Slangen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Van de zomer vonden we twee slangetjes, bruinig met goude glans onder het zeil van het zwemband. Ze waren 15 en 20 cm lang. Er zitten gaten in de grond waar een slangetje weer een in ging.

Mooi om te zien. En ze waren weer snel weg in het hoger gras en achter het openhaard hout.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Wij zijn juist een weekje terug van ons vakantie in Benecko in het Reuzengebergte. We hebben daar drie keer een slang tegengekomen. Drie keer dezelfde, dus een zeldzaam exemplaar zal het niet zijn. Het was een grijze van ong. 50 cm en een duim dik met een zwart/grijs ruitenpatroon op de rug. Weet er iemand welk soort dit is?
Vorige jaren zijn we ook al een hazelwormslang en een "effen grijs maar groot exemplaar" tegengekomen. Zijn er eigenlijk giftige slangen in Tsjechië. Ik weet dat die beesten bang zijn van ons en dus wel zullen maken dat ze wegkomen maar ik vraag het in verband met ons honden want die zouden zo een slangetje wel willen pakken!


Jullie zijn 3x dezelfde slang tegengekomen, dan is daar dus één slang en geen drie. Het betreft hier een adder, deze is giftig maar voor de mens ongevaarlijk mits men hem niet aanspoort tot bijten. Meestal verdwijnen ze snel bij het zien van mensen, ze hebben dus een goede smaak!
De honden zou ik deze niet op laten pakken want bij een beet kan de hond ernstig letsel kunnen bekomen, laat de slangen met rust en dan komt alles goed.
 
al die verhalen over slangen...heb ze gelezen en maakte me alleen maar bang...vanochtend vroeg paddestoeltje wezen plukken en toen ik in het hogere gras terecht kwam, stapte ik op een stok, verder op kwam een slange kop omhoog!!..dacht ik... ik gillen natuurlijk nadat ik gisteren al die verhalen had gelezen..mn vrouw waardeerde dat niet echt..bleek gewoon de andere kant van de stok te wezen...gelukkig maar..dus vandaag geen slangen gezien, wel 3 herten een wildzwijn en heel veel paddestoeltjes
 
IMG_177611111111.JPG
Toen wij voor het eerst bij ons huisje kwamen,stond het gras hoog. We mochten van onze "huismeester"niet in het gras ivm slangen.... zijn kleinzoon was net een week geleden gebeten door een slang. Hij kwam de volgende morgen om 6.oo uur gras maaien.....
We hebben tot nu toe geen slangen gezien,maar wel dit(foto) bij ons in de tuin. tog veeeeeel beter :zwaai:
 

Marcel

Moderator
Van de zomer vonden we twee slangetjes, bruinig met goude glans onder het zeil van het zwemband. Ze waren 15 en 20 cm lang. Er zitten gaten in de grond waar een slangetje weer een in ging.

Mooi om te zien. En ze waren weer snel weg in het hoger gras en achter het openhaard hout.

zeker weten dat dit geen hazelwormen waren ???

daar stikt het ook van in onze tsjechische tuin.

de hazelworm : hazelworm.jpg
 
Hier in Nederland heb ik in onze eigen tuin al een keer of wat een ringslangetje gevonden, en na de verbouwing maak ik een broedhoop van stalmest, houblokken en stenen. Iets verderop zitten ook wel addertjes, maar die ben ik (helaas) nog nooit tegen gekomen. Maar ook hier zitten slangen op meer plaatsen dan je verwacht. :)

Het belangrijkste ivm slangen dat wij mensen moeten onthouden is dat gifslangen er niet op uit zijn om ons te bijten omdat ze ons niet kunnen eten; we zijn te groot. Ook bijten slangen niet zoals wespen steken, die in hun laatste doodsrochels hun angeltje blijven uitsteken in de hoop dat de onverlaat die haar plat geslagen heeft het in het vervolg wel uit het hoofd laat te klooien met wespen. Slangen sparen hun gif veel liever op voor iets dat ze kunnen eten.
Maar ook al gaan mensen zelden dood aan een adderbeet, toch kun je er flink ziek van worden.

In de tuin kun je het gras kort houden om verrassingen met slangen te voorkomen, en als je ondanks dat toch een slang ziet liggen kun je op een afstand een paar keer op en neer springen. De slang voelt de trillingen en zal een veiliger plekje zoeken. Tijdens wandelingen kun je een wandelstok meenemen; mocht je een stukje niet vertrouwen dan veeg je een paar keer met de stok door het gras en de slangen die liggen te rusten of te zonnen smeren hem wel.

Wanneer je weet dat je adders in de tuin heb, kun je het beste onkruid wieden met stevige leren handschoenen aan, en pak stenen niet met met de hand op, maar trek ze weg met een hark of een vorkje. Vorig weekend toen het vrij warm was, waren ze weer buiten, maar momenteel is dit de tijd dat slangen een knus plekje zoeken om te overwinteren. Bij voorkeur onder een steen en je hebt als slang de jackpot gewonnen wanneer je een composthoop gevonden hebt; daar kan de temperatuur soms wel oplopen tot 60 graden. En bij die temperatuur zijn slangen snel, ook al ligt er verder een pak sneeuw!

Slangen zijn nuttig, en hun populatie loopt alarmerend snel terug door habitat verlies; gun ze hun plek en respecteer dat ze die plek verdient hebben in de loop van hun ontwikkeling. En probeer je niet gek te laten maken door sterke verhalen, in Europa is het aantal mensen dat sterft aan een slangenbeet erg klein.

Pippin,
in Steve Irwin outfit :)
 
Hey, jullie laten me :bloos2:! Ik ben alleen een enorme natuurliefhebber en klim op het spreekgestoelte (dat mag je ook wel stokpaardje noemen) als mensen in de clinch komen met de hen omringende natuur. :)

Next time over wolven? ;)
 
Ik ben ook gek op de natuur, maar we hebben al twee keer een slang gezien: de eerste keer een adder, volgens mij en de tweede keer een onschuldiger slang. Brrr ik griezel er toch van! De honden vinden ze altijd als eerste: ik hoor gelijk aan hun manier van blaffen dat er iets aan de hand is!
 
Hahaha :lache: Sorry.... Hazelnootworm. prachtig!! :lmfao:
Maar... die Hazelworm is niet eens een slang maar een (pootloze)hagedis, ben je van andere hagedissen en salamanders ook bang? Nee toch zeker!!
 
Ja, daar griezel ik van! van die enge geschubde dingen! Maar die worm was geen worm van het formaat visvoer hoor! Hij had een behoorlijke afmeting.Afijn we hebben nu een borde in de tuin staan met: "Verboden voor slangen en hazelnootwormen".

:lache:
 
Bovenaan