geen hollandse kaas van gegeten hebt, laat staan Tsjechische, neem iemand mee die er verstand van heeft. Kijk de toko van top tot teen na en schrijf op wat er aan moet gebeuren. Dat kan een hele waslijst zijn. Dan wordt het rekenen, kijken wat hoogst noodzakelijk is, wat wenselijk is, en wat aardig is voor de luxe als er een paar kronen over zijn.:oeps:Hou er rekening mee dat er altijd tegenvallers zijn, neem een ruimte van tussen de 10 en 20% voor het duurder uitvallen. Dat voorkomt onaangename verrassingen. Er sneuvelt altijd wel wat, zoals bij mij een pas aangeschafte toiletpot, die dingen gebeuren gewoon. Je komt bij het breekwerk ook vaak voor verrassingen te staan, die goede waterleiding was toch niet zo goed, of er zit worm in balken die je over het hoofd gezien hebt. In een oud huis zit bijna altijd hier of daar wel houtworm, laat je niks wijsmaken van dat ze er niet zijn, dat alles ok is, ze zitten er, zeker als het huis buitenaf gelegen is en ze knagen je houtwerk aan gort. Er zijn bestrijdingsmiddelen voor.:denk:

De echt kapot gevreten troep hebben wij eruit gesloopt, wat een klein beetje is aangetast ben ik van plan te behandelen. Een oud huis, buitenaf, zeker wat een poosje heeft leeggestaan, bevat allerlei inwoners waar je liever je leven niet mee deelt. Muizen, o.a. en spechten die gaten maken in je betimmering van de gevel, marters die op je zolders rondrommelen. Allerlei soorten insecten, van goedaardige lieveheersbeestjes tot steeklustige wespen die ergens een nest hebben gebouwd, of vervelende kevers die zich een ongeluk knagen aan jouw balkwerk. Kijk daarna en vraag advies aan iemand die van wanten weet voor de bestrijding van die plagen. Het huis van de hollandse kennissen, die dus niet weer komen, was aangetast door kevers. De Tsjechen die toch alles kunnen gebruiken, wilden het houtwerk zelfs niet hebben voor de kachel, weg ermee, op de brandstapel. Dat zegt dus genoeg.:slik:

Zorg er in eerste instantie voor dat je nieuwe bezit wind en waterdicht is. Zolang een huis droog van binnen blijft kan het heel lang leeg staan voordat er echt schade optreed. Zorg ervoor dat er geen lekkages zijn, rotschade kan behoorlijk oplopen. De Tsjechen gebruikten vroeger weinig cement in hun stucwerk binnen. Om de doodeenvoudige reden dat het behoorlijk duur was voor hun toen. Daar kun je dus niet zomaar op tegelen, het komt geheid naar beneden zeilen. Je zult dus alles wat je wilt betegelen van nieuw deugdelijk stucwerk moeten voorzien.:stout:

Het meeste witwerk op de muren is een soort kalkwater. Daar kun je niet met alles overheen verven, dat gaat bladderen. Dus wil je dat, dan zal er een soort van vlies overheen geplakt moeten worden, wat dan licht aangestuct wordt met een goed materiaal. De materialen in Tsjechie zijn anders dan in Holland. Het is een land van stucwerk, dus voor verschillende soorten stuc, zijn verschillende materialen, dunne lagen, dikke lagen. Je kunt dus met materiaal voor dunne laagjes niet dik stucen, juist, het gaat barsten en valt dan naar beneden. Wij weten dat niet, wij kopen gewoon een zak knauf in holland en hoppa, hier dus niet. Vraag een Tsjechische vakman wat je moet hebben voor de klus die je wilt doen. Daar moet je dus Tsjechisch voor kunnen.:fluit:

Nou, ik kap er maar weer eens mee. Mensen die hier gaan wonen, leer Tsjechisch, hoe moeilijk het ook lijkt of is. Je doet er je voordeel mee, probeer met je buren te praten, verzamel een woordenschat, je hoeft het echt niet perfekt te kunnen, het wordt gewaardeert dat je de moeite doet en je wordt ook wel begrepen als je eens even niet de juiste naamval gebruikt.:yess:
 
Ik weet het makkelijker gemaakt - laat Jan een stulpje in T voor je uitzoeken en neemt t.z.t. zijn ploeg bouwvakkers over :yess:
Jaja, groentje, een goed idee. Daar begin ik toch niet aan, als het niet deugt, heb ik het gedaan. Ik weet hier echter wel betrouwbare Tsjechische mensen in het dorp, die ook bemiddelen in huisjes. Ze kunnen zorgen voor een schoonmaakploeg in je nieuwe aanschaf en ook voor de nodige herstelwerkzaamheden zorgen. Mijn ploeg komt uit Jilemnice en omstreken en ik weet niet hoe ver ze bereid zijn om te reizen voor een klus. Mensen die daadwerkelijk koop en emigratieplannen hebben kunnen mij altijd een PM sturen. Ik zal ze dan naar mijn beste kunnen een advies geven. Ik ga echter niet garant staan voor de kwaliteit van dat advies, ook ik ben met vallen en opstaan wijzer geworden en ik wil die kennis best wel delen, een ieder moet echter ook zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en zijn gezonde verstand gebruiken.
 
Bovenaan