Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Laurin & Klement begonnen ooit met de produktie van fietsen
Dan is de cirkel rond want ŠKODA představuje své první elektrokolo presenteert zijn eerste elektrische fiets.
Skoda_Bike_2013_Green_E_Line_jpg.jpg

Daarnaast zijn er ook een racefiets, MTB en kinderfietsen verkrijgbaar, zie eshop.skoda-auto.com/cz/en.
 
Skoda Octavia al vier keer miljonair

Skoda heeft onlangs een feestje mogen vieren. De viermiljoenste Octavia werd namelijk geproduceerd.

Knipsel.JPG

De auto rolde van de band in Mlada Boleslav in de Tsjechische republiek. De Octavia werd in 1996 gelanceerd op de markt en wordt al die tijd al gebouwd in Tsjechië. Maar dat is niet de enige productielocatie. De Octavia-modellen, waaronder de Combi, Combi 4x4, RS en sedan, rollen tegenwoordig ook van de band in Nizhny Novgorod (Rusland), Aurangabad (India), Solomonovo (Oekranie) en Ust-Kamenogorsk gelegen in Kazakstan. Productie in China staat voor 2014 op de agenda.

Bron: Autovisie
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda’s succesvolle Fabia

0WsZMIbVAAJeVg_450x300-300x200.jpg


Toen Skoda in 2000 op de markt kwam met de Fabia als opvolger van de Felicia, kon men in Tsjechië waarschijnlijk zelf nog niet vermoeden hoe groot het succes van dit model zou zijn. Die eerste Fabia was een fraai model dat zich baseerde op dezelfde bodemplaat en techniek als de toen nieuwe VW Polo en Audi A2. De Tsjechen bouwden er een hatchback van, een combi en een voor onze markten minder geslaagde sedan. Maar die laatste was weer heel succesvol in Griekenland en Turkije, terwijl ook de Finnen er gek op waren.

Fabia-HB-1999-rh-side-Scan10007-300x198.jpg


Doordat er een hele reeks van motoren en uitvoeringen leverbaar werd en de kwaliteit op topniveau was gebracht, werd die Fabia 1 een hit in de meeste landen waar hij werd uitgebracht. Ook bij ons. Zijn moderne lijnen konden ook vrij lang mee en de volledig verzinkte carrosserie hielp bij de duurzaamheid van het ontwerp. Pas een jaar of zeven later kwam er een opvolger op de markt. Die was hoger, kreeg de toen nieuwe lijnen van Skoda mee, was technisch geavanceerder en bleek zelfs nog een slag degelijker. De Fabia werd ook nu weer geleverd als hatchback en combi, een sedan werd er niet van gebouwd. Daarvoor had Skoda andere plannen.

PA150262_edited-300x225.jpg


Intussen zijn we alweer bij de nieuwste generatie van de Fabia aanbeland. Nog een jaartje moet die mee voordat we een opvolger zullen zien, die weer een stapje omhoog zal zetten. Want bij Skoda weet je bijna zeker dat elke modelwisseling een treetje hoger staat op de ladder van de marktsegmenten waar het merk acteert.
Vooralsnog werd onlangs auto nummer 3.253.817 afgeleverd aan een klant. Best veel voor een merk dat ooit in de tijden van de aloude Favorit nog blij was als men 150.000 auto’s per jaar bouwde. Het gaat goed daar in Tsjechië...

Bron: auto.blog.nl
 
Onze garage in Tsjechië zei, dat als ik een Fabia wilde kopen, dat ik die beter in Nederland kon kopen. Daar zouden volgens hem betere motoren inzitten. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
 
Dat lijkt me inderdaad waarschijnlijker.
Er zijn firma's die Skoda's uit het buitenland importeren omdat ze beter zouden zijn.
volgens mij een onzinverhaal...
Dat denk ik ook. Geen enkele serieuze fabrikant kiest ervoor om z'n reputatie zo te grabbel te gooien. Want dat doe je als je bewust producten gaat leveren van afwijkende kwaliteit.
 
Skoda Rapid mist glans

Skoda zal een aantal geleverde Rapids opnieuw moeten spuiten, nu blijkt dat een deel van het voorscherm geen definitieve laklaag heeft gekregen.

Bij enkele Skoda Rapids in Nederland blijkt dat een deel van de binnenkant van de twee voorspatborden niet meegespoten is, iets wat zichtbaar is als je het portier opent. Skoda Nederland is inmiddels op de hoogte van het euvel.

Forum
Het probleem kwam aan het licht door een bericht op het Skodaforum; een portaal waar Skoda-rijders onderling met elkaar kunnen communiceren. Skoda Nederland heeft geen inzicht in hoeveel Rapids dit probleem hebben, maar kan wel melden dat het niet gebruikelijk is dat de lak ontbreekt op dit carrosseriedeel. "Klanten kunnen zich, zoals gebruikelijk, melden bij de Skoda-dealer, waarbij ieder geval individueel in behandeling wordt genomen. Daar kunnen we een en ander beoordelen", aldus de woordvoerster van Skoda.
Ondanks dat de lak ontbreekt, zijn de spatborden wel voorzien van een primer die het ontstaan van roest moet voorkomen.

Bron: De Telegraaf/Autovisie
 

kuurgast

Donateur
Škoda Auto zoekt fabriek voor de productie van nieuwe SUV.

De nieuwe auto is volledig ontwikkeld in de Tsjechische Republiek, maar er is een risico dat de productie op een andere locatie zal plaatsvinden (Spanje) zeggen de vakbondsleden. In het geval dat Škoda Auto voorrang heeft gegeven aan de productie in Spanje, dreigen de vakbonden met een staking in alle drie de Tsjechische fabrieken.
Volgens onofficiële informatie zal het concept van deze grote SUV volgend voorjaar getoond worden op de Autosalon van Genève. Er wordt gespeculeerd dat de auto met vijf of zeven zitplaatsen de naam "Snowman" zal krijgen.
De nieuwe SUV zal in 2015 of 2016 op de markt verschijnen.
Bron oa auto.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
'Seats SUV komt uit Tsjechië'

m1ny328bef9f_600.jpg


De toekomstige SUV van Seat zou wel eens gebouwd kunnen worden in Tsjechië, in een fabriek van zusje Skoda.

Er gaan geruchten dat Volkswagen overweegt Seats CX-5-rivaal te gaan bouwen in Skoda’s fabriek in Kvasiny, Tsjechië. De auto zou veel overeenkomsten gaan vertonen met de opvolger van de Skoda Yeti, waardoor het op dezelfde band produceren van beide auto’s de goedkoopste oplossing is. Tel daarbij op dat de productiekosten sowieso al lager zijn in Tsjechië dan in Spanje, en de conclusie ligt voor de hand.

Seats SUV laat nog even op zich wachten omdat moeder Volkswagen nog onderzoekt of het nieuwe model onder de Seat-vlag rendabel is, aldus Automotive News. Seats directeur Juergen Stackmann kan in ieder geval niet wachten: het segment van compacte SUV’s en crossovers wordt steeds populairder.

Sinds de introductie van de laatste editie van de Leon gaat het weer wat beter met het niet altijd even succesvolle Seat: het merk verkocht in Europa dit jaar tien procent meer dan voorheen. De SUV zal stylingelementen hebben van de IBX concept, die we alweer sinds begin 2011 kennen. De auto, die net als veel andere modellen gebruik gaat maken van het MQB-platform, moet uiterlijk in 2015 op de markt komen.

Bron: Autoweek.nl
 
De salon van Genève 2014 betekent het showdebuut van een belangrijke Skoda: de Vision C.
Deze vierdeurscoupé (Skoda noemt 'm een vijfdeurs coupé) laat namelijk zien hoe het Skoda-design zich in de nabije toekomst gaat ontwikkelen.


m1myg2mbrvtd_600.jpg
 
En ga er maar gerust van uit dat die coupé (als die er al ooit komt) er in het echt heel wat minder spectaculair uit gaat zien. Dergelijke schetsen tonen altijd enorm gestroomlijnde wagens met belachelijk grote velgen. Misschien zijn de koplampen nog het meest realistisch. ;)
O ja, dat rooie krabbeltje onder de auto vind ik ook wel errug mooi! :stout:
 
thumb.jpg

Skoda toont nu ook de Fabia Combi

Door Guus Hoevenaars | Autovisie

PARIJS - Skoda hoopte de Fabia Combi tot de autoshow in Parijs komende donderdag geheim te houden, maar ziet zich na het uitlekken van de foto's genoodzaakt de auto voortijdig vrij te geven.

Eerder zagen we de nieuwe Fabia hatchback al en zoals verwacht wijkt de voorzijde van de stationwagen niet af van dit design. Pas aan de achterzijde is het verschil goed te zien. Daar loopt de Skoda een paar centimeter extra door die ten goede komen aan de laadruimte. De praktische opzet van de auto komt ook terug in de toevoeging van dakdragers op dit model.

Bagageruimte
De nieuwe Fabia Combi heeft een bagageruimte van 530 liter en dat kan door het neerklappen van de achterbank worden vergroot naar 1.395 liter. De nieuweling heeft daardoor 25 liter meer ruimte dan zijn voorganger. De nieuwe Fabia Combi is 10 mm langer, 90 mm breder en 31 mm lager dan zijn voorganger. De wielbasis groeide met 5 mm en de spoorbreedtes voor en achter namen met 30 mm toe. Ondanks de afgenomen hoogte claimt Skoda dat de inzittenden voorin meer hoofdruimte hebben dan voorheen.

Motoren
De Fabia Combi maakt gebruik van hetzelfde motorengamma als de Fabia hatchback met uitzondering van de 60 pk sterke benzinemotor die de hatchback als instapper heeft. Die werd niet sterk genoeg geacht voor de Combi, waardoor het assortiment hier uit drie benzinemotoren bestaat met vermogens van 75 pk tot en met 110 pk. Dieselrijders kunnen eveneens kiezen uit drie krachtbronnen met vermogens van 75 pk tot en met 105 pk. Net zoals voor de hatchback verschijnt er in de loop van volgend jaar een Greenline met onder de kap een 75 pk sterke 1.4 TDI driecilinder. De CO2-emissie ligt daarbij op 82 g/km, wat goed is op 14 procent zakelijke bijtelling.

Debuut
De nieuwe Skoda Fabia Combi maakt eind deze week zijn publieksdebuut tijdens de autoshow in Parijs. Vervolgens zal het model medio februari bij de Nederlandse dealers verschijnen.

Bron: De Telegraaf/Autovisie
 
Het ziet er best mooi uit.
De buitenkant dan.
Motorisch?
Mwaaahh. Vlakke weg/stadsauto.
Ik blijf toch nog maar even bij mijn 5 cilinder 2.4 common rail turbodiesel.
Dat rijdt toch een stuk relaxter op de A3!
Daarna misschien maar eens een Superb met gelijkwaardige prestaties.
Wie weet?
 
Bovenaan