Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Ook Skoda gaat over op een elektrisch modelgamma
skoda-vision-e.jpg

De VAG-groep bekommert zich om het milieu. Of ziet op zijn minst de markt voor elektrisch rijden aantrekken en pikt graag een graantje mee.

Vorige week was het Audi, deze week is Skoda aan de beurt. Ook bij het Tsjechische filiaal van de Volkswagen-groep bestaan er plannen op het gebied van elektrisch rijden. Op de Shanghai Motor Show, die volgende maand gehouden wordt, zal de Vision E worden onthuld. We hebben er nu alvast beeld bij.

De Skoda Vision E is een SUV van sportieve snit. De auto heeft twee elektromotoren met een systeemvermogen van 225 kW (307 pk) en een rijbereik van maximaal 500 kilometer. Vierwielaandrijving is aanwezig, zoals ooit nog gebruikelijk was in deze voertuigklasse. De auto kan zelfstandig filerijden, een parkeerplaats zoeken en inparkeren en op de snelweg rijden en wisselen van rijbaan om trager verkeer in te halen. Vaardigheden waarmee de auto op niveau 3 van autonoom rijden zit. Veelbelovende specificaties, maar behoorlijk vrijblijvend. Een productiemodel is er voorlopig niet, de batterijcapaciteit wordt niet vermeld en naar het prijspeil kunnen we slechts gissen. Afgelopen zomer werd ons trouwens ook al een elektrische Skoda-SUV in het vooruitzicht gesteld.

De auto wordt gebouwd op het MEB-platform (Modulare Elektrifizierungsbaukasten), dat binnen de Volkswagen-groep gebruikt zal gaan worden voor elektrische auto’s. Skoda’s eerste auto met een volledig elektrische aandrijflijn komt in 2020 op de markt, in 2025 moeten wil het merk vijf elektrische auto’s in verschillende segmenten aanbieden. Een Superb plugin-hybride staat voor 2019 op de planning.

Bron:groen7.nl
 
Ik krijg pijn in mijn ogen van die velgen... Waarom denken ontwerpers van prototypes of designoefeningen toch vaak dat de klant dergelijke 'gansta-rap" velgen mooi vindt?

Overigens is elektrisch rijden een nobel streven en het rijdt nog aangenaam ook. Vriend van ons heeft een Tesla S en wat een bak is dat! Rijdt heerlijk.
Maar Tsjechie heeft praktisch geen infrastructuur voor het opladen van dergelijke auto's. In grote steden mondjesmaat maar in de dorpen, zoals waar wij wonen, in het geheel niet.
Moet daar niet eerst eens aandacht voor komen?
 

Ad Verschoor

Donateur
Škoda Kodiaq staat nu in de Nederlandse showrooms

koda-Kodiaq-2017-17-e1491074347430-900x280.jpg

Škoda Kodiaq. Kennismaken kon al op de Autosalon van Parijs vorig jaar, maar sinds deze week is hij pas in de Nederlandse showrooms te bezichtigen.

Eerste, grote SUV
De Kodiaq is de eerste, grote SUV van de Tsjechische fabrikant. Dit is nog maar het begin, want Škoda komt op korte termijn met meerdere SUV-modellen aanzetten. Zo kunnen we een coupé-achtige Kodiaq verwachten, maar ook twee compacte cross-overs.

Twee nieuwe versies
Naast de reguliere uitvoeringen (Active, Ambition en Style), volgen later dit jaar twee nieuwe varianten: de Scout en Sportline. De één legt de nadruk op avontuur, de ander op sportiviteit.

Bron: dagelijksauto.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Škoda verkoopt meer auto’s dan ooit

Škoda is het eerste kwartaal van 2017 subliem te noemen. Het merk heeft namelijk een nieuw verkooprecord weten te behalen van januari tot en met maart. Met 283.500 afleveringen, is dat een stijging van 2,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Škoda deed het zelfs zo goed, dat maart de beste maand ooit was in de geschiedenis van het merk. Alleen al in maart werden 108.500 auto’s verkocht, een stijging van 2,1% ten opzichte van maart 2016.

China wereldwijd grootste markt
In West-Europa deed Škoda het erg goed. De Tsjechische autofabrikant wist in het eerste kwartaal 122.600 auto’s te verkopen, een stijging van 6,6%. In dezelfde periode vorig jaar werden er 115.000 exemplaren geregistreerd. Duitsland blijft voor Škoda het belangrijkste Europese land. De verkopen gingen daar met 4,9% omhoog tot 40.800 eenheden.

Als we kijken naar China, dan is dat wereldwijd de grootste markt voor Škoda. In de maand maart werden er alleen al 21.800 auto’s afgeleverd, terwijl er in het eerste kwartaal (januari t/m maart) totaal 66.800 auto’s aan klanten werden afgeleverd.

Populairste modellen
Uit de statistieken blijkt, dat de Superb, Rapid en Fabia de populairste modellen waren in het eerste kwartaal van 2017. Zo heeft Škoda het voor elkaar gekregen, om 38.300 exemplaren van de Superb af te leveren aan klanten (+18,9%), terwijl er van de Rapid en Fabia respectievelijk 51.800 (+6,8%) en 54.600 stuks (+10,2%) zijn verkocht.

Bron: dagelijksauto.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
4sty41sbcaqv_800.jpg

nsuyowobkkt6_800.jpg

u2wyrc0by3s9_800.jpg


Dit is de Skoda Vision E Concept
Tsjechische designstudie komt te vroeg
Later deze week presenteert Skoda de Vision E Concept. Helaas voor de Tsjechen is de toekomstvisie vandaag al 'op straat beland'.

De Vision E Concept is een vooruitblik van Skoda op een SUV-Coupé, een cross-over met aflopende daklijn in de stijl van de BMW's X4, X6 en bijvoorbeeld de Mercedes-Benz GLC- en GLE Coupé.

De volgende week in China te tonen concept-car is meer dan alleen een designstudie. Het onderhuidse van de Vision E bestaat namelijk uit het nieuwe MEB-platform dat speciaal voor EV's van de Volkswagen Group is bedoeld. De Vision E is, zijn naam geeft het al weg, dan ook volledig elektrisch.

De Vision E krijgt 'zelfmoorddeuren' en in het interieur vinden we vier losse draaibare stoelen. Skoda spreekt over een groot glasoppervlak, voorstoelen die volledig plat kunnen en een ontbrekende middentunnel. Uiteraard is de Tsjech afgeladen met connectiviteit. In elke deur heeft Skoda een phonebox gemonteerd, een dock waarmee smartphones draadloos zijn op te laden. De Vision E krijgt twee elektromotoren die samen ruim 300 pk sterk zijn. De volledig elektrische actieradius moet op pakweg 500 kilometer liggen, de topsnelheid ligt op zo'n 180 km/h.

Volledige specificaties volgen deze week.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Miljoenste Skoda Superb een feit
250.000 stuks van huidige generatie

Skoda heeft vorige week zijn miljoenste Superb geproduceerd. Feest in Tsjechië!
In 2015 schreven we, net voor de marktintroductie van de huidige derde generatie Superb, over de geboorte van de 750.000ste Superb. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is de actuele Superb 250.000 keer over de toonbank gegaan. Dat brengt het totaal aantal gebouwde Superbs op 1 miljoen stuks.

De Superb die in 2001 in de showrooms van Skoda verscheen, was overigens niet de eerste Tsjech die die naam droeg. Tussen 1934 en 1949 stond de oer Superb, de 640 Superb, bovenaan de Skoda-ladder. Na de eerste moderne Superb van 2001, maakten we in 2008 kennis met de tweede generatie van de Tsjechische ruimtereus.

In 2001 werd de eerste moderne Superb gepresenteerd, feitelijk niets meer dan de Chinese, verlengde versie van de Volkswagen Passat van dat moment, voorzien van een Skoda-neus en -kont. Van de 2001-Superb zijn 136.068 exemplaren geproduceerd. Generatie twee schopte het tot 613.257 stuks de teller van de huidige Suberb staat op 250.000.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
ŠKODA’s succesvolle Octavia…

Het ‘hart van ŠKODA’s modellengamma’ heeft een bijzondere mijlpaal bereikt. In de ŠKODA-fabriek in het Tsjechische Mladá Boleslav is de 1,5 miljoenste ŠKODA OCTAVIA van de derde generatie geproduceerd. Sinds de introductie van het eerste exemplaar in 1996 hebben al ruim 5 miljoen kopers voor een model uit de OCTAVIA-reeks gekozen.


Octavia-17-500_161027skodaoctavia02-300x183.jpg


“Dankzij de OCTAVIA is ŠKODA sinds 1996 razendsnel gegroeid”, zei Michael Oeljeklaus, directielid voor Productie en Logistiek. “Hij is dus al meer dan twee decennia een belangrijke pijler onder ons merk. Het succes van de derde generatie OCTAVIA en van ŠKODA zelf hebben we vooral te danken aan onze vakkundige en gemotiveerde medewerkers, die nu 1,5 miljoen redenen hebben om uitermate trots te zijn.”

Octavia-17-500_161027skodaoctaviacombi04-300x225.jpg


De OCTAVIA, waarvan inmiddels ruim 5 miljoen stuks zijn gebouwd, is het bestverkopende model in de geschiedenis van ŠKODA. Van de eerste generatie zijn tussen 1996 en november 2010 meer dan 1,4 miljoen exemplaren verkocht. De tweede OCTAVIA, die op de markt was tussen 2004 en 2013, ging daar met een totale productie van 2,5 miljoen auto’s flink overheen. OCTAVIA nummer drie kennen we sinds november 2012. Het miljoenste exemplaar verliet de fabriek in maart 2016 en aan het einde van vorig jaar stond de teller al op 1,4 miljoen. De bouw van de nieuwe OCTAVIA startte in februari 2017. ŠKODA produceert het model niet alleen in Tsjechië, maar ook in China, India, Rusland, Oekraïne en Kazachstan.

Octavia-Combi-2017-blue-300x168.jpg


Kopers van de nieuwe OCTAVIA kunnen net als voorheen kiezen tussen een hatchback en een Combi. Het model heeft een opnieuw vormgegeven voor- en achterkant, een gestroomlijnde carrosserie en een iets grotere spoorbreedte, waardoor de OCTAVIA nog sportiever oogt dan voorheen. Hij zet nieuwe standaarden in zijn segment op het gebied van binnenruimte, functionaliteit, comfort, veiligheid en zijn voordelige prijs. Er zijn vier uitrustingsniveaus beschikbaar: Active, Ambition, Style en L&K. Daarbij levert ŠKODA ook nog SCOUT- en RS-versies van de OCTAVIA. De leverbare benzine- en dieselmotoren lopen wat vermogen betreft uiteen van 63 kW (86 pk) tot 180 kW (245 pk). Een aantal motorvarianten van de ŠKODA OCTAVIA is ook te bestellen met vierwielaandrijving en een DSG-automaat met dubbele koppeling

Bron: autoblog.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Na Skoda Rapid Spaceback ook Rapid onder het mes
Gewone Rapid aangepakt
upload_2017-5-10_7-8-16.png
Skoda heeft na de Rapid Spaceback ook de 'gewone' Rapid opgewaardeerd. De compacte Tsjech krijgt net als de Spaceback te maken met een reeks kleine wijzigingen.

In februari dit jaar schoof Skoda de herziene Rapid Spaceback naar voren, in Nederland nog de enige leverbare vorm van de Rapid. De hatchback-met-uitstekende-kont, de reguliere Rapid, is immers van de Nederlandse prijslijsten gehaald.

Aan de voorzijde zien we een nieuwe bumper en ook de mistlampen die erin gehuisvest zijn, zijn anders van vorm. Vanaf uitvoeringsniveau Style wordt een chroomkleurige strip in de bumper geplaatst. Aan de achterzijde nemen we nieuwe verlichting waar, exemplaren met de voor Skoda kenmerkende C-vorm erin. De behuizing is voortaan donkerder uitgevoerd. In het interieur zijn nieuwe kleurcombinaties mogelijk. Vanaf uitrustingsniveau Ambition beschikt de Rapid over bixenon units aan de voorzijde.

De Tsjechische broer van de Seat Toledo profiteert net als de Spaceback van nieuwe motoren. Zo komt de 95 pk sterke 1.0 TSI in het vooronder van de Rapid te liggen, al is ook een 110 pk sterke variant van die driepitter op de internationale motorenlijst te vinden. Het tweetal vervangt de huidige 90 en 110 pk sterke 1.2 TSI's. De krachtigste versie heeft 9,8 seconden voor dezelfde sprint nodig. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,4 l/100 km voor de 95 pk sterke versie. De 110 pk sterke 1.0 gebruikt gemiddeld 4,5 l/100 km. De lijst gaat verder met een 125 pk sterke 1.4 TSI en een 1.4 en 1.6 TDI met respectievelijk 90 en 116 pk. De 1.4 TSI en de 1.6 TDI verwachten we niet in Nederland terug.

In Nederland zijn sinds 2013 4.576 Rapids verkocht, waarvan het grootste deel Spacebacks.

Bron: Autoweek.nl
 

kuurgast

Donateur
Nieuwe compacte SUV van ŠKODA heet KAROQ

screenshot.13-05-2017 00.11.55.png

√ Naam en spelling komen uit de taal van een inheemse stam uit Alaska
√ KAROQ is een combinatie van ‘KAA’RAQ’ (auto) en ‘RUQ’ (pijl)
√ KODIAQ en KAROQ vormen consistente namenreeks voor huidige en toekomstige SUV’s
√ Met de KAROQ zet ŠKODA zijn SUV-offensief voort
√ Werelddebuut van de KAROQ is op 18 mei in Stockholm
ŠKODA’s nieuwe compacte SUV gaat KAROQ heten. De naam is afkomstig uit de taal van de Alutiiq, een inheemse stam die op een eiland voor de zuidkust van Alaska leeft. De ŠKODA KAROQ wordt op 18 mei in Stockholm onthuld.

“De ŠKODA KAROQ is een compleet nieuw ontworpen SUV, die niet alleen nieuwe standaarden zet voor ons merk, maar ook in zijn marktsegment”, aldus ŠKODA-directeur Bernhard Maier. “Hij maakt indruk met zijn typische ŠKODA-kwaliteiten en ook met de unieke manier waarop hij zijn merk- en modelidentiteit uitstraalt. Daarbij is de ŠKODA KAROQ ontworpen volgens een nieuwe, meer door emotie gedreven designtaal.”

Zowel voor de naam van de KODIAQ als voor die van de KAROQ heeft ŠKODA inspiratie gezocht bij de inheemse bevolking van Kodiak Island. Deze afgelegen archipel ligt voor de zuidkust van Alaska (coördinaten: 57°N en 153°W) en staat bekend om zijn wilde natuur en zijn ongerepte landschap. In de taal van de daar levende Alutiiq-stam wordt een auto aangeduid als ‘KAA’RAQ’ en is ‘RUQ’ het woord voor pijl. De naam van ŠKODA’s nieuwe compacte SUV, de KAROQ, is een krachtige combinatie van beide woorden. De pijl is immers een belangrijk element in het ŠKODA-logo en symboliseert de dynamiek van het merk.

“Het is belangrijk dat onze nieuwe SUV een krachtige naam heeft”, zegt Werner Eichhorn, directielid voor Verkoop en Marketing. “KAROQ en KODIAQ maken bovendien deel uit van een herkenbare namenreeks die we voor onze huidige en toekomstige SUV’s hanteren. Daarmee zorgen we voor een uitstekende merkherkenning bij onze klanten.”

In de komende jaren introduceert ŠKODA, als onderdeel van de 2025-toekomststrategie, een aantal belangrijke nieuwe modellen. De focus ligt daarbij vooral op de uitbreiding van de SUV-portfolio. Recent heeft ŠKODA zijn nieuwe grote SUV, de KODIAQ, internationaal op de markt gebracht en met de KAROQ zet het merk de volgende stap. De compacte SUV maakt op 18 mei zijn werelddebuut in Stockholm en gaat in de tweede helft van 2017 in de verkoop.
Bron skoda.nl/over-skoda/nieuws/2017/nieuwe-skoda-karoq.

Een filmpje van de nieuwe Škoda Karoq zonder camouflage op auto.cz.

De Škoda Karoq is opvolger van de Yeti.
 
En voor die Karoq geldt hetzelfde wat ik eerder al schreef. Dit wordt de volstrekt nietszeggende opvolger van de zeer herkenbare, karaktervolle Yeti. Het zal ongetwijfeld een goede auto zijn, maar de herkenbare smoel van Skoda is vakkundig om zeep geholpen. Doodzonde.
 
Beetje een samensmelting van de Tiguan en de Ateca. Vermoedelijk een goede auto, zeker voor zijn prijs. Zoals we gewend zijn van Skoda. Het ietwat monotone brave design is een ziekte van de tijd vind ik. Tegenwoordig lijken alle auto's van eender welk merk erg sterk op elkaar. Jammer. Menig autoliefhebber kijkt met veel weemoed naar de mooie originele modellen uit de tijd van toen...

Er zijn ook al redelijk wat foto's van te vinden zonder camouflage.
 
En niet alleen de auto's gaan op elkaar lijken maar de prijzen stijgen steeds meer.

In 1999 toen ik mijn eerste Fabia kocht zat er nog een behoorlijk prijsverschil met de Polo welke ik eerst reed.

Dit prijsverschil is in de loop van de jaren alleen maar kleiner gewerden.
 
De prijzen in autoland swingen inderdaad de pan uit. Ik heb deze week een Kodiaq samengesteld (in België). Ik kwam een mooi stuk boven de 40.000 euro uit... Ik dacht even dat ik mij vergist had en bij Mercedes zat...

Vroeger kocht je een Golf GTI voor 700.000 Frank (17.500 euro) en was je de held, de Octavia RS van een kennis van mij heeft hem onlangs bijna 40.000 euro lichter gemaakt... Bij mijn dealer staat er een Golf GTI voor 34.000 euro...
Dan denk ik toch met weemoed terug aan de Alfa 33 die we nog getest hebben, maar dan toch laten staan voor de iets bedrijfszekerdere BMW 318... Mijn buurman met zijn Skoda 105 en zijn Daf 66. Twee straten verder was er een Wartburg en een Trabant. Mocht ik Euromillions winnen, ik kocht van elk één en herstelde ze in hun oude glorie.

Ik hoop alleszins dat de Karoq wat wordt, kan een mooie opvolger worden voor mijn huidige Tiguan.
 

Ad Verschoor

Donateur
Belangrijke verbeteringen voor Škoda Superb
Skoda-Superb-2017-1-e1496052677328-900x280.jpg

0Superb en Superb Combi. Het vlaggenschip gaat er qua veiligheid en infotainment flink op vooruit.

Automatische noodoproep
Het Tsjechische merk grijpt het nieuwe modeljaar aan voor de introductie van Care Connect: een automatische noodoproep. Het systeem is standaard vanaf de Ambition-uitvoering.

De automatische noodoproep wordt geactiveerd, zodra er sprake is van een ongeval of het beveiligingssysteem in werking treedt. Het is ook mogelijk Care Connect handmatig te activeren d.m.v. een knop ter hoogte van het dak.

(On)zichtbare updates
Vanaf nu beschikt de Škoda Superb over een groter touchscreen. Het Columbus-infotainmentsysteem groeide van 8 naar 9,2 inch, terwijl de ‘Swing’ nu 6,5 inch meet (voorheen: 5 inch).

Om de bestuurder te helpen bij het parkeren, is Park Distance Control uitgebreid met Manoeuvre Assist. Nu worden ook obstakels aan de voorzijde van de Superb gedetecteerd. Tevens waarschuwt het systeem niet alleen met optische/akoestische waarschuwingen, maar voert indien nodig ook een automatische remingreep uit.





Bron: dagelijksauto.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
cqoyjm9bm2l5.jpg


Vier miljoenste Skoda Fabia geproduceerd

Het toeval is de wereld nog niet uit, althans, zo lijkt het. Skoda laat vol trots weten dat het in zijn productiefaciliteit in Mladá Boleslav de vier miljoenste Fabia heeft gebouwd sinds het model in 1999 in productie ging. Het feestvarken, een Combi 1.0 TSI met DSG-transmissie, is direct ook nog eens de 500.000ste Fabia van de derde en daarmee dus huidige generatie Fabia.


De oer-Fabia stond tussen 1999 en 2007 op de Nederlandse prijslijsten, een auto die de Felicia als voorganger had. De op het A0-platform gebouwde model was niet alleen leverbaar als drie- en als vijfdeurshatchback, maar ook als sedan en als station. Generatie één schopte het tot 'ongeveer' 1.790.000 exemplaren. De tussen 2007 en 2014 verkochte tweede generatie ging in totaal zo'n 1.710.000 keer over de toonbank.

De huidige in 2014 gelanceerde Fabia moet er nog even tegenaan. Het model is leeftijdstechnisch stukken frisser dan broertjes Polo en Ibiza zoals ze nu in de showrooms staan. Lang zal dat niet meer zo zijn, beide concerngenoten zijn immers al in hun nieuwe MQB-gedaante gepresenteerd.

Bron: autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda Element: elektrische buggy met Citigo-genen
Studentenproject droogt vrolijk op

Studenten van Skoda's vakopleiding hebben de Element in elkaar gezet. De creatieve Tsjech heeft de vorm aangenomen van een elektrisch aangedreven buggy!

upload_2017-6-20_6-57-24.png

In 2014 waren studenten van Skoda's vakopleiding verantwoordelijk voor de Citijet, een tot cabriolet omgetoverde Citigo. Het jaar erop was het studententeam verantwoordelijk voor de Funstar, een opengesneden Fabia die nog het meest deed denken aan een reïncarnatie van de Felicia Fun. Vorig jaar was deze bijzondere Atero het eindresultaat en ook dit jaar is er weer een groep studenten aan het werk gezet. 22 studenten hebben maanden druk geknutseld aan de Element.

De Element is wat kort door de bocht een tot elektrische buggy omgebouwde Citigo is te noemen. De opengewerkte Citigo heeft een 82 pk sterke elektromotor in het vooronder en ook het volledige interieur is aangepast.

De 22 studenten, 17 jongens en 4 meisjes van 17 en 18 jaar oud, zijn in de herfst van vorig jaar met het project begonnen. In totaal is ruim 1.500 uur in de Element gestoken. Het project wordt opgedragen aan medestudent Petr Stanislav. In 2015 werkte hij mee aan de Funstar, maar door een motorongeluk zit hij nu in een rolstoel.

Bron: Autoweek.nl
 
Bovenaan