Slangen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het jammere is, al die creepo's die we wel weg willen kijken, vormen het menu van de beesten die we wel leuk vinden. Je kunt geen schakel uit de voedselketen halen zonder dat het hele systeem krakend in het honderd loopt. Dat troost me altijd als ik een griezel buiten zet of Azaron aan het smeren ben. En als ik dan een beest zie dat "mijn goedkeuring wel kan wegdragen" (een subjectief begrip geef ik toe) geniet ik er des te meer van. Ik heb tenslotte mijn bloed gegeven voor haar... ;)
 
Slangen!? zomer is voorbij. Maar hoe staat het swinters daar mee. Oftwel deze periode....herfts...
We mochten van onze huismeester niet in de tuin(gras was heel hoog, begin zomer) Moest eerst gemaait worden. Maar nu dan? :confused:
 
Durf je het niet aan je buurman te vragen of het mag?

Nee, grapje hoor Heidi, slangen zijn koudbloedige dieren dus als het echt koud is overwinteren ze maar opwarmen kunnen ze wel op een zuidhellinkje in de zon, dus laarzen aan is een optie, ook voor het hoge natte gras!
 
jazeker durf ik buurman wel te vragen :kind: Ik las dit onderwerp en dat schoot me zo ff te binnen.... omdat we er vrijdag naar toe gaan.....we zullen wel niet zo veel meer in de tuin zitten, maar een wandeling is natuurlijk nooit weg...:zwaai:
 
Ik zit even te wachten tot hubby met het vlees thuis komt; we gaan zo barbequen. Die gekke nederlanders ook... :lache:

Het is nu erg warm, dus nu zou je slangetjes en hagedisjes tegen kunnen komen. Maar ze zullen het wel druk hebben, nog even een muis proberen te vangen als snack voor het slapen gaan. Slangen en mensen leven toevallig in dezelfde leefruimte. Met wederzijds respect gebeuren er geen ongelukken met slangen.

Voorzichtig trouwens met die fraaie houtstapels die je hier overal ziet; dat is een ideale plek om te overwinteren, zeker als er nog wat zaagsel en rottend blad aan de voet ligt. Het kan zijn dat ze niet warm genoeg meer zijn om vlug weg te komen.

Wij hebben nog niks gezien; de "fauna ervaring" van mijn dochtertjes beperkt hier (helaas) zich tot lieveheersbeestjes en krekeltjes die ook nog een laatste zonnetje proberen te pakken. En reeen/herten in het veld. Wat zie je hier trouwens het meest, reeen of edelherten?
 
Het jammere is, al die creepo's die we wel weg willen kijken, vormen het menu van de beesten die we wel leuk vinden. Je kunt geen schakel uit de voedselketen halen zonder dat het hele systeem krakend in het honderd loopt.

Je hebt helemaal gelijk, hoor. Ieder beest is belangrijk in de schakel. Maar daarom kan ik er wel een hekel aan hebben of vies vinden. Echt bestrijden doe ik ook niet.
 
Een hazelworm kan de oogleden onafhankelijk van elkaar bewegen, een slang niet. Vandaar het oude grapje: Eva is niet verleid door een slang, maar door een hazelworm. Die kan tenminste knipogen.
:kus::kus::kus::hart::hart::hart::blind::blind:
Daarnaast is de worm herkenbaar aan zijn gladde huid. Geen lederen schubben als een slang.
Hans
 
Dat leuke tongetje komt wel naar buiten, maar hazelwormen moeten ervoor werken. ;)

Zie mijn eerdere link naar Wikipedia.

Wikipedia schreef:
Een ander verschil is het feit dat alle slangen een opening aan de voorzijde van de bek hebben waardoor de tong naar buiten wordt gestoken. De hazelworm moet daarentegen steeds zijn bek openen om de tong uit te steken.
 
Ook wij zagen ze een aantal jaren geleden al in onze tuin, zie hier een foto van mij in de fotogalerij. Helaas was dit exemplaar door de punt van onze hooigreep fataal geraakt. Vanwege hun verwarrende uiterlijk met de slang kom ik ze liever niet tegen in de tuin.
 
slangen

Dag

Mijn ervaringen met slangen in Tsjechie zijn opgedaan tijdens een vakantie bij het LIpnomeer (Zuid bohemen nabij Oostenrijk Linz).
Tijdens 2 dagen gericht zoeken hebben we naast allerlei zoogdieren als zwijnen, reeen, vossen en marters ook verschillende reptielen en amphibien gevonden.
Tussen Kaplice/Benesov/Trebon hebben we diverse adders (vipera aspis), ringslangen (natrix natrix), vierstreepslangen (elaphe quartuorlineata) en esculaapslangen (elaphe logissima) aangetroffen. Allen in dezelfde biotoop; heuvelachtig, bos afwisselend met gras/weiden en grote plassen water. Enkele vierstreepslangen waren zeker over de 2 meter groot, indrukkendwekkend om te zien en razendsnel. We zijn tijdens het zoeken naar vuursalamandes en boomkikkers nabij het meer ook nog een gladde slang (coronella girondica) tegengekomen.
Advies: als je er een tegen komt loop er gewoon langs en kom er niet aan. Ze zullen altijd proberen weg te komen. Een adder vertrouwt op zijn camouflage als je te dicht bij komt sissen ze vaak luid waarna ze snel een heenkomen proberen te zoeken. Beetongevallen komen veelal voort omdat ze verstoord worden in hun schuilplaats of je niet aan zien komen (een enkeling vertrouwt soms teveel op zijn camouflage). Als je gebeten bent is doktersadvies noodzakelijk (ook bij een beet van een niet-giftige slang kan tetanus injectie nodig zijn). De huisartesen in deze regio zullen weten hoe te handelen bij slangenbeten gezien de vele slangen die er. In veel gevallen is een ziekenhuis niet noodzakelijk. De hoeveelheid gif die een slang afstaat wordt bepaald door verschillende factoren (laatste maaltijd, grote e.d.).
Tijdens deze 2 dagen zijn we erg veel(>50) hazelwormen (Anguis fragilis), pootloze hagedissen, door veel mensen aangezien voor een slang tegengekomen (de foto van Lina hiervoor is dan ook geen slang maar een pootloze hagedis ).
Uiteindelijk een lang verhaal maar mogelijk heb je er wat aan.
 
Bedankt voor je informatie. Ik heb in Tsjechië nog nooit een slang gezien. En ik kom er toch al 10 jaar en heel frequent, ( 1x per maand) en wandel veel. Wel regelmatig hagedissen en natuurlijk de hazelworm. Maar ik kijk niet goed, of ken de juiste plekken niet denk ik.
 
Bij ons in de tuin hebben de vorige bewoners wat stenen achtergelaten die inmiddels redelijk begroeid zijn en waar zeker de nodige adders in huizen. Dus als ik daar in de buurt in de tuin ga werken, klop ik een paar keer met een stok op de grond of op de plek waar ik de slangen verwacht, wacht even :afwachten: en dan stap ik door. Slang weg, ik blij!
 
Bovenaan