Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bedrog is niet juist, maar wel begrijpelijk omdat men bedrogen wil worden? Aparte redenatie... :slik:

Je mist de cynische ondertoon :)
Het is naief om te denken dat niemand dit al heeft zien aankomen. Het is een publiek geheim dat waardes op testbanken in de praktijk nooit gehaald werden omdat de rijomstandigheden in test geoptimaliseerd zijn.

De autolobby heeft wel voor gezorgd dat testresultaten als zodanig ook als optimale waarden werden beschouwd.

En jij Willem II zit ongelooflijk uit zijn nek te l.ll.n.

Slaap lekker .... en wordt wakker in een wereld met roze wolkjes.
 
Het is een publiek geheim dat waardes op testbanken in de praktijk nooit gehaald werden omdat de rijomstandigheden in test geoptimaliseerd zijn.
Die afwijking was inderdaad al langer bekend.
Nieuw is dat VW opzettelijk software in de auto's heeft ingebouwd om overheden en kopers te belazeren. Dan kan je wel zeggen dat mensen nu eenmaal bedrogen willen worden, maar het blijft natuurlijk ordinaire zwendel. Ik hoop dan ook dat ze VW goed te grazen nemen en dat het ze flink wat geld/winst gaat kosten.
 
Ik hoop dan ook dat ze VW goed te grazen nemen en dat het ze flink wat geld/winst gaat kosten.

Ik denk dat de Duitse lobby dat wel voorkomt. Eensch dat ze dat flink wat geld gaat kosten.
Zal me niet verbazen als er meer fabrikanten een creatieve manier hebben bedacht om aan de emissie normen te voldoen.
Kan me bijna niet voorstellen dat VW de enige fabrikant is die zonder loopbanddetectie de normen niet haalt.

Maar we zullen zien hoe dit afloopt ....
 
Zal me niet verbazen als er meer fabrikanten een creatieve manier hebben bedacht om aan de emissie normen te voldoen.
Kan me bijna niet voorstellen dat VW de enige fabrikant is die zonder loopbanddetectie de normen niet haalt.
Inderdaad moeilijk voor te stellen, maar dan waren er toch officieel ook andere merken bekendgemaakt. En dat is tot op heden niet gebeurd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Geen opvolger voor Skoda Roomster

Skoda zet een punt achter de ontwikkeling van een Roomster-opvolger, zo kan Skoda bevestigen in gesprek met Autovisie. De Tsjechische autofabrikant, onderdeel van het Volkswagen-concern, zat met de opvolger al in een vergevorderd ontwikkelingsstadium maar ziet nu geen toekomst meer in de compacte MPV.


SUV
“Nu er geen opvolger van de Roomster komt, kiezen we duidelijk voor versterking van ons modellengamma in het SUV-segment, in plaats van in het MPV-segment”, aldus de woordvoerster van Skoda. De autofabrikant wil zich in de toekomst dus meer toeleggen op de ontwikkeling van compacte en betaalbare SUV’s. Zo komt Skoda en ook Seat op basis van het platform van de nieuwe generatie Volkswagen Tiguan met een SUV. Die van Seat komt al volgend jaar en wordt bij Skoda in Tsjechië gebouwd. Ook de SUV van Skoda rolt er straks van de band. Op het programma staan diverse benzine- en dieselmotoren en vermoedelijk ook een plug-in hybride.

Volkswagen Caddy
Skoda had de intentie om de volgende generatie Roomster uit te brengen op basis van de nieuwe Volkswagen Caddy. Volgens voormalig Skoda-topman Winfried Vahland, nu bestuurslid van Volkswagen Noord-Amerika, zou de nieuwe Roomster wat betreft design geen buitenbeentje meer zijn. Iets wat het vorige type wel was gezien de bijzonder vormgegeven raamstijlen. Skoda-designbaas Jozef Kabaň kon in februari tijdens de onthulling van de nieuwe Superb nog bevestigen in een interview met Autovisie dat er een opvolger in de maak was. Hij maakte destijds wel de kanttekening dat het segment van de Roomster het moeilijk heeft. Om ontwikkelingskosten te beperken wilde Skoda daarom de Caddy als basis gebruiken voor de nieuwe Roomster. De ontwikkeling werd ook gestart, maar de autobouwer komt nu terug op het besluit om met een opvolger te komen.

Vorige Roomster
Skoda’s vorige Roomster kwam eind 2006 op de markt en maakte gebruik van componenten van de vorige generatie Fabia en Octavia. De fabriek in Tsjechië zette in week 22 van dit jaar, de laatste maand van mei, een punt achter de productie van de Roomster.

Bron: telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Unieke mijlpaal Skoda: 12 miljoen

Honderdtien jaar geleden begon Skoda aan de Václav Klement-straat in Mladá Boleslav met auto's produceren. In de bakermat van het Tsjechische automerk werd onlangs een uniek mijlpaal bereikt. De teller passeerde de 12.000.000.


mijlpaalskoda_1.jpg

Iedere dag komen er 1.200 auto's bovenop
het totaal van twaalf miljoen.


Honderdtien jaar geleden begon Skoda aan de Václav Klement-straat in Mladá Boleslav met auto's produceren. In de bakermat van het Tsjechische automerk werd onlangs een uniek mijlpaal bereikt. De teller passeerde de 12.000.000.

Uit de fabriek in Mladá Boleslav komen momenteel zes modellen en wel de Octavia, Octavia Combi, Fabia, Fabia Combi, Rapid en Rapid Spaceback. Deze fabriek vormt dus met recht het kloppende hart van de Skoda productie. Zo komt meer dan de helft van alle auto's, die Skoda sinds 1905 heeft geproduceerd, hier vandaan. En iedere dag komen er 1.200 stuks bij.

Overigens heeft Skoda in Tsjechië nog twee productielocaties: Kvasiny en Vrchlabí. In Kvasiny worden de Yeti en de nieuwe Superb en Superb Combi geproduceerd. In Vrchlabí bouwt Skoda voor het Volkswagen concern de DQ200 versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarnaast produceert Skoda auto's in China, India en Rusland.

Bron: dichtbij.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda van fietsenmaker tot wereldspeler

Skoda viert deze maand het 120-jarig bedrijfsbestaan. Het begon allemaal in december 1895, toen fietsenmaker Václav Laurin en zakenman Václav Klement het bedrijf Laurin & Klement (L&K) oprichtten. In 1905 maakte het bedrijf zijn doorbraak in de auto-industrie met de Voiturette A.

skodavanfietsenmakertotwereldspeler_1.jpg

In 1895 begonnen als een kleine fietswerkplaats verkoopt Skoda
nu auto's in meer dan honderd landen over de wereld. (Foto: pr)


Wat begon als een kleine reparatiewerkplaats voor fietsen in Mladá Boleslav, ontwikkelde zich al snel tot een erkende fietsfabrikant. De fietsen, die zowel in binnen- als buitenland een succes waren, werden verkocht onder de merknaam 'Slavia'. Het bedrijf groeide als een speer. Slechts vier jaar later begonnen Laurin & Klement met de productie van motorfietsen. In 1905 maakte het bedrijf dus zijn doorbraak in de auto-industrie met de lancering van de Voiturette A. Deze auto had een 7-pk tweecilinder motor en bereikte een maximum snelheid van 40 km/uur.

Het assortiment werd snel uitgebreid. In 1907 was L&K de grootste autoproducent in de voormalige monarchie van Oostenrijk-Hongarije met negen modellen - van kleine tweecilinder auto's en een viercilinder racewagen tot bestelwagens en bussen. De Eerste Wereldoorlog, de naoorlogse nasleep en de crisis van de jaren '20 hadden een grote negatieve invloed op de verdere ontwikkeling van L&K. Om hun marktpositie te versterken, fuseerde L&K in 1925 met de Skoda-Werken in Pilsen, destijds het grootste bedrijf in de Tsjechische Republiek. Door de krachten te bundelen met Skoda, kon het bedrijf weer groeien en de autoproductie in Mladá Boleslav hervatten.

Mijlpaal
In de jaren '30 zagen diverse legendarische Skoda-modellen het levenslicht. De eerste echte auto, betaalbaar voor de Tsjechoslowaakse massa, was de 420 Popular. Snel gevolgd door andere automobiele mijlpalen, zoals de 640 Superb. Dit prestigieuze zescilinder vlaggenschip symboliseerde als geen ander het succes van Skoda op dat moment. De Tweede Wereldoorlog bracht helaas een einde aan deze positieve ontwikkeling.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Skoda genationaliseerd. Zelfs onder de moeilijke omstandigheden van de socialistische planeconomie, werden in de ruim 40 jaar als staatsbedrijf een aantal belangrijke modellen ontwikkeld: de 1101 'Tudor', de 440 'Spartak' en de legendarische Felicia Roadster. In 1964 bereikte Skoda een nieuwe mijlpaal met de 1000 MB, de eerste Skoda met zelfdragende carrosserie, achterwielaandrijving en de motor achterin. Niet zomaar een motor, maar de eerste in serie geproduceerde gegoten aluminium motor ter wereld.

Fusie
In 1987 lanceerde Skoda de Favorit. Een nieuwe, voorwielaangedreven compacte auto, ontworpen door de Italiaanse designstudio Bertone en voor een land in het Oostblok een autorevolutie. Nog geen twee jaar later stortte de socialistische planeconomie in. Na de Fluwelen Revolutie in 1989 had Skoda behoefte aan een sterke, strategische partner en een fusie met de Volkswagen Group werd in 1991 een feit. Dat heeft Skoda geen windeieren gelegd, want tussen 1991 en 2014 verzesvoudigde de verkoop. In 2014 verkocht het merk voor het eerst meer dan 1 miljoen auto's in een kalenderjaar.

Naast de uitbreiding van het modellengamma, heeft Skoda de afgelopen jaren de productiefaciliteiten grondig vernieuwd en uitgebreid. Naast de drie productielocaties in Tsjechië rollen er ook Skoda's van de band in China, Rusland en India.

Bron: dichtbij.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe Skoda Roomster: wel gebouwd, niet in verkoop

Skoda had de ontwikkeling van de nieuwe Roomster op basis van de Volkswagen Caddy vrijwel compleet afgerond. Sterker nog, er liepen al preproductie-exemplaren van de band. Dit exemplaar werd betrapt bij Skoda door Instagrammer Lukas Mares.

De verkoopaantallen in het Roomster-segment waren niet hoog genoeg om de lancering van het nieuwe model voort te zetten. “We zien geen toekomst meer in de compacte MPV”, liet Skoda eerder in een reactie weten.

Het annuleren van de Roomster-lancering betekent dat Skoda zich kan richten op het versterken van het modellengamma in het SUV-segment in plaats van in het MPV-segment.

Seat
Skoda komt net als Seat op basis van het platform van de nieuwe generatie Volkswagen Tiguan met een SUV. Die van Seat komt al volgend jaar en wordt bij Skoda in Tsjechië gebouwd. Ook de SUV van Skoda rolt er straks van de band. Op het programma staan diverse benzine- en dieselmotoren en vermoedelijk ook een plug-in hybride.

Klik hier indien de foto niet zichtbaar is.

Bron: telegraaf.nl
 

kuurgast

Donateur
Die Roomster stond ook op autobild.de.
De nieuwe SUV wordt de Škoda Kodiac met 7 zitplaatsen.
Ze hebben maar één productiecapaciteit en daardoor kan het langer duren voor die op de markt komt.
De fabriek in Mladá Boleslav kunnen ze niet uitbreiden ivm ruimteproblemen, Kvasiny draait op volle capaciteit met de Superb en de Yeti.
Een andere optie is Vrchlabí uitbreiden waar nu de vrachtwagens vandaan komen.

Bron: byznys.ihned.cz.
 
Tsjechische Republiek registreerde in 2015 in totaal 230.857 nieuwe personenauto's, een stijging van veertig duizend auto's.

Skoda Auto groeide met meer dan een kwart en bereikte een aandeel van de totale markt van 32% (73.927 verkochte auto's).

Knipsel.JPG

Bron: iDNES
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda breidt SUV-familie in razend tempo uit

door redactie Autovisie

Met een eenvoudig fotootje van een deels geopende garagedeur kondigt Skoda via Facebook aan een nieuw model op de Autosalon van Genève 2016 te presenteren. Het gaat om een nieuwe SUV. De vraag is welke van de drie?

SKODA_small_SUV.jpeg

Skoda small-SUV Foto: Computerillustratie Schulte Design

Skoda+big-SUV.jpeg

Skoda big-SUV Foto: Computerillustratie Schulte Design

Skoda maakt er geen geheim van. De ontwikkelingsafdeling van de Tsjechische Volkswagen-dochter werkt hard aan nieuwe SUV-modellen, die het huidige aanbod gaan verrijken. De een komt ónder de Yeti in het programma, de ander erboven. De nieuwelingen zullen binnen een jaar worden geïntroduceerd.

Het studiemodel op de Zwitserse autoshow moet het publiek reeds opwarmen voor de komst van de nieuwe SUV's. Naar verluidt zal Skoda kort voor de opening van de Geneefse beurs het conceptmodel onthullen. Dan weten we ook aan welk type Skoda prioriteit geeft.

Seat-partner
De ontwikkeling van het drieluik loopt synchroon met die van zustermerk Seat, dat momenteel geen enkele SUV te bieden heeft. De Spaanse divisie grijpt de Autosalon van Genève aan om zijn middelgrote SUV te presenteren. Deze broer van de Skoda Yeti, die al vrij snel in Tsjechië van de band zal komen te rollen, is de eerste telg. Vervolgens kom en er een grotere, zevenzits SUV en een kleiner type in het segment van de Ibiza.

Bron: telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda bouwt miljoenste Octavia

29 maart 2016 - Skoda heeft de 1 miljoenste Octavia van de derde generatie geproduceerd. Het jubileummodel rolde in Skoda's belangrijkste fabriek in Mladá Boleslav van de productielijn. Sinds het model in 1996 werd geïntroduceerd, heeft de Tsjechische autofabrikant in totaal zo'n vijf miljoen Octavia's gebouwd.


De derde generatie Octavia werd in 2013 geïntroduceerd. De meeste Octavia-modellen worden gebouwd in de belangrijkste fabriek van het merk in Mladá Boleslav. Naast de productie in Tsjechië rolt de Skoda Octavia van productielijnen in China, Rusland, India en Kazachstan. Als Skoda's grootste individuele markt vervult China een belangrijke rol voor zowel het merk als het model. De Skoda Octavia werd in mei 2014 in China op de markt gebracht. Sindsdien wordt de compacte middenklasser daar geproduceerd in de fabriek van SAIC Volkswagen in Ningbo.

In 2015 alleen al werden wereldwijd 432.300 Octavia's verkocht, zo'n 11 procent meer dan in het jaar ervoor. Gedurende de eerste twee maanden van dit jaar leverde Skoda 70.500 Octavia's af aan een nieuwe eigenaar.

De afgelopen jaren heeft het model meer dan vijftig internationale onderscheidingen op zijn conto bijgeschreven en won de Octavia in uiteenlopende vergelijkingstests.

De Octavia is het meest succesvolle model van Skoda en wordt daarom beschouwd als het 'kloppende hart van het merk'. De productie van de 1 miljoenste derde-generatie Skoda Octavia onderstreept het succes van het model op de internationale markten.

Bron: autozine.nl
 
Volgens mij is dit oud nieuws of de journalist heeft er een potje van gemaakt en haalt modelgeneraties door elkaar. Skoda heeft sinds enige tijd een nieuwe Octavia in de showroom staan, maar daar kunnen er nog nooit een miljoen van gebouwd zijn. Of worden er bijvoorbeeld in China, India en Kazachstan nog oude modellen geproduceerd?
 
Bovenaan