Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er staat: "De 3e generatie Octavia werd in 2013 geïntroduceerd". Dan zijn we dus inmiddels aan de 4e generatie bezig en die wordt niet genoemd; vandaar mijn verwarring. :oeps:

Maar mooi dat het Skoda zo voor de wind gaat.
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda toont fonkelnieuwe SUV, de Kodiaq

Kijk eens wat we hier hebben, een gedeeltelijk gecamoufleerde Skoda SUV. De Tsjechen reden de grote SUV, die een plaatsje boven de Yeti in het modellengamma krijgt, tijdens de viering van het 25-jarig huwelijk met Volkswagen even het podium op.


e0b77160e3b0929d922d62bf906dad04-1263x560.jpeg



Skoda zal binnen enkele maanden de 4,70 meter SUV zonder sluier tonen. Voor oktober van dit jaar staat dan de officiële publieksonthulling op de Autosalon van Parijs op de agenda. De levering start vervolgens eind dit jaar.

Kodiaq
De nu nog naamloze SUV krijgt de naam Kodiaq. Hij gaat binnen afzienbare tijd in Tsjechië in productie en zal een broer krijgen in de vorm van een Seat en Volkswagen. Technisch maakt de Kodiaq gebruik van de MQB-architectuur. Wat het design betreft, is het nieuwe model gebaseerd op de VisionS-concept, die de autobouwer afgelopen maart op de Autosalon van Genève toonde.



Optioneel zeven stoelen
Volgens Skoda’s verkoopdirecteur Werner Eichhorn krijgt de auto een vanafprijs van 35.000 euro en zal de SUV optioneel leverbaar zijn met een derde zitrij met twee extra stoelen. “Het moet de beste familie-SUV op de markt worden”, vat de Skoda-topman de doelstelling van het ontwikkelingsteam samen. “Onze dealers schreeuwen om deze wagen”, glimlacht de Eichborn. “De wereldwijde trend is dat klanten steeds vaker voor een SUV kiezen en daarom moeten wij als Skoda ook zo’n auto hebben. Helemaal omdat we een nieuwe verkoopspurt willen doormaken om tot de geplande 1,5 miljoen auto’s op jaarbasis te komen.”

Coupé-variant
De Kodiaq gedoopte Yeti-broer komt er mogelijk ook als coupé. Skoda heeft al een prototype dat er, volgens Eichhorn, bloedmooi uit ziet. Er is alleen nog geen besluit gevallen over het in productie nemen van de auto. Een concreet tijdspad voor die beslissing heeft de Skoda-top nog niet. “Als de auto komt, zal het in ieder geval later dan de SUV zijn”, aldus Eichhorn.




Bron: autovisie.nl
 
Dit is nog niet het definitieve productiemodel, maar de Vision S, een prototype/computermodel. Hij heeft nog geen handgrepen zoals je ziet, die velgen hebben ze uit een gehaktmolen gehaald en de grill uit een broodrooster, volgens mij. Nog even afwachten dus, maar in dit segment zijn er sowieso weinig modellen die qua vormgeving uitblinken door subtiliteit.
 

kuurgast

Donateur
08-11-2013
Er wordt gespeculeerd dat de auto met vijf of zeven zitplaatsen de naam "Snowman" zal krijgen.
De nieuwe SUV zal in 2015 of 2016 op de markt verschijnen.
Het kwartje viel... De Snowman is de Kodiaq geworden die in het najaar op de autosalon van Parijs getoond zal worden. Volgend jaar start de verkoop.
Bron: auto.cz.
De naam is van de Kodiakbeer en de Q aan het eind is een link naar het Alutiiq dat in Alaska gesproken wordt.
 

kuurgast

Donateur
ŠKODA moderniseert fabrieken in Tsjechië en vergroot productiecapaciteit

9fa010461d33e025bca8f044617e5331_L.jpg


-ŠKODA gebruikt fabrieksvakantie om fabrieken te onderhouden en optimaliseren
-ŠKODA-fabrieken in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí worden voorbereid op nieuwe projecten
-Productievoorbereiding voor de nieuwe ŠKODA KODIAQ in volle gang
-Capaciteit van auto- en componentenproductie aanzienlijk vergroot

ŠKODA AUTO benut de fabrieksvakantie in juli op de meest effectieve wijze: in de drie Tsjechische fabrieken van het merk worden omvangrijke onderhouds- en moderniseringswerkzaamheden uitgevoerd. Ruim tachtig productieplaatsen met meer dan vijfhonderd werkstations in de fabrieken in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí krijgen een onderhoudsbeurt. De focus ligt daarbij op de voorbereiding van de productiestart van de ŠKODA KODIAQ in Kvasiny, de installatie van een nieuwe perslijn in de hoofdfabriek in Mladá Boleslav en de optimalisatie van diverse processen in de hightech fabriek in Vrchlabí.

ŠKODA gebruikt de fabrieksvakantie om tal van moderniserings- en verbeteringsprojecten uit te voeren: de aanstaande productiestart van de ŠKODA KODIAQ staat daarbij centraal in de fabriek te Kvasiny. In Mladá Boleslav wordt verder gewerkt aan de nieuwe hydraulische perslijn PXL 2, die naar verwachting eind 2016 in gebruik wordt genomen. Deze bijzonder efficiënt met energie omspringende perslijn is de eerste die grote aluminium componenten kan maken. Tegelijkertijd zal in de hoofdfabriek van het merk het geautomatiseerde magazijn (AKL) worden uitgebreid, om de logistieke processen nog efficiënter en flexibeler te maken, waarmee ingespeeld kan worden op de alsmaar omvangrijker wordende productreeks. Daarnaast zullen optimaliseringswerkzaamheden worden uitgevoerd aan de gerobotiseerde productieprocessen, tevens zijn voorbereidingen getroffen voor de uitbreiding van de digitale productie in het kader van Industry 4.0.

Tegelijkertijd zal ŠKODA de capaciteit van zijn auto- en onderdelenproductie uitbreiden door bestaande knelpunten op te lossen. In de fabrieken in Mladá Boleslav en Kvasiny bedraagt de productiecapaciteit 3.000 auto’s per dag. De fabriek in Vrchlabí, waar de DQ-200 transmissie met dubbele koppeling wordt geproduceerd, heeft een productiecapaciteit van 2.000 units per dag, terwijl in Mladá Boleslav dagelijks maximaal 3.000 handgeschakelde versnellingsbakken en meer dan 2.000 motoren worden geproduceerd. ŠKODA heeft ongeveer 1.000 medewerkers en externe specialisten ingeschakeld om de projecten tijdens de fabrieksvakantie uit te voeren.
Bron nieuws.skoda.nl.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wachten op groen licht voor Skoda Kodiaq Coupé, maar...
SKODA_Kodiak_blue-1263x560.jpg

25 Jul 2016 Sjoerd van Bilsen

In Tsjechië is nog altijd geen ei gelegd of de Skoda Kodiaq Coupé ook in Europa aangeboden gaat worden. Het model wordt in ieder geval ontwikkeld, want de Kodiaq Coupé gaat sowieso in China op de markt komen.



Lagere profiellijn
De Tsjechische autobouwer heeft nooit een geheim gemaakt van de komst van een Skoda Kodiaq Coupé. De auto krijgt een nadrukkelijke coupélijn met lagere zijruiten achter en een grote achterklep. De autobouwer bespaart zich de moeite om ook dat model als zevenzitter aan te bieden. Wie zeven zitplaatsen wenst, verkiest de Kodiaq boven de Kodiaq Coupé, geeft een hooggeplaatste functionaris van het merk aan.



Tesla
Een optie om in de bagageruimte twee wegklapbare zitplaatsen in tegengestelde rijrichting op te nemen, zoals Tesla in zijn Model S aanbiedt, ziet het bedrijf niet zitten. Dan moeten we te veel compromissen sluiten, aldus de manager.


SKODA KODIAQ

Autosalon van Parijs
Wanneer de Skoda Kodiaq Coupé in China op de markt komt, is nog niet bekend. De fabrikant brengt ginds eerst de reguliere Kodiaq uit. Dat model wordt voor het eerst aan het publiek getoond op de Autosalon van Parijs, die eind september zijn poorten opent. Vervolgens start begin 2017 de levering. Voor de Europese markt bouwt Skoda de SUV in Tsjechië. China krijgt een lokaal geproduceerd exemplaar.

Identiek
De Kodiaq voor China zal overigens identiek zijn aan die voor Europa. Alleen kleine details als sierlijsten en afwerking zullen afwijken. De maatvoering van 4,70 meter in de lengte zal echter gelijk zijn, ondanks dat autobouwers de wagenlengte voor de Chinese markt vaak iets laten toenemen.


SKODA YETI II

SUV-familie
Met de Kodiaq verrijkt Skoda zijn modellengamma. Het concern zal de nieuweling boven de Yeti in het programma nemen. Het model maakt overigens deel uit van een groot SUV-productoffensief. Naast de Kodiaq, Kodiaq Coupé en opvolger van de Yeti komt er mogelijk nog een kleinere SUV. voor dat type is nog geen groen licht gegeven, maar naar de haalbaarheid van het project wordt momenteel gekeken.

Bron: autovisie.nl
 

kuurgast

Donateur
Finish Tour de France: ŠKODA KODIAQ rijdt als eerste over de eindstreep.

2785233_sport-cyklistika-tour-de-france-skoda-kodiaq-auto.jpg


√ Nieuwe SUV van ŠKODA leidt deelnemersveld over de finish
√ Tour-winnaar van 1987 Stephen Roche bestuurde ŠKODA KODIAQ
√ Stephen Roche: “ŠKODA levert bij de Tour de France goed werk”
Bij de finale van de Tour de France heeft de ŠKODA KODIAQ een sterk gastoptreden neergezet: de nieuwe SUV van het merk leidde het deelnemersveld naar de finish in Parijs. Stephen Roche, Tour-winnaar van 1987, was onder de indruk van de rijeigenschappen van de leidende auto.

Bij de slotetappe van de Tour de France die gisteren werd verreden, kwam de ŠKODA KODIAQ als eerste over de streep. De nieuwe SUV van het merk maakte op de hobbelige kasseien van de boulevard Champs-Elysées een goede indruk, zo vertelt de voormalige Tour-winnaar Stephen Roche. “De ŠKODA KODIAQ biedt een bijzonder goed ruimtegevoel”, aldus Roche, die de nieuwe SUV bestuurde. “Er is weinig afrolgeluid en hij volgt je bevelen nauwkeurig op. De KODIAQ bleek bij zijn Tour-debuut een uitermate plezierige auto te zijn”, aldus de Ier, die als merkambassadeur voor de Tsjechische autofabrikant werkzaam is.

Als autopartner stelt ŠKODA 250 auto’s ter beschikking als organisatie- en begeleidingsauto’s. Eén ervan was de rode juryauto – een ŠKODA Superb in Corrida Red, die tijdens de 21 etappes de officiële juryauto was. Met een vergelijkbaar uiterlijk – met rood-grijs-zwarte camouflagefolie – leidde bovendien de ŠKODA KODIAQ het peloton via de laatste etappe naar Parijs.

Interview met Stephen Roche: “Parijs zorgt simpelweg voor kippenvel”

- Stephen, je hebt de finale van de Tour de France in Parijs al vaak meegemaakt – gaat je hart nog steeds sneller kloppen als je over de Champs-Elysées rijdt
“Ja, dat kan ook niet anders. Deze geweldige stad, de vele mensen, het enthousiasme – dat zorgt simpelweg voor kippenvel. Ik heb direct de beelden van 1987 weer op mijn netvlies. In de wielersport is er niets mooier dan de finale van de Tour de France in Parijs. Hier bij de finish vallen alle inspanningen van de drie voorafgaande weken van je af. Dan ben je helemaal gelukkig.”

- Dit jaar heb je de laatste etappe met een hele bijzondere auto gereden. Wat was je indruk daarvan?
“Tijdens de gehele Tour heeft de rode juryauto, een ŠKODA Superb, voor de renners uit gereden. Het is een fijne auto – ruim, comfortabel en eenvoudig te besturen. De grote verrassing was voor mij dit jaar echter de nieuwe ŠKODA KODIAQ. Het is de eerste SUV die de A.S.O. heeft toegelaten tijdens de finish in Parijs. Dat is een hele eer, maar het is dan ook een geslaagde auto. De ŠKODA KODIAQ biedt een bijzonder riant ruimtegevoel, het afrolcomfort is uitermate plezierig en hij volgt je bevelen uiterst nauwkeurig op. Deze auto maakt het rijden echt leuk.”


- Hoe heb je als merkambassadeur van ŠKODA de Tour van dit jaar beleeft?
“Ik heb enkele etappes meegereden in de ŠKODA Superb. Ook was ik aanwezig bij meerdere evenementen. De gasten konden samen met mij fietsen en we hebben gezamenlijk naar de Tour gekeken.”

- Welke indruk heeft ŠKODA als sponsor van de Tour de France op je gemaakt?
“ŠKODA maakte op mij een bijzonder professionele indruk. Het ŠKODA-team bestaat dan ook uit honderden mensen. Iedereen weet precies wat hij of zij moet doen en doet uitstekend werk – je merkt de nauwe band van het merk met de wielersport en de passie van de medewerkers. Ik wil ook de bestuurders van de auto’s complimenteren. Het is bijzonder lastig om de profs in het peloton te ondersteunen zonder ze daarbij te storen.”

Stephen Roche
Hij is een levende legende: in 1987 won Stephen Roche als eerste en tot op heden enige Ier de Tour de France. Na een intense strijd – waarbij de gele trui negen keer van eigenaar wisselde – ging hij met een voorsprong van slechts 40 seconden over de streep in Parijs. De als tweede geëindigde Spanjaard Pedro Delgado wist hij pas in de laatste tijdrit te passeren in het klassement. In datzelfde jaar wist Roche ook de Giro d’Italia te winnen en wereldkampioen wielrennen op de weg te worden. Alleen Eddy Merckx slaagde er ook in om deze triple crown te realiseren.
Bron skoda.nl + meer foto's op auto.cz.

Finish_Tour2.ashx
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda Museum toont bijzondere prototypes en testvoertuigen

Het Skoda Museum toont tijdelijk een blik achter de ontwikkelingsschermen van het Tsjechische merk. In een aparte ruimte tegen het museumgebouw presenteert Skoda een aantal bijzondere ontwikkelingsvoertuigen, showcars en prototypes.


IMG_6067-1263x560.jpg


Een vierdeurs Skoda Favorit, een tweedeurs Superb Coupé, een sportwagen, de voorloper van de Roomster, het is slechts een kleine greep uit de tentoongestelde modellen in de separate presentatieruimte. Het zijn met uitzondering van de showcars modellen die niet eerder aan het grote publiek zijn getoond.

De extra presentatie van de uiteenlopende types is tijdelijk. Het ‘Skoda Muzeum’ staat in Mladá Boleslav, Tsjechië, aan de Tr Václava Klementa 294.


Skoda 739

De Skoda 739 was een prototype. Aan het model werd van 1977 tot en met 1979 gewerkt. Het hier afgebeelde testvoertuig werd in 1978 gebouwd. Het was de opvolger van de 735 130 RS, waarmee Skoda deelnam aan rally’s. In de tweedeurs coupé hing een 1,3 liter viercilinder benzinemotor met 100 pk. Ten opzichte van de 735 had de 739 een afwijkende koets, remmen en motor.


Skoda 1200 sedan, type 955

Het getoonde prototype van de Type 955 dateert van 1952. In datzelfde jaar startte Skoda de bouw van de 1200. Het model was het eerste type van de Tsjechische autobouwer met een compleet metalen carrosserie. De auto was tot en met 1956 in productie. De 33.599 stuks die de fabriek verlieten, waren niet allemaal sedans. De fabrikant maakte het model als stationwagon, ambulance, bestelauto en pick-up.


Skoda 763

Skoda bouwde in de jaren zeventig de ‘760’-reeks, die bestond uit een hatchback (761), een sedan (762), de coupé (763), de stationwagon (764) en de verlengde stationwagon (765). De hier afgebeelde achterwielaangedreven 763 met de motor voorin beschikte over grille, motorkap, achterklep en deuren die van fibreglass waren vervaardigd. Hoewel de productlijn zou worden doorontwikkeld, viel in 1977 het doek.


Skoda Favorit concept

Vooruitlopend op de lancering van de Favorit bouwde Skoda negen verschillende prototypes van de voorwielaangedreven hatchback met de motor voorin. De hier afgebeelde rode hatchback was de eerste uit de serie. Toen in 1982 werd besloten om een hatchback te ontwikkelen, werd in 1983 dit prototype gebouwd. Het ontwerp kwam van de hand van Jaroslav Kindl. Het uiteindelijke model was een design van Bertone.


Skoda sedan

Er bestond een plan om de Favorit ook als sedan te gaan maken. Het bleef echter bij twee prototypes. Het duo was zelfs productierijp, toen de stekker uit het project werd getrokken. De getoonde Favorit sedan dateert van 1986. In 1987 verscheen de Favorit als vijfdeurs hatchback op de markt.


Skoda Favorit Coupé, Type 783

In het introductiejaar van de door Bertone getekende Skoda Favorit (1987) maakte Skoda dit studiemodel van een driedeurs hatchback, Favorit Coupé genaamd. De auto was een van de vele voorstellen die werden gemaakt om van de productlijn Favorit een complete familie te maken. Het bleef voor de Coupé bij een prototype, maar de Favorit stond in de showroom als hatchback, stationwagon en pick-up.


Skoda 110 Super Sport, Typ 724

In 1971 bouwde Skoda deze 110 Super Sport. De auto met interne codenaam 724 was een onofficiële designstudie van de technische afdeling van de fabriek te Kvasiny. De auto bereikte nooit het ontwikkelingsstadium. In 1981 verscheen de sportcoupé wel in de openbaarheid door zijn optreden in de science fiction horrorfilm Ferat Vampire.


Skoda Tudor Concept

Op basis van de Superb uit het begin van deze eeuw bouwde Skoda een tweedeurs coupé. Hoewel de fabrikant nu roept, dat het nooit de intentie had om de auto te bouwen, werd er door het toenmalige management serieus naar gekeken. De Superb was echter geen verkoopsucces, waardoor de tweedeurs Superb er mogelijk uiteindelijk niet is gekomen.








Bron: autovisie.nl
 

kuurgast

Donateur
Onthulling Škoda Kodiaq live op internet te volgen

Op 1 september om 19.00 uur wordt de Škoda Kodiaq in Berlijn onthuld. De feitelijke gebeurtenis is alleen toegankelijk voor journalisten en VIP-gasten, maar Škoda gaat dit wereldwijde debuut inclusief een show met film, muziek en dans live streamen op het internet. De live stream is om 18.45 uur beschikbaar en het hele spektakel begint om 19.00 uur.


Eerste foto's van de Škoda Kodiaq zijn te zien op novinky.cz + autoforum.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Welke varianten gaat Skoda maken van de Kodiaq?

Er gaan verhalen over allerlei varianten op de Skoda Kodiaq. Wat kunnen we verwachten van de Tsjechen?


Skoda-Kodiaq-01.jpg

Skoda-Kodiaq-02.jpg

Skoda-Kodiaq-03.jpg

Skoda-Kodiaq-13.jpg

Skoda-Kodiaq-12.jpg


De Skoda Kodiaq heeft alles in zich om een succes te worden: veel ruimte, redelijke looks en een fijn prijskaartje. En dus wordt er hardop gedagdroomd over “uitbreiding van het productportfolio” zoals marketeers dat dan noemen. Er zijn echter twee geruchten die hardnekkig blijven terugkomen en waar ondertussen ook door mensen bij Skoda over gedagdroomd wordt.

De Skoda Kodiaq Coupé
Oh boy, een Skoda X6. Of een Skoda Actyon. Een Skoda GLE Coupé. Oh boy. Maar het lijkt er toch echt op dat het gaat gebeuren, aangezien Skoda CEO Maier er serieus op ingaat. De auto zou in eerste instantie alleen voor China bedoeld zijn, maar het lijkt erop dat er ook genoeg vraag is in andere delen van de wereld. De enige horde die nog genomen moet worden is de productiecapaciteit. Voor productie alleen in China zou ter plekke een fabriek volstaan, maar auto’s exporteren vanuit China naar de rest van de wereld een prijzig geintje. En dus moet er capaciteit komen in bijvoorbeeld Tsjechië, waar de fabriek echter al zes dagen per week rond de klok draait. Volgens ons is er dan nog een dag over om coupés te bouwen, maar zo simpel schijnt het niet te zijn. Een complex vraagstuk, aldus Maier.

De Skoda Kodiaq RS
Zowel in diesel- als in benzinetrim zou er een Skoda Kodiaq RS moeten komen. Technisch gezien is dat volgens Maier mogelijk, maar de vraag is of de businesscase sluitend te maken is. Kortom: zijn er genoeg mensen die interesse hebben in een Kodiaq met give or take 300 pk en vierwielaandrijving? Moeilijk te voorspellen, maar wij gokken dat hij er wel gaat komen. Of we hopen het. Ach, zoals onze cameraman @martijngizmo altijd zegt: elke auto met minder dan 500 pk wordt beter van 100 pk extra.

Bron: autoblog.nl
 
Doorzaag-zaterdag: Skoda 440
Transitie-volksauto


Bron: www.autoweek.nl - Cornelis Kit - 19 november 2016

Om het volk in de communistische heilstaat te paaien én om via export harde buitenlandse valuta binnen te halen moet Skoda in opdracht van het Tsjechoslowaakse bewind een goedkope volksauto bouwen. Het resultaat loopt in 1955 van de band als Skoda 440.
440.jpg

Deze week kijken we op doorzaag-zaterdag onder de huid van de valselijk als volksauto bestempelde Skoda 440. Zoveel mogelijk gebruikmakend van bestaande techniek -met name die van de iets grotere Skoda 1200 Tudor met z'n centrale ruggengraatchassis- ontstaat een eerste prototype dat op 19 december 1953 (de 69e verjaardag van president Zápotocký, ze weten bij Skoda wie ze te vriend moeten houden) door de fabriekspoort naar buiten rijdt. Deze Spartak gedoopte auto is een transitie-volksauto, wat een enigszins cryptische aanduiding is om aan te geven dat hij niet voor iedereen bestemd is, maar tegelijkertijd een belofte is dat het volgende model wél voor het volk zal zijn. Op 1 mei 1954 (de dag van de arbeid) wordt de auto aan het publiek gepresenteerd. Wanneer de auto uiteindelijk in augustus 1955 in de prijslijst verschijnt, heet-ie overigens 440, wat staat voor een viercilinder met 40 pk. Al zal de auto in de volksmond altijd Spartak blijven heten.

skoda_440_1955_photos_1.jpg

Die 40 pk viercilinder komt regelrecht uit de dan al verouderde Skoda 1100 en voor de enkeling die er in de verdeel- en heerspolitiek voor in aanmerking komt, wordt twee jaar later de keuze uitgebreid met de 445, voorzien van de 45 pk-motor uit de Skoda 1200. Van de 1100-motor is overigens ook een versie met dubbele carburateur die goed is voor 50 pk. Deze motor is voorbehouden voor een 2+2-variant met afneembaar dak, die door het leven gaat als 450. In 1959 ondergaan alle Skoda-modellen een rigoureuze update: de vooras met de enkele driehoekige draagarm en de dwarsgeplaatste bladveer maakt plaats voor een constructie met dubbele driehoekige draagarmen en schroefveren. De ingreep wordt door Skoda aangegrepen om de nomenclatuur van de auto's op de schop te gooien. De 440 gaat voortaan door het leven als de Octavia, de 445 als de Octavia Super en de 450 heet nu Felicia. In 1964 valt het doek voor de Octavia's en de Felicia. De 1000 MB met de motor achterin neemt het stokje over, althans van de sedans. De stationcarversie weet het uit te zingen tot 1971.

1957_Skoda 440.jpg
 
Bovenaan