Slangen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Slangen in Tsjechie

Zeker je tuinslang in tweeen?
giggle.gif
 
Re: Slangen in Tsjechie

Een ding wordt hier nog wel eens vergeten..... een slang is nog veel banger voor ons dan wij voor hen!!!

Wij hebben in Frankrijk eenkeer een "Groene Toornslang" gevonden, dat is een pitbull onder de slangen alleen niet giftig, die is agressief!

Maar de meeste slangen "rennen" voor hun leven als ze een mens aan voelen komen.

Neemt niet weg dat je er niet op moet gaan staan
grin.gif
grin.gif
, dus hoge schoenen kan geen kwaad!

Verder is het zoals met de meeste dingen in de natuur, maak er geen drama in drie bedrijven van, de natuur is veel minder "eng" dan je in eerste instantie zou denken.
giggle.gif
giggle.gif
 
Wij zijn juist een weekje terug van ons vakantie in Benecko in het Reuzengebergte. We hebben daar drie keer een slang tegengekomen. Drie keer dezelfde, dus een zeldzaam exemplaar zal het niet zijn. Het was een grijze van ong. 50 cm en een duim dik met een zwart/grijs ruitenpatroon op de rug. Weet er iemand welk soort dit is?
Vorige jaren zijn we ook al een hazelwormslang en een "effen grijs maar groot exemplaar" tegengekomen. Zijn er eigenlijk giftige slangen in Tsjechië. Ik weet dat die beesten bang zijn van ons en dus wel zullen maken dat ze wegkomen maar ik vraag het in verband met ons honden want die zouden zo een slangetje wel willen pakken!
 
Onze hond spoort regelmatig een slang op in onze tuin, ik heb alleen totaal geen verstand van slangen.
Meestal zijn ze zo'n meter lang en zwart met een lichte kleur band in de nek.
Ik ga er vanuit dat het waterslangen zijn, aangezien ze vaak op de vlonder liggen te zonnen.
Maar of ze giftig zijn?
Hazelwormslangen komen we idd regelmatig tegen en ook een kleiner grijzige slang in het bos.
 
Naar mij weet leevt er maar een enige giftige soort slang in Tsjechië en dat is de "zmije obecná" in latijns "Vipera berus" ik ken heellaast geen nederlandse benaming hiervoor. Dat is het enige beestje vaar van je bang zou moeten zijn als je deze tegen komt. Maar dan nog, zou je door deze gebeten worden houf je niet direct voor je leven te vrezen tenzij je een zwake hart hebt ;-) De meest vertegenwoordigde soorten slangen die je tegen komt zijn volkomen ongevaarlijk zo als de gladde slang of de blinbslang.

Gr D
 
Vipera berus

De "Vipera berus" staat in Nederland bekend als de (gewone) adder! Wel giftig, niet snel fataal: in Nederland (en België) is het tientallen jaren geleden dat iemand door een adderbeet is overleden.
 
Onze hond spoort regelmatig een slang op in onze tuin, ik heb alleen totaal geen verstand van slangen.
Meestal zijn ze zo'n meter lang en zwart met een lichte kleur band in de nek.
Ik ga er vanuit dat het waterslangen zijn, aangezien ze vaak op de vlonder liggen te zonnen.
Maar of ze giftig zijn?
Hazelwormslangen komen we idd regelmatig tegen en ook een kleiner grijzige slang in het bos.

De zwarte met een lichte kleur band is de zogenaamde ringslang. Ook deze is net als de hazelworm onschuldig. Alleen de adder is dus gevaarlijk,maar deze zal pas in het uiterste geval aanvallen. Al veel eerder heeft hij via trillingen de ander al ontdekt en verdwijnt dan uit zichzelf.

Gerrit
 
Goedenmorgen ,

De slang die jullie zijn tegengekomen is hoogstwaarschijnlijk een adder geweest kijk maar eens op de startpagina en tik adder in zie dan de foto van een adder .
Verder zijn hier nog onschuldige slangen de kinderen hier in de buurt spelen ermee zijn vaak te vinden op plekken met veel zon dus houden erg veel van warmte .
Deze kan je herkennen aan een felle gele streep achter de kop .
Dus net als in Nederland alleen uitkijken voor de adder en in het bos altijd iets geluid maken dan zijn ze zo weg .
En nooit in bergen bladeren graven dit zijn hun favoriete plaatsen om te schuilen en te overwinteren .
Bij ons in de tuin zitten ook de onschuldige slangen dus wees niet bang hoort gewoon de eerste keer schrok ik ook .
De adder kan volgens mij wel gevaarlijk zijn voor honden .

Met vriendelijke groet Jurg
 

Marcel

Moderator
een tip voor tuineigenaren in Tsjechie :
hou je gras kort, dan zitten dan minder muizen in en muizen zijn een favoriet snackje voor slangen.
hopen met sloopafval (stenen, hout enz.) direct afvoeren, daar willen ze ook wel eens tussen kruipen.

en als je gaat wandelen in het bos. stevige schoenen en goede sokken aantrekken.
mocht je op/tegen een slang lopen, dan kan ie niet in je voet bijten.
het scheelt ook in verwondingen van aan de grond groeiende bramentakken.

kort gras houdt ook een beetje het aantal teken in je tuin laag.
 
Wij hebben twee keer een slang in de tuin gehad. Ik weet er verder niets van want op krokodillen na vind ik slangen de engste dieren die er bestaan! Nu is mijn vraag: de slangen die wij zagen richtten zich op toen de honden blaffend dichterbij kwamen. Welke slangen doen dit, of richten alle slangen zich zo op? Ik hoop dat het maar een onschuldige slang is geweest, maar hij ook nog zo'n zwartig patroon op z'n rug, een beetje zigzag...
 
Ik heb een keer op een bord in een natuurgebied ergens in Tsjechië gezien dat er "krekel" slangen zouden zitten, op een gegeven moment liepen we langs hoog gras en hoorde inderdaad het geluid van een krekel. Je zou denken dat het een krekel was, maar die zitten volgens mij alleen in een boom. Ik ga dus als ik in Tsjechië ben niet het hoge gras in!
 
Krekels zitten overal, ook achter de koelkast wat behoorlijk iritant is! Mijn kleinkinderen vangen vaak krekels in het hoge gras. Maar misschien heb je boomkrekels en graskrekels? Van krekelslangen heb ik nog nooit gehoord.
 
Er stond een bord aan het begin van de wandelroute, met daarop plaatjes van diverse beesten die daar in de natuur voorkomen,
op één plaatje stond een slang en daaronder in het Tsjechisch wat voor slang, het leek op "krekel". Toen ik daar in het gras krekel geluiden hoorde, heb ik het ook zo gelaten. Ik heb het net opgezocht, maar een krekelslang bestaat inderdaad niet!
 
Bovenaan