Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Ik had niet de bedoeling jou er persoonlijk op aan te spreken, ik geloof je dat je geen paniek wilde zaaien, maar ..... in de natuurkringen waar wij mee omgaan kan er zo verschrikkelijk paniekerig gereageerd worden dat ik de neiging heb dit soort opmerkingen altijd wat af te zwakken. Niet omdat ik vind dat het zo erg niet is, dat is niet zo.

Dus het is zeker niet persoonlijk, wat je schrijft is waar.

Mijn bezwaar is: het is niet zo dat iedereen die in gras loopt een teek krijgt; iedere teek is niet besmet; 1 op de 4 mensen heeft er (zo verschrikkelijk veel) last van. Dat maakt het aantal mensen die het kunnen krijgen naar mijn idee behoorlijk klein.

De problematiek van de teken met deze besmetting is niet nieuw, toen er met de KNNV zo'n 10 jaar geleden voor het eerst een kamp in Tsjechie wserd georganiseerd gingen een aantal mensen niet mee omdat zij bang waren voor infectie hiermee, dus het speelt al een heel aantal jaren.

Dat is wat ik er mee bedoelde en niet meer.

Dus ik val je zeker niet aan en als je dat wel voelde, mijn excuses daarvoor en om met een ander forum lid te spreken, ik ga door het stof en biedt mijn nederige excuses aan!!
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Maar je zakt wel finaal door de grond als je niet de nodige maatregelen genomen hebt, en dan wordt een van je kinderen doodziek om dat net die ene van die vier is die wel heel erg ziek wordt van een besmette teek!
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

hallo Corrie,
Wij gaan met vier personen. Met een kans van 1 op vier heeft een van ons dus een redelijke kans van 1 op ?
Ik was nooit zo goed in kansberekening.
confused.gif
Ik ben aan het informeren in de regio waar we naar toe gaan .
Gelukkig is ieder mens anders. Gelukkig mag iedereen zelf kiezen wat hij/zij wil.Maar om te kunnen kiezen moet je wel de informatie hebben.
Ik hou van wat zekerheid. Ben voor veel zaken verzekerd, draag mijn autogordel en heb een vaste baan etc etcetc.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

De kans om een andere ziekte op te lopen of onder een auto te komen zal waarschijnlijk even groot zijn, geen paniek nodig dus. Maar wanneer je in de zomer op vakantie komt met kinderen die dagelijks in het bos/gras ravotten is het misschien handig een vaccinnatie te nemen, neemt een hoop kopzorgen weg, en controleer je kids gewoon even s'avonds voor het naar bed gaan, dat doet iedereen in Nl toch ook die op een camping verblijven in de bossen (denk ik tenminste) Mijn vriend Lukas heeft vroeger een beet gekregen van een geinfecteerde teek (welke virus weet ik niet helemaal precies). Maar hij is erg ziek geweest, 2 maanden ziekenhuis en 8 jaar medicijnen, wij zijn er dus wel voorzichtig mee en checken elkaar na boswandelingen e.d. De meeste teken dragen geen virus bij zich maar als er 1 tussen zit die dit wel heeft is dit ontzettende pech. Voorzichtigheid is dus altijd goed. Wespenbeten kunnen ook vervelende gevolgen hebben voor sommige mensen. Goed geïnformeerd op vakantie gaan is altijd handig.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Brenda schreef:
Maar je zakt wel finaal door de grond als je niet de nodige maatregelen genomen hebt, en dan wordt een van je kinderen doodziek om dat net die ene van die vier is die wel heel erg ziek wordt van een besmette teek!
Ik sluit me hier helemaal bij aan Brenda.
Wij hebben ons voor een vakantie naar Turkije ook de aanbevolen vaccinaties laten geven. Als een van de Turkse mannen met ons witkopje (toen 2 jaar)wilde knuffelen gaf dat toch een rustiger gevoel.
Beter voorkomen dan (niet te) genezen.
Hilde
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Ik ben het hier helemaal met jullie eens! Wij hebben zelf geen kleine kinderen meer dus ik dacht alleen vanuit mijn eigen situatie en dat is in dit geval helemaal niet juist.

Hilde ik snap alleen niet wat jij bedoeld met dat knuffelen van jouw kinderen door Turken? Heeft dat ook met teken te maken? Ik bedoel er niks lulligs mee, ik snap het alleen niet.
ahum.gif
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Hallo Corrie,
Dat knuffelen had inderdaad niet met teken te maken. Maar omdat we hadden laten vaccineren hoefden we niet bang te zijn voor b.v. hepatites besmetting.
Het was maar een voorbeeld om aan te geven dat we minder gespannen hoefden om te gaan met de situatie.
Groetjes Hilde
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

hoi
nou ik heb van de week info. over de vaccinaties opgevraagd bij mijn ziektekoste verzekeraar en deze zij dat de vaccinaties alleen vergoed worden als er een officieel advies uitgebracht is.dus ik info opgevraagd bij ggd,lcr,travelkliniek havenziekenhuis,
maar geen van deze weet over de teken ,dus ik denk dat het een erg overtrokken verhaal is
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Dat het geen overtrokken verhaal is wordt bewezen door de vele reacties. Maar of je jezelf wil laten inenten dat is je eigen beslissing. Pas als je iemand kent die de ziekte van lyme heeft gehad en tot op het randje van de dood heeft gezweefd, dan zul je misschien rennen.
Ik vindt je onderschatting van teken en het besmetten met de ziekte van lyme niet slim. Er wordt meer over geschreven en gesproken dan ooit!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En niet alleen op dit forum.
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Als u gaat kamperen tussen maart en november in bosgebieden van deze landen, en u loopt risico op tekenbeten, dan kunt u zich inderdaad laten vaccineren.
Er zijn 3 vaccinaties nodig voor een volledige bescherming. Een volledige serie bestaat uit een dosis op maand 0 en een dosis op maand 1, gevolgd door een revaccinatie 9-12 maanden na de tweede. Bescherming ontstaat 2 weken na de tweede injectie.
De kosten zijn € 40,50 per stuk.
U kunt informatie over de gebieden waar FSME voorkomt hier opzoeken.

Bovenstaande antwoord kreeg ik van de GGD in Dordrecht op mijn vraag of het noodzakelijk is om ons in te laten enten op tekenbeten omdat wij vaak kamperen in de genoemde landen.

Ik denk niet dat wij het risico willen lopen om ziek te worden en ons dus zeker in zullen laten enten.
Want wat is nou erger: 3 injecties ondergaan of levenslang ziek zijn?
Voor FSME is er helaas geen behandeling mogelijk, alleen de symptomen kunnen worden behandeld.
Natuurlijk blijft het noodzakelijk om je dagelijks te controleren op teken als je in de natuur verblijft, want een eventuele besmetting met Lyme voorkomen deze injecties niet.
Maar dit is iets wat, als je er tijdig bij bent, redelijk te behandelen is.

Uiteraard is het ieders eigen vrije keuze om zich wel of niet te laten inenten.

Jeanne
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Natuurlijk moet je de teek niet onderschatten, want je kan er wel degelijk ziek van worden. Maar de kans, dat je onderweg naar Tsjechie een ongeluk krijgt is ongeveer net zo groot, als dat jij degene wordt, die de geinfecteerde teek te pakken krijgt. Dat is het gewoon, ze zijn er wel, maar niemand die ik ken in Tsjechie is ingeent tegen tekenbeten. Dat weerhoudt jullie natuurlijk niet, om het zelf te doen.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Even ter herhaling: tegen 'Lyme' kun je je NIET laten vaccineren, tegen het veel gevaarlijker FSME wel. Ziekte van Lyme is wel achteraf te behandelen met antibiotica; FSME is niet te genezen. (ps: ik ben apotheker)

Dat in Tsjechie niemand is ingeent tegen FSME betekent niet dat dat ook niet nodig is. In Oostenrijk (waar FSME misschien zelfs minder voorkomt) is bijna iedereen vrijwillig ingeent. In Tsjechie komt de discussie pas net op gang. Als je echt langere tijd in de natuur verblijft zou ik het risico niet nemen. Als je alleen steden bezoekt en maar een weekje of twee gaat lijkt me het inderdaad niet nodig.

Overigens hebben mijn partner en ik inmiddels de eerste FSME-vaccinatie gehad, nog twee te gaan... Wij hebben een huisje in het 'rode gebied' (zie link van Pelhrimov hierboven), en werken daar ook regelmatig in de tuin/bos.

Se pozdravem,
Josef
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Geheel met Klara eens de kans op besmette teek is niet zo erg groot.
dat neemt niet weg dat als je er mee te maken krijgt het hele vervelende gevolgen
kan hebben. Ik weet dat uit ervaring mijn zus heeft door tekeninfectie 7 jaar
geleden de ziekte van lyme opgelopen in Hongarije. Dagelijks ondervind ze de bijwerkingen
van medicijngebruik nog.Dubbelzien,langdurig herstel na beenbruik wat veroorzaakt werd
door minder sterke botten, vermoeidheid ,hoofdpijn ect.
Wie veel in de natuur is raad ik wel aan om s avonds zijn lichaam te controleren op
teken vooral oksels knieholten liezen en waar kleding strak zit (broekriem)
Teken komen vooral voor bij lage begroeiing waar het vochtig is.
een teek zuigt bloed op en ong.24 uur daarna spuit de teek speeksel wat altijd niet
besmet hoeft te zijn. Niet aleen in tsjechie speelt dit probleem ook in nederland
veluwe brabant belgische ardennen.
Het verwijderen van een teek neem er de tijd voor zeker niet paniekerig probeer hem
met kop en al eruit te krijgen het beste is om gebruik te maken van een tekenlepel
of tekenpincet. geen pleister plakken. Houd de plaats van beet in de gaten of er na
een tot drie weken geen rode ringvormige huiduitslag ontstaat.
Als ik ga wandelen smeer ik mezelf altijd in met antiemug maar de hond ondanks
gebruik van ampullen tegen teken loopt ze toch regematig op die we dan eruit halen.
Mijn advies geen angst ervoor wel aandacht
worshippy.gif
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Kijk, ik heb ook een paar jaar geleden de ziekte van Lyme gehad. Het kwam niet door een tekenbeet! (door een ander insect??) In de eerste fase is deze ziekte heel goed te behandelen met antibiotica. Dat is bij mij dus gebeurd. Gelukkig heb ik dat rode plekje met wit randje op tijd ontdekt ..
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Brenda,

Ik heb zojuist voor mezelf geinformeerd bij de Travel Clinic / Havenziekenhuis Rotterdam.
Hun advies is: alleen als je langer dan 4 weken verblijft in een risocogebied en, zoals wij, je veel in de natuur bent dan was het aanbevolen om je te laten vaccineren.
Echter let wel op, want alles gaat op afspraak, omdat in de meeste gevallen de vaccins niet op voorraad zijn en ze deze voor je moeten bestellen.

In Rotterdam zijn de kosten: 47 euro per stuk, plus 12,50 consultkosten* en 6,25 per keer* voor de herhaling.
Dus dan kom je op: 3x 47 + 12,50 + 2x 6,25 = 166 euro per persoon.
* (Ik weet niet of deze consultkosten per persoon zijn of dat, als je met het hele gezin gaat, je gezamelijk één consult betaalt.)

De GGD in Dordrecht is dus goedkoper en volgens de telefoniste zijn daar de consultkosten totaal 12,75.
Dus totaal: 3x 40,50 + 1x 12,75* = 134,25 per persoon.

Het is dus de moeite waard om wat rond te bellen, als je voor jezelf besloten hebt om het te doen.
Mijn ziektekostenverzekering vergoedt het (nog) niet. De mevrouw, die ik daar sprak, had wel iets over FSME op de televisie gezien, zei ze.

Het is wel even een uitgave, maar je bent wel voor 3 jaar beschermd tegen het FSME en RSSE virus.
Voor de ziekte van Lyme moet je uiteraard nog wel steeds oppassen.

Groetjes

Jeanne
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Jemig wat een geld zeg, eigenlijk vindt ik het niet normaal dat dit zo veel geld kost.
Dat zou dus voor mijn gezin over de 500 euro betekenen.
crazy.gif
ooo.gif
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

beste mensen laten we nuchter blijven. pas op met teken kijk goed of je ze hebt en bij twijfel ga naar een arts.laten we elkaar nou niet gek maken.blijf wel met 2 benen op de grond staan.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Sinds een aantal jaren worden kinderen in Nederland ingeent tegen meningitis. Biedt deze dan geen bescherming tegen deze vorm van hersenvliesontsteking?
 
Bovenaan