Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Doet mij denken aan 40+ jaren terug toen ik mijn spaartegoed vanuit Engeland wilde overschrijven.
Kreeg ik de vraag waarom ik dat geld hier wilde hebben.
Antwoord - Omdat het van mij is!!
 

Vodnik

† In Memoriam
Tja, en ik vind het ook wel wat onredelijk. Het zijn waarachtig geen kapitalisten die een 10 jaar oude auto meenemen en dan krijg je er ook nog een klap extra onkosten overheen, terwijl als je centen zat hebt, je dus met je splinternieuwe auto gebeiteld zit. Dat is hier dus al niet anders als in Nederland.:(

Die 10.000 czk moet ook betaald worden door een tsjech die een tsjechische auto over laat schrijven. Die 10.000 moet per auto eenmalig betaald worden, als dat dus nog nooit gedaan is moet er bij een overschrijving betaald worden.
Deze "regel" is een paar jaar geleden ingevoerd en leidde er toe dat er opeens veel auto's overgeschreven werden. Je moet het zien als een soort "straf leges" voor oude vervuilende auto's Het heeft dus niet alleen met invoer te maken.
 
Hehe, als Tonic naar de wc moet heeft hij het over een uprchlik verwijderen, of ook wel deserteur.:stout:

Maar we zijn er uit hoor, ging best wel simpelkens. De Tsjechische vrouw van de hollander heeft het woord gedaan, we moesten wat papiertjes tekenen, omdat we eigenlijk geen reden hadden als werk studie of wat dan ook, dat we hier langer dan 3 maanden blijven, moesten laten zien dat we voor ziektekosten verzekerd waren en de papieren van het kadaster laten zien. Die werden gekopieerd, evenals onze identiteitsbewijzen, 2 pasfoto's per persoon inleveren en begin juli kunnen we de papieren ophalen. Netjes bedankt voor de moeite, handje gegeven en de groeten maar weer.:D

Best wel relaxed, alleen hadden we niet naar Hradec Kralove gehoeven, had ook in Semily gekunt.
Krijg nou niks. De Starosta vertelde ons dat we naar Hradec moesten, nu blijkt dat Nova Paka onder Hradec valt maar Stara Paka, onze postcode onder Semily. Blijkbaar was het vroeger Hradec en nu Semily, tja, de Starosta is niet meer de jongste en had het waarschijnlijk nog uit de oude tijd in zijn hoofd.
We wonen net in zo'n grensgebied.:fool:
Maakt ook niet uit, de papieren kunnen we ophalen in Hradec. Hebben we volgende keer wat te makken kunnen we terecht in Semily, als je hier 5 jaar hebt gewoont, kun je een definitieve vergunning aanvragen en krijg je een mooi Tsjechisch boekje, een soortement van paspoort, nu krijgen we waarschijnlijk een inlegvel voor bij ons paspoort, we zien wel.:oeps:
 
Best wel relaxed, alleen hadden we niet naar Hradec Kralove gehoeven, had ook in Semily gekunt.
Krijg nou niks. De Starosta vertelde ons dat we naar Hradec moesten, nu blijkt dat Nova Paka onder Hradec valt maar Stara Paka, onze postcode onder Semily. Blijkbaar was het vroeger Hradec en nu Semily, tja, de Starosta is niet meer de jongste en had het waarschijnlijk nog uit de oude tijd in zijn hoofd.
Nou, in Semily (ook ons district) sta je (sinds vorig jaar) ook voor een dichte deur hoor Jan! :stout: Je moet nu naar Jablonec nad Nissou, ik weet zo even niet het adres maar dat krijg je van me.
En die boekjes, :nee: verleden tijd. ;)
 
Aha, nou, ik heb ook iets horen monkelen over Jablonec nad Nissou, dus dat zal dan wel kloppen. Is ook in de buurt.
We hebben zulke tegenstrijdige informatie gekregen. Eerst zijn we in Semily geweest, ook om iets te regelen, daar vertelden ze ons dat we naar Hradec moesten voor verblijfsvergunning, hetgeen ook bevestigd werd door de juffrouw van het ziekenfonds, ook de Starosta wist dat te melden. In Hradec vertellen ze ons dat we onder Semily vallen en daar moet je nu dus voor naar Jablonec nad Nissou.:sterretjes: Doet me een beetje denken aan kastjes en muren.:stout:

Maar ok, het is dus in orde, dan maar geen boekie, een inlegvelletje is ook goed.:top:

Vandaag ook nog naar de tandarts in Libstat geweest met z'n tweetjes en Tonic als tolk. We hadden een afspraak om 11, dat werd dus bijna 12. Schijnt hier heel normaal te zijn, dus maar niet opwinden.:fluit:

Tandjes waren prima in orde, een vullinkje vervangen, 60 kronen betalen voor 2 personen en ziekenfondskaartje laten zien. Voor uitgebreide rontgenfoto's moeten we volgende week naar Jilemnice, een briefje van de tandarts meegekregen. Hij wou zien hoe het met de wortels gesteld was en hij had maar een simpele rontgen, in Jilemnice was iemand met een goed apparaat, kan in een keer je hele smoel waarschijnlijk op.:D

Heel grappig, nog niet meegemaakt, dat je van de ene tandarts doorverwezen wordt naar een andere voor de foto's en dan terug kunt komen. Toch wel cooperatief.:lache:
Nou, als alles goed is eind oktober, begin november weer controle. We raken al aardig thuis. De zubi dokter spreekt een beetje duits, dat is een meevaller.:top:
 
Herkenbaar. Er zijn maar weinig zaken in Tsjechië die ik niet leuk vind maar dit soort zaken (verblijfsvergunningen) staan wel met stip op 1! Voorheen gingen we inderdaad naar Semily, leuke agenten die we onderhand herkenden en zij ons. Maar dat vreemdelingenkantoor werd gesloten. Nu moesten we naar Liberec werd ons in Semily verteld, want alles werd nu per Kraj geregeld. Balen want we waren net in Liberec geweest en het kantoor was daar niet alle dagen open. Dus togen wij pas de volgende vakantie naar Liberec. Nee hoor, dat zit hier niet en met een met de hand geknipt papiertje die we in de handen gedrukt kregen stonden we binnen een minuut weer buiten. Hierop een adres in Jablonec NN. Krijg nou wat. :kwaad:Het bekende kastje... Oké, op naar Jablonec NN, lag toch op de route. Wat een aanfluiting, zoeken zoeken zoeken, ergens aan de achterkant van een gebouw zit de ingang, weinig en armzalige parkeerruimte, ergens 4 hoog op een zolderkamer moesten we zijn. Een paar dames die alléén maar Tsjechisch spreken, vind ik sowieso niet kunnen voor iemand die bij de vreemdelingenpolitie werkt. :stom: "Nee, sorry, de computers doen het niet, we kunnen u vandaag niet helpen" was het antwoord. :( De volgende dag gingen we alweer naar huis dus weer een vakantie later naar Jablonec getogen. Jawel, ze waren open. :wow: Een dame en een heer in een zwaar (bewapend) uniform controleerden alle mensen die naar binnen wilden. Paspoort? Nee, die heb ik niet mee, ligt thuis. Waarom ben je hier dan? Tja, ik ben even met mijn man mee want die moet zijn verblijfsverguning wijzigen omdat hij een nieuw NL paspoort heeft. Fronsende wenkbrauwen. Maar.... ik had wel mijn geldige verblijfvergunning bij mee, en eventueel mijn rijbewijs dus gaven ze akkoord met een schamel glimlachje, ik mocht mee naar binnen. Pfff, ik weet niet hoeveel Vietnamezen er zaten maar heel veel. Afijn, uiteindelijk stonden we met een nieuwe papiertje weer buiten. Eén ding is er wel op vooruit gegaan, bij een wijziging krijg je direct een nieuwe mee, deze hoef je dus niet later nog eens op te halen.
 
Nou, gisteren weer eens contact gehad met de man van de graafmachine. Hij zou bij mij een parkeerplaats aanleggen en een paadje naar de garage. We waren het alleen nog niet eens over de prijs. De steenslag die ik wil hebben is veel te duur en de laag die hij wil leggen vind ik (en velen met mij;)) veel te dik. Hij komt me opzoeken bij kameraad Pavel, waar buiten mij ook Tonic, Mirek en Pavels buurman en buurvrouw borreltjes zitten te hijsen en biertjes te consumeren.
Het onderwerp van gesprek is de nieuw aan te leggen parkeerplaats en het weggetje, dat het allemaal veel te duur is, dat het veel goedkoper kan en dat daar dan wel voor gezorgt gaat worden. Graafman gaat dus tamelijk pissed off naar huis, ik heb nog maar weinig in te brengen.:slik:
Mirek schenkt me nog een borrel in en verteld mij dat zijn zoon alles voor mij in orde gaat maken, helemaal klaar voor 50000 kronen, of dat ok is? Nou, hiks, :cheers: dat is behoorlijk ok, want het oorspronkelijke bedrag liep naar de 100000 kronen waar ik het dus helemaal niet mee eens was.:( Het is dus helemaal goed gekomen.

Dan komt het gesprek op strecha, dak dus, mijn strecha bestaat uit eternietplaatjes en daar zijn er wat van stuk. Dat moet dus gerepareerd worden. Mirek weet dat ik ze wil laten impregneren, maar raad me dat ernstig af. Hij heeft dat 3 jaar geleden laten doen en het heeft maar 3 jaar gehouden en aardig wat kronen gekost. Dus gewoon kapotte plaatjes vervangen door anderen uit de voorraad in de kelder en bij Tonic op het erf en verder geen nieuws. Klempirs uit het dorp zal dat wel regelen, dat is weer familie van Martin de betonstorter en schoorsteenmetselaar en die zullen dat samen wel bekokstoven.:confused:Als de schoorsteen dus nieuw opgemetseld wordt, wordt gelijk het dak nagekeken, lijkt me wel zo handig, is maar 1 keer steiger opzetten.:D

Met lichtelijke slagzij gaan Tonic en ik naar Tonic dum, om in zijn kelder nog wat na te kletsen onder het genot van een borrreltje en een biertje. Crista de herder is gelukkig mee, want als ik 's avonds huiswaarts keer, kan ik wel haar hulp wel gebruiken om me de berg op te sleuren.:D

De volgende dag als de dampen wat opgetrokken zijn en ik lekker in mijn pyma op mijn nest wat lig te lezen wordt er op de deur geklopt. Op de toffels naar de voordeur gesloft, staat daar een opgewekte Mirka, samen met de Starosta die een grote grijns op zijn smikkel heeft. De Starosta moet wat van mij en Mirka zal het vertalen.:ja:

De oude Hospoda naast ons huis is verkocht aan mensen in Bela of Svojek, dat weet ik niet precies, maar er zal een houtbewerkingstoestand in komen, dat zat er ook al in, dus er verandert niks. Achter de Hospoda ligt een groot stuk grond, aanpalend aan dat van ons, we maakten ons al een beetje zorgen over wat daar nu mee gebeuren ging, want de Kolchose stoot dat stuk ook af. Waarschijnlijk toch te bewerkelijk voor hun, ze hebben liever grote aaneengesloten percelen dan overal stukjes.:denk: Nou, over dat stuk ging het dus. De brandweer houd nu haar festiviteiten in Svojek op de berg. Dat is 1 keer in de 5 jaar. Dat feest willen ze liever in Tample houden, ligt wat centraler en vlakbij het huis van de Starosta, kijk, ik ben ook niet dom.;)

Nu wil de Starosta de grond achter de Hospoda kopen voor de gemeente, als ik goed vind dat om de 5 jaar er een brandweerfeest plaatsvind en dat ons stuk grond daar dan ook voor gebruikt wordt, want alles bij elkaar is het een aardige lap, waarop de oefeningen dan plaats kunnen vinden en het feest daarna. Die gein duurt twee dagen.:)
In ruil daarvoor mag ik dan het stuk van de gemeente gebruiken voor ons ezeltje en geit om te grazen en om van te hooien.:wow:
Nou, dat gaat natuurlijk helemaal door, want dat vind ik maar hardstikke dobry.:D Ik vraag of hij dat op papier wil hebben, maar dat is helemaal niet nodig, het wordt dus op handslag beklonken, allemaal blij, want de Starosta moest dat vanmiddag weten want dan wordt de grond al dan niet aangekocht, het hing er vanaf of wij mee wilden werken.:yess:
Nou, daar hebben we dus ons mooi voor niks zorgen gemaakt, een betere oplossing had er niet kunnen komen.:D
 
Nou, ze hebben een kleine uitloop die in het gaas staat, daar zit een poortje in naar de wei, die in het schrikdraad staat. Als de festiviteiten plaatsvinden, wordt het schrikdraad met de paaltjes opgeruimd en staan Hendrik en Liefje in hun eigenlijke winterafzetting. Nou, wij vonden het ook wel een heel goede deal, het mes snijd natuurlijk ook van alle kanten. De gemeente hoeft het stuk niet bij te houden, want dat doen wij, grasmaaien, hooien, etc. Wij hoeven geen extra investeringen te doen in grondaankopen, we hoeven ons geen zorgen te maken dat er grote veranderingen plaatsvinden en de gemeente heeft voor haar festiviteiten een groot perceel ter beschikking.

Bovendien maak je op deze manier vrienden, de mensen kunnen dan zien dat je betrokken bent bij het dorpsgebeuren en niet te beroerd om met hun mee te doen, dat was ook precies wat we graag wilden. Opgenomen worden in de gemeenschap.
 
Het brandweerevenement is eens in de vijf jaar. Wij hebben dat dus vorige week gehad. De brandweer organiseert wel elk jaar in de winter een paar keer een bal in het kultuurhuis te Svojek. Daar kun je gewoon bij de ingang een kaartje voor kopen, kost ongeveer 20 kronen. Het grote brandweerfestijn heeft gratis toegang. Kan iedereen heengaan. Dus over 5 jaar bij ons achter het huis.:D

Het brandweerfestijn was ook alcoholisch gezien een groot succes. Ik was zo blauw als een viooltje, wat hakt die slivovitch erin zeg. Zo heb je nog niks, zo val je van je poten.:sterretjes:

Lekker gegeten en gedronken met de kameraden, Tonic, Pavel en Mirek en ik zegt de gek dus. Gezongen samen in een grote legertent, lal lal lalderlal, hiep hoi, je kent het wel. Gaby was al voortijdig vertrokken met de hollander, ze was moe en aan een slaapje toe, nou, toen was het hek natuurlijk helemaal van de dam.:wow:

Gaby heeft nog gevraagd bij de slivotent om een glas water, die gasten lagen natuurlijk gelijk krom van het lachen, water, daar moest je voor bij de brandweer zijn, die had water zat, zij verkochten borrels:lache:

Uiteindelijk is de alcoholische broederschap vastberaden huiswaarts gewaggeld met de bedoeling om bij kameraad Pavel nog een afzakkertje te pakken. Via een landweggetje en door de weilanden, met vallen en opstaan. Kameraad Mirek in de benen helpen, Mirek overeind, ikke op de kont in het gras. Tonic en Mirek helpen mij overeind, alle drie onderuit.
Blauw van het lachen natuurlijk.:lache: Pavel nergens meer te bekennen, waarschijnlijk dus nog op het feest of al thuis, we weten het ook niet meer. Een paar dames in een autootje, de bezemwagen waarschijnlijk komen over het zandweggetje gereden en informeren of wij naar huis gebracht dienen te worden.
Natuuuurlijk niet, ferme jongens, stoere knapen, we gaan wanduluh en nog lange niet naar huis.:cheers:
Uiteindelijk hebben we allen de basis wel weer bereikt, vraag niet hoe, weten het niet meer. De koppijn de volgende dag viel mee, dus het was goeie slivovitche.
 
Het is een tijdje stil en ik mis jou stukjes.
Hoe is het daar, is het huis nu klaar?
Gaat het goed met jullie?
Hallo allemaal, we zijn een poosje niet op het forum geweest, reden? Druk, druk, druk.:sterretjes:
We hebben alles op alles gezet om de benedenverdieping zover klaar te krijgen dat we met goed fatsoen gasten konden ontvangen. Broer kwam met gezin logeren voor een weekje, je kunt ze toch slecht in een bouwput laten slapen.;)

De benedenverdieping is op een paar kleine afwerkingen nu klaar. Het elektrisch is in het sousterrain en de begane grond helemaal gefikst. We hebben een nieuwe voordeur met isolatie en nu een nieuw dubbel raam in de vestibule, dat noemen ze hier 'veranda'. Ook is boven de dubbele balkondeur die bijna uit elkaar viel vervangen door een geisoleerde deur met dubbel glas.:)

Een niet meer in gebruik zijnde schoorsteen is van het dak gehaald en het dak met nieuw blik dichtgemaakt. De schoorsteen welke in gebruik is, is gedeeltelijk nieuw opgemetseld, deze was errug gammel, nog een wonder dat hij niet naar beneden is gekomen met de storm waarbij zoveel bomen gesneuveld zijn. De schoorsteenveger heeft alles gecontroleerd en naar behoren gevonden en zijn briefje afgegeven, na eerst heel zakelijk 400 kronen geincasseerd te hebben.:D

De storm heeft wat teweeggebracht hiero, veel schade voor de gemeente. In gemeente Svojek zeker 1000 kub hout naar de bliksem. Met al het bijbehorende ongerief, internet wat eruit ligt, de schotels op de materska skola waren naar beneden gekomen. Stroomstoringen, vernielde kabels van de dorpsomroep en van de straatverlichting, wegen die vernield waren doordat de omgevallen bomen gelijk een gedeelte van het wegdek meenamen. Het was heel eng, de regen kwam niet verticaal naar beneden, maar horizontaal en sloeg dwars langs onze eerste ramen heen, maar goed dat we dubbele ramen hebben. Volgens Tonic was het een record voor Tsjechie wat de neerslag en de windsnelheid betrof.:slik:

Mijn buurman, de starosta, is al drie maanden druk aan het werk om te zorgen dat alle schade hersteld wordt. Het manneke is ook al 66, met rugproblemen, ik neem mijn petje ervoor af hoor. Gemeente Svojek/Tample heeft niet veel inwoners, dus ook niet veel inkomsten en ze waren net bezig een nieuwe waterleiding aan te leggen in Svojek, dit kwam dus helemaal niet gelegen.:nee:

Bij ons huis viel de schade mee, wat eternietplaatjes zijn van het dak gekomen, die liggen er inmiddels alweer op en achterin de tuin langs het riviertje is een gigantische den gewoon afgeknapt en op het spoor terecht gekomen, de boom is van het spoor verwijderd en ligt inmiddels gedeeltelijk over de Tamplatska, het riviertje hier. T.z.t. zal ik hem wel opruimen, hij is eigenlijk niet van mij, maar van het waterschap zoals ik begrepen heb, ff overleggen met buurman hoe we dat gaan doen.:denk:

We hebben ook heel veel werk gehad voordat we eindelijk ons burger nummer hadden. We hebben onze verblijfsvergunning kunnen regelen in Hradec Kralove, maar daar stond ons BSN (Rodne Cislo) nummer niet op. Nadat een Tsjechische vriendin van ons gebeld had, deelden ze daar mede dat ons dat toegestuurd zou worden.
Na 3 maanden wachten nog steeds geen CZ BSN nummer.:confused:

Vriendin weer opgebeld, bleek dat het niet naar ons was opgestuurd maar na Jablonec NN, omdat we daar eigenlijk onder vallen. Naar Jablonec gebeld, ja, daar waren onze nummers. Gevraagd om deze op te sturen. Nee, kon niet, want het nummer moest op onze verblijfsvergunning geschreven worden en van een stempel voorzien, we moesten het ophalen. Ik zat te springen om mijn nummer, vanwege een verlenging van mijn rijbewijs wat omgezet moest worden naar een CZ rijbewijs. Dit uitgelegd, de nummers zouden opgestuurd worden we konden het later wel op onze verblijfsvergunning laten bijschrijven. Hehe, puf puf.:)

Briefje van de CZ tante post in de bus dat we wat op konden halen in Stara Paka. In Stara Paka aangekomen eindelijk mijn lang verwachte nummer, maar niet dat van Gaby. Postztausend, donnerwetter. Gaby's nummer is dus nog in Jablonec. Nou ja, dat van mij had meer prioriteit. Binnenkort zullen we Gaby's nummer wel ophalen en gelijk de nummers op onze verblijfsvergunning laten zetten met stempeltje, iedereen weer blij.:wow:

Met het felbegeerde nummer kon ik eindelijk mijn bus op Tsjechisch kenteken laten zetten en een Tsjechisch rijbewijs aanvragen. Op naar Jilemnice, Problem! Op mijn geneeskundige verklaring had doktorka gezet dat ik rijbewijs AB heb, maar ik heb ook E. Dat stond er niet op, dus ik moest terug, de E erbij laten zetten met stempel en paraaf van Doktorka. Not funny. Maar ik moest toch terug, want de platen van de bus moesten ingeleverd worden en die had ik niet bij me. Ik was met het peugeotje van Gaby.:stom:

Dat weer naar Doktorka, heel lief mensje, ook al diep in de 60. Zij er een E bijgezet met stempel en handtekening op mijn geneeskundige verklaring. De platen van de bus gesloopt en terug naar Jilemnice.
De aanvraag voor het CZ rijbewijs kon nu rondgemaakt worden en dat kan ik nu over 3 weken ophalen. Mijn hollandse kentekenplaten en kentekenbewijs moest ik inleveren, zij zouden dat met Nederland in orde maken. Hmmm, ik ben niet helemaal overtuigd, dat vraag ik nog wel even na.:denk:

De volgende dag kon ik mijn platen ophalen, die zitten inmiddels op de bus. De zaak verder met de Tsjechische verzekering geregeld. Ik was eerst op chassisnummer verzekerd, nu staat het kenteken op de verzekeringspapieren.
Nu moet ik nog de verzekering in Holland opzeggen, daarvoor heb ik een verklaring nodig van de RDW dat mijn auto uit het Nederlandse kentekenregister gehaald is.

Met de RDW gemaild, een aardige juf heeft mij gebeld, dat ik een kopie van mijn Tsjechische papieren met een kopie van mijn legitimatiebewijs op moest sturen naar de RDW, dan zouden zij mij een verklaring toezenden naar mijn Tsjechische adres. Deze verklaring moet ik dan weer opsturen naar mijn hollandse verzekering zodat zij mij een bonus malus verklaring toezenden (graag in het engels heb ik gevraagd) en mijn verzekering stopzetten, want ik heb nu een aardig tijdje een dubbele verzekering betaald.:(

De bonus malus verklaring heb ik weer nodig voor de Tsjechische verzekering, deze heeft mij op mijn mooie blauwe ogen een fikse korting gegeven, mits ik binnen afzienbare tijd de bonus malus verklaring uit nederland zou overleggen. Ook een heel aardige juf, die ik van tijd tot tijd van de vorderingen op de hoogte stel. Het duurde gewoon allemaal erg lang met het BSN nummer, reken maar op 3 maanden en dan moet je er nog achteraan venten. De locoburgemeester hier was van het probleem op de hoogte, ik schijn niet de enigste hollander te zijn die hier tegen aan loopt. Het ligt aan de administratieve molen in Praag.
Maar goed, we weten nu goed hoe het moet, met het peugeotje van Gaby zal het wel makkelijker gaan.:D

We hebben wel heel erg geboft dat we hier een hollander kennen geleerd hebben met een Tsjechische vrouw. Als zij er niet geweest was waren we gillend gek geworden. Hoe konden we nu weten dat Hradec onze papieren op zouden sturen naar Jablonec? Ze hadden gezegd dat ze naar ons huis gestuurd zouden worden. Zoek het dan maar uit als je geen Tsjechisch machtig bent. We zwoegen thuis op de Tsjechische taal, we leren al aardig wat woordjes en van de winter zullen we ook wel weer naar les gaan, maar we vinden het wel heel heel errug moeilijk.:sterretjes:

De mensen bij de diverse instanties zijn vriendelijk, dat moeten we eerlijk toegeven, ze willen je ook best wel helpen, maar regels zijn regels, ze zijn gek op formuliertjes met stempels en handtekeningen en je bent echt een bofkont als je iemand treft die ook nog wat anders kan dan Tsjechisch of Russisch, daar staan we echt van te kijken. Hier op het dorp zijn jongelui van een jaar of 17, 18. Dan verwacht je toch dat die wat engels of duits kunnen spreken, het is toch de jongere generatie, maar nix, nada, niente. De loco burgemeester spreekt engels en italiaans. Ik spreek ook wat italiaans, dat is wel leuk, laatst trof ik hem bij doktorka in de wachtkamer en kon ik wat italiaans met hem lullen, grote ogen bij de aanwezigen. Dat was wel grappig.:lache:

Onze buurman de Starosta is echt een toffe peer, als ik aankom voor een kopietje maken om mijn papierkraam te regelen staat hij direct voor je klaar. Je krijgt er nog een mooi mapje bij en hij wil er niet van horen dat ik wat betaal voor de onkosten.
Mijn buurtjes hebben bij de storm ook veel schade geleden. Er is 1.5 hectare bos van hun omgewaaid, ze zijn al 3 maanden bezig om de rotzooi op te ruimen. Mijn buurvrouw loopt op de wenkbrauwen. Het goeie mens is ook 66 en heeft behoorlijk overgewicht en een veel te hoge bloeddruk. Ze werkt zich nog te barsten.:troost:

Ik kan hun helaas niet helpen met dat zware werk, de conditie van mijn rikketik laat dat niet toe, dat spijt me genoeg.
Ze moeten 10.000 nieuwe boompjes planten. Die boompjes kosten gemiddeld 5 kronen per stuk. Reken maar uit, dat is voor de mensen hier een pak geld. Ik heb wel aangeboden dat ik in het voorjaar wel wil helpen met de kleine boompjes planten, dat lijkt me niet zo zwaar werk en als ik het een beetje kalm aan doe zou me dat wel leuk lijken.
Ik werd vriendelijk bedankt, maar ze lieten het door een firma doen, nou ja, ok. Ik heb in ieder geval mijn goede wil getoond.:confused:

Al met al is de voorraad kronen onder het bed aardig geslonken, dus voorlopig wordt er niet meer verbouwd. De bouw ligt stil totdat we weer wat bij elkaar gesprokkeld hebben. De Tsjechische firma's die ik aan het werk heb gezet, na minstens 6 offertes te hebben aangevraagd:stout:, denken toch allemaal dat ik een geldboompje heb, dat heb ik toch eerlijk waar niet.:nee: Zo kon een firma mij vertellen na de schoorsteen vernieuwd te hebben dat ik hem beter opnieuw kon optrekken vanaf de kelder. Ooooh Jaaaa???? Mooi niet dus. Nou, dan kon ik ook wel een pijp met een grotere diameter laten frezen en een rvs stalen rookafvoer laten monteren, dat was beter. Uhuh, kost ook maar 70000 kronen. Of je een emmer leeggooit. Gaat mooi niet door.

Wat is nu het geval. Ons huis werd eerst gestookt met kachels, er zijn drie rookgasafvoeren naast elkaar opgemetseld tot een vette schoorsteen. Die nu dus gedeeltelijk nieuw opgetrokken is. Een kanaal gebruik ik nu als ventilatiekanaal van mijn kelder, waar de kolengestookte CV installatie staat. Beneden hebben de voorgaande bewoners twee rookkanalen samengevoegd door het tussenmuurtje gedeeltelijk te verwijderen. De rookgasafvoer van de CV installatie kan nu gebruik maken van twee schoorsteenkanalen, zodat ik voldoende diameter heb voor de afvoer. Inplaats van 1 pijp met een grote diameter, heb ik nu twee pijpen met een wat kleinere diameter waardoor de kachel voldoende trek heeft.:top:

Nou, volgens de firma was dat ongebruikelijk en maar de vraag of het mocht etc. etc. Nou, gaf ik als repliek, als dat niet mag, zal de schoorsteenveger toch echt geen verklaring afgeven dat het ok is, en deze situatie is al 40 jaar zo en vorig jaar is de zaak nog goedgekeurd, alleen met de opmerking dat het bovenste gedeelte vernieuwd moest worden en dat er een stang voor de veegluiken moest.
Nou, dat kwam alleen maar omdat ouwe Jan (de voorgaande bewoner) een communistische starosta was met een partijkaart.:lache:
Repliek van mij, dat is al meer dan 25 jaar niet meer zo, dat zou dus betekenen dat er 25 jaar lang een verklaring van een schoorsteenveger is afgegeven die niet deugt.:kwaad:
Stilte.........
Voorlopig heeft de schoorsteenveger gewoon weer een verklaring afgegeven. De reparatie was prima in orde evenals de ijzeren stang voor de veegluiken. De kachel brand prima, de dubbele rookgasafvoer trekt goed en Jantje houd zijn kronen in zijn zak.:fluit:

Het dak is ook een leuk verhaal. De klempirs die mijn dak gerepareerd hebben. (Stormschade gerepareerd en blik gemaakt waar de afgebroken schoorsteen gestaan heeft) waren van mening dat mijn dak vernieuwd moest worden. Hetzij met rubber dakplaatjes, hetzij met blik, omdat de oude eternietplaatjes het geen 5 jaar meer vol zouden houden, dat de spijkertjes zouden doorroesten etc. etc. etc. Dat er blik langs de boeiranden moest want dat zou er niet zitten en dat het al met al niet best was en dat ik maar een offerte moest vragen. (Heb ik gedaan maar mooi geen respons op gehad.:tong:)

Nou, die eternietplaatjes waren inderdaad al tweedehands toen ouwe Jan ze op het dak legde, ze zullen inmiddels 70 tot 80 jaar oud zijn, maar ze liggen er nog prima op en ik heb er nog zat in reserve. Bij controle door mijzelf bleek dat er wel blik langs de boeiranden zit, het is alleen groen geschilderd net als de dakoversteek, dus het valt niet op, je moet er echt met je neus bovenop zitten om te zien dat het blik is. Het dak lekt niet, het houtwerk is niet verrot, dus ik zie niet in waarom ik mij in de onkosten moet storten voor een dak wat waterdicht is.

Ik snap het probleem wel, de gasten willen niet over het dak lopen om eventueel losse plaatjes weer vast te spijkeren omdat ze dan waarschijnlijk plaatjes kapot zullen trappen, maar dat komt omdat ze niet over een hoogwerker beschikken en alles met laddertjes moeten doen en daarom moet ik een compleet nieuw dak laten monteren.:stout:
Dat gaat dus fijn niet door. Ik heb gezien dat mensen met een hoogwerker plaatjes vernieuwd hebben bij een apotheek in Jilemnice (stormschade). Dan hoef je dus niet over het dak te lopen, maar kun je vanaf de hoogwerker de zaak weer vastzetten. Als er dus plaatjes losgaan, moet ik gewoon zien dat ik die toko met de hoogwerker aan de veren kom en die laat ik fijn de zaak weer vastzetten, mocht het zover komen. Dat dak blijft voorlopig mooi zo als het is.:D

Nu mensen, dat waren de laatste berichten van het verbouwingsfront, tot spoedig maar weer.;)
 
Jan, wat een heerlijk verhaal! Ik geniet er van!
Nou, nog een kort verhaaltje dan, ben nu toch lekker bezig.
Ik heb in een voorgaand verhaaltje geschreven dat ik graag een parkeerplaats en een opritje naar de garage wou aanleggen. Kameraad Mirek zou dat doen voor 50.000 kronen met behulp van zijn zoon.
Zoonlief kon een graafmachine regelen en zo zou het gaan.:top:

Dat was heel mooi, maar het ging niet door. Zoonlief kreeg de graafmachine niet mee. Wat nu?:confused:
Kameraad Tonic wist een ouwe baas die het ook wel wilde doen voor dat bedrag. Nou, ok dan maar. Hij zou het aannemen voor 50.000 kronen, helemaal klaar.:wow:

Helaas, achteraf bleek het een miscalculatie, de schotter die nodig was moest ik apart kopen want hij had geen grote vrachtwagen voor 30 ton en dan werd het te duur voor hem om te rijden met zijn kleine wagen etc. etc. leuter de leuter, ik moest voor de extra kosten opdraaien. :slik:

Pfff, dan zou ik dus geen oprit en parkeerplaats hebben voor de winter, want ik wil echt niet meer betalen dus de zaak werd afgeblazen. Kameraad Tonic had echter nog een aas in de mouw. Een ouwe collega van hem van de Kolchose had nu een groot bedrijf met veel vrachtwagens, daar moesten we maar eens heen gaan.:ja:

Nu blijkt dat dat schotter, kleine dan wel grotere steentjes helemaal niet zo duur is. Grote vrachtwagen vol kost maar 8000 kronen. De vrachtwagenboer had ook grondverzetmachines. Hij komt kijken, krabbelt eens op zijn hoofd en zegt dat hij de hele meuk aanlegt voor 30.000 kronen.:slik:

Nou dat is een meevaller, ik ga natuurlijk gelijk akkoord. Na een paar dagen komt een giga vrachtwagen de steentjes droppen en een dag later is er al een enorme shovel bij mij aan het werk. De hele mik wordt in twee dagen tijds prachtig aangelegd. Nu hebben wij voor het huis een parkeerplaats waar met gemak twee flinke auto's op kunnen staan en een meer dan 30 meter lange oprit naar de garage. Al het puin van de verbouw is eronder gewerkt, dat ben ik dus ook mooi kwijt en ik hoef niet meer bang te zijn dat ik van het voorjaar met de auto vast kom te zitten in de modder.:wow: Nou, bij toekomstige klussen weet ik hem wel te vinden en dat heb ik hem gezegd ook. Rap werk, goed en voordelig, daar doet deze Hollander het voor.:top:
 
Bovenaan