Slangen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

mocht u ondanks alles toch gebeten worden, blijf kalm en laat u even naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis brengen..
hoewel het gif van voornoemde adders zwak giftig is, kunt u, door paniek, een anafylactische shock krijgen...
NOOIT in paniek raken, gewoon even vlug laten behandelen, en U loopt weer als een kievit..
deze info heb ik van Jirka mijn tj. vriend, die reeds meermalen gebeten is...:top:
 
De adder (Vipera berus) is een giftige slang die behoort tot de familie adders (Viperidae). De slang wordt ook wel gewone adder, Europese adder of moerasadder genoemd en komt voor in vrijwel geheel Europa en in delen van Azië. De adder is de enige giftige slang die voorkomt in België en Nederland. [2]

De adder wordt ongeveer 50 tot 70 centimeter lang en is te herkennen aan de koperbruine tot rode ogen met verticale pupil, de wat uitstekende schub boven het oog en het zigzagpatroon op de rug. De giftigheid wordt vaak overschat, de adder is lang niet zo gevaarlijk als bijvoorbeeld de mamba's, de cobra's of de meer verwante ratelslangen. De beet van de adder kan wel gevaarlijk zijn voor de mens maar ondanks dat jaarlijks tientallen adderbeten worden geregistreerd zijn fatale gevallen uiterst zeldzaam.

De adder heeft een groot verspreidingsgebied en komt soms algemeen voor, hierdoor kan het dier goed worden onderzocht en is er veel bekend over de biologie en de levenswijze. De adder is eierlevendbarend, de jongen komen levend ter wereld. Op het menu staan voornamelijk gewervelde dieren, de adder staat daardoor hoog in de voedselketen maar heeft ook vele vijanden zoals zoogdieren en vogels. De adder is een belangrijke verdelger van plaagdieren als konijnen en muizen.


Voor meer kenmerken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vipera_berus#Uiterlijke_kenmerken

Bron: Wikipedia
 
een beetje late reactie, maar de slang op de foto is inderdaad een adder en giftig!
de tsjechische naam voor deze slang is "zmi-je"! (1 woord, maar een i en een j achter elkaar in een woord, lijkt op ij)
hij is een zonaanbidder en bang voor mensen, maar mocht je door een "schrikbeet" getroffen worden, bloedbaan stoppen en zo snel mogelijk naar het ziekenhuis.
 

Marcel

Moderator
tijdens onze afgelopen zomer vakantie was er ook eentje op ons terras aangekomen en lag lekker op nog geen meter afstand van mij te zonnen. ik schat in dat de adder ongeveer 40-50 cm moet zijn geweest.
toch maar in een speciekuip geduwd en ergens achter in de tuin weer los gelaten.
onze tsjechische buurman zei dat we de slang hadden moeten doden, maar hij heeft 2 kleine kinderen rondlopen.
maar ik zeg altijd : leven en laten leven.

BILD1746.jpg BILD1743.jpg
 
Ja, want (zoals je zelf al vertelde) hij is bang van mensen en bijt echt alleen als hij niet anders kan.

Blijft natuurlijk dat de reaktie van de buurman met twee kleine kinderen een hele normale (vader) reaktie is, tenslotte kan een adderbeet voor kleine kinderen wel degelijk dodelijk zijn.
 
800px-AnguisFragilisTongue.JPG

Zo bedoel je?? Ja dus.
 
Een Hazelworm. :ja:

Eigenlijk geen slang, maar een pootloze Hagedis.
Komt ook in Nl voor. In het voorjaar twee keer tegen gekomen in Den Treek met boslessen. (Ik begeleid buiten biologielessen met basisscholieren)
 
Hi De adders op de foto's komen veel voor in Tsjechië. Je hebt ze in verschillende kleurschakingen. Varierend van overwegend bruin naar overwegend zwart. Sommige van deze adders zijn geheel zwart of bruin. Als het goed onthouden heb is de naam gekruisde adder.

gr marieke
 
Vorige maand werden wij al getipt door forumlid Jurg over de groeiende populatie adders in Tsjechië deze zomer, Lenka. Las later ergens in een CZ krantenartikel dat dat mede komt door hun voedselketen, vorig jaar was de populatie kleine knaagdieren erg groot dus daar heeft de adder zijn voordeel uit getrokken. Ze komen vaker voor aan de randen van bos en beek en ook meer op hoogtes, in de lage gedeeltes, zoals rond Praag komen ze nagenoeg niet voor. :denk:
 
Ze "scharrelen" volgens mij tegenwoordig overal, dorpen, steden, tuinen en zou er inderdaad ook niet teveel op vertrouwen dat je ze in de lage gedeeltes niet tegenkomt. Ik heb bij ons trouwens ook slechts 1x een adder gezien, net buiten onze tuin. We mogen het van de Tsjechische buurman niet aan zijn vrouw zeggen, die is panisch voor slangen. :confused:
 
Bovenaan