Slangen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Slangen in Tsjechie

Ha,ha, Elke, leuk gevoel voor humor heb jij!
59.gif
 
Re: Slangen in Tsjechie

Twee weken geleden heeft mijn vriendin met het grasmaaien een addertje door midden weten te krijgen. Nooit gedacht dat ze zo dicht in de buurt van ons huisje zouden zitten. Hoe zit het als een hond gebeten wordt door een adder?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Slangen in Tsjechie

Als de hond van normaal formaat is, is hij twee of drie dagen "niet lekker"voordeel, hij bouwt weerstand op voor de eventuele toekomst. Enne heeft jouw vriendin hem per ongeluk of expres door midden weten te krijgen??????
Slangen zijn zeer nuttig en dien je eventueel naar andere plaatsen waar niemand er last van heeft te verhuizen!!!
 
Re: Slangen in Tsjechie

@ Macek;
Is inderdaad een beetje ongelukkig opgeschreven. Het is per ongeluk gegaan. Het gras was aardig gegroeid sinds pasen en als we zouden weten dat hij daar zat hadden we hem wel verplaatst.
 
Re: Slangen in Tsjechie

In het reuzengebergten zitten wolven en niet een paar ik heb het een keer mee gemaakt afgelopen winter was op mijn kamer in het hotel hoorde in een keer een gehuil dacht van wat is dat nou heel hard en doordringend .
Ik heb het raam geopend en ja hoor heel hard huilen van wolven kort daar na gingen de sirenes af ,ik snapte er niks van het leek wel oorlog .
Toch moest ik daar het mijne van weten ik ben toen naar de receptie gegaan en gevraagd wat er aan de hand was ,nu iedereen moest binnen blijven want de wolven kwamen naar het dorp toe ,het was ook berenkoud en pakken met sneeuw dus hadden ze al enige tijd geen voedsel .
Want wij zaten al 2dagen geisoleerd in het dorp we konden niet naar beneden zo slecht was het .
Daarna zag je allemaal lampen aan gaan van de skipistes en gingen er ook allemaal sneeuwscoters naar boven om ze bij te voeren het was best eng maar een ervaring rijker
Een paar uur daarna werd het weer rustig
 
Re: Slangen in Tsjechie

*anja* schreef:
Heel handig zo'n forum maar soms lees ik dan ook weer dingen waar ik erg van schrik
Zo als bijv het bericht over slangen en de teken die een virus kunnen overbrengen waar je hersenvliesonsteking van kan krijgen
Dan lees je ook weer dat als je minder dan 4 weken gaat inenten weer niet echt nodig is (zouden die teken dat weten ??)
Ik ben verzekerd bij menzis en ga maar eens bellen of zij dat vergoeden
Wat doen jullie er aan? Inenten of niet ?
Wij zitten dicht bij het lipnomeer
 
Re: Slangen in Tsjechie

Wat betreft de teken: toevallig dat ik een paar weken geleden, net nadat ik ergens op een site (weet niet meer zo gauw welke, zoeken we op) gelezen had over teken in Tsjechië die hersenvliesontsteking over kunnen brengen, een tekenbeet opgelopen heb.
shocked.gif
Hier bij de huisarts gevraagd of ik me zorgen moet maken, omdat ik zo'n beetje iedere dag met de hond in het bos loop en het barst van die griezels. Maar volgens hem is in dit gebied (Zuid Moravië) de kans erg klein, dus vaccineren zou niet nodig zijn. Of dat voor heel Tsjechië geldt weet ik niet. Ziekte van Lyme kan je natuurlijk ook oplopen, maar daar is geen vaccinatie tegen.

Groetjes,
Karin
 
Re: Slangen in Tsjechie

noa schreef:
Maar volgens hem is in dit gebied (Zuid Moravië) de kans erg klein, dus vaccineren zou niet nodig zijn. Of dat voor heel Tsjechië geldt weet ik niet. Ziekte van Lyme kan je natuurlijk ook oplopen, maar daar is geen vaccinatie tegen.
hier nog even de site van dat kaartje , dan zie je vanzelf het gebied waar jij woont en hoe ernstig het daar is! http://www.meb.uni-bonn.de/giftzentrale/fsme2002/eu.html
 
Re: Slangen in Tsjechie

Ik heb dan zelf wel een slang maar ik hoop ze in Tsjechië niet in het wild aan te treffen. Brrrr. Ik ben ook van plan om het hoge schoenen door hoog gras te lopen. Maar ja, dat doe ik op de Veluwe ook al omdat daar ECHT adders leven en als je door die adders gebeten wordt heb je toch echt een probleem. Veel mensen denken dat de Nederlandse adder een gifslang is om een beetje mee te lachen maar de slang is echt giftig! Ik hoop dus niet met mijn lompe voeten op een slang te gaan staan in Tsjechië. In Nederland heb je maar een paar slangen: rngslang, hazelworm, adder. maar in Tsjechië ga ik niet gokken op mijn kennis!
58.gif

Groetjes, Lies
p.s. Lijkt wel of ik naar de tropen ga als ik dit allemaal zo lees: teken, slangen....
 
Re: Slangen in Tsjechie

Nouja het was (ik denk een wurgslang) van zo'n 20 cm lang... iets dikker dan een dikke regenworm.... Dus ik had m'n bijl nog niet te voorschijn gehaald of hij kroop al bibberend tussen de struiken.....
 
Re: Slangen in Tsjechie

Voor de tropen wordt je eerst een keer of 4 lek geprikt,krijg je pillen mee(malaria) die je dagelijks moet slikken en eventueel nog een smeersel voor stekende muggen die knokkelkoorts veroorzaken.
smiley29.gif
Soms ben je een dag ziek (met koorts) van de vaccinaties.
30.gif

Voor Tjechie valt het dus allemaal wel mee. Weer een argument voor mij om alvast te bedenken waar in Tjechie we de volgende keer op vakantie gaan
giggle.gif

Hilde
 
Re: Slangen in Tsjechie

Hallo Arno,
Een beetje aanpassen van het wapen aan het je bedreigende dier is misschien handig.
Misschien is het wijzigen van je foto een idee
Men zou kunnen gaan denken dat je met de botte bijl te werk gaat tegen slangen,
ot.gif
of in de fotogalerij
wink.gif

Hilde
 
Re: Slangen in Tsjechie

Slangen zijn zeer nuttig en dien je eventueel naar andere plaatsen waar niemand er last van heeft te verhuizen!!!
Macek, het vervelende is, dat je dan met zo´n slang toch ver moet gaan, en dit zie ik me dan toch niet onmiddellijk doen ! Ik heb een aantal jaren in zuid-west Florida gewoond, met zijn tropisch klimaat (met Kerstdagen lekker 35 graden, zalig ! Ik miste de sneeuw helemaal niet, je raakt er zó aan gewend). Warm vochtig klimaat dus, een broedplaats bij uitstek voor slangen. Toen ik de eerste keer een slang vond in de tuin, heb ik dat glibberig ding na veel zwoegen met twee bezemstelen opgepakt, en heb hem aan de overkant van de straat gebracht, 40 m verder. Je raadt wel wie er de volgende morgen voor de garagepoort lag. Sorry, maar met twee peuters in huis en een klein hondje (een Shi Tzu) heb ik dan maar het zekere voor het onzekere genomen. Ik ben blij dat Lies, die een slang thuis houdt en dus wel iets van slangen zal afweten, op de gevaren van op het eerste gezicht ongevaarlijke slangen wijst. Op aanraden van mijn buurman heb ik mij dan zo´n eerste-hulp-bij-slagenbeten kit aangeschaft, waarin inderdaad een vacuumpompje of spuitje zit, zoals door Erik aangehaald. In Florida zegt men dat zwarte slangen niet zo gevaarlijk zijn, maar o wee als je een rood-gele slang tegenkomt : men gebruikt de spreuk ´Red and yellow, can kill a fellow´. Als je zo´n slang zien, is er dus geen tijd voor heldendaden, hollen maar voor je leven.
 
Re: Slangen in Tsjechie

vlad schreef:
Toen ik de eerste keer een slang vond in de tuin, heb ik dat glibberig ding na veel zwoegen met twee bezemstelen opgepakt.
Een slang voelt echt niet glibberig aan.
58.gif
Dat wil niet zeggen dat je zomaar een slang moet oppakken. Voorzichtigheid is voor zowel de mens als de slang het beste. Kennis van voorkomende soorten en welke gevaarlijk zijn voorkomt veel onnodige paniek. Maar ik kan me voorstellen met kleine kinderen dat je het zekere voor het onzekere hebt genomen.
De slangen zoeken alleen warmte en komen zo op voor ons mensen lastige plekken.
Hilde
 
Bovenaan