Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Esthertje

Geroyeerd Lid
Corrie schreef:
wat is tea-tree?
Teatree is een soort theeboomolie, heb ik in Duitsland ook weleens gezien.
( http://www.anthemis.nl/aroma/teatree.htm )

Maar jullie spreken over die tekentangen, ik vind het altijd zo eng dat je dan kans loopt om het lijfje van het kopje te breken en dat de kop dan blijft zitten. Wij doen bij onze kat altijd een wattenstaafje met zonnebloemolie om de teek heen draaien, even volhouden, eromheen blijven draaien, de teek laat dan op een gegeven moment gewoon los, dan in een keukenrolpapiertje en de fik erin! :fluit:
 
ik heb zelf ook een keer of twee een teek aan mijn lijf gehad. Met wat olie op je vinger en zachtjes in cirkelvormige bewegingen over de teek wrijven dan laat ie vanzelf los. Volgens mij zelfs tegen de klok in wrijven. Als je het goed doet leeft het beestje zelfs nog dus daarna kun je hem weer netjes in de natuur uitzetten voor de buurman :) of een dansfeest erop houden.
 
Antonius, een dansfeest is niet al te effectief, in brand steken is beter.

Helaas valt het met beschermende kleding erg tegen, als wij in de tuin werken in Tsjechie hebben we altijd lange mouwen en lange pijpen en zelfs petjes en je wilt niet weten hoeveel teken we hebben gevonden op de raarste plekken ONDER kleding.

Jezelf en anderen constant goed nakijken op teken na elke wandeling of contact met hoog gras en in risico gebieden en zo'n teek z.s.m. verwijderen zoals in voorgaande berichten al is genoemd.
 
Het bekende tekentangetje. Werkt altijd prima en gewoon zonder olie.

Het is echt een goede zaak om zo'n tangetje altijd bij de hand te hebben, voor het geval dat... en vergeet niet om elkaar regelmatig na te kijken, omdat het vaak op plekken zit die je zelf niet kunt zien.

Ik heb altijd het idee van mij gebeurt niets, en (even afkloppen) heb tot nu toe geluk qua mijn gezondheid, maar je kunt met bepaalde dingen beter extra voorzichtig zijn.

Ik kende tot voor kort niemand die last had van de gevolgen van een tekenbeet, maar nu heeft iemand in mijn naaste omgeving de ziekte van Lyme, waar vrij laat achter was gekomen en dan kan er vaak weinig gedaan worden.

Het is natuurlijk maar een kleine kans dat het jou overkomt, maar goed verklein het risico zo veel mogelijk.
 
een teken heb je ook in drenthe heel veel toch?? moet je appart inenten als je naar tsjechie gaat is dat nieuw???

bedankt voor de tip dan met olie, maar wij hebben een teken trekker omdat we ook de honden meestal meenemen
 

Pelhřimov

Donateur
Esiegers, in Drenthe zijn er waarschijnlijk geen teken die besmet zijn met het FSME virus, maar in Tsjchië zouden deze wel voor kunnen komen. Bekijk dit kaartje maar eens. Maar FSME is wat anders als de ziekte van Lyme.

Dit staat er op de website te lezen van www.byebites.nl:
In tegenstelling tot de ziekte van Lyme, bestaat er voor deze aandoening (FSME) wèl een vaccin. In veel van de landen in bovengenoemd gebied wordt dan ook op grote schaal ingeënt. Gaat u voor langere tijd naar een van de risicogebieden (minimaal 4 weken) en verblijft u daarbij veelvuldig in de natuur, dan beveelt men in sommige gevallen een vaccinatie aan....
 

Marcel

Moderator
opblazen ? overdreven ?? geen idee. afgelopen voorjaar nog een teek opgelopen tijdens ons eerste voorjaarswandelingetje in Tsjechie.
de stand voor dit jaar : teek 1 - wij 0
 
Jawel, en zo'n beet is ook geen pretje, maar als je dit topic leest, lijkt het net of bijna elke tekenbeet in Tsjechië ellendige ziektes veroorzaakt. En dat zal in de praktijk toch wel meevallen?
;)
 

Pelhřimov

Donateur
FSME en de ziekte van Lyme zijn 2 verschillende aandoeningen die je KAN krijgen nadat je door een teek bent gebeten, maar het wil niet zeggen dat je het krijgt, want slechts een aantal teken zijn besmet en het ligt en natuurlijk ook aan hoe vaak je de natuur in trekt.

FSME is te voorkomen door vacinatie, maar als je het eenmaal hebt zijn alleen de symptomen te behandelen.

Lyme is niet te voorkomen door vacinatie, maar als je er op tijd bij bent wel te genezen.
 
Informatie over teken

Hallo,

Gezien we niet allemaal in een glazen kooi willen zitten, gaan we toch op uit.
De grootste angst die men heeft, is voor het onbekende.
Hoe ziet zo'n beestje eruit?
Hoe moet ik me beschermen tegen zo'n beestje?
En ga maar zo door.

Kijk eens op de volgende site www.zecken.de.

Leer hier hoe een teek er uit ziet in 3D. (zelfs per onderdeel):ja:
Op deze site moet je eens kijken naar het menu-item Service und mehr. Hier zie je een interactive kaart van europa met de risicogebieden. (bijgewerkt tot 2005).
Onder Videos ansehen / downloaden vind je veel filmpjes van en over de teek.

De enige tip die ik kan geven:
(als de zoveelste, maar je kan het niet genoeg herhalen.):hmm:
Ga het bos niet in zonder lange kleding en dichte schoenen als je twijfelt.
Gebruik een afweermiddel zoals bv. een anti-muggen-middel MET deet.
Het risico neemt af maar geeft geen 100% zekerheid.
Kijk jezelf en elkaar regelmatig even goed na.
Denk je dat je een teek hebt, GEBRUIK DE TEKENTANG of ga naar een dokter.

Verder?

Laat je niet leiden door angst maar geniet van je vakantie.:zwaai:
 
Encefalitis is een ontsteking in het hersenweefsel. De grens met hersenvliesontsteking / meningitis is onscherp, omdat bij encefalitis ook vaak de hersenvliezen ontstoken zijn.

Afhankelijk van de ernst van de ontsteking kunnen de symptomen zijn: koorts, hersenafwijkingen, hoofdpijn, afwijkingen in de liquor of een lichte stijfheid in de nek.

Encefalitis kan door verschillende virussen worden veroorzaakt of beïnvloed, zoals verkoudheidsvirussen, mazelen en de bof. Soms kan de ontsteking zo mild verlopen dat de patiënt niet eens een arts benadert. Zo'n encefalitis kan spontaan genezen, zonder dat er restverschijnselen blijven.
Maar encefalitis kan ook veel ernstiger verlopen, waarbij in enkele dagen of weken de dood volgt. Dit is mogelijk bij herpes- of hondsdolheidvirussen. Bij enstige gevallen kunnen hersenfuncties uitvallen, waardoor bijvoorbeeld persoonlijkheidsveranderingen optreden, taalproblemen, verlammingen, verwardheid en bewustzijnsverlies.
Voor de behandeling zijn medicijnen beschikbaar. Aan deze ernstige ontstekingen kan iemand restverschijnselen overhouden zoals epilepsie, spasticiteit, vermoeidheid en prikkelbaarheid (ook een post-encefalitisch syndroom genoemd).
 

Freddy2005

† In Memoriam
Minder muggen maar meer teken door zachtere winter

De voorbije zachte winter zal ervoor zorgen dat we de komende seizoenen minder last van muggen, maar meer last van teken zullen hebben. Wetenschappers van het Nationale Gezondheidsinstituut in Praag luiden de alarmbel over de situatie. "Het zijn niet noodzakelijk de strenge winters die de insekten in de problemen brengen", aldus Billen. "Daar zijn ze goed aan aangepast. Het zijn de zachte winters die verraderlijk zijn. Insecten krijgen dan rond februari al de prikkel dat de winter voorbij is, ze worden wakker en beginnen zichzelf te 'heractiveren'. Maar de zachte winters zijn nooit helemaal 'zacht': vaak krijgen we in maart of april nog plots een piek waarbij het enkele dagen hard gaat vriezen. Eén winterprik zoals we die vorige week hebben meegemaakt. Dat kan fataal zijn voor veel insekten".
(belga)


hln.be 14/03/07 10u51
 
Bovenaan