Slangen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Van de week in mijn prachtige tuin: een slang!!!!

Ongeveer een meter tot anderhalve meter lang.

Gele streep op zijn kop.

Een ringslang?

Hij keek mij buitengewoon vriendelijk aan, ik keek nog aardiger terug waarop de slang besloot weg te gaan.

De buurman, die er al vele jaren woont, heeft nog nooit een slang gezien.

Direct het type opgezocht in mijn Duitse slangenwoordenboek.

Het leek mij dat de vertaling op een ringslang duidde.

Ik vond het geweldig om zo een mooi beest door mijn tuin te zien wandelen (glijden).

Ik doe het nog, de slang ook dus er is niet wederzijds gebeten.
 
Het was zeker mooi.

Zo een lang beest dat jouw op zijn gemak bekijkt en ik had alle tijd om hem te bekijken.

Mijn dochter en vrouw erbij geroepen en gezamelijk naar de slang gekeken.

Op een gegeven moment schuifelde hij rustig weg onder het houten terras.

Waarna wij hem/haar met rust hebben gelaten.

Wat is de natuur toch mooi.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ja jammer dat er nog altijd idioten zijn die deze dieren bewust doodknuppelen, slangen zijn alhier in CZ nuttige ongevaarlijke dieren. In mijn tuin nog geen slang of hagedis tegengekomen helaas, wel kikkers en padden maar achter is ook een klein beekje.
 
bij het klussen laatst (zie 'Perikelen van een huiseigenaar in Tsjechie') hebben wij een drietal stenen bloembakken geleegd. Daarbij ontdekten we twee slangen (slangetjes want een cm. of 20 max)

Ondanks dat het kiezen was tussen de slangen in de bak of bloemen, hebben wij gekozen voor het laatste.:bloos2:

Uiteraard hebben we de slangen elders in de tuin losgelaten. Je moet de charmes van de Tsjechische natuur niet ombrengen natuurlijk.:)

ziehier een foto van die slang.

Slangen in de achtertuin.jpg

Eng he! :stout:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Slangenkweker in kritieke toestand na beet

Een 19-jarige man, uit Přerov, is in kritieke toestand na gebeten te zijn door een giftige adder. De kerel kweekt exotische slangen en was enkele weken terug reeds in het hospitaal opgenomen na beten van een andere adder. Hij is opgenomen in de intensieve afdeling van een ziekenhuis in Olomouc.

radio.cz
 

Vodnik

† In Memoriam
Is inderdaad een adder als je de tekening ziet, wel een beetje vreemde kleur maar dat is mogelijk omdat íe dood is.

Tegengif? Tenminste een halve liter jenever (heb ik me is laten wijsmaken)
 

Marcel

Moderator
ze kunnen gewoon dus in je tsjechische tuintje zitten, als je niet regelmatig je gras kort houdt.
jaren geleden was bij ons het gras een keertje redelijk hoog, tijdens het maaien emigreerden gelijk een tweetal adders naar de buren hun perceel ...
sindsdien laten we elke 2 weken het gras maaien. ook goed tegen de teken.
 
Op beide foto's inderdaad een adder. Ze zijn herkenbaar aan het ruitvormige patroon op hun rug. Ze komen in twee kleuren voor. De blauw getinte zijn mannetjes en de bruin getinte exemplaren zijn vrouwtjes. Natuurlijk beide giftig. Verder komt je in Tsjechie de ringslang regelmatig tegen, je kunt hem herkennen aan de gele ring achter zijn kop en hij kan een stuk groter worden dan de adder maar is niet giftig. Wat je ook snel in de tuin tegenkomt onder stenen is de hazelworm, lijkt op een kleine slang maar is ongevaarlijk. Als je gaat wandelen en je wilt liever niet op de paden blijven maar begeeft je in hoog gras is mijn advies, draag goede schoenen en een lange broek. Hiermee verklein je het risico te worden gebeten en dat je een bezoekje moet brengen aan de eerste hulp tijdens je vakantie.
 

Bijlagen

  • ringslang.jpg
    ringslang.jpg
    53,2 KB · Bekeken: 8
  • hazelworm.jpg
    hazelworm.jpg
    17,9 KB · Bekeken: 212
Bovenaan