Slangen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Slangen in Tsjechie

De laatste keer dat wij in Tsjechie waren hebben we een slang gezien van ongeveer 1 meter lengte. Naar achteraf blijkt een vrij onschuldige rattenslang (vader van mijn vriendin is bioloog). Heeft een van jullie ervaringen met slangen in Tsjechie? Ik wil niemand bang maken hoor, in Nederland zijn zeker ook slangen.

Se pozdravem,
Josef
Ellongissima3.jpg
 
Re: Slangen in Tsjechie

Jazeker, eentje zag ik dood op de weg. Die was nogal zwart en zo'n 40 centimeter. Overigens zat er een torretje aan te knagen, die rende ineens de berm in. Een halve minuut lager zag ik waarom, er kwam een auto aan. Onmiddelijk nadat de auto voorbij was rende het torretje weer terug om verder te knagen aan de dode slang. Slim torretje dus.
Nog een lag op een trap buiten bij Hruba Skala, levend en wel en die zag er geloof ik wel uit zoals op deze foto. Ik weet niet hoe lang ie was, hij was nogal opgerold. Ik denk tussen 50 en 100 centimeter. Ik sprong eroverheen, ik moest en zou die trap af. Maar wist niet of dat slim was. Toen ik later de trap weer op moest, was ie weg maar ik vond het een beetje onprettig want ik wist dat ie waarschijnlijk niet ver was. Het lijkt me nooit goed om gebeten te worden maar volgens mij zijn in Tsjechie geen echt heel gevaarlijke slangen en wel meer slangensoorten dan in Nederland. Ook zag ik er eens een tussen bladeren op de grond wegglijden, maar dat ging te snel om er meer over te zeggen.
 
Re: Slangen in Tsjechie

Hallo,
wij hebben zeker ervaring met slangen in Tsjechie! De afgelopen keer liepen we te genieten in de voorjaarszon bij Horni Blatna. Onderweg tot twee keer toe bijna op een slang gaan staan. Wsl. opgewarmd door de zon waren deze vrij fel! Sissen en toehappen naar de wandelstok! Het waren wsl. adders, in de info die ik opgezocht heb blijken die beten over het algemeen niet dodelijk, maar wel naar het ziekenhuis en tijdens de tocht zo min mogelijk bewegen. Dus in het vervolg hike ik niet meer op sandalen maar met hoge schoenen door het open veld
smile.gif
. Enig idee of er verder nog echt gevaarlijke slangen rondwaren in Tsjechie? P.S. in Kyselka schijnt een wolf te zijn gesignaleerd, hoort dit dier bij de rijke dierenwereld van Tsjechie of word ik gewoon voor het lapje gehouden??

Gr. Karin
 
Re: Slangen in Tsjechie

Nee, wolven en beren schijnen nog in het wild voor te komen in ik geloof Noord-Oost Tsjechie, of bij de grens met Slowakije. In de bergachtige gebieden.
 
Re: Slangen in Tsjechie

Vlakbij ons huis in Silezie heb ik eens een slang op de weg zien liggen, toen ik lopend op weg was naar kennissen (om op de koffie te gaan). Ook ongeveer 1 meter lang. Hoewel iedereen vaak zegt dat ze inderdaad onschuldig zijn ben ik toch maar onverrichte zaken huiswaarts gekeerd en heb thuis zelf maar koffie gezet.
 
Re: Slangen in Tsjechie

Beren in Tsjechie? De Slowaken hebben wel flink wat beren, maar als die niet stiekem overdag de grens oversteken, zouden ze in Tsjechie niet aanwezig zijn.

Deze stiekeme beren zijn incidenteel gesignaleerd in de Beskydy, op het stadsplein van Broumov en in de Hruby Jeseniky, zie
hier.
Een lijstje van bruine beren in europa:
Distribution

Austria 25
Slovenia 400
Croatia 400
Macedonia 400
Albania 500
Greece 100
Italy 60-70
France 10
Spain 80-90
Norway 20
Sweden 500-700
Finland 400
Poland 80
Slovakian Republic 600
Bulgaria 700
Romania 4500
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Slangen in Tsjechie

Tijdens mijn verblijf in Černý Důl heb ik op een wandeling kennis gemaakt met een adder, grijs met zwarte kruistekening op de rug. Hij bewoog zich voort op de astvaltweg naar Jánske Lásne. Ik heb hem met een tak in veiligheid gebracht, goed he!!!
 

Marcel

Moderator
Re: Slangen in Tsjechie

ik ben nog niet verder gekomen dan een paartje hazelwormen van +/- 40 cm in de eigen tuin in CZ.
niet echt spannend (niet dat ik op een nest adders zit te wachten), maar juist wel interessant de natuur op 2 stappen van je voordeur. vanuit ons huisje daar zien elke dag wel grazende herten en van de winter ook een paar maal moeflons. gaan toch jaren/eeuwen voorbij eer ik die in nederland in het wild zal zien.

marcel
 
Re: Slangen in Tsjechie

Ik zat nog even aan die slangen te denken, en ik kwam tot de conclusie dat ik helemaal niet weet waar het dichtsbijzijnde ziekenhuis is in Tsjechie! (voor echte noodgevallen). Op internet kon ik het ook niet vinden, dus wie weet waar ik medische spoedeisende hulp kan krijgen in de buurt van Kyselka, Radosov... Evt een alarmnr.(112??!) Want als we straks weer gaan, zullen we vast de nodige slangen, wolven en moeflons tegenkomen, en met twee meidjes die alles oppakken..
Alvast bedankt!!
 
Re: Slangen in Tsjechie

maar ze zitten er wel ,maar het zyn meestal wel kleine slangen..
we hebben ze wel eens gezien...ongeveer 40 cm.
valt wel mee dus...
wy kunne toch veel harder lopen..
cheer.gif
 
Re: Slangen in Tsjechie

Slangen vind je in bosrijke gebieden best veel, meestal ongevaarlijk, maar ze kunnen ook giftig zijn.

In princiepe is een slang banger van jou dan jij van hem meestal haha, dus zal hij vluchten, alleen als ze echt bedreigt worden, dat men bijvoorbeeld op ze gaat staan ofzo, dan zullen ze zich verdedingen en proberen te bijten dus.

Dus verder nix om je druk om te maken haha.

Zelfde met vossen, wilde zwijnen, herten etc...

Alleen uitkijken met wilde zwijnen als ze jongkies hebben, dan vallen ze al snel aan als je dichtbij komt en dan wordt je niet blij haha, die kunnen hard rennen hoor haha
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Slangen in Tsjechie

Met wilde zwijnen heb ik ervaring.
Ik zag tijdens een motortocht in Tsjechië een mooi bosmeertje. Dus stopten wij er langs de kant van de weg voor een peukenpauze. Ondertussen liep ik, met mijn helm nog op en mijn oordopjes in (voor het geruis van de wind rond je helm), naar dat meertje toe. Ik maakte er een paar foto's. Totdat ik plotseling een soort gebrom hoorde. Blijkt er inderdaad een wild zwijn met jongen bij dat meertje te lopen. Dus nadat ik snel nog een foto genomen heb van dat zwijn met jongen, ben ik toch maar heel voorzichtig achteruit terug gelopen. Gelukkig is er niets gebeurd.

Slangen hebben we echter nog nooit gezien.
Wel dachten we een keer dat we onder de tent een slang voelden bewegen.
En toen ik alleen een snuit met 2 oogjes onder het tentgrondzeil zag kijken schrok ik dan ook.
blush.gif

Maar het bleek dat we op een muizennest stonden. Sindsdien is het grondzeil van de tent waterdoorlatend...

Jeanne
 
Re: Slangen in Tsjechie

Wat moet je eigenlijk doen als je gebeten wordt door een slang? terugbijten, het gif eruit zuigen (wat als ik er zelf niet aan kan?), in Rambostijl het gebeten gedeelte eruit snijden met een mes. ziekenhuis zal in de meeste gevallen geen optie zijn, aangezien ik me ver van de civilisatie zal bevinden. enige tips? het mag niet te veel pijn doen, want daar kan ik niet tegen.
bestaat er niet zo`n spray om slangen weg te houden, zoals een muggenspray??? of ben ik nu te optimistisch?
 
Re: Slangen in Tsjechie

ze zeggen dat zoon spuit wel helpt dat haalt het gif eruit (is ook voor muggenbeten $ stuff) in tsjechie zijn idd aardig veel slangen vorig jaar een ringslang onder me tent gevonden
wink.gif
ahum.gif
 
Re: Slangen in Tsjechie

Elke, er zijn een soort vacuumpompies te koop, die zuigen het gif eruit, dat kan je dan zelf doen, of de beet moet op je rug zitten.

Als je echt in het bos gaat campere, misschien wel iets om mee te nemen,
is bijvoorbeeld ook voor bijenbeten, als men daar allergies voor is enzo...
 
Re: Slangen in Tsjechie

Ik zat nog even rond te snuffelen over slangenbeten, maar eigenlijk zeggen alle sites hetzelfde, ga niet zelf uitzuigen, insnijden of afbinden, dat heeft geen zin en kan de toestand zelfs verergeren!! Zie bijv. de site van AMC www.tropencentrum.nl/show_tekstfolders.asp?docid=6&par_nr=43.
Tja, dan maar met lawaai de bossen in, wellicht schrikt het af!!
crazy.gif

Is er nog iemand die weet of er een ziekenhuis oid in Ostrov eo te vinden is, zo ja, hoe heet dat in het Tsjechisch....
 
Re: Slangen in Tsjechie

In Tsjechie hoef je niet bang te zijn voor slangen, er zitten er wel een aantal bijv. de Ringslang: Ongevaarlijke wurgslang klein en stinkt heel erg
Adder: Niet echt gevaarlijk, je zult geen grote tegenkomen daar maar zijn wel giftig maar niet levensbedreigend en klein.

Maar inderdaad ze zijn bang voor jou, en vallen alleen aan als jij ze lastig valt.
 
Re: Slangen in Tsjechie

mmm volgende week ben ik in Guilin, waar een van de specialiteiten slangensoep is. lijkt me lekker. als ik dan later door een slang gebeten word, kan ik toch lekker zeggen: `gij hebt me nu wel goed liggen, maar ik heb toch een van uw kameraden goed liggen gehad!!`
smile.gif
 
Bovenaan