Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Positief is dat je weinig gevaar loopt als je binnen 24 uur de teek verwijderd en dat de ziekte van Lyme bij vroegtijdig ontdekken goed behandelbaar is.

Het niet behandelbaar zijn van de hersenvliesontsteking was wat mij zo verontrustte.:(

Maar overal opletten dus.

Hilde
 
En niet verdoven (want dan gooit hij zijn maaginhoud alsnog in jouw lichaam)
En een tekentang gebruiken en geen gewoon pincet (want met een pincet knijp je de teek leeg en met een tekentang niet).

Dit is al eerder gemeld maar het kan nooit kwaad om het nog een keertje te vermelden.
 
Ik heb ook geleerd dat je hem er met een draaiende beweging uit moet trekken. Maar de keren dat Jan een teek had die ik er uit moest trekken waren het nog zulke kleine dat ik ze er gewoon recht uittrok, en dan was hij helemaal compleet (dat was alleen met een loepje te zien, zo klein zijn ze dan nog!!)
Dus ook hele kleine zwarte vlekjes die er gisteren nog niet zaten kunnen teken zijn, denk daar om.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hier het artikel waarin men zegt niet te draaien!

Binnen 24 uur met pincet weghalen
Lange tijd werd gedacht dat je een teek het beste met een ferme draaibeweging kon verwijderen. Maar je kunt veel beter het diertje met een puntige pincet, en dan liefst een specifiaal tekenpincet, bij de kop pakken en uit de huid trekken. Let op dat het diertje niet wordt platgedrukt, zodat geen deeltjes op de huid achterblijven die de borreliabacterie over kunnen dragen.

Omdat je de beet van een teek vaak niet voelt, is het na een boswandeling of na het tuinieren altijd raadzaam het lichaam te controleren. Teken hebben de voorkeur voor warme, vochtige plekken waar hun aanwezigheid niet zo in de gaten loopt, zoals liezen, oren en knieholten. Bij kinderen kiezen ze vaak voor een plek direct achter de haargrens, of achter de oren. Wanneer een teek binnen 24 uur wordt verwijderd, is de kans dat de ziekte van Lyme wordt overgebracht verwaarloosbaar. Na die tijd kan de ziekte zich nog tot drie maanden na de besmetting openbaren. Noteer voor de zekerheid dus altijd de datum waarop je een tekenbeet hebt opgelopen.

De GGD Amsterdam is een actie gestart om mensen alert te maken op tekenbeten, met de naam: Een teek? Pak 'm beet!
http://www.parool.nl/nieuws/2007/APR/21/bin3.html
 
Ik heb ook geleerd dat je hem er met een draaiende beweging uit moet trekken.

Afgelopen week heb ik er 2 kunnen vinden bij onze hond. Eentje was wat groter en ging er niet uit zonder wat gedraai, de andere kon ik makkelijker uittrekken.
Trouwens, ik heb sterk vermoeden dat hij ze allebei bij Het Loo heet opgepakt - dus opletten overal!
 

Vodnik

† In Memoriam
het is mogelijk je te laten vaxineren tegen een tekenbeet, de vacinatie bestaat uit drie injecties. De tweede 1 maand na de eerste en de derde 1 jaar na de eerste. Vervolgens elke drie jaar een herhalingsprik.
Naam ven het vaxin is FSME-IMMUN / Neis Vac-C. Is bekend bij elke arts in CZ. Voor de prijs hoef je het niet te laten: 200 Czk per ampul/injectie.

P.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Waartegen zou zo´n vaccinatie dan helpen? In Nederland is er in elk geval geen anti-Lyme vaccinatie mogelijk (volgens mij).

Op www.lymemed.nl vond ik volgende info:
Vaccinatie tegen Lyme-borreliose is niet mogelijk en het valt ook niet te verwachten dat dit op korte termijn mogelijk wordt. Een Amerikaans Lymevaccin is om diverse redenen weer uit de handel genomen.

De kans dat je de ziekte van Lyme ontwikkelt na een tekenbeet is ook best klein, ook omdat je zelf preventief bezig kunt zijn. Natuurlijk goede kleding en niet van gebaande paden af, maar ook checken of je (of je kind) een teek hebt opgelopen. Indien de teek binnen 24 uur verwijderd wordt is er sowieso nog geen kans op een infectie.

Met vaccinaties bij kleine kinderen zou ik heel erg voorzichtig zijn Esther!
 
FSME-IMMUN behoort tot de geneesmiddelengroep van vaccins die gebruikt worden om bescherming te bieden tegen infectieziekten. FSME-IMMUN wordt gebruikt ter preventie van de ziekte die veroorzaakt wordt door het tekenmeningo-encefalitisvirus. Het vaccin stimuleert het lichaam om eigen afweerstoffen aan te maken die bescherming bieden tegen dit virus.

Het tekenmeningo-encefalitisvirus kan leiden tot ernstige en soms levensgevaarlijke infecties van het hersenvlies, de hersenen en/of het ruggenmerg.

FSME-IMMUN biedt uitsluitend bescherming tegen tekenmeningo-encefalitis (TBE). Het vaccin biedt geen bescherming tegen infecties veroorzaakt door Borrelia-bacteriën, die ook overgedragen worden door teken en gelijkaardige verschijnselen kunnen veroorzaken.


Volgens de internationale literatuur kan het vaccin vanaf de leeftijd van 1 jaar toegediend worden indien echt aangewezen.

Wij hebben ons zoontje in elk geval laten inenten, we wonen in een zeer bosrijk gebied en hebben 2 honden die geregeld teken meebrengen ook al behandelen we hen geregeld. Beter voorkomen dan genezen.

Enkele dagen terug zei men op het nieuws nog dat er in Nederland (maar waarschijnlijk dus ook in Belgie) momenteel en enorme toename was van besmette teken door de warme winter dit jaar.

Trouwens wat de prijs betreft valt het hier in Belgie tegen, heb voor de eerste injectie 35 Euro betaald waarvan niets terugvorderbaar. Binnen een week moeten we de 2de injectie gaan halen.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Dank je wel Baffie dat is een duidelijk bericht. En tuurlijk ben ik voorzichtig met mijn mannetje, daarom wil ik eerst informatie. Wij hebben een kat in huis die regelmatig teken heeft, ondanks zijn druppeltjes elke maand. Uiteraard check ik Kryštof elke avond, omdat we veel buiten wandelen en er hier heel veel bomen zijn e.d. Maar mijn vriend is erg ziek geweest na gebeten te zijn door een besmette teek toen hij een jaar of 7/8 was. Heeft heel lang in het ziekenhuis moeten liggen, zelfs even in coma en heeft tot zijn 18e medicijnen moeten slikken. Hij heeft er tot op de dag van vandaag nog steeds hinder van en is dus ook panisch voor ons kleintje. Navraag bij de kinderdokter zullen wij zeker doen. Maar het is alvast prettig wat info te lezen. Alle beetjes helpen toch, ook al beschermd de vaccinatie niet tegen alles
 
De nederlandse GGD gaf bij mijn navraag vorig jaar aan dat ze ,als je vaker en langer in landen met het met meningo-encefalitis (TBE). besmette teken verblijft als 4 weken, het vaccineren aanraden.
Er is een overzicht van die gebieden op internet en ik dacht ook eerder in dit onderwerp genoemd.

Er zijn dus twee totaal verschillende infecties die allebei door de teek worden overgebracht.
Lyme, niet tegen te vaccineren, maar wel goed behandelbaar, mits vroeg gediagnosticeerd
Meningo-encefalitis waartegen wel gevaccineerd kan worden, maar niet behandelbaar
 
Bedankt voor alle info dames. Aangezien wij 2 honden hebben en heel vaak door bossen en langs water lopen hebben wij ook meer kans op die teken.Onze honden krijgen dus wel druppels en die helpen erg goed, maar soms lift er toch nog 'n teek mee, die dus niet zo'n zin heeft in de honden, maar misschien wel in ons.
 
Ik ken een jongen van 14 bij wie de ziekte werd vastgesteld toen het zenuwstelsel al werd aangetast. Hij had telkens kleine hersenbloedingen. Het komt nooit meer helemaal goed. En hij heeft nooit een van de andere symptonen gehad. Erg he.
Wat heb jij er aan overgehouden Beruska? Of is dat te persoonlijk..:oeps:

En denken jullie eraan bij de controle van mens en kind dat teken 4 stadia kennen? De kleinste, na de larve, is niet groter dan een speldenknop!!!
 
Bovenaan