Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
ŠKODA volop aanwezig tijdens Tour de France

SkodaFilemonWesselink.jpg


Als de 104e editie van de Tour de France 2017 zaterdag 1 juli in Düsseldorf van start gaat, rijdt ŠKODA als hoofdsponsor en autopartner met ze mee. Niet alleen zorgt ŠKODA voor de autovloot van de 2017-editie van het wielerevenement, ook op andere fronten is het Tsjechische merk actief. In Filemon on Tour volgt Filemon Wesselink bovendien in een ŠKODA SUPERB COMBI Sportline de wielerronde van dichtbij.

ŠKODA levert 250 auto’s aan de Tour. Gedurende het drie weken durende wielerspektakel legt de gehele ŠKODA-vloot zo’n 2,8 miljoen kilometer af. Sinds 2004 komt de totaal afgelegde Tour de France-afstand daarmee op meer dan 30 miljoen kilometers.

RouteTour

ŠKODA is niet alleen letterlijk en figuurlijk partner van wielerevenementen. Het merk is ook een fanatiek promotor van wielrennen in het algemeen. Zo lanceerde ŠKODA in april RouteTour, een slimme wielrentool die aan de hand van gemeten prestaties drie nieuwe routes creëert. Het automerk wil wielrenners met deze tool inspireren hun vaste patronen te doorbreken. Fietsers kunnen de tool vinden op routetour.nl.

Filemon on Tour

ŠKODA introduceert dit jaar in samenwerking met RTL ook Filemon on Tour. Wesselink volgde recent il Giro d'Italia en doet datzelfde met Le Tour de France en La Vuelta a España in een ŠKODA SUPERB COMBI Sportline. Gedurende de zomer is hij samen met vriend en producer Robbie Peters onderweg om alle ins en outs van de wielerrondes voor de televisiekijkers vast te leggen. Wesselink bespreekt verschillende onderwerpen tijdens de koers, waardoor de kijkers goed zien hoe het er bij een wielerronde aan toegaat.

Filemon on Tour is dagelijks een vast onderdeel van het live televisieprogramma Tour du Jour. Het programma wordt dit jaar uitgezonden vanuit de historische Visafslag van Binnen Breda aan de Haven. Het is van 30 juni tot en met 23 juli van 20.00 tot 21.30 uur te zien op RTL7 en wordt gepresenteerd door Wilfred Genee. Michael Boogerd is vaste gast en Wesselink doet verslag vanuit Frankrijk. Tijdens de uitzendingen zal onder meer duidelijk worden welke sprinter de Groene Trui verdient die ŠKODA voor de derde maal sponsort.

www.skoda.nl
www.rtl.nl
www.letour.fr
 

Ad Verschoor

Donateur
SKODA produceerde zes-miljoenste Octavia
Octavia-17-500_161027skodaoctaviacombi04-300x225.jpg
Skoda grossiert momenteel in de records. Overal haalt men miljoenen-getallen in productie of verkoop en dat is de Tsjechen ook zeer gegund. Onlangs was het weer raak. Met de zeer succesvolle Octavia. De auto die het merk dat de communistische periode net had overleefd, weer opnieuw op de kaart zette. Met dank aan VW voor de techniek en ontwerper Dirk van Braeckel voor de schitterende lijnen. Een eerbetoon aan een eerdere auto met diezelfde naam waarmee de Tsjechen in de jaren vijftig en zestig al aardig scoorden. Toen zette men een Octavia op de wielen die een doorontwikkeling was van de oudere Spartak en 440 en waarbij de motor voor en de aandrijving op de aandrijving plaats vond.
IMG_1526-300x200.jpg
Bij de Octavia uit de jaren negentig was dit totaal anders. Alles zat voor, en de ruimte daar achter was enorm. Zeker de kofferruimte die kon worden bereikt via een echt enorme laadklep was ongekend in zijn klasse. Skoda bouwde voor de productie van de Octavia ook een hypermoderne fabriek die bij zijn oplevering in 1996 toonaangevend was in autoland. De kwaliteit van de Octavia werd er mede door gegarandeerd. Toen de Octavia in 1998 ook nog een combiversie mee kreeg was het succes verzekerd.
Skoda-Octavia-zes-miljoenste-productie--300x168.jpg
De auto kwam vooral goed aan bij zakelijke rijders, taxo-chauffeurs en ook in de wereld van overheids-hulpdiensten. En dat over de hele wereld. Wie goed oplet kan in de media vrijwel altijd en overal Octavia’s zien die dienst doen als zodanig. Van Israel tot Schotland, van Finland tot Portugal. Ook in China en India wordt de auto geleverd en door haar berijders zeer gewaardeerd. Zodanig zelfs dat we nu dus de zes-miljoenste hebben zien bouwen. Intussen zijn we al weer bezig met de derde generatie (los van facelifts) na 1996. Opnieuw verbeterd en vergroot en nog altijd een belangrijke speler in dat zakelijke segment. Waar Skoda’s ook thuis horen, net zoals bij trouwe en enthousiaste particuliere gebruikers van deze ruime gezinswagens. Die vaak miljonair worden qua kilometrage en dan nog steeds rijden alsof ze net uit de fabriekshallen van Skoda zijn gerold. Beter compliment is een fabrikant niet te maken dunkt mij.

auto.blog.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Dit kost de vernieuwde Škoda Citigo

Skoda-Citigo-2017-10-e1499440387428-900x280.jpg

0opgefriste Citigo komt op de Nederlandse markt als Active, Ambition en Style. Standaardvoorzieningen zijn o.a. 14 inch velgen met Indus-wieldoppen, elektrisch bedienbare ramen vóór, stoffen bekleding, een radio met twee luidsprekers en meerdere airbags. Tevens zitten Hill-Hold Control en getint glas in de basisuitrusting.

Twee motoren
Škoda biedt de Citigo aan met keuze uit twee motoren: een 1.0 liter Greentech-benzinemotor (60 pk) of 1.0 liter G-TEC-krachtbron (68 pk). De eerstgenoemde motorvariant is te combineren met een handgeschakelde vijfbak of vijftrapsautomaat. De CNG-versie is enkel te bestellen met een manuele transmissie.

Alle prijzen op een rij
Onderstaande prijzen zijn inclusief BTW en BPM.

Benzine
1.0 Greentech Active (handbak): € 11.690,-
1.0 Greentech Ambition (handbak): € 12.690,-
1.0 Greentech Style (handbak): € 13.790,-
1.0 Greentech Ambition (automaat): € 13.390,-
1.0 Greentech Style (automaat): € 14.490,-

CNG
1.0 G-TEC Ambition (handbak): € 14.550,-







Bron: dagelijksauto.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda had grotere omzet dan ooit.
Skoda-gamma-2017-300x169.jpg
Het Tsjechische merk behaalde een grotere omzet dan ooit in haar toch al erg lange geschiedenis. Maar liefst 585.000 Skoda’s vonden een afnemer en dat is een groei ten opzichte van het vorige recordjaar (2016) met bijna 3%. Allleen de maand juni al was er een waarin Skoda maar liefst 6,5% groeide, het merk staat over de hele wereld op de verlanglijstjes van particulieren en zakelijke klanten. Niet alleen Europese klanten kiezen voor het vertrouwde merk, maar ook Russische klanten verkiezen Skoda’s boven veel andere merken. Daar zijn naast de Octavia ook de grote Superb en de nieuwe Fabia mateloos populair. En dan moeten de leveringen van de nieuwe Kodiaq en ook de splinternieuwe Karoq nog op gang komen. De Duitse markt, Europees gezien de grootste van allemaal, groeit ook maar door en de Tsjechen hebben daar steevast een top-10 positie en zijn het grootste en meest succesvolle importmerk van het land. Maar ook de Italianen blijken gek op Skoda’s net als de Oostenrijkers. De Britse markt is ook zeer succesvol net als de Spaanse. Skoda’s grootste markt uberhaupt is China waar men nu al 146.000 auto’s verkocht, maar die markt is wat aan het inzakkken. De nieuwe SUV’s moeten daar verandering in brengen. Opvallend is ook dat Skkoda het goed doet in landen als Israel en Australie. Maar ook op Taiwan rijdt men graag in een Tsjechische auto. Van alle modellen die de Tsjechen leveren is de Octavia veruit het meest populair, gevolgd door de Fabia en de Rapid.

Bron: auto.blog.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Škoda start productie nieuwe Karoq

Škoda is onlangs begonnen met de productie van de nieuwe Karoq. In het Tsjechische Kvasiny wordt het nieuwste model in elkaar geschroefd. Bestellen kan vanaf dit najaar, terwijl ‘ie begin volgend jaar bij de dealers staat.

Compacte SUV
Halverwege mei dit jaar heeft Škoda de nieuwe Karoq gepresenteerd. De compacte SUV is in ons land verkrijgbaar met keuze uit vijf motoren, met vermogens variërend van 115 tot 190 pk. Prijzen worden later naar buiten gebracht.

Meer informatie over de nieuwe Škoda Karoq leest je in dit nieuwsbericht.

Investering van 400 miljoen
In Kvasiny (Tsjechië) staat de Škoda-fabriek, waar de nieuwe Karoq in elkaar wordt gezet. Met zo’n 8.000 werknemers betreft dit de grootste industriële werkgever in de regio Hradec Králové. Het merk heeft sinds 2015 ruim € 400 miljoen geïnvesteerd om de productie van SUV’s verder te ontwikkelen. De productieaantallen worden de komende jaren opgeschroefd naar 295.000 auto’s per jaar.



Bron:dagelijksauto.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
vision-e-toont-elektrische-toekomst-skoda.jpg

Vision E toont elektrische toekomst Skoda

Net als zustermerk Volkswagen herziet Skoda een bekende conceptauto. Het Tsjechische merk heeft voor de autobeurs IAA in Frankfurt een studiemodel doorontwikkeld. Het betreft de Vision E, die het merk eerder dit jaar in Shanghai onthulde.

In 2019 brengt Skoda de Superb als plug-in hybride op de markt, maar er zit meer in het vat. In 2020 verschijnt er namelijk een elektrische SUV in de showrooms van Skoda. Het merk blikt voor de vooruit op die auto met deze Vision E Concept.

De Vision E beschikt over een 306 pk sterke elektromotor, waarmee de auto een topsnelheid van 180 km/h moet kunnen halen. De Vision E, die ook autonoom door het verkeer moet kunnen gaan, heeft in theorie op één volle accu een bereik van 500 kilometer.

Deze Vision E Concept is weer een stukje dichter bij het productiestadium dan de vorige conceptauto. De verlichting en het interieur ogen bijvoorbeeld al wat gebruikelijker, al is het futuristische gehalte nog altijd hoog.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda’s tussenpaus…de 1200…
Karakteristiek Klassiek.
ANE46-Skoda-Tudior-1949-Voorschoten-030792-Scan10120-300x196.jpg
Het Tsjechische automerk Skoda van na de tweede wereldoorlog bouwde vrij succesvol voort op de vooroorlogse successen toen het in staat bleek om vrijwel direct na de bevrijding van de nazi’s haar productie weer opnieuw aan te zwengelen en het naar nieuwe auto’s smachtende Europa van haar aanbod te voorzien. Een van de meest succesvolle wagens uit die tijd was de 1101 Tudor die al in 1946 op de markt kwam en jarenlang het beeld voor Skoda bepaalde. Ook in Nederland. Het was deze auto die maakte dat Skoda een top tien merk werd in ons land, in die naoorlogse jaren. De 1100-reek had een fraai ontwerp, met een wat Amerikaans aandoende styling maar had onderhuids de techniek van de vooroorlogse Popular. De 1101 werd geleverd in twee- en vierdeurs uitvoering en er was ook een stationcar te koop. Op deze laatste versie gebaseerd bouwde men ook een bestelauto en een ambulanceversie.
ANG22-Skoda-1200-1954-Prg.-150992-Scan10020-300x197.jpg
In het begin van de jaren vijftig leverde de 1101 echter aan populariteit in. Er kwamen steeds meer automerken op de markt, de concurrentie werd moordend en Skoda kreeg te maken met de gevolgen van het communistische bestuur in thuisland Tsjecho-Slowakije dat met behulp van het Russische leger deze omgeving ruim veertig jaar zou gaan besturen. En dus moesten de ingenieurs bij het Tsjechische merk met beperkte middelen werken aan een moderne opvolger voor de 1100-serie. Dat werd de 1200. Groter dan de 1100-reeks en voorzien van een zwaardere motor dan zijn voorganger. Deze leverde nu 36PK uit een 1221 cc grote viercilinder.
S1200-2.jpg
De 1200 was flink groter dan de 1100 maar direct ook minder elegant. De auto kreeg vier portieren en kon 5 mensen vervoeren. Het publiek gaf de auto al snel de naam ‘Sedan’. Binnen een jaar werd ook een stationcar uitgebracht die zijn première beleefde tijdens de toen fameuze London Motor Show in 1954. Maar de traditionele Skodakopers vonden die 1200 te plomp en de prestaties te gering. Skoda deed alles om het imago van het model te verbeteren. Deed mee aan de Rally van Monte Carlo, bouwde er afgeleide versies van, zoals de bestelauto en pick-upversies. Maar het model 1200 bleef een beetje een stiefkind voor het grote publiek. Al snel werd besloten dat de 1200 moest worden afgelost door een iets minder plomp ogende Skoda. Dat werd de 440 die met een iets kleinere motor, maar meer vermogen werd uitgerust en een veel eleganter uiterlijk vertoonde.
S1200-1-300x191.jpg
De 1200 werd aan het eind van de jaren vijftig definitief door de 440 opgevolgd en de auto werd al snel een bijna vergeten Skodamodel. Hoewel er toch nog een flink aantal van werd geproduceerd en ook in ons land verkocht kom je eigenlijk geen 1200’s meer tegen. Ze waren net als veel andere auto’s uit die tijd nogal roestgevoelig en werden door het intensieve gebruik in het land van herkomst en het vaak slechte onderhoud ook niet echt gekoesterd.
Skoda-1200-blue-300x224.jpg
Toch kwam ik er in de jaren negentig nog wel eens een enkele van tegen tijdens mijn trips door Tsjechië en dan was het eigenlijk jammer om te zien dat we deze auto’s indertijd zo onderschatten. Hoe dan ook, de Skoda 1200 is slechts een ‘tussenpaus’ geweest tussen de succesvolle 1100 en 440 serie. En voor de liefhebber van de geschiedenis van dit inmiddels toch 120 jaar oude automerk een belangrijke fase uit de naoorlogse lastige periode voor het merk met de vliegende pijl in haar logo. (Foto’s: Yellowbird collectie/Skoda A.S.)

Bron: auto.blog.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Twintig miljoenste Škoda sinds 1905

Skoda-20-miljoenste-auto-2017-e1506676946321-900x280.jpg
B10743683.203255718;dc_trk_aid=403055685;dc_trk_cid=91894559;ord=[timestamp];dc_lat=;dc_rdid=;tag_for_child_directed_treatment=


Škoda heeft onlangs haar twintig miljoenste auto gebouwd, waarmee het Tsjechische merk een duidelijke mijlpaal heeft bereikt. In 1905 startte het merk met de Voiturette A en 112 jaar later rolt in Kvasiny de twintig miljoentse auto van de band, in de vorm van een Karoq.

Vijftien productielocaties
Het merk was altijd al succesvol in eigen regio, maar is sinds de toetreding tot de Volkswagen Groep (VAG) in 1991 uitgegroeid tot een belangrijke speler in ruim honderd markten. Sinds deze toetreding heeft het merk flink geïnvesteerd in haar productienetwerk, waardoor Škoda’s nu op vijftien verschillende locaties worden geproduceerd, verspreid over acht landen.

Vijf elektrische auto’s in 2025
Om deze groei voort te laten zetten heeft het merk de 2025-strategie als basis. Momenteel zijn er veel veranderingen op automobielgebied, waarvan elektrisch en autonoom rijden twee belangrijke voorbeelden zijn. Škoda wil graag mee met deze ontwikkelingen, en heeft in 2025 vijf elektrische auto’s in verschillende segmenten.

Bron: dagelijksauto.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
'Volkswagen wil te succesvol Skoda onder de duim houden'
Het merk Skoda werd 26 jaar geleden door de Volkswagen-groep ingelijfd, wat een gouden greep bleek: inmiddels heeft het merk zich opgewerkt tot begeerlijk alternatief voor de gevestigde klassieke merken. Maar succes heeft een prijs.

Als er één recent succesverhaal in autoland is, dan is het wel dat van Skoda. Binnen een kwart eeuw transformeerde Skoda van gammele oostblokwagen tot strakke auto met uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Aan de gedraaide volumes is bovendien het succes van de Tsjechen af te lezen: in 2014 werden voor het eerst meer dan 1 miljoen auto's verkocht, terwijl 'budgetbroer' Seat op nog niet de helft hiervan zit.

Echter, met de stormachtige ontwikkeling is er ook bij moederschip Volkswagen marktaandeel weggesnoept, en dit zet kwaad bloed in Duitsland, zo meldt Reuters. Hoewel Skoda met 1,13 miljoen verkopen nog altijd een stuk kleiner is dan de 5,99 miljoen auto's die Volkswagen wereldwijd wegzette zien sommige Volkswagen-managers met lede ogen aan hoe er in Duitsland gesneden wordt in banen en fabrieken terwijl Tsjechië goed blijft gedijen. Door Duitse technologie met goedkope arbeid te combineren zou er een oneerlijke concurrentie ontstaan.

De oplossing van dit interne 'probleem' is het verschuiven van productie van Tsjechië naar Duitsland en Skoda meer te laten betalen voor gedeelde technologie. Volkswagen - met de komst van het elektrische offensief - moet weer duidelijk top dog binnen de groep worden. Als gezegd, qua volume is Volkswagen nog steeds heer en meester, maar kennelijk wordt de bijdrage van Skoda aan de winst binnen de groep toch als bedreiging gezien. En we kunnen ons hier wel iets bij voorstellen: een Skoda is in de basis wellicht nog redelijk prijsgunstig, je kunt hem tegenwoordig wel al behoorlijk netjes aankleden met premium opties. Tegen een prijs natuurlijk, maar toch kruipt het merk meer en meer richting Volkswagen, en dat is precies wat het VW-management niet bevalt: intern schijnt VW-baas Diess al gezegd te hebben meer differentiatie in aanbod en doelgroep te willen zien tussen Skoda en Volkswagen.

En we moeten zeggen: een Superb is zowel qua looks als qua uitrusting zeker een alternatief voor de Passat. Of, op de SUV-markt: een Kodiaq kan makkelijk zijn mannetje staan tegenover een Tiguan.

Winstmarge
Skoda's winstmarge is de laatste jaren verdrievoudigd, en ligt nu op een hele nette 8,7%. Volkswagens marge ligt momenteel op 1,8%, maar het beeld wordt wat vertekend door de kosten van dieselgate.

Het is bekend dat elk merk binnen de VW Group zijn eigen kostje bij elkaar moet scharrelen, om er zo voor te zorgen dat de merken scherp blijven en niet indutten. Dus ja, van enige interne concurrentie is wel sprake. Het is echter de vraag wat je er aan hebt om een stuk van de Skoda-productie over te hevelen naar Duitsland, waar je een fabrieksarbeider in plaats van een tientje bijna 40 euro per uur moet betalen. Dan straf je een dochtermerk voor het feit dat het zijn huiswerk netjes doet.

Daarnaast houdt autoproductie zich al lang niet meer aan landsgrenzen: in Hongarije rollen elke dag ladingen Audi's van de band, en de eerste aanzet voor de Q7 en Bentayga wordt in Slowakije gemaakt.

Bron: autobahn.eu
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda Octavia best verkochte auto in zeven Europese landen

Skoda voert in zeven Europese landen de verkoopranglijst aan, zo blijkt uit gegevens van het Britse onderzoeksbureau JATO.

Gemeten over de eerste 10 maanden van het jaar is de Skoda Octavia het best verkochte model in Finland, Polen, Tsjechië, Zwitserland, Slowakije, Kroatië en Estland.

In thuisland Tsjechië maken de Skoda Fabia en Skoda Rapid de top-drie compleet. In dat land zijn dit jaar tot en met oktober 19.988 Octavia’s op kenteken gezet, waarmee de Tjechische markt voor de fabrikant de grootste is.

Ook in Slowakije bestaat de gehele top-drie uit Skoda’s. In Polen, de tweede markt voor Skoda, bezet het merk met de Octavia en Fabia de eerste en tweede trede.

Dat de Volkswagen Groep, waartoe Skoda behoort, populair is op het Europese vasteland, blijkt wel uit het feit dat de Volkswagen Golf in Duitsland, Oostenrijk, België, Noorwegen en Luxemburg tot op heden het meest verkochte model is.

Elders in Europa
Renault staat met de Clio op nummer één in Frankrijk, Portugal en Nederland. Peugeot voert de verkooplijsten aan in Denemarken en Slovenië met respectievelijk de 208 en 3008. Fiat presteert het best in thuisland Italië met de Panda en in Litouwen met de 500.

Andere verkoopleiders zijn de Ford Fiesta in Groot-Brittannië, de Hyundai Tuscon in Ierland, de XC60 in Zweden en de Nissan Qashqai in Letland.

In Midden- en Zuid-Europa zijn dat de Suzuki Vitara in Hongarije, de Dacia Logan in Romenië, de Toyota Yaris in Griekenland en de Seat Ibiza in Spanje

Door: NU.nl/Nick Augusteijn
 

Ad Verschoor

Donateur
Vergeten model: Skoda Felicia Fun

20171107163822skoda_felicia_fun_01.jpeg



20171107163822skoda_felicia_fun_03.jpg

20171107163824skoda_felicia_fun_04.jpg


Werd je in de jaren 90 al op gelach onthaald als je zei dat je een pick-up had met een Skoda-logo, dan moest je met de Skoda Felicia Fun helemaal niet thuiskomen: die kreeg namelijk een knalgele behandeling en… een goed verborgen achterbank.
Toen de Skoda Felicia in 1994 op de markt verscheen, was dat een van de eerste modellen die volop kon profiteren van de overname door Volkswagen. Dat moest in Tsjechië worden gevierd, zo leek het wel, want in 1995 verscheen er een heuse Felicia pick-up ten tonele!

Funfactor

In 1997 ging Skoda nog een stapje verder, met de Felicia Fun. Die leek wel in een bad gele verf gevallen te zijn: niet alleen het koetswerk en de 13-duimsvelgen waren geel, maar de kleur kwam ook terug in het interieur, op de deuren, het stuur en de tellers… Op de B-stijl en de hoofdsteunen tekende Skoda trouwens een kleine kikkerkoning…

Verschijntruc

Het opvallendste kenmerk van de Felicia Fun: de pick-up was geen tweezitter, maar… een verborgen vierzitter. Als je de achterwand van de cabine uitklapte, creëerde je een extra zitbank. Dat de passagiers achteraan in de open lucht zaten en dus blootgesteld werden aan de elementen, moest je er maar bijnemen…

Onder de kap

De Felicia Fun kreeg de atmosferische 1.6 viercilinder benzinemotor uit de gewone Felicia. Die produceerde 75 pk en 135 Nm en was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Een snelheidswonder was deze Tsjech natuurlijk niet: 0-100 km/u duurde 12,5 seconden en de topsnelheid bedroeg 161 km/u.

Zoektocht

Wat de Skoda Felicia Fun ook niet was, was een verkoopsucces. Dat hoeft met zulk extravagant uiterlijk natuurlijk niet te verbazen. Toch werden er 4.016 exemplaren van deze knalgele pick-up geproduceerd. Af en toe duikt er een exemplaar op in de zoekertjes. Voor ongeveer € 3.000 neem je een Felicia Fun mee en kom je nooit nog ergens onopgemerkt voorbij…

Bron: vroom.be
 

Ad Verschoor

Donateur
De nuchtere benadering over Skoda Karoq
Binnen de Volkswagen Groep zijn Skoda en Seat de merken die vaak de kruimels van VW en Audi krijgen toegeworpen. Zo moesten de Tsjechen lang wachten voordat zij aan de beurt waren voor dé auto van het moment: de compacte SUV. Met de Karoq mag Skoda nu laten zien welke toegevoegde waarde het biedt.

Bovenstaande klinkt oneerbiediger dan we het bedoelen, maar je begrijpt ongetwijfeld de strekking: van de volumemerken binnen de Volkswagen Groep staat Audi boven aan de voedselketen, dan heb je Volkswagen en daarna Seat en Skoda. Zodra er nieuwe technologieën beschikbaar zijn, gaan die doorgaans eerst naar de 'dure' jongens, daarna zijn de kleinere merken aan de beurt. Het zelfde geldt voor nieuwe carrosserievarianten: SUV's werden eerst over Audi en VW uitgestrooid en zodra die allemaal op de rit stonden, mogen Seat en Skoda aanhaken. Zo had Volkswagen al jaren een Touareg en een Tiguan voordat hun Tsjechische en Spaanse concerngenoten er eentje aan het gamma konden en mochten toevoegen. Zeker, Skoda had de Roomster en de Yeti, maar dat waren geen SUV's pur sang. Vorig jaar konden Seat en Skoda dan eindelijk hun eerste échte SUV's presenteren: de grote Kodiaq voor de Tsjechen en de compactere Ateca voor de Spanjaarden.

Je moet de nieuwkomer van vandaag, de Karoq, zien als de Seat Ateca van Skoda. Zet de twee auto's naast elkaar en de overeenkomsten zijn overduidelijk. Sterker nog, de portieren zijn zelfs identiek. De achterklep ook, maar daarin hebben beide merken in ieder geval nog hun eigen lichtunits gemonteerd. Andere verschillen zijn de vorm van het achterste zijpaneel, de motorkap en natuurlijk het front. De Karoq heeft een voorgevel die netjes aansluit bij de rest van het Skoda-gamma. Maar dat de ontwerpers van de Karoq beperkt waren in hun creativiteit, is een understatement. Heeft natuurlijk alles met kostenefficiëntie te maken, maar iets meer onderscheid tussen de twee modellen had geen kwaad gekund.

CONCURRENT UIT EIGEN STAL

Laten we op de auto zelf focussen. De Karoq is een compacte SUV, uit een zeer populair segment waar je behalve eerdergenoemde Ateca ook auto's tegenkomt als de Hyundai Tucson, Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Kia Sportage en Volkswagen Tiguan. Die laatste is eveneens een concurrent uit de eigen stal, maar zit qua prijsstelling net een treetje hoger. De tijden dat Skoda het van lage prijskaartjes moest hebben, zijn voorbij. De Karoq is er vanaf € 28.990 voor de 1.0 TSI met 115 pk en dat is meer dan de instap-Ateca van Seat met dezelfde motor kost. Dat komt doordat Skoda geen Active-versie (het basismodel in Skoda-taal) van de Karoq levert, maar begint met de Ambition. Die is qua aankleding vergelijkbaar met de Ateca Style, die op zijn beurt weer duurder is dan de Karoq in Ambition-trim. De instapprijs van de Ateca ligt dus lager, maar daar staat wel minder luxe tegenover. We hopen dat je het nog begrijpt. Concreter: standaard beschikt de Karoq over zaken als 16-inch lichtmetaal, airco, led-achterlichten, cruisecontrol, een 6,5-inch infotainmentsysteem, parkeersensoren en Front Assist met City Emergency Brake. Dat laatste systeem remt de auto in noodgevallen af. Op dit moment weten we alleen de prijs van de basisversie van de Karoq; Skoda maakt binnenkort de prijzen van de andere versies bekend.

COMFORTABELE REISAUTO

Eén van die andere versies is de viercilinder 1.5 TSI die beschikt over cilinderuitschakeling. Deze benzinemotor levert 150 pk en we rijden hem op Sicilië in combinatie met een 7-traps DSG-automaat, terwijl we omringd worden door het duurste uitrustingsniveau: Style. De Nederlandse Skodaimporteur verwacht dat de meeste consumenten voor deze 1.5 zullen kiezen. Het zou een goede keuze zijn, want de motor is soepel en stil en levert ruim voldoende vermogen om vlot te kunnen meekomen in het verkeer. De driecilinder 1.0 TSI voldoet ook, maar dan heb je simpelweg wat minder reserve. Skoda onderscheidt zich door hun modellen een comfortabelere onderstelafstemming te geven dan de meeste concurrenten en die vlieger gaat ook op voor de Karoq. De vering is soepel, waardoor hobbels en kuilen – waar de Siciliaanse wegen mee bezaaid zijn – met behoorlijk gemak worden geslecht. De vrij stevige demping voorkomt dat de auto gaat deinen of hellen in de bocht. Sturen gaat met precies de juiste dosis bekrachtiging en feedback, en de automaat schakelt soepel waardoor de Karoq zich onder de streep als een heel prettige, comfortabele reisauto ontpopt. Eigenlijk precies zoals je van tevoren verwacht van een auto als deze met een Skodalogo op de neus. Voorspelbaar, neutraal, geen fratsen; gewoon goed.

TROEFKAART

Nu Skoda met zijn prijsstelling geen groot onderscheid meer kan maken ten opzichte van de concurrentie, moet het andere manieren vinden om kopers te overtuigen. De Tsjechen zetten hierbij in op gebruiksgemak. Zo hebben ze met het optionele Varioflex-systeem een mooie troefkaart in handen, zeker ten opzichte van hetgeen de modellen uit eigen huis, de Tiguan en Ateca, hier bieden. In plaats van een normale (deelbare) achterbank, krijg je bij Skoda drie losse (en zelfs verwarmbare) stoelen, waarvan de leuningen separaat verstelbaar zijn. Je kunt die leuningen ook volledig voorover klappen voor extra laadmogelijkheden. Wie nog meer te verstouwen heeft, kan de ontstane 'blokken' voorover kantelen of in hun geheel verwijderen. In het laatste geval houd je een balzaal over met een inhoud van 1.810 liter. Wil je juist je achterpassagiers extra bewegingsruimte geven? Dan haal je de middelste stoel eruit en schuif je de overgebleven twee naar elkaar toe. In tegenstelling tot het weinig verrassende koetswerk is het dashboard van de Karoq gelukkig geen bijna-kopie van dat van de Ateca. Het is een werkplek die bij een nuchter merk als Skoda past; geen tierelantijnen, vrij rechttoe-rechtaan, maar alles op de juiste plek. De materialen zijn mooi en de afwerking is goed. Volgend jaar kun je je Karoq ook bestellen met een digitaal instrumentarium, iets wat we al kennen van – hoe raad je het – Volkswagen en Audi.

Daarmee is het cirkeltje rond. Skoda zal verheugd zijn met de komst van de Karoq, want de compacte SUV is dé auto van het moment. En hij zou het best eens goed kunnen gaan doen. De Karoq zet namelijk geen stap verkeerd en springt tegelijkertijd nergens uit de band. Een combinatie die veel mensen zal aanspreken. Eind december staat de auto bij de dealer met keuze uit twee benzine- en drie dieselmotoren, voorof vierwielaandrijving en een handbak of een automaat.

Bron: Autoweek.nl
 
Het is alleen jammer dat de vanaf prijs van de Karoq zo hoog ligt, je bent meer dan 30.000 euro kwijt.

Dat zijn geen prijzen meer voor Jan met de pet, de Yeti was een stuk voordeliger dan deze opvolger.

Blijkbaar mag Skoda van Volkswagen niet meer zo goedkoop zijn.
 

Ad Verschoor

Donateur
ŠKODA start productie elektrische auto’s in 2020

Vanaf 2020 gaat ŠKODA volledig elektrisch aangedreven auto’s produceren in de fabriek in Mladá Boleslav.

In 2019 start daar ook de productie van elektrische componenten voor plug-in hybrides. De productie van elektrische auto’s en onderdelen is een belangrijke stap in de uitvoering van de toekomststrategie van ŠKODA.

'De toekomst van ŠKODA is elektrisch,' aldus ŠKODA AUTO CEO Bernhard Maier. 'Vanaf 2025 willen we vijf volledig elektrisch aangedreven auto’s in verschillende segmenten aanbieden. We zijn blij dat de eerste volledig elektrisch aangedreven ŠKODA in Tsjechië zal worden geproduceerd. Deze beslissing onderstreept het vertrouwen in de werknemers van ŠKODA nog eens. Dit is een belangrijke stap voor de toekomst van het merk ŠKODA en voor Tsjechië als autoproducerend land.'

Plug-in hybrid
In de fabriek in Mladá Boleslav worden naast elektrisch aangedreven auto’s ook elektrische componenten voor plug-in hybrides voor verschillende merken van de Volkswagen Group geproduceerd.

De eerste plug-in hybride van ŠKODA komt in 2019 op de markt: de ŠKODA SUPERB plug-in hybrid, die in Kvasiny van de band komt. In 2020 volgt de eerste volledig elektrisch aangedreven ŠKODA. Deze wordt in Mladá Boleslav geproduceerd. Op de afgelopen autotentoonstelling van Shanghai presenteerde ŠKODA zijn visie op een elektrisch aangedreven, autonoom rijdende auto: de ŠKODA VISION E.

ŠKODA Strategy 2025
Het elektrificeren van de modellen en het produceren van elektrische componenten voor de Volkswagen Group zijn belangrijke pijlers van de ŠKODA Strategy 2025.

Ook het digitaliseren van producten en processen, het aanboren van nieuwe markten en de transformatie van een traditionele autoproducent tot een complete mobiliteitsaanbieder met een breed scala aan diensten zijn speerpunten van deze strategie.

Bron: baaz.nl
 
Bovenaan